{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.087 visninger | Oprettet:

1/8 motor og esc {{forumTopicSubject}}

Jeg leder efter en god og holdbar esc og motor til en 1/8 buggy. Skal bruges til løb.. det skal som sagt være noget der holder og ikke er en masse døje med, og være brugbart til løb på den lidt seriøse måde. Billigt er et plus.. gerne med link. Har ledt løs på nettet uden rigtigt at kunne finde noget..
havde tænkt på hobbywing 2200kw uden at have forstand på det, havde bare set andre med det. men kan ikke rigtigt finde det i EU..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1/8 motor og esc
  • #1   24. feb 2014 Hobbywing Xerun 150A ECS og så en Tekin motor. det skulle være den bedste combo til 1:8. har ikke prøvet motoren men har selv esc'en og den køre virkelig godt og så er den billig! smiley

    Esc'en har jeg fundet billigst i EU ved mrt-rcshop.de


  • #3   24. feb 2014 Jeg benytter mig af en Xerun 150a, hvilket er en fantastisk esc.. Den koster omkring 800 kr. herhjemme.
    Tekin RX8 Gen 2 er også en mulighed, men den er bare noget dyre og samtidig er programmeringen også noget mere bøvlet.
    Jeg bruger samtidig også en Tekin 1900 kv motor, hvilket absolut er den bedste motor jeg har kørt med.
    Rigtig smooth og holder meget længe, hvis man forstår at vedligeholde dem.
    Bruger som sagt Xerun 150a + Tekin 1900 kv og den kombination kører perfekt for mig.
    Godt at se der er flere der tager springet til el klassen.
    Xerun 150a:
    http://www.vinderuprc.dk/xerun_150a_sd_v2_0_esc_til_1_8_biler___blå-p-3707.html
    http://shop.in-racing.de/hobbywing-xerun-150a-sd-v21-lft.html
    Angående Tekin motor, så er den lettest at skaffe ved a-mainhobbies.
    De er lidt dyre, men møj lækre!

    Magnus


  • #5   24. feb 2014 Der skal vel og mærket anvendes sensorledning, så det hele er super smooth!:-)

  • #6   24. feb 2014 Men en 1800kw er vel voldsomere end en 2200kw som man bare skruer lidt ned for omdr, eller tager jeg fejl.. og bliver højre kw varmere end lave KW?
    tekin er fin, men noget dyrt at tage hjem fra usa tænker jeg, når jeg ikke skal have andet.. vil den hobbywing være mærkbart dårligere?

    Vinderuprc har desværre ikke den ESC på lager


  • #9   24. feb 2014 Okay tak..

    hvad er sådan en 4polet motor så for en fidus. ?

    (link fjernet)


  • #10   24. feb 2014 Ja jeg kører også med samme setup som Niklas.
    Bare i en Losi 8ight 2.0 E smiley
    Kørte hele sidste sæson uden problemer.
    Og er klar til endnu en sæson.


  • #13   24. feb 2014 Hej Morten

    Flere kv = højere topfart - mindre trækkraft - varmer motor - bruger mere strøm
    Mindre kv = Mindre topfart - mere trækkraft - kolder motor - Bruger mindre strøm

    Den bedste motor er nok Tekin og så med 2050kv hvor man så bruger et 4 cellet lipo

    ESC - Hmm der er mange valg. Tekin er klart den fedeste i min verden. Super indstillinger (via pc) fylder ikke særlig meget.

    En VIGTIG ting når man kommer over 2 celler lipo i bilen, og især i 1/8 bilene.
    Så skal (bør) du køre med UBEC - ekstern strømforsyning til modtager og servo. For får servo strøm fra esc. Så er der med stor sandsynlighed for esc står af før eller siden. Simpelthen fordi volten er høj og 1/8 esc er dårlig bygget.
    UBEC koster 70-200kr og den loddes blot på strømkablerne fra batteriet. Dvs. du skal ikke have ekstra batteri pga. dette.
    - Mange kører uden UBEC - men de får problemer med esc fucker før eller siden. Så kan man lige så godt udgå det ved at bruge UBEC

    Om det skal være med eller uden sensor. Tja.. Ofte laver sensor kabel ballade i 1/8 offroad bilerne. Så det ender ofte med at folk hiver kablet af alligevel (hvis esc/motor kan kører uden)
    Den anden ting med sensor. Det er jo at den kan kører mere jævnt i bunden når det er med sensor.
    Men hvis du har brug for at kører så langsomt at sensor virkelig kan mærkes. Så betyder det at du kører i ca. gå tempo smiley


