{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.797 visninger | Oprettet:

Nitro Bogen {{forumTopicSubject}}

Hej venner.

Jeg har nu læst den nyligt udkomne bog der hedder Nitro bogen, med henblik på at lave en anmeldelse af den!
Nitro bogen er skrevet af Kenneth Schøller

Bogen er skrevet til nybegyndere og let øvede inden for Nitro biler, den omhandler også teori om batterier, radioanlæg, alment vedligehold og maling af karos, og ville for enhver nybegynder være ganske glimrende læsning, også selvom at det er EL eller Benzin bil man starter med!

Bogen er skrevet så den er let læselig, med store bogstaver og billeder der illustrere det meste af de ting der bliver beskrevet. Den er ligeledes skrevet så den forklare på et niveau der er svarende til en ikke erfaren person.
Jeg synes især at det er rigtigt godt den måde der er beskrevet omkring gløderøret som tit bliver gjort til en mindre betydende ting end det er.
Men når roserne er givet, så vil jeg mene at indholdet kunne have været delt noget bedre op, den måde bogen er skrevet på resultere i at der flere steder i bogen er kopi af tekst man har læst en gang, dette kan gøre læsningen en smule kedelig.
Ligeledes er det lidt uheldigt, at Kenneth til trods for at han har en baggrund som automekaniker, ikke har 100% styr på hvordan en 2 taktsmotor virker, ligeledes gældende for nitromotoren, den del af teoriundervisningen skulle han have holdt sig fra at beskrive, eller endnu bedre, beskrevet den rigtigt.
Ligeledes er der i forbindelse med teori omkring batterier nogle småfejl i teorien.
Der er nogle små fejl i det resterende materiale også, men ikke noget af større betydning.

Selve justeringen kan, som Kenneth også nævner, forklares og gøres på mange måder som alle kan være lige rigtige eller forkerte, og jeg ville ikke vælge Kenneths måde, men jeg er sikker på at den er ganske glimrende.
Der bliver lavet grundig forklaring af gløderørets indflydelse på justeringen, samt hvad de forskellige skruer på karburatoren har af indvirkning, dette er rigtigt godt og brugbar info.
Der er også en rigtig god ”Min bil kan ikke starte” hjælpe guide.

Min konklusion af bogen, er at den generelt er god, og kan varmt anbefales til nybegyndere, som den også er skrevet til, jeg vil dog anbefale, at der bliver rettet nogle ting til næste optryk af bogen.

Point til bogen, på en skala fra 0 til 10
Hjælpeværktøj til en helt ny i sporten = 8
Illustration af det i bogen omtalte = 7
Rigtigheden i teorien i bogen = 5
Opdeling af bogens sektioner = 6
Min totale vurdering af bogen = 6½
Bogens værdi for en nybegynder i forhold til prisen = 10

Bogen kan købes på www.nitrobogen.dk og koster 129,-
Og jeg vil gætte på at man nok kan finde den ved en del af RC-forhandlerne inden længe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nitro Bogen
  • #1   22. okt 2007 god anmeldelse, har selv bogen og syntes på mange punkter at du har ret. jeg er nybegynder, og købte bogen som en start, til lige at lære de grundlæggende ting ved en nitrobil, og der fandt jeg bogen meget nyttig.

    et af dine kretik punkter er at du nogle steder i bogen finder kopi af tidligere tekst, hvilket kan gøre læsningen en smule kedelig. det er et af de eneste steder jeg er uenig med dig i din anmeldelse, da jeg tit bruger bogen som et opslagsværk, og da er det nyttigt at have den samme info under flere punkter.

    men en god anmeldelse, og jeg må sige at jeg stærkt kan anbefale især nybegyndere at købe bogen, da man på den måde kan undgå "typiske" begynderfejl, så som for lidt tilkørsel.

    Mvh. Martin Sørensen


  • #2   22. okt 2007 Fin Guide! Det er da lidt ærgeligt at bogen indeholder nogle småfejl... : /
    Efter din anmeldelse, tror jeg da alligevel - påtrods af fejlene - at jeg skal have fat i sådan én!


  • #3   22. okt 2007 martin S

    Jeg har også tænkt over dette, og giver dig ret.
    Men jeg havde nok valgt en anden opsætnings form så man undgik denne dobbelt effekt.

    Hvis nogen skulle være i tvivl, så anbefaler jeg bogen, og ville meget gerne have haft den da jeg selv startede.


  • #4   22. okt 2007 Ja den er god, har den selv.

    Man får den gratis ved køb af bil hos Rcsiden.dk smiley


  • #5   20. nov 2007 Hej alle sammen.
    Endnu engang tak til flemming for en god og konstruktiv anmeldelse.
    Jeg vil blot sige at jeg har taget alle ønsker til efterretning og arbejder nu på en 3. udgave. Dog skal det siges at den ikke kommer i handlen før medio 2008.

