Projekt Land Rover Defender 90
3.545 visninger
|
Oprettet:
Så er der igen et par grumme ting fra Saurons dystre krypter.
Denne gang er det en gammel Tamiya Mitsubishi Pajero som jeg bygger om til en trial bil.
Jeg lægger billeder ud af de dele jeg ombygger, efterhånden som projektet skrider frem.
Differentiale lås
Differentiale lås er noget der er blevet snakket om her på siden.
Nogen bruger lim, andre vat til at låse differentialet med, det har jeg selvfølgelig også gjort.
Man da jeg lige pludselig stod med 3 stk. 4 wd. biler der skulle ha´ låst differentialet.
Kunne jeg lige så godt gøre det rigtigt denne gang, så her er resultatet.
Jeg startede med at pensle kronhjulet, diff krydset og det indvendige af differentiale huset med slipmiddel.
Efter kronhjulet og diff krydset var blevet lagt ned i differentiale huset, fylde jeg epoxy (med lidt brunt farve pulver i) ned i differentiale huset, indtil at halvdelen af diff krydset var dækket.
Efter epoxy´en var hærdet, pillede jeg epoxy klodsen ud og sleb den til i form, så den blev til den lille mørkebrune diff. Klods der ligger under støbeformen.
Så var der kun tilbage at lave en støbeform i gummi og mangfoldiggøre min lille Differentiale lås
Denne Differentiale lås passer på de fleste Tamiya og HBX biler.
Styretøj.
Styretøjet på Mitsubishi Pajero er for at sige det mildt, elendigt.
Det værste ved styretøjet er den plastik del der går ned igennem chassiset, der sætter sig hurtigt sand og grus i klæmme, så styretøjet nærmest er bloketret.
Her er min løsning på problemet.
Jeg har skiftet plastik delen ud med en af messing, stål og en arm af alu.
Et 10mm rør (ikke vist på billedet) er sat ned igennem chassiset til at holde lejerne, så armen faktisk har de samme mål som den oprindelige del.
En stødstang fra ”chassis armen” direkte ned til den gennemgående stødstang imellem Styrespindlene og man har et meget letløbende og stabilt styretøj.
Bagophæng.
Bagophænget er det gammel kendte 4 link ophæng, men til forskel fra de normale måder at lave den slags på, har jeg brugt ”gummi muffer” i stedet for kuglehoveder.
Det give godt nok et lidt slattent Bagophæng, man med den hastighed den kommer til at køre med, gør det ikke noget.
Det er et billigt og slidstærkt system.
Akselen imellem gearkassen og bagakslen er lavet af et sæt ”Differential Output Yokes” og en enkelt ”Driveshaft” fra en ”Traxxas Stampede”.
Dog er det blevet forlænget med et messing rør så bilen får en aksel afstand på 28 cm.
Karrosseri holderne er drejet ud i alu, simpelt nok ;-)
25/2 2008 opdatering..
Jeg har endelig fået mine hjul hjem, Traxxas fælge ”All star 2,8” (Black Chrome) og Pro-line Dirt Hawg Dæk (jeg syndes det ser ok ud).
Jeg har og lavet en kofanger i stål, da jeg er ved at lave en ”Guide” om det, vel jeg ikke fordybe mig i det.
Holderen til stål kofangeren i lavet i aluminium hvor jeg har trykket/formet fordybninger til skruerne så de ikke hænger fast i underlaget når det går vildt til ;-)
Sølv Slaglodnings guide til kofanger
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=3324
12/4 2008 opdatering.
Så er der kommet vinduesviskere, sidespejle og kaleche på dyret.
Hvordan jeg har lavet det kan i læse i de to guider jeg har lavet
Sølv Slaglodnings guide 2
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=3666
Kaleche guide.
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=3796
Denne gang er det en gammel Tamiya Mitsubishi Pajero som jeg bygger om til en trial bil.
Jeg lægger billeder ud af de dele jeg ombygger, efterhånden som projektet skrider frem.
Differentiale lås
Differentiale lås er noget der er blevet snakket om her på siden.
Nogen bruger lim, andre vat til at låse differentialet med, det har jeg selvfølgelig også gjort.
Man da jeg lige pludselig stod med 3 stk. 4 wd. biler der skulle ha´ låst differentialet.
Kunne jeg lige så godt gøre det rigtigt denne gang, så her er resultatet.