  • #15   24. feb 2014 Hvis du overvejer den Orion motor kan du lige så godt smide 20$ ekstra oveni og få den Tekin motor.
    1900 kv er rigeligt jeg har endnu ikke været på en bane hvor den ikke har været hurtig nok.
    Tekin RX8 er også lækker, men mange flere justeringsmuligheder, hvilket kan være lidt bøvlet at have at gøre med.
    Xerun esc'en er bare let at programmere med HW boxen.
    Jeg har også brugt Tekin RX8 gen 1 og jeg finder Xerun esc'en mindst lige så lækker at køre med.


  • #16   24. feb 2014 Kim:
    Det er korrekt at sensordelen træder ud af kræft når den rammer et vidst antal omdrejninger.
    Jeg vil dog gerne påstå at du kan mærke forskel hvis du køre uden og bagefter med sensorkabel.


  • #17   24. feb 2014 Magnus var bare nysgerig på om 4 polet var mere holdbar..

    synes tekin er for dyr..

    Hej kim..

    hvad pokker er en ubec? Og hvor finder man sådan en henne




  • #20   24. feb 2014 Jeg har dog aldrig benyttet mig af en BEC og kender faktisk slet ikke nogle der gør det i deres 1/8 vogn.
    Så jeg tvivler på nødvendigheden er så stor.



  • #21   24. feb 2014 Og i har ikke brændt en esc af ? Eller hvad nu kim mener?



  • #22   24. feb 2014 http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__767__766__ubec_regulator-ubec.html

    hobbyking havde en masse, men hvilken af alle dem skal man så vælge ???


  • #23   24. feb 2014 De brænder af engang i mellem, og det har faktisk været primært Tekin og langt de fleste er gået over til Xerun.
    Samtidig koster de også det 1/2 af en Tekin.
    Så at der går en til en sæson ser jeg som ganske fint.
    Vi havde faktisk en i sidste sæson som brændte 2x RX8 af på 2 dage, og de havde før det kørt upåklageligt, men det var også deres RX8 Gen 1.
    Har ingen erfaring med deres Gen 2.



  • #24   24. feb 2014 1 af om året plus batterier og motor.. det er jo lige så dyrt som nitro det her smiley

  • #26   24. feb 2014 Korrekt
    RX8 Gen 2 kan levere 7.4V - man kan faktisk selv indstille den.


  • #28   24. feb 2014 Pas nu også på at ikke skræmme gutten..

    Jeg kører med et billigt sæt fra Hobbyking - Trackstar hedder det. Koster vidst omkring 700 kroner komplet med motor i dag - mange har problemer med at det går i stykker, men jeg må have været heldig. Sammen med det kører jeg på billige batterier.

    Jeg har valgt at købe 4 4S batterier, for at have lidt ekstra med på banen. Det er 3. sæson jeg skal til at køre med det samme udstyr - det eneste jeg bruger penge på som sådan ved 1/8 el er sliddele - og efter 2 sæsoner uden de store skift - er det begyndt at kunne mærkes smiley


  • #30   24. feb 2014 Det var heller ikke det jeg ville frem til, siger bare at man ikke behøver som det første at smaske i hovedet på ham at "du skal jo nok regne med alt dit el brænder af cirka en gang i året"...

    Hvad med et mambasæt? har de ikke et godt "overlevelses instinkt"?
    - Vil også lige tilføje XeRun og Trackstar er ikke langt fra hinanden, i hvert fald ikke hvad jeg har oplevet smiley


  • #32   24. feb 2014 Med HW esc'en behøver man ikke ekstern bec, det er spild. Den indbyggede gør fint arbejdet.

    De fleste esc fejl sker fordi printet indeni ryster jeg løs fra hårde landinger og dermed kortslutter. Det kan fikses med tykt kvalitetstape i 3 eller flere lag så det giver lidt stødabsorbering.


  • #35   24. feb 2014 Både Jan og jeg bruger en ko propo servo og det spiller uden problemer.
    (link fjernet)
    Tager både 6V og 7.4V


  • #37   24. feb 2014 Korrekt.
    Men jeg tvivler på man kan mærke forskel.