    Tak til alle jer som har købt min bog;-)

    hils omkring

    /Kenneth


  • #6   21. nov 2007 En 3. udgave?

    Er Nitro Bogen ikke 1. udgave?


  • #7   28. nov 2007 jo men den allerførste bog var der fejl i..
    du kan bare gå ind i butikken rc centret og få den byttet til den rettet version


  • #8   28. nov 2007 Okay, smart ;p

  • #9   6. jan 2008 ja meget. det er hel tgratis

  • #10   21. apr 2008 har også bogen, og hjalp mig godt igang med bilen. Kunne dog godt have brugt at vide at det er normalt at sådan en motor kan sætte sig under tilkøring samt hvordan man fik den løs igen. Men rigtig god begynder bog.

  • #11   21. apr 2008 Jeg vil så sige at det ikke er normalt at motoren sætter sig under tilkørring.

    Det er aldrig godt hvis motoren sætter sig, for så er der stor chanse for rivninger i forringen.


  • #12   21. apr 2008 okay, har fået at vide af 3 personer som ikke kender hinanden at det ikke er unormalt at den gør det, pga at cylinder er konisk og den derfor meget nemt kommer til at hænge i toppen. den ene er ejeren af rcmodels.dk mens de andre er 2 fra en bane jeg var på med billen.

  • #13   21. apr 2008 Det er rigtigt at der er stor mulighed for at den gør det, men hvis den tilkøres rigtigt så sætter den sig ikke.

    Men hvis man er forhandler og ikke gider bøvle med de der ikke helt tilkøre rigtigt, så ville jeg også sige at det er normalt.
    Men det er i bund og grund mangel på brændstof under tilkørring, hvor den skal (skylles) med brændstoffet.


  • #14   21. apr 2008 den fik nu også rigeligt med brændstof, de er jo instillet fra fabrikken, men min gik ud ved første tank i tomgang, turnede motoren rundt og ventede lidt, så startede jeg den igen og har kørt 5-6 tanke siden uden problemer.
    Men troede bare de 3 jeg snakkede med vidste hvad de snakkede om, er det noget du kan bekræfte fra manual eller lign Flemming?


  • #15   21. apr 2008 At den går ud er ikke det samme som at den sætter sig.

    Det er meget normalt at den ikke helt kan tygge alt det brændstof, og derfor går ud under tilkørring.

    Fabriks indstilling, stol aldrig på at den står rigtigt. Man tjekker i manualen hvad indkørringsindstilling er, og stiller den selv på det.


  • #16   21. apr 2008 den stod 2 på den nederste og 3 på den øverste som er fabriksindstillinger, og den gik ikke kun ud, måtte turne motor for at få stemplet kørt over øverste topstilling, kunne ikke trække den i snortrækket. men folk sagde bare det skete af og til under tilkørsel. men hvor har du din viden fra?

  • #17   21. apr 2008 Jeg er vokset op på et værksted, jeg har efterhånden været en del RC enheder igennem, jeg har en teknisk uddandelse.
    Men hvad har det med sagen at gøre?

    Og hvis den bare er stoppet med stemplet lige før top, så du ikke kan trække den hen over toppen, har det jo intet med at sætte sig at gøre.
    Når den sætter sig så er det forringen og stemplet der går for stramt og så sidder den fast, og der skal lidt mere til end bare at turne motoren over top.


  • #18   21. apr 2008 Det var mere det at du påstår at dem jeg har snakket med har løjet eller snakket om noget de ikke har forstand på, og forhandleren jeg har handlet hos har mange års erfaring med nitro, så ville gerne have din påstand begrundet, for hvis en nitro motor ikke må sætte sig under tilkøring som jeg har fået at vide så vil jeg da konfrontrere min forhandler og høre om det bare var for at slippe af med mig nu han havde solgt noget, (hvilktet jeg ikke tror han vil.)



    vi er vel enige om at når en motor sætter sig er det pga den ikke selv kan komme rundt og du ikke kan trække den rundt via træksnoren.
    dvs. stemplet sidder fast i en posistion. det er jo klart den ikke vil sidde fast længere nede når nu det er konisk og ikke med stempelringe.
    jeg har jo netop brugt en skruetrækker på svinghjulet for at få den trukket over toppunktet.


  • #19   21. apr 2008 http://www.rccs.dk/readarticle.php?article_id=2

    der står at den godt kan sætte sig.


  • #20   21. apr 2008 En ny motor med meget kompresion kan være svær at trække over toppunktet med fingerne, men det er ikke ensbetydende med at den sætter sig, den kan gå ud og slå tilbage så den ikke kan bakke pga. trækstarten, og så skal den drejes over toppunktet, hvilket kan kræve mange fingerkræfter eller værktøj.

    Men hvis det er fordi den har sat sig er der riciko for rivninger og det er ikke godt.

