3.101 visninger
|
Oprettet:
1/8 motor og esc {{forumTopicSubject}}
Jeg leder efter en god og holdbar esc og motor til en 1/8 buggy. Skal bruges til løb.. det skal som sagt være noget der holder og ikke er en masse døje med, og være brugbart til løb på den lidt seriøse måde. Billigt er et plus.. gerne med link. Har ledt løs på nettet uden rigtigt at kunne finde noget..
havde tænkt på hobbywing 2200kw uden at have forstand på det, havde bare set andre med det. men kan ikke rigtigt finde det i EU..
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 30 RC-enheder: 7 Emner: 18 Svar: 344
Esc'en har jeg fundet billigst i EU ved mrt-rcshop.de
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 73 RC-enheder: 1 Emner: 106 Svar: 736
Tekin RX8 Gen 2 er også en mulighed, men den er bare noget dyre og samtidig er programmeringen også noget mere bøvlet.
Jeg bruger samtidig også en Tekin 1900 kv motor, hvilket absolut er den bedste motor jeg har kørt med.
Rigtig smooth og holder meget længe, hvis man forstår at vedligeholde dem.
Bruger som sagt Xerun 150a + Tekin 1900 kv og den kombination kører perfekt for mig.
Godt at se der er flere der tager springet til el klassen.
Xerun 150a:
http://www.vinderuprc.dk/xerun_150a_sd_v2_0_esc_til_1_8_biler___blå-p-3707.html
http://shop.in-racing.de/hobbywing-xerun-150a-sd-v21-lft.html
Angående Tekin motor, så er den lettest at skaffe ved a-mainhobbies.
De er lidt dyre, men møj lækre!
Magnus
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 73 RC-enheder: 1 Emner: 106 Svar: 736
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
tekin er fin, men noget dyrt at tage hjem fra usa tænker jeg, når jeg ikke skal have andet.. vil den hobbywing være mærkbart dårligere?
Vinderuprc har desværre ikke den ESC på lager
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
hvad er sådan en 4polet motor så for en fidus. ?
(link fjernet)
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 RC-enheder: 3 Emner: 3 Svar: 48
Bare i en Losi 8ight 2.0 E
Kørte hele sidste sæson uden problemer.
Og er klar til endnu en sæson.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Flere kv = højere topfart - mindre trækkraft - varmer motor - bruger mere strøm
Mindre kv = Mindre topfart - mere trækkraft - kolder motor - Bruger mindre strøm
Den bedste motor er nok Tekin og så med 2050kv hvor man så bruger et 4 cellet lipo
ESC - Hmm der er mange valg. Tekin er klart den fedeste i min verden. Super indstillinger (via pc) fylder ikke særlig meget.
En VIGTIG ting når man kommer over 2 celler lipo i bilen, og især i 1/8 bilene.
Så skal (bør) du køre med UBEC - ekstern strømforsyning til modtager og servo. For får servo strøm fra esc. Så er der med stor sandsynlighed for esc står af før eller siden. Simpelthen fordi volten er høj og 1/8 esc er dårlig bygget.
UBEC koster 70-200kr og den loddes blot på strømkablerne fra batteriet. Dvs. du skal ikke have ekstra batteri pga. dette.
- Mange kører uden UBEC - men de får problemer med esc fucker før eller siden. Så kan man lige så godt udgå det ved at bruge UBEC
Om det skal være med eller uden sensor. Tja.. Ofte laver sensor kabel ballade i 1/8 offroad bilerne. Så det ender ofte med at folk hiver kablet af alligevel (hvis esc/motor kan kører uden)
Den anden ting med sensor. Det er jo at den kan kører mere jævnt i bunden når det er med sensor.
Men hvis du har brug for at kører så langsomt at sensor virkelig kan mærkes. Så betyder det at du kører i ca. gå tempo
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 73 RC-enheder: 1 Emner: 106 Svar: 736
1900 kv er rigeligt jeg har endnu ikke været på en bane hvor den ikke har været hurtig nok.
Tekin RX8 er også lækker, men mange flere justeringsmuligheder, hvilket kan være lidt bøvlet at have at gøre med.
Xerun esc'en er bare let at programmere med HW boxen.
Jeg har også brugt Tekin RX8 gen 1 og jeg finder Xerun esc'en mindst lige så lækker at køre med.
