Guide: Motorjustering (benzin)
5.872 visninger
|
Oprettet:
Hej alle.
Jeg har siddet og læst en del gamle emner om motorjustering og selvom vi allerede har en guide her på forummet om emnet, tænkte jeg at jeg lige ville dele det jeg har samlet sammen.
Indstilling af Zenoah
Standardindstilling:
- H: 1.5
- L: 1.25
Start med at køre motoren varm. For hver lille ændring af skruerne køres en tur.
Tomgangsskruen (3):
Prøv som udgangspunkt ikke at skrue på den. Det kan dog være en fordel at stille den så der ca. er 1mm spjældåbning, men prøv evt. at indstille motoren uden at skrue på denne – hvis det kan lade sig gøre.
Indstilling af ”No-load” skruen L (2):
Går højt i tomgang => skrue UD / mod uret (for meget ud vil drukne motoren)
Går lavt i tomgang => skrue IND / med uret
Hvis motoren langsomt dør når den er i tomgang er L-skruen skruet for langt UD.
Indstilling af ”Full-load” skruen H (1):
UD indtil den 4-takter.
Herefter lidt IND så den lige nøjagtig ikke 4-takter.
Note: 4-takte er når den begynder at prutte lidt når den når toppen af omdrejningerne
Tip: Kontrol af indstilling
Du kan tjekke om den får for lidt benzin uden at skrue. Kør i 5 min. Tryk da på boblen 1 gang: tager den omdrejninger er det fordi den får for lidt at leve af. Er det tilfældet drej da på H-skruen ca. 5-10 min mod uret.
Hvis den er sløv i bundtrækket:
Måden man kan se om ens bundskrue står ordentligt på, er at man giver lidt gas med bilen løftet, og lige når koblingen slår ud og tager fat, masser du gassen i bund. Dér skal den tage fat med det samme.
- Hvis den lyder som om den er ved at gå ud eller løbe tør, så får den for lidt. L skal UD for at give mere benzin.
- Hvis den falder lidt i omdrejninger lige inden den begynder at stige får den for meget. L skal IND for at give mindre benzin.
- Hvis den herefter bliver for høj i tomgangen skruer du bare tomgangs skruen lidt UD så falder den igen.
Note: Det er samme princip som en vandhane: når du skruer højre om altså ind, så lukker du for vandet, og venstre om altså ud, så åbner du for vandet.
Kilder:
FG Forum: Indstilling (endnu engang)
http://www.ls-forum.dk/smf/index.php?topic=31960.0
FG Forum: Guide: Motorjustering.
http://www.ls-forum.dk/smf/index.php?topic=5853.0
HPI Baja Fan: Guide : Karburator Indstillinger
http://www.hpibajafan.dk/smf/index.php?topic=841.0
Jeg har siddet og læst en del gamle emner om motorjustering og selvom vi allerede har en guide her på forummet om emnet, tænkte jeg at jeg lige ville dele det jeg har samlet sammen.
Indstilling af Zenoah
Standardindstilling:
- H: 1.5
- L: 1.25
Start med at køre motoren varm. For hver lille ændring af skruerne køres en tur.
Tomgangsskruen (3):
Prøv som udgangspunkt ikke at skrue på den. Det kan dog være en fordel at stille den så der ca. er 1mm spjældåbning, men prøv evt. at indstille motoren uden at skrue på denne – hvis det kan lade sig gøre.
Indstilling af ”No-load” skruen L (2):
Går højt i tomgang => skrue UD / mod uret (for meget ud vil drukne motoren)
Går lavt i tomgang => skrue IND / med uret
Hvis motoren langsomt dør når den er i tomgang er L-skruen skruet for langt UD.
Indstilling af ”Full-load” skruen H (1):
UD indtil den 4-takter.
Herefter lidt IND så den lige nøjagtig ikke 4-takter.
Note: 4-takte er når den begynder at prutte lidt når den når toppen af omdrejningerne
Tip: Kontrol af indstilling
Du kan tjekke om den får for lidt benzin uden at skrue. Kør i 5 min. Tryk da på boblen 1 gang: tager den omdrejninger er det fordi den får for lidt at leve af. Er det tilfældet drej da på H-skruen ca. 5-10 min mod uret.