  • #40   24. feb 2014 Morten
    UBEC - Jeg bruger den fra castle creations (bruger den også i mine nitro biler da jeg kører med lipo)
    Og ellers bruger jeg denne i både min 1/8 el buggy/truggy samt i vores 1/10 trial biler.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10312__Turnigy_5A_8_26v_SBEC_for_Lipo_.html
    Lige så snart vi kommer over 2 celler lipo. Så bliver volten for høj inde i ESC hvilket gør et-eller-andet hvilket resultere i at ESC fucker op (før eller siden)
    Specifk forklaring kan jeg godt skaffe, hvis det endelig er.

    Så pga. meget erfaring vælger jeg helt fra start at montere UBEC på de esc/biler som kører med mere end 2 celler lipo.
    - Jeg kan godt finde masser folk der ikke bruger UBEC og deres bil kører fint. Men har se det så mange gange at når de mindst venter det. Så fucker ESC op.
    Nogle af de esc har jeg/vi fået til at virke igen, ved at montere UBEC.
    Men største delen kan ikke laves, da det typisk er kordensatorne i esc der futter af og tager resten af esc med sig i faldet.
    - Så ved at bruge UBEC, så aktiver/belaster man ikke BEC i ESC/regulatoren.

    >>> UBEC er når det ekstern --- BEC er når det er indbygget i en esc<<<



  • #41   24. feb 2014 Ang. esc.. Der er mange på marked.
    Jeg bruger både mamba monster max esc samt trackstar esc
    Har så mamba 2200kv motor som virker fint. Men er gladest for min tekin 2015kv motor som bliver ved og ved med at kører - bare den for et par lejer engang i mellem smiley

    El biler er ikke billige. Hverken i indkøb eller at holde kørende.
    Men el biler kører godt, så længe røgen bliver inde i elektronikken.
    Når først røgen kommer "ud" - så er det i skralde spanden og købe nyt el til bilen smiley

    Med el bil er det vigtigt:
    - Sørg for at geare så langt ned som muligt. Mange folk har alt for høj gearing på.
    - Kør 1 batteri, og lad så bilens elektronik køle af - Ellers holder det ikke særlig længe.
    - Sørg for at have flere batterier. For de skal også "slappe af" efter brug, da de ellers heller ikke holder længe.
    - Pas på med at bremse lige som man gør med nitro bilen. For så bliver motor og esc meget varm, hvilket medføre markant korter levetid.



  • #42   24. feb 2014 ps. Nu har jeg malet fanden på væggen.
    El bilerne køre godt - så længe det vare.
    Man skal blot lige tænke lidt mere på tingene i forhold til nitro bilen hvor man bare hælder brændstof i smiley


  • #44   25. feb 2014 Mini-bizz har hobbywing 2200kw

  • #45   25. feb 2014 Bare ikke på hans side..

  • #46   25. feb 2014 Hjemmesiden er ikke opdateret smiley

    Giv ham et kald


  • #47   25. feb 2014 Sverige = Furulund klubben.

    Ja mekanisk bremse på el bilen er det mest optimale.
    Dels som du nævner Niklas. Så fjerner man årsagen til det hele bliver ekstra varmt.
    Men den anden fordel er at man kan juster bremsen, således at man bestemmer hvor meget den skal bremse foran kontra bag i.
    For det kan man ellers ikke med el bilerne.


  • #49   25. feb 2014 Ja man spare rigtig meget strøm.
    Det der trækker mest strøm i en el bil. Det er når man skal bremse.
    Men det er nu rimelig simpelt. Det er "bare" at tage systemet fra nitro bilen.
    en derfor det ikke er mere udbredt. Det er fordi der ikke bare lige er plads til at montere det da el motoren sidder sådan at der ikke er plads til skivebremsen.
    Så man skal i gang med at modifisere så det kan være der.

    Tommy 200 har lavet det på et par biler.


  • #50   25. feb 2014 Sådan kan det gøres

    profilbillede
  • #52   25. feb 2014 Men du mister selvfølgelig bak funktionen.
    Men den må man jo alligevel ikke bruger til løb!


  • #53   25. feb 2014 Jeg lavede det på nogle biler for nogle år siden ja, den primære grund til man i dag bruger mekanisk bremse er for at "kaste" ind svinget, i dag er bremserne på de store motore så gode så bilerne kan fin bremse med alm motor power.

    den gang var det med tekin motoren, som er dejlig blød, og jævn. men har bremse kræft som en 2cv læsset op med beton...