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 73 RC-enheder: 1 Emner: 106 Svar: 736
Det er korrekt at sensordelen træder ud af kræft når den rammer et vidst antal omdrejninger.
Jeg vil dog gerne påstå at du kan mærke forskel hvis du køre uden og bagefter med sensorkabel.
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
synes tekin er for dyr..
Hej kim..
hvad pokker er en ubec? Og hvor finder man sådan en henne
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
er det såsan en ?
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 73 RC-enheder: 1 Emner: 106 Svar: 736
Så jeg tvivler på nødvendigheden er så stor.
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
hobbyking havde en masse, men hvilken af alle dem skal man så vælge ???
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 73 RC-enheder: 1 Emner: 106 Svar: 736
Samtidig koster de også det 1/2 af en Tekin.
Så at der går en til en sæson ser jeg som ganske fint.
Vi havde faktisk en i sidste sæson som brændte 2x RX8 af på 2 dage, og de havde før det kørt upåklageligt, men det var også deres RX8 Gen 1.
Har ingen erfaring med deres Gen 2.
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 73 RC-enheder: 1 Emner: 106 Svar: 736
RX8 Gen 2 kan levere 7.4V - man kan faktisk selv indstille den.
nov 2006
Følger: 82 Følgere: 79 RC-enheder: 25 Emner: 132 Svar: 2.355
Jeg kører med et billigt sæt fra Hobbyking - Trackstar hedder det. Koster vidst omkring 700 kroner komplet med motor i dag - mange har problemer med at det går i stykker, men jeg må have været heldig. Sammen med det kører jeg på billige batterier.
Jeg har valgt at købe 4 4S batterier, for at have lidt ekstra med på banen. Det er 3. sæson jeg skal til at køre med det samme udstyr - det eneste jeg bruger penge på som sådan ved 1/8 el er sliddele - og efter 2 sæsoner uden de store skift - er det begyndt at kunne mærkes
nov 2006
Følger: 82 Følgere: 79 RC-enheder: 25 Emner: 132 Svar: 2.355
Hvad med et mambasæt? har de ikke et godt "overlevelses instinkt"?
- Vil også lige tilføje XeRun og Trackstar er ikke langt fra hinanden, i hvert fald ikke hvad jeg har oplevet
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
De fleste esc fejl sker fordi printet indeni ryster jeg løs fra hårde landinger og dermed kortslutter. Det kan fikses med tykt kvalitetstape i 3 eller flere lag så det giver lidt stødabsorbering.
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 73 RC-enheder: 1 Emner: 106 Svar: 736
(link fjernet)
Tager både 6V og 7.4V
nov 2008
Følger: 78 Følgere: 73 RC-enheder: 1 Emner: 106 Svar: 736
Men jeg tvivler på man kan mærke forskel.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
UBEC - Jeg bruger den fra castle creations (bruger den også i mine nitro biler da jeg kører med lipo)
Og ellers bruger jeg denne i både min 1/8 el buggy/truggy samt i vores 1/10 trial biler.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10312__Turnigy_5A_8_26v_SBEC_for_Lipo_.html
Lige så snart vi kommer over 2 celler lipo. Så bliver volten for høj inde i ESC hvilket gør et-eller-andet hvilket resultere i at ESC fucker op (før eller siden)
Specifk forklaring kan jeg godt skaffe, hvis det endelig er.
Så pga. meget erfaring vælger jeg helt fra start at montere UBEC på de esc/biler som kører med mere end 2 celler lipo.
- Jeg kan godt finde masser folk der ikke bruger UBEC og deres bil kører fint. Men har se det så mange gange at når de mindst venter det. Så fucker ESC op.
Nogle af de esc har jeg/vi fået til at virke igen, ved at montere UBEC.
Men største delen kan ikke laves, da det typisk er kordensatorne i esc der futter af og tager resten af esc med sig i faldet.
- Så ved at bruge UBEC, så aktiver/belaster man ikke BEC i ESC/regulatoren.
>>> UBEC er når det ekstern --- BEC er når det er indbygget i en esc<<<
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Jeg bruger både mamba monster max esc samt trackstar esc
Har så mamba 2200kv motor som virker fint. Men er gladest for min tekin 2015kv motor som bliver ved og ved med at kører - bare den for et par lejer engang i mellem
El biler er ikke billige. Hverken i indkøb eller at holde kørende.