Jeg startede med at pensle kronhjulet, diff krydset og det indvendige af differentiale huset med slipmiddel.
Efter kronhjulet og diff krydset var blevet lagt ned i differentiale huset, fylde jeg epoxy (med lidt brunt farve pulver i) ned i differentiale huset, indtil at halvdelen af diff krydset var dækket.
Efter epoxy´en var hærdet, pillede jeg epoxy klodsen ud og sleb den til i form, så den blev til den lille mørkebrune diff. Klods der ligger under støbeformen.
Så var der kun tilbage at lave en støbeform i gummi og mangfoldiggøre min lille Differentiale lås
Denne Differentiale lås passer på de fleste Tamiya og HBX biler.
Styretøj.
Styretøjet på Mitsubishi Pajero er for at sige det mildt, elendigt.
Det værste ved styretøjet er den plastik del der går ned igennem chassiset, der sætter sig hurtigt sand og grus i klæmme, så styretøjet nærmest er bloketret.
Her er min løsning på problemet.
Jeg har skiftet plastik delen ud med en af messing, stål og en arm af alu.
Et 10mm rør (ikke vist på billedet) er sat ned igennem chassiset til at holde lejerne, så armen faktisk har de samme mål som den oprindelige del.
En stødstang fra ”chassis armen” direkte ned til den gennemgående stødstang imellem Styrespindlene og man har et meget letløbende og stabilt styretøj.
Bagophæng.
Bagophænget er det gammel kendte 4 link ophæng, men til forskel fra de normale måder at lave den slags på, har jeg brugt ”gummi muffer” i stedet for kuglehoveder.
Det give godt nok et lidt slattent Bagophæng, man med den hastighed den kommer til at køre med, gør det ikke noget.
Det er et billigt og slidstærkt system.
Akselen imellem gearkassen og bagakslen er lavet af et sæt ”Differential Output Yokes” og en enkelt ”Driveshaft” fra en ”Traxxas Stampede”.
Dog er det blevet forlænget med et messing rør så bilen får en aksel afstand på 28 cm.
Karrosseri holderne er drejet ud i alu, simpelt nok ;-)
25/2 2008 opdatering..
Jeg har endelig fået mine hjul hjem, Traxxas fælge ”All star 2,8” (Black Chrome) og Pro-line Dirt Hawg Dæk (jeg syndes det ser ok ud).
Jeg har og lavet en kofanger i stål, da jeg er ved at lave en ”Guide” om det, vel jeg ikke fordybe mig i det.
Holderen til stål kofangeren i lavet i aluminium hvor jeg har trykket/formet fordybninger til skruerne så de ikke hænger fast i underlaget når det går vildt til ;-)
Sølv Slaglodnings guide til kofanger
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=3324
12/4 2008 opdatering.
Så er der kommet vinduesviskere, sidespejle og kaleche på dyret.
Hvordan jeg har lavet det kan i læse i de to guider jeg har lavet
Sølv Slaglodnings guide 2
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=3666
Kaleche guide.
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=3796
Projekt Land Rover Defender 90
okt 2004
Følger: 276 Følgere: 265 RC-enheder: 3 Emner: 300 Svar: 2.621
jan 2008
Følger: 57 Følgere: 52 RC-enheder: 13 Emner: 92 Svar: 882
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Der er ikke så mange biler der køre med den slags fælge mere og dem jeg kunne få fat i, var enten disk fælge (græmme) eller chrom fælge der rager langt uden for skærmene eller også alu fælge til 1600 kr for 4 stk. (lige dyrt nok).
Jeg laver nok selv nogle på et tidspunkt der passer bedre.
dec 2007
Følger: 60 Følgere: 52 RC-enheder: 5 Emner: 119 Svar: 507
var det dem her ?
http://www.modelsport.co.uk/?CallFunction=ShowSpecification&ItemID=11403
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
dec 2007
Følger: 60 Følgere: 52 RC-enheder: 5 Emner: 119 Svar: 507
fin kofanger
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Og jeg er lige blevet færdig med en stål kofanger til projektet.
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 RC-enheder: 1 Emner: 10 Svar: 21
glæder mig til og se den færdig.