    En af mine gode kammarater har lige vundet et forholdsvis stort race i amerika med den nye Orion speedo og motor, samme sæt har jeg i min bil.

    Det sæt spiller 100% det er bare en helt ny klasse ESC må jeg sige. hobbywingen har uden tvivl været toppen af poppen i en længere periode, men der er blevet overhalet med 100000 kliometer i timen inden om,


    Orion´s nye ESC er enligt en forstørret udgave af en 1/10 esc, meget mere effektiv og smooth på alle punkter beder faktisk, deres nye 4 pols 690 motor er lige ledes langt den bedste jeg nogle sinde har prøvet, og har jeg prøvet det hele...

    eneste problem med overstående, er jeg ikke ved hvem der sælger det, og jeg tror ikke det er tilgængeligt nogle steder lige PT =(, men jeg går ud fra at alle der har kyosho også kan få fingerne i det grej men tiden..




    Et hint til at få ESC´en til at holde: monter den på en omgang skum eller silikone, hvis den er monteret på bundpladen direkte, så dør den hurtigt. når bilen bunder ud, for esc´en har det cirka lige så hårdt under en "tank slapper" som hvis man kylede den direkte med 50 kilmeter i timen lige ind i en mur, gå går livet for den nemmere så holder den længere...






  • #55   25. feb 2014 Tommy klister du den direkte fast med en klat bygge silikone ? Og hvor tyk er det lag så?

  • #56   25. feb 2014 Salkin, hvis din buggy går forover skal du nok lige have kigget på din center diff =)

    men det er var nu mere bremse poweren i tekin motoren jeg syntes halter. bremsen i HW ecs´en er helt på højde med hvad man kan forvente =)

    morten

    det var nu ikke lige bygge silicone, men silicone dobbeltsidet tape jeg mente

    http://www.amain.com/product_info.php/cPath/61_179/products_id/19713/n/Kyosho-Zeal-Vibration-Absorption-Gyro-Reciever-Mounting-Gel-1-Sheet

    alternativt fastgøre den med 3mm vibrations dæmper kloder, da de fleste ESC´er har skrue huller i bunden til fastgørelse =)

    http://aalestrup.partnernet.dk/Produkter/params/name/vib_std2


  • #58   25. feb 2014 Salkin, den havde jeg fanget der for satter jeg lige en smiley efter min tidligere besked =) men jeg kunne sagtens forestille mig skrive bremser var gode på tæppe. der kan man immervæk få den med ned fra 80 kmt - til 0 på 1-2 meter =)

    lige for en god orden skyld inden morten for smurt hele verden ind i bygge silikone, så var inden jeg prøvede den nye orion combo, hobbywingen helt klar det jeg ville anbefale.. i sær hvis man lavede en lille PCB upgrade og loddede servoledningerne på her:

    på bagsiden af printet så, forkorter man den power servoen suger, til den direkte vej på printet...


    profilbillede
  • #60   25. feb 2014 Skal der kun 1 lag på af det silicone klister på eller skal der flere lag og div strips som nogen snakker om ?

  • #61   25. feb 2014 whatever floats your boat! jo mere jo bedre, ville jeg sige.

    jeg ville nok ikke tage strips men måske sikre den med nogle lange fjeder til at at holde udstødningen.

    Jeg har designet og lavet en mount plade til Mp9 bilen hvor speedoen sættes fast med tape i bunden og fjeder hele vejen rundt om...


    profilbillede
  • #62   25. feb 2014 Den har 2 lag gummi o ringe mellem bundplade og mount plade.


    så er speedoen sat fat på mount pladen med silicone dobbelt side tape og så fjeder rundt om speedoen som er monteret i mount pladen. så spiller det og speeden er dæmpet perfekt!


  • #63   25. feb 2014 Efter jeg begyndte at bruge 3 lag tape (den gode gennemsigtige slags) har jeg ikke haft esc problemer siden. Det var 1,5 år siden.

  • #64   25. feb 2014 Niklas
    Ang. det med bremse.
    Det er ikke fordi esc ikke kan bremse motoren nok.
    Men det er fordi at når motoren bremser. Så bremser den på spurgear / midter diff.
    Og her bestemmer bilen stort set selv om det er forenden eller bagenden af bilen der skal bremse.
    Dvs. man kan ikke juster bremse forholdet mellem forende og bagende af bilen, når el motoren bare blokker.
    - Og her hjælper det ikke bare at skrue bremse power på esc eller senderen ned, da man aldrig vil få det optimale bremse forhold.