Men el biler kører godt, så længe røgen bliver inde i elektronikken.
Når først røgen kommer "ud" - så er det i skralde spanden og købe nyt el til bilen
Med el bil er det vigtigt:
- Sørg for at geare så langt ned som muligt. Mange folk har alt for høj gearing på.
- Kør 1 batteri, og lad så bilens elektronik køle af - Ellers holder det ikke særlig længe.
- Sørg for at have flere batterier. For de skal også "slappe af" efter brug, da de ellers heller ikke holder længe.
- Pas på med at bremse lige som man gør med nitro bilen. For så bliver motor og esc meget varm, hvilket medføre markant korter levetid.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
El bilerne køre godt - så længe det vare.
Man skal blot lige tænke lidt mere på tingene i forhold til nitro bilen hvor man bare hælder brændstof i
aug 2009
Følger: 37 Følgere: 39 RC-enheder: 2 Emner: 50 Svar: 561
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
aug 2009
Følger: 37 Følgere: 39 RC-enheder: 2 Emner: 50 Svar: 561
Giv ham et kald
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Ja mekanisk bremse på el bilen er det mest optimale.
Dels som du nævner Niklas. Så fjerner man årsagen til det hele bliver ekstra varmt.
Men den anden fordel er at man kan juster bremsen, således at man bestemmer hvor meget den skal bremse foran kontra bag i.
For det kan man ellers ikke med el bilerne.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Det der trækker mest strøm i en el bil. Det er når man skal bremse.
Men det er nu rimelig simpelt. Det er "bare" at tage systemet fra nitro bilen.
en derfor det ikke er mere udbredt. Det er fordi der ikke bare lige er plads til at montere det da el motoren sidder sådan at der ikke er plads til skivebremsen.
Så man skal i gang med at modifisere så det kan være der.
Tommy 200 har lavet det på et par biler.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Men den må man jo alligevel ikke bruger til løb!
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
den gang var det med tekin motoren, som er dejlig blød, og jævn. men har bremse kræft som en 2cv læsset op med beton...
En af mine gode kammarater har lige vundet et forholdsvis stort race i amerika med den nye Orion speedo og motor, samme sæt har jeg i min bil.
Det sæt spiller 100% det er bare en helt ny klasse ESC må jeg sige. hobbywingen har uden tvivl været toppen af poppen i en længere periode, men der er blevet overhalet med 100000 kliometer i timen inden om,
Orion´s nye ESC er enligt en forstørret udgave af en 1/10 esc, meget mere effektiv og smooth på alle punkter beder faktisk, deres nye 4 pols 690 motor er lige ledes langt den bedste jeg nogle sinde har prøvet, og har jeg prøvet det hele...
eneste problem med overstående, er jeg ikke ved hvem der sælger det, og jeg tror ikke det er tilgængeligt nogle steder lige PT =(, men jeg går ud fra at alle der har kyosho også kan få fingerne i det grej men tiden..
Et hint til at få ESC´en til at holde: monter den på en omgang skum eller silikone, hvis den er monteret på bundpladen direkte, så dør den hurtigt. når bilen bunder ud, for esc´en har det cirka lige så hårdt under en "tank slapper" som hvis man kylede den direkte med 50 kilmeter i timen lige ind i en mur, gå går livet for den nemmere så holder den længere...
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
men det er var nu mere bremse poweren i tekin motoren jeg syntes halter. bremsen i HW ecs´en er helt på højde med hvad man kan forvente =)
morten
det var nu ikke lige bygge silicone, men silicone dobbeltsidet tape jeg mente
http://www.amain.com/product_info.php/cPath/61_179/products_id/19713/n/Kyosho-Zeal-Vibration-Absorption-Gyro-Reciever-Mounting-Gel-1-Sheet
alternativt fastgøre den med 3mm vibrations dæmper kloder, da de fleste ESC´er har skrue huller i bunden til fastgørelse =)
http://aalestrup.partnernet.dk/Produkter/params/name/vib_std2
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
lige for en god orden skyld inden morten for smurt hele verden ind i bygge silikone, så var inden jeg prøvede den nye orion combo, hobbywingen helt klar det jeg ville anbefale.. i sær hvis man lavede en lille PCB upgrade og loddede servoledningerne på her:
på bagsiden af printet så, forkorter man den power servoen suger, til den direkte vej på printet...