Hvis den er sløv i bundtrækket:
Måden man kan se om ens bundskrue står ordentligt på, er at man giver lidt gas med bilen løftet, og lige når koblingen slår ud og tager fat, masser du gassen i bund. Dér skal den tage fat med det samme.
- Hvis den lyder som om den er ved at gå ud eller løbe tør, så får den for lidt. L skal UD for at give mere benzin.
- Hvis den falder lidt i omdrejninger lige inden den begynder at stige får den for meget. L skal IND for at give mindre benzin.
- Hvis den herefter bliver for høj i tomgangen skruer du bare tomgangs skruen lidt UD så falder den igen.
Note: Det er samme princip som en vandhane: når du skruer højre om altså ind, så lukker du for vandet, og venstre om altså ud, så åbner du for vandet.
Kilder:
FG Forum: Indstilling (endnu engang)
http://www.ls-forum.dk/smf/index.php?topic=31960.0
FG Forum: Guide: Motorjustering.
http://www.ls-forum.dk/smf/index.php?topic=5853.0
HPI Baja Fan: Guide : Karburator Indstillinger
http://www.hpibajafan.dk/smf/index.php?topic=841.0
Guide: Motorjustering (benzin)
dec 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 12 RC-enheder: 3 Emner: 25 Svar: 79
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 10 RC-enheder: 5 Emner: 10 Svar: 119
dec 2003
Følger: 8 Følgere: 9 RC-enheder: 8 Emner: 12 Svar: 151
Er du sikker på at den servo rykker kraftigt nok i bremsen? Alternativt kan man jo også få skivebremser foran, og så kan man virkelig bremse
Du kan også kigge forbi ls-forum.dk. Der er masser af tips og en masse kloge mennesker som kan hjælpe med det hele
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 10 RC-enheder: 5 Emner: 10 Svar: 119
hvordan ligger det med at bremse, bremser din godt eller ??? min bremser a helvede til.
dec 2003
Følger: 8 Følgere: 9 RC-enheder: 8 Emner: 12 Svar: 151
Men det er ikke noget jeg går efter. Det bliver lidt irriterende i længden at man ikke kan dreje
Men det er jo sjovt nok til lidt show off og sådan
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 10 RC-enheder: 5 Emner: 10 Svar: 119
dec 2003
Følger: 8 Følgere: 9 RC-enheder: 8 Emner: 12 Svar: 151
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 10 RC-enheder: 5 Emner: 10 Svar: 119
dec 2003
Følger: 8 Følgere: 9 RC-enheder: 8 Emner: 12 Svar: 151
Min Marder står bare virkelig godt hele vejen fra bundgas og op ad. Men jeg var også selv lidt imponeret
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 10 RC-enheder: 5 Emner: 10 Svar: 119
PS. Hvordan helvede har du fået din Marder til at rende 79 ??
dec 2003
Følger: 8 Følgere: 9 RC-enheder: 8 Emner: 12 Svar: 151
Der er sikkert mange som har lavet en vejledning. Jeg kunne ikke finde en som jeg synes var perfekt. Derfor læste jeg en masse og lavede så selv en ud fra mine egne erfaringer.
Hvis der bare er én anden der kan bruge guiden har det ikke været helt forgæves at ligge den her ind. Og det lader da til at * RC Xtreme * fandt den anvendelig :o)
Jeg bruger den selv og har altid en udprintet version med mig på farten
sep 2006
Følger: 23 Følgere: 59 RC-enheder: 39 Emner: 23 Svar: 750
Jeg justerer somregel motoren så den ringer rent og så får den lige et nyk, så den lige netop 4 takter.
Iøvrigt har Kim da vidst allerede et fotoalbum herinde om hvordan man justerer sådan en frækkert.
jun 2009
Følger: 18 Følgere: 16 RC-enheder: 10 Emner: 20 Svar: 105
Let forståelig !
Den er i gemmerne nu