{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Guide: Motorjustering (benzin)

5.872 visninger | Oprettet:

Hej alle.

Jeg har siddet og læst en del gamle emner om motorjustering og selvom vi allerede har en guide her på forummet om emnet, tænkte jeg at jeg lige ville dele det jeg har samlet sammen.


Indstilling af Zenoah
Standardindstilling:
- H: 1.5
- L: 1.25
Start med at køre motoren varm. For hver lille ændring af skruerne køres en tur.

Tomgangsskruen (3):
Prøv som udgangspunkt ikke at skrue på den. Det kan dog være en fordel at stille den så der ca. er 1mm spjældåbning, men prøv evt. at indstille motoren uden at skrue på denne – hvis det kan lade sig gøre.

Indstilling af ”No-load” skruen L (2):
Går højt i tomgang => skrue UD / mod uret (for meget ud vil drukne motoren)
Går lavt i tomgang => skrue IND / med uret
Hvis motoren langsomt dør når den er i tomgang er L-skruen skruet for langt UD.

Indstilling af ”Full-load” skruen H (1):
UD indtil den 4-takter.
Herefter lidt IND så den lige nøjagtig ikke 4-takter.
Note: 4-takte er når den begynder at prutte lidt når den når toppen af omdrejningerne

Tip: Kontrol af indstilling
Du kan tjekke om den får for lidt benzin uden at skrue. Kør i 5 min. Tryk da på boblen 1 gang: tager den omdrejninger er det fordi den får for lidt at leve af. Er det tilfældet drej da på H-skruen ca. 5-10 min mod uret.

Hvis den er sløv i bundtrækket:
Måden man kan se om ens bundskrue står ordentligt på, er at man giver lidt gas med bilen løftet, og lige når koblingen slår ud og tager fat, masser du gassen i bund. Dér skal den tage fat med det samme.
- Hvis den lyder som om den er ved at gå ud eller løbe tør, så får den for lidt. L skal UD for at give mere benzin.
- Hvis den falder lidt i omdrejninger lige inden den begynder at stige får den for meget. L skal IND for at give mindre benzin.
- Hvis den herefter bliver for høj i tomgangen skruer du bare tomgangs skruen lidt UD så falder den igen.
Note: Det er samme princip som en vandhane: når du skruer højre om altså ind, så lukker du for vandet, og venstre om altså ud, så åbner du for vandet.


Kilder:
FG Forum: Indstilling (endnu engang)
http://www.ls-forum.dk/smf/index.php?topic=31960.0

FG Forum: Guide: Motorjustering.
http://www.ls-forum.dk/smf/index.php?topic=5853.0

HPI Baja Fan: Guide : Karburator Indstillinger
http://www.hpibajafan.dk/smf/index.php?topic=841.0

Julle
Mand | 36 år | Oprettet: 15. dec 2003


Kommentér på:
Guide: Motorjustering (benzin)
Annonce