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
jeg ville nok ikke tage strips men måske sikre den med nogle lange fjeder til at at holde udstødningen.
Jeg har designet og lavet en mount plade til Mp9 bilen hvor speedoen sættes fast med tape i bunden og fjeder hele vejen rundt om...
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
så er speedoen sat fat på mount pladen med silicone dobbelt side tape og så fjeder rundt om speedoen som er monteret i mount pladen. så spiller det og speeden er dæmpet perfekt!
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Ang. det med bremse.
Det er ikke fordi esc ikke kan bremse motoren nok.
Men det er fordi at når motoren bremser. Så bremser den på spurgear / midter diff.
Og her bestemmer bilen stort set selv om det er forenden eller bagenden af bilen der skal bremse.
Dvs. man kan ikke juster bremse forholdet mellem forende og bagende af bilen, når el motoren bare blokker.
- Og her hjælper det ikke bare at skrue bremse power på esc eller senderen ned, da man aldrig vil få det optimale bremse forhold.
Ang. det at sætte esc fast.
I stedet for at sætte esc direkte på plastik pladen hvor esc skal sidde på de fleste biler. Så ligger jeg noget skum under esc eller små fjedre. Hvor efter jeg skruer esc til plastik pladen. På den måde er esc punkt ophængt, hvilket fjerner mange af rystelserne.
Og ellers Niklas. Så kom forbi mig en dag. Så skal vi da nok få sat din esc fast
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
http://hobbyking.com/mobile/viewproduct.asp?idproduct=33984
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
Lige som en nitro rtr motor... Der findes sikkert nogle fremragende stykker men de er stadig kun rtr motore...
dec 2009
Følger: 20 Følgere: 22 RC-enheder: 13 Emner: 18 Svar: 754
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 45 RC-enheder: 41 Emner: 77 Svar: 1.176
Fandt et gammel 25t mod1 og satte på et 50 spur og så med 3 celler og den blev lige lidt over håndlun men der er satme smæk på, og kørte nok 30 min med det setup, indtil motoren smed pinion af og så måtte jeg ellers bære bilen hjem:-P
Den er iøvrigt 42mm så det er en halvstor mobbedreng
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 45 RC-enheder: 41 Emner: 77 Svar: 1.176
Måske fordi jeg ikke køre 4+ celler, men de kører osse fint til mit brug med 2,3 og 4 celler
Men af det jeg har fra Hobbyking, så er jeg rigtig fint tilfreds.. dog kører jeg ikke på bane, men det er min hensigt, og så må de stå sin endelig prøve
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
Og jeg er enig i at en af begge var nr 1. Men jeg vil kun køre el for lidt ekstra sjov, så buget skal holdes helt i bund, nitro er konge klassen for mig, så den ryger pengene i
HK sættet kigger jeg stadig på, da mange synes det er okay, det skulle være en kopi af andet bare med lidt billigere komponentet. Min bekymring er om der er større chance for problemer, Når man har kørt mange 100km for at komme til løb er det bare lidt mere øv, end hvis det driller..
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 45 RC-enheder: 41 Emner: 77 Svar: 1.176
Og der skal jo være en der tør tage chancen, ellers finder vi jo aldrig ud af om det er et værdigt sæt eller ej
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Det med moment kontra høje omdrejninger tror jeg du har misforstået.
Det kræver mere moment af motoren hvis man kører på en lille bane, da motoren hele tiden skal trække længere nede i omdrejningerne.
På en stor bane handler det mere om topfarten, da man er meget mere oppe i de høje omdrejninger.
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
MEN; dette gælder faktisk mest på brændstofmotorer. Elmotorer har en næsten fuldstændig liniær kraftkurve der gør at den trækker som en hest sparker uanset hvilke omdrejninger den er i. Så i dette tilfælde er det lidt ligegyldigt. Især i 1/8 da de fleste motorer kan lave hjulspin på kommando.
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
dec 2009
Følger: 20 Følgere: 22 RC-enheder: 13 Emner: 18 Svar: 754
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Citat
Min søn på 9 år kørte sidste år en 8ight 2.0 EU el med 2200kv mamba monster uden nogen begrænsning, og det virkede ikke voldsomt på nogen måde.
