Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedrivning af væg 4.000 kr.
  • Ingen lyd på TV 500 kr.
  • Genbrugspladsen/ slå græs og fjerne ukrudt 1.650 kr.
  • Placering af opvaskemaskine inklusiv sokkel 1.250 kr.
  • Installation af opvaskemaskine 850 kr.
  • Samling af skoskab 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Huller til karosse pinde ?
  • #1   24. jul 2007 først klipper du hjulkasser ud i for, så placerer du karossen så forhjulene og hjulkasserne passer ud for hinanden og så skal du sørge for at karossen er midt på chassiet, så du ikke får lavet huller så karossen sidder skævt. Så markerer du med en tusch hvor pindene sidder og så borer du, med lexan bor.

  • #2   24. jul 2007 ALDRIG klippe hjulkasser FØR du maler bilen, det er ikke ret smart. -hjulkasserne er markerede, om ikke andet så foran, på alle karosserier, så det er ikke nødvendigt at KLIPPE i dem for at gøre hvad Brian siger.

    Men det er altså måden, at sætte karossen løst på og så markere, såfremt altså du IKKE har malet bilen endnu.

    Er bilen allerede malet, og hjulkasser skåret ud, kan du kun forsøge med samme metode, og så markere på indersiden hvor pindene rammer når karossen sidder