    Det første med at den er gået ud er meget normalt, og det med at den slår tilbage imod trækstarten er så noget man kun oplever med en trækstart, da rotorstart eller motorer til starterboks kan køre baglens ned i bund.
    Men det er ikke normalt for en motor at sætte sig, det er ihverttilfælde ikke særligt ønskeligt eller heldigt, og der er størst chance for at det sker under tilkørring.

    Jeg tror jeg har sat en nitromotor 1 gang da jeg skulle lære at justere dem. Det var en godt brugt motor hvor ricikoen for rivning er mindre, og der skete ikke noget, Men det andet med at den slår tilbage i trækstarten har jeg tit prøvet.



    Så det jeg også prøver at sige er at hvis du har forklaret det som at den har slået tilbage og skulle hjælpes over toppen, har du fået det helt rigtige svar, og hvis det så bare ligger i at du har kaldt/troet det at sætte sig, så har han bare ikke rettet dig på det punkt.


  • #21   21. apr 2008 Jeg kan da også tilføje at den kan være sværre at trække over toppen når den lige har kørt for så køler cylindren ned og strammer om stemplet, men det er stadigt ikke at sætte sig.

  • #22   21. apr 2008 Fint nok med dit link der.
    Men er hans ord lov?

    Dette jeg skriver her er min holdning, og så synes jeg da bare du skal rette dig efter det andet, hvis det lyder mere rigtigt for dig.
    Der er lige så mange meninger omkring Nitromotorer som der er folk der køre med dem.


  • #23   21. apr 2008 jeg sagde den havde sat sig, og det var også hvad jeg regnede med, har arbejdet meget med 2taktsmotore og har oplevet et par af dem sætte sig, derudfra jeg dragede min konklusion, og jeg går ud fra at man også fremover må gå ud fra at når den sætter sig så er det i toppen da det jo er konisk?!?

  • #24   21. apr 2008 Det er meget tydeligt at se på trækstarten om den har sat sig eller om den er slået tilbage.

    Hvis den har sat sig vil man formentlig også kunne høre det, som med andre motorer.

    Men hvis din motor har sat sig så er det fint, og den har sikkert ikke taget skade, hvis du siger det. Hvis det så er ok med dig at jeg ikke sætter mine motor så kan vi begge være glade.


  • #25   21. apr 2008 siger ikke hans ord er lov, og er da meget glad for du gider snakke med mig om emnet, jeg er bare nybegynder på området og prøver at sætte mig godt ind i tingene inden jeg laver noget helt dumt.
    eks. så efter 6. tank og lidt justering troede jeg den var i top, den sagde 110 grader efter 3 minutters kørsel hvilket lød ok, så fik den ellers en tur rundt på banen med varieret gas, og da jeg stoppede stod den på 130, som jeg fik at vide at det var ok bare ikke over 140 grader. men jeg har sådan en måler som viser maks, og der stod at maks havde været oppe på 149 grader, har ikke haft den startet siden så håber ikke den har taget meget skade.


  • #26   21. apr 2008 Motorene tager sjælden skade af at blive lidt for varme.
    Men hvis man køre med dem på den temperatur konstant er det ikke godt.

    De fleste motorer har det bedst ved temperature omkring 110 til 130 grader.
    Jeg plejer at tjekke temp jævnligt til den ligger stabilt, og så et kontrol tjek efter at den rigtigt har fået lov at arbejde. og så køre vi ellers bare.

    Nu har jeg radio med feedback så der er hele tiden styr på temperaturen.


  • #27   21. apr 2008 okay, er det sådan et 2.4 ghz anlæg så? evt. link til dit, regner nemlig med at få fat i sådan en 2,4ghz for at slippe for sammenfald af krystaller.
    og rart at vide de kan holde til lidt mere end jeg havde regnet med.
    hvad nu hvis man indstiller den til at køre lidt under 110 så man har lidt at løbe på? vil det så slide mere på motoren da den så er koldere, eller er det så lidt at det er ligemeget.


  • #28   21. apr 2008 Nej den skal ikke stilles under 110 gr. med mindre det er beskrevet til lige den motor.
    Den skal op over de 110 for at være driftvarm.

    www.nomadio.net jeg har den der hedder Sensor, man skal ind under produkter og så hobby. der er også en der hedder React.

    Jeg har billeder af den ved min Sledge Hammer


  • #29   21. apr 2008 ja så den lige, men google foreslog et andet navn, men vil lige tjekke den ud, kontakter dig nok igen hvis jeg støder på nogle problemer hvis det er ok med dig.

  • #30   21. apr 2008 kan det passe man kan få både react og sensor til ca. 1500 kroner? er det så med modtager og alt andet man skal bruge? og var det der du bestilte dengang, Tænker her på hvor pålidelige butikken er.

  • #31   21. apr 2008 Nej når det er i DK er det oppe over 2000 for et sæt til en bil. hvis det er Sensor.

    FG-Hobby har React når den ellers er på lager.


Kommentér på:
Nitro Bogen

Annonce