Citat slut
Uden at skal lyde nedladende.
Men det virkede alt for voldsomt når man står på sidelinjen og kigger.
I vil få rigtig meget ud af at drosle meget ned på bilerne.
Dette vil give en meget mere kontrolleret og flydende kørsel.
- Det vil måske føles lidt "tamt" med mindre power. Men omgangstiderne bliver mere stabile og hurtigere.
En vigtig lektie
Den bil som ser ud til at kører meget hurtig rundt på banen = Det er ofte den langsommest. Den kører uden for sporet, springer for langt på hoppene samt vælter.
Den bil der ser ud til at kører "langsom" Det er ofte den hurtigste. Den bil tager kurverne korrekt, hopper ikke for langt og er mere stabil.
Generelt:
Jeg er af den opfattelse at alle kan finde ud af at give gas.
Men ikke mange kan beherske gassen.
Derfor hellere en bil der har lidt mindre kræfter, da den er nemmere at kontrollere.
Når man så har det hele på plads (hvem har det?) træning, setup, stabilitet osv. osv. Så kan man begynde med kraftigere motor.
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
aug 2009
Følger: 37 Følgere: 39 RC-enheder: 2 Emner: 50 Svar: 561
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Det bedst du kan gøre er at få noget praktisk erfaring, frem for alt det teori
Det er selvfølgelig flot at Gustav blev nr. 2 - Ingen tvivl om dette.
Men der var 9 deltager, hvor 3 af dem har deltaget før.
Jeg er sikker på at droslet power fornuftig ned og lidt setup.
Så kunne Gustav sagten blive nr. 1.
Kørestil kan ikke betraktes når man bare giver fuld gas uden at kontrollere dette.
Tilpasset motor og bil. Det er og bliver det hurtigste.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Jeg kører med disse
http://holte-modelhobby.dk/batterier-stik-lipobatterier-baad-lipo-6000mah-lipo-p-29835.html
Ang. lipo tror folk at det er vigtigst at det første c tal skal være så højt.
Det er faktisk nr. 2 c tal der skal være højt.
For det der trækker mest strøm i bilen.
Det er når man bremser. Så vist nr. 2 c tal ikke er højt nok.
Så belastes batterierne alt for meget og de holder ike til det.
Hvis det endelig skal være fra udlandet du vil handle.
Så kan jeg anbefale disse batterier
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17268
Og ang. motor.
Jeg har kort testet denne motor.
Den gør det rigtig godt på alle fronter
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19114
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Der syntes jeg godt man kan samligne det med nitro bilerne.
Vi drosler bilerne ned, da vi ikke kan omsætte og bruge alt det power der er i bilerne.
I nitro truggy kan man især se det.
Vi må kører med op til 11ccm
Men alligevel kører vi kun med 3.5ccm da der stadig er rigelig med power i sådan en motor.
Og alligevel drosler vi også disse motor ned i nitro truggy.
Så hvorfor alt den power?
Jo, men tror man kommer hurtigere rundt på banen, og især på langsiden.
Men sådan er virkeligheden ikke.
Jeg har trænet mange folk igennem tiden på SOS bane.
En af de måder man hurtig kan rykke folk på.
Kør 3 omgange som de normalt ville.
Derefter kør 3 omgange hvor hjulene hele tiden skal røre banen - dvs. ingen hop.
Det vil føles total langsomt rundt på banen. Men faktum er at de kører mere præcis og kontrolleret. Når man kigger på omgangs tiden. Så er de ca det samme.
Så kører de 3 omgange til. Og her må de kun hoppe på de helt nemme hop.
Allerede her vil deres omgangs tid blive hurtigere end de nogen sinde ellers vil have kørt. Og dette trods at de kun hopper på de aller nemmeste hop.
Så en betydelig forbedring af omgangstider med meget mindre power, frem for at race ukontrolleret!
Så hvorfor alt den power, når man alligevel ikke kan bruge det til noget???
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 45 RC-enheder: 41 Emner: 77 Svar: 1.176
Tror kim har fat i noget.