    Ang. det at sætte esc fast.
    I stedet for at sætte esc direkte på plastik pladen hvor esc skal sidde på de fleste biler. Så ligger jeg noget skum under esc eller små fjedre. Hvor efter jeg skruer esc til plastik pladen. På den måde er esc punkt ophængt, hvilket fjerner mange af rystelserne.

    Og ellers Niklas. Så kom forbi mig en dag. Så skal vi da nok få sat din esc fast smiley


  • #66   26. feb 2014 Nogen der har kendskab til dette billige sæt? Skulle være det samme som sidder standard i RB,,'RTR buggy. Bare en nyere model som kan progammeres.. kan billigt ende med at være ok godt ?

  • #68   26. feb 2014 Ville du køre med en rtr nitro motor? Du kan forvente der samme af rtr el...

  • #69   26. feb 2014 Nok ikke. Men hørte bare den faktisk var ret god, så man kunne jo være heldig at det kunne bruges af en ikke xpert i el smiley

  • #70   26. feb 2014 En rtr motor er og bliver en rtr, muligvis en god rtr, men en rtr!

    Lige som en nitro rtr motor... Der findes sikkert nogle fremragende stykker men de er stadig kun rtr motore...


  • #73   1. mar 2014 Jeg melder mig også under Xerun 150A / Tekin 1900KV fanen, har "sættet" i min Serpent Cobra be 811 2.0 og det er virkelig noget sparker røv, så er det sagt.

  • #74   2. mar 2014 Hvad bør man så vælge af HW motor 1800kv eller 2200 kv



  • #76   2. mar 2014 Ved godt i andre sikkert viæ nedskyde mit forslag, men jeg har lige købt en 1800kv sensor motor fra HK som kører super smooth.. Der er absolut ingen cocking eller hvordan det nu staves og den kører ekstremt køligt.

    Fandt et gammel 25t mod1 og satte på et 50 spur og så med 3 celler og den blev lige lidt over håndlun men der er satme smæk på, og kørte nok 30 min med det setup, indtil motoren smed pinion af og så måtte jeg ellers bære bilen hjem:-P

    Den er iøvrigt 42mm så det er en halvstor mobbedreng smiley


  • #78   2. mar 2014 Ja ESC´en er osse rigtig lækker og er aldrig blevet bare lun med det jeg har kørt med den, heller ikke min anden HK ESC fra min TEN.

    Måske fordi jeg ikke køre 4+ celler, men de kører osse fint til mit brug med 2,3 og 4 celler smiley

    Men af det jeg har fra Hobbyking, så er jeg rigtig fint tilfreds.. dog kører jeg ikke på bane, men det er min hensigt, og så må de stå sin endelig prøve smiley


  • #79   2. mar 2014 Hvem vandt med det 1800kv sidste år ? Martin s hansen ?

    Og jeg er enig i at en af begge var nr 1. Men jeg vil kun køre el for lidt ekstra sjov, så buget skal holdes helt i bund, nitro er konge klassen for mig, så den ryger pengene i smiley

    HK sættet kigger jeg stadig på, da mange synes det er okay, det skulle være en kopi af andet bare med lidt billigere komponentet. Min bekymring er om der er større chance for problemer, Når man har kørt mange 100km for at komme til løb er det bare lidt mere øv, end hvis det driller..


  • #80   2. mar 2014 Morten - så er det godt det er så billigt at du har råd til at skfifte ud til løb, hvis det sku stå af smiley

    Og der skal jo være en der tør tage chancen, ellers finder vi jo aldrig ud af om det er et værdigt sæt eller ej smiley


  • #82   4. mar 2014 Er der 2 versioner er HW sættet ? For på nogen billeder har motoren små køle ribber og andre er motoren glat..

  • #85   4. mar 2014 Og hvilken af de 2 motore skal man så vælge ?

  • #87   4. mar 2014 Men når man køber et kombo sæt.. hedder det så m6c uanset om det er den ene eller anden motor der følger med ??

  • #89   4. mar 2014 Jo jo men der er jo 2 forskellige 1800kv som du selv var inde på hvilken følger med i combo sættene? Og hvilken bruger i andre ?