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Maskinarbejder, smed /montør, AHA, så kan vi jo forvendte spændene (hjemme fusk) ting fra din side.
dec 2007
Følger: 60 Følgere: 52 RC-enheder: 5 Emner: 119 Svar: 507
og kan godt huske hvor meget bøvl der var med at finde en læreplads
(Er selv Maskinarbejder, smed /montør)
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 8 RC-enheder: 4 Emner: 19 Svar: 133
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Dækkene bliver i mellem størrelse ca. 10 cm og off-road bliver det helt sikkert.
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 RC-enheder: 1 Emner: 10 Svar: 21
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 7 RC-enheder: 1 Emner: 10 Svar: 21
PS: må jeg gi dig et tip..
lave "spacere" og så små bredde dæk.. det ville ikke kun give mere vejgreb mens også mere balance..
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Morten L. der var en gang hvor jeg prøvede at blive maskinarbejder med speciale i finmekanik.
Men i starten af 80´serne var det næsten umuligt at få en læreplads så det blev ikke til noget.
For øjeblikket har jeg et flexjob på et lille metallager hvor der også produceret små ting til skibe i messing, (fedt job, og massere af billigt matal).
Grunden til flexjob er at jeg næsten er blind, og det er også grunden til at det tager lidt (lang) tid for mig at få tingene færdige.
dec 2007
Følger: 60 Følgere: 52 RC-enheder: 5 Emner: 119 Svar: 507
Hmmm med alle de små og flotte dele
så gætter jeg på du er maskinarbejder
Hvis du ikke er ,,,, SÅ BURDE DU VÆRE DET
jul 2006
Følger: 17 Følgere: 15 RC-enheder: 3 Emner: 165 Svar: 1.006
jan 2008
Følger: 19 Følgere: 18 RC-enheder: 2 Emner: 34 Svar: 529
mar 2007
Følger: 63 Følgere: 59 RC-enheder: 4 Emner: 142 Svar: 884
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Nogen steder er der 50 -100 m bredt bælte mellem træerne og vandet hvor der er vildt godt crawler terræn.
Inden i landet er der også en del gode steder langs søerne, stenbrud og natur områder som Paradisbakkerne, Ekkodalen, Hammer knuden osv
Der er altså ret mange steder næsten lige meget hvor man er.
jan 2008
Følger: 19 Følgere: 18 RC-enheder: 2 Emner: 34 Svar: 529
da jeg var der ovre så jeg bare mest enkelte klipper der bare stak lidt op hehe..
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Og dækkene, hæ hæ, det for i at se.
Hej Jonas, nej det tror jeg ikke, jeg har nemlig en til Mitsubishi Pajero som jeg skal sætte i stand, så jeg har vist nok i dem.
mar 2007
Følger: 63 Følgere: 59 RC-enheder: 4 Emner: 142 Svar: 884
jan 2008
Følger: 19 Følgere: 18 RC-enheder: 2 Emner: 34 Svar: 529
så skal gunnar og mig til bornholm q:
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Man skal bare vide hvor man skal gå hen
Mine dæk ordre er ved at komme nu.
Ny status er: Betaling OK og Afsendt
Fedt nok!!!!!!!!
jan 2008
Følger: 19 Følgere: 18 RC-enheder: 2 Emner: 34 Svar: 529
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Men jeg blev nød til at sælge mit hus i Rock Crawler paradiset Borholm og købe en lejlighed i københavn på grund af min syn.
Sååååå Fyn er nok ikke smart for mig at flytte til.
Men jeg vil da nok smide i nu et fotoalbum ud med lidt mere støberi
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Det med soft toppen har jeg overvejet, har set det på nettet, det ser ret godt ud.
Men jeg vil lige få vognen ud at køre først.
jul 2006
Følger: 17 Følgere: 15 RC-enheder: 3 Emner: 165 Svar: 1.006
okt 2004
Følger: 276 Følgere: 265 RC-enheder: 3 Emner: 300 Svar: 2.621
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Du må da være sindssyg, der skal mindst være 10 – 12 projekter i gang på en gang, ellers lever man bare ikke
apr 2005
Følger: 70 Følgere: 73 RC-enheder: 15 Emner: 41 Svar: 1.483
jul 2004
Følger: 8 Følgere: 7 RC-enheder: 4 Emner: 12 Svar: 121
nov 2005
Følger: 28 Følgere: 26 RC-enheder: 10 Emner: 23 Svar: 36
Flot arbejde.....
/ Mikael