Har en lille hjemmebane, godtnok på græs og så en 2wd 1/16 bil, og hvis jeg bare gir den massere af gas, så vælter den rundt og powerslider igennem mange af svingene, og da jeg så installerede et hop, gik det endnu langsommere rundt om, men da jeg begyndte at køre ligså stille rundt og langsomt satte tempoet op til lige under vanvids-kørsel punktet, blev mine omgangstider bedre, jeg væltede slet ikke og jeg følte jeg havde mere kontrol over bilen.
Da jeg kørte hos VPOB med min micro rally, væltede den osse rundt på tæppebanen, hvis jeg bare gav den et nøk over halv gas, men da jeg begyndte at køre stille og roligt og lære banen at kende, gik det en del bedre
Nu er jeg ikke selv ekspert på banekørsel, men tænker at det Kim skriver gir rigtig god mening, og umildbart så er den eneste grund til mine biler skal være hurtigere, kun for at jeg hurtigere kan komme fra det ene hop til det andet når jeg kører udenfor en bane
Men på eks. En halvløs jordbane, kan det være rart med lidt overskud i bilen, da det noglegange er nemmere at redde et dårligt svng, ved at powerslide igennem eller lign.
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
For det kræver at alt sammen spiller sammen på pågældende bane med pågældende kører.
Kigger du på 2 top team kører i udlandet. Så er der stort set ingen der kører indentisk.
Det samme med "standardt" setup og setup. Tingene er så specifik for pågældende person med pågældende bil og den pågældende bane samt banens stand.
Så man kan desværre meget sjællendt bruge de tig man læser fra udlandet.
Tror ikke der er nogen i dk der kan styre en 2200kv motor i 1/8 biler.
Det skulle da lige være Jan Larsen og Jonas Kærup.
Men Salkin... For din egen skyld. Prøv at drosle bilerne betydelig ned og kør en masse omgange på banen.
Leg så med setup i stedet for fart motoren kan give.
Det vil give både dig og sønnen meget mere rolig bil og kører med, og i vil hurtigere forbedre omgangs tiderne.
For som det var sidste gang jeg så jer.
Så har i ca. 50% for meget power og ukontrolleret kørsel og det eneste der "redder jer" er kraftigere motor så i kan indhente lidt af det tabte på langsiden.
>>>Men i sidste ende dit eget valg<<<
apr 2006
Følger: 122 Følgere: 128 RC-enheder: 18 Emner: 103 Svar: 4.206
Hvis det er uintresant hvad du og sønnen kører med.
Hvorfor henviser du selv til hvad i kører med?
Ja så må vi leve i to verdner
Der er mange der kører med 2200kv. Men næsten ingen berhersker dem.
Glemte lige Martin S H og Peter Harder.
Og jo. Hvad folk kører med i udlandet, kan man kun bruge som nogle pejlepinde.
For der er så mega mange ting der spiller ind.
Hvad hjælper et setup, hvis du ikke har den nødvendige erfaring som personen har, kører på samme bane under samme vejr forhold, samme underlag til pågældende dæk. Modifiseret dækkene på samme måde, Lavet bilen præcis magen til, samme vægt fordeling, slidte bane osv. osv.
Pejlepinde som man så selv kan "bygge" videre på så det passer til en selv på den pågældende bane.
Desværre kan du en masse bag computer skærmen og deler ud af "erfaring" og råd som du har læst dig til.
Så hvis man ikke kender dig. Så vil man tro på det hele du skriver.
Kom ud på banen og vis du også kan tingene med bilerne, således at du har noget "dokumention" for påstandene
Tror Morten har det info kan han bruge.
Så smutter fra emnet da det er for useriøst nu her.
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
Jeg bruger ikke teamkøreres setups, men finder et der passer til min kørestil med den rigtige mængde styring (jeg hader(!) understyring) og så rører jeg faktisk ikke meget mere ved det. Hele sidste sæson kørte jeg med stort set det samme setup, det er kun i Bramming jeg ændrer olie fordi det altid er koldt når vi kører der. Resten af bilen forbliver stort set som den er ud af kassen og med de camber, toe-in og frihøjde justeringer jeg kan lide. Ackerman, caster, anti-squat/anti-dive o.l. rører jeg ikke ved. Jeg ved hvad de gør, men jeg kan ikke mærke forskel. Så jeg vælger at bruge min tid på andre ting, primært dæktest.
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 RC-enheder: 3 Emner: 3 Svar: 48
Glæder mig til at se en masse glade mennesker i sporten.
1/8 motor og esc