  • #91   4. mar 2014 Når jeg søger efter sider der sælger det, støder jeg på billeder af 2 forskellige slags motor selv om de alle hedder 1800kv.. nå det rr nok nærmer sælger der smider forkerte billeder op så.. smiley tak for hjælpen.

  • #93   4. mar 2014 Salkin
    Det med moment kontra høje omdrejninger tror jeg du har misforstået.
    Det kræver mere moment af motoren hvis man kører på en lille bane, da motoren hele tiden skal trække længere nede i omdrejningerne.

    På en stor bane handler det mere om topfarten, da man er meget mere oppe i de høje omdrejninger.


  • #95   4. mar 2014 Hvis du er på en lille bane med mange hårnåle sving (de to ting går af en eller anden grund som regel sammen, hvorfor vides ikke), så skal du i teorien bruge en motor med mere moment, altså trækkraft i de lave omdrejninger. Hvis du på den anden side er på en stor bane med lang langside og flydende layout med mange store sving skal du bruge kræfter oppe i de høje omdrejninger.

    MEN; dette gælder faktisk mest på brændstofmotorer. Elmotorer har en næsten fuldstændig liniær kraftkurve der gør at den trækker som en hest sparker uanset hvilke omdrejninger den er i. Så i dette tilfælde er det lidt ligegyldigt. Især i 1/8 da de fleste motorer kan lave hjulspin på kommando.


  • #97   4. mar 2014 Fuldstændig rigtigt, jeg er bare af den overbevisning at det er bedre at have for meget power og kunne skrue ned for det, end at have for lidt. Derfor har jeg motorer der yder lige i overkanten på f.eks. banen i Bramming, men på en god lang udendørsbane er det dejligt med den ekstra topfart og power til at cleare hop med meget kort tilløb.

  • #99   4. mar 2014 Salkin, på 2 eller 4 celler? smiley

  • #101   4. mar 2014 Salkin
    Citat
    Min søn på 9 år kørte sidste år en 8ight 2.0 EU el med 2200kv mamba monster uden nogen begrænsning, og det virkede ikke voldsomt på nogen måde.
    Citat slut
    Uden at skal lyde nedladende.
    Men det virkede alt for voldsomt når man står på sidelinjen og kigger.
    I vil få rigtig meget ud af at drosle meget ned på bilerne.
    Dette vil give en meget mere kontrolleret og flydende kørsel.
    - Det vil måske føles lidt "tamt" med mindre power. Men omgangstiderne bliver mere stabile og hurtigere.

    En vigtig lektie
    Den bil som ser ud til at kører meget hurtig rundt på banen = Det er ofte den langsommest. Den kører uden for sporet, springer for langt på hoppene samt vælter.
    Den bil der ser ud til at kører "langsom" Det er ofte den hurtigste. Den bil tager kurverne korrekt, hopper ikke for langt og er mere stabil.

    Generelt:
    Jeg er af den opfattelse at alle kan finde ud af at give gas.
    Men ikke mange kan beherske gassen.
    Derfor hellere en bil der har lidt mindre kræfter, da den er nemmere at kontrollere.
    Når man så har det hele på plads (hvem har det?) træning, setup, stabilitet osv. osv. Så kan man begynde med kraftigere motor.






  • #103   5. mar 2014 Hvilken størrelse batterier skal man bruge? Antal c og mah? 5000 er ca halv pris af 6000 så hvad er nødvendigt?

  • #106   5. mar 2014 Kontakt mini-bizz han har 2.stk 5400 40-50 c hardcase for 1100 kr de er super fede smiley


  • #108   5. mar 2014 Salkin
    Det bedst du kan gøre er at få noget praktisk erfaring, frem for alt det teori smiley
    Det er selvfølgelig flot at Gustav blev nr. 2 - Ingen tvivl om dette.
    Men der var 9 deltager, hvor 3 af dem har deltaget før.
    Jeg er sikker på at droslet power fornuftig ned og lidt setup.
    Så kunne Gustav sagten blive nr. 1.

    Kørestil kan ikke betraktes når man bare giver fuld gas uden at kontrollere dette.
    Tilpasset motor og bil. Det er og bliver det hurtigste.


  • #109   5. mar 2014 Morten
    Jeg kører med disse
    http://holte-modelhobby.dk/batterier-stik-lipobatterier-baad-lipo-6000mah-lipo-p-29835.html

    Ang. lipo tror folk at det er vigtigst at det første c tal skal være så højt.
    Det er faktisk nr. 2 c tal der skal være højt.
    For det der trækker mest strøm i bilen.
    Det er når man bremser. Så vist nr. 2 c tal ikke er højt nok.
    Så belastes batterierne alt for meget og de holder ike til det.

    Hvis det endelig skal være fra udlandet du vil handle.
    Så kan jeg anbefale disse batterier
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17268

    Og ang. motor.
    Jeg har kort testet denne motor.
    Den gør det rigtig godt på alle fronter
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19114


  • #110   5. mar 2014 De med power i bilerne.
    Der syntes jeg godt man kan samligne det med nitro bilerne.
    Vi drosler bilerne ned, da vi ikke kan omsætte og bruge alt det power der er i bilerne.
    I nitro truggy kan man især se det.
    Vi må kører med op til 11ccm
    Men alligevel kører vi kun med 3.5ccm da der stadig er rigelig med power i sådan en motor.
    Og alligevel drosler vi også disse motor ned i nitro truggy.

    Så hvorfor alt den power?
    Jo, men tror man kommer hurtigere rundt på banen, og især på langsiden.
    Men sådan er virkeligheden ikke.
    Jeg har trænet mange folk igennem tiden på SOS bane.

    En af de måder man hurtig kan rykke folk på.
    Kør 3 omgange som de normalt ville.
    Derefter kør 3 omgange hvor hjulene hele tiden skal røre banen - dvs. ingen hop.
    Det vil føles total langsomt rundt på banen. Men faktum er at de kører mere præcis og kontrolleret. Når man kigger på omgangs tiden. Så er de ca det samme.
    Så kører de 3 omgange til. Og her må de kun hoppe på de helt nemme hop.
    Allerede her vil deres omgangs tid blive hurtigere end de nogen sinde ellers vil have kørt. Og dette trods at de kun hopper på de aller nemmeste hop.
    Så en betydelig forbedring af omgangstider med meget mindre power, frem for at race ukontrolleret!
    Så hvorfor alt den power, når man alligevel ikke kan bruge det til noget???


  • #111   5. mar 2014 Fedt rcgalleri er begyndt at dele emnerne op i sider, så skal man ikke bladre så langt ned smiley

    Tror kim har fat i noget.

    Har en lille hjemmebane, godtnok på græs og så en 2wd 1/16 bil, og hvis jeg bare gir den massere af gas, så vælter den rundt og powerslider igennem mange af svingene, og da jeg så installerede et hop, gik det endnu langsommere rundt om, men da jeg begyndte at køre ligså stille rundt og langsomt satte tempoet op til lige under vanvids-kørsel punktet, blev mine omgangstider bedre, jeg væltede slet ikke og jeg følte jeg havde mere kontrol over bilen.

    Da jeg kørte hos VPOB med min micro rally, væltede den osse rundt på tæppebanen, hvis jeg bare gav den et nøk over halv gas, men da jeg begyndte at køre stille og roligt og lære banen at kende, gik det en del bedre smiley

    Nu er jeg ikke selv ekspert på banekørsel, men tænker at det Kim skriver gir rigtig god mening, og umildbart så er den eneste grund til mine biler skal være hurtigere, kun for at jeg hurtigere kan komme fra det ene hop til det andet når jeg kører udenfor en bane smiley

    Men på eks. En halvløs jordbane, kan det være rart med lidt overskud i bilen, da det noglegange er nemmere at redde et dårligt svng, ved at powerslide igennem eller lign.


  • #113   5. mar 2014 Jeg forstår slet ikke hvorfor man kigger på hvad top-kører i udlandet kører med.
    For det kræver at alt sammen spiller sammen på pågældende bane med pågældende kører.
    Kigger du på 2 top team kører i udlandet. Så er der stort set ingen der kører indentisk.

    Det samme med "standardt" setup og setup. Tingene er så specifik for pågældende person med pågældende bil og den pågældende bane samt banens stand.
    Så man kan desværre meget sjællendt bruge de tig man læser fra udlandet.

    Tror ikke der er nogen i dk der kan styre en 2200kv motor i 1/8 biler.
    Det skulle da lige være Jan Larsen og Jonas Kærup.

    Men Salkin... For din egen skyld. Prøv at drosle bilerne betydelig ned og kør en masse omgange på banen.
    Leg så med setup i stedet for fart motoren kan give.
    Det vil give både dig og sønnen meget mere rolig bil og kører med, og i vil hurtigere forbedre omgangs tiderne.
    For som det var sidste gang jeg så jer.
    Så har i ca. 50% for meget power og ukontrolleret kørsel og det eneste der "redder jer" er kraftigere motor så i kan indhente lidt af det tabte på langsiden.
    >>>Men i sidste ende dit eget valg<<<


  • #115   5. mar 2014 Salkin

    Hvis det er uintresant hvad du og sønnen kører med.
    Hvorfor henviser du selv til hvad i kører med?
    Ja så må vi leve i to verdner
    Der er mange der kører med 2200kv. Men næsten ingen berhersker dem.
    Glemte lige Martin S H og Peter Harder.

    Og jo. Hvad folk kører med i udlandet, kan man kun bruge som nogle pejlepinde.
    For der er så mega mange ting der spiller ind.
    Hvad hjælper et setup, hvis du ikke har den nødvendige erfaring som personen har, kører på samme bane under samme vejr forhold, samme underlag til pågældende dæk. Modifiseret dækkene på samme måde, Lavet bilen præcis magen til, samme vægt fordeling, slidte bane osv. osv.
    Pejlepinde som man så selv kan "bygge" videre på så det passer til en selv på den pågældende bane.

    Desværre kan du en masse bag computer skærmen og deler ud af "erfaring" og råd som du har læst dig til.
    Så hvis man ikke kender dig. Så vil man tro på det hele du skriver.
    Kom ud på banen og vis du også kan tingene med bilerne, således at du har noget "dokumention" for påstandene smiley

    Tror Morten har det info kan han bruge.
    Så smutter fra emnet da det er for useriøst nu her.


  • #117   5. mar 2014 Husk dog altid ikke at tryllebinde dig af teamkørernes setups. Ja de er et godt pejlemærke, men et setup er personligt. Det er yderst sjældent jeg hører om to personer der har samme setup.

  • #119   5. mar 2014 Jeg 'famler rundt i blinde' som du siger :). Eller, det gør jeg ikke, jeg ved hvad en justering gør inden jeg laver den, men hvordan det påvirker bilens balance på en bestemt bane er der kun en måde at finde ud af; træning.

    Jeg bruger ikke teamkøreres setups, men finder et der passer til min kørestil med den rigtige mængde styring (jeg hader(!) understyring) og så rører jeg faktisk ikke meget mere ved det. Hele sidste sæson kørte jeg med stort set det samme setup, det er kun i Bramming jeg ændrer olie fordi det altid er koldt når vi kører der. Resten af bilen forbliver stort set som den er ud af kassen og med de camber, toe-in og frihøjde justeringer jeg kan lide. Ackerman, caster, anti-squat/anti-dive o.l. rører jeg ikke ved. Jeg ved hvad de gør, men jeg kan ikke mærke forskel. Så jeg vælger at bruge min tid på andre ting, primært dæktest.


  • #122   5. mar 2014 Salkin. Jeg er ikke ny i sporten, men jeg er alligevel glad for din hjælp. Jeg er klar over at i kommer fra sportsmand s klassen. Så jeg danner mit ejet billede, ud fra det du siger. Men jeg gør det samme ud fra andre fra pro klassen. Så om man er ny eller gammel i sporten så hjælp endelig andre så godt man kan

  • #123   5. mar 2014 Når andre prøver at hjlæpe, så lyt ikke så meget til dem der i blinde fortæller hvordan din bil skal sættes op. Du skal der hen hvor du ved hvordan du ønsker den skal køre, og når den så ikke køre som du ønsker kan du spørge en erfaren køre hvad han ville gøre for at afhjælpe problemet. Ofte har folk en ide om at deres setup er det optimale, men sådan noget findes ikke. Sidst vi var i bramming prøvede jeg for sjovt at bytte bil med "lillebror" aka Bjarne P. Enste vi var enige om var at vores ejen var klart bedst, vores biler kørte meget forskelligt, men vi var begge i A-finalen i pro buggy.

  • #125   5. mar 2014 Tror el klassen bliver stor i år.
    Glæder mig til at se en masse glade mennesker i sporten.


Kommentér på:
1/8 motor og esc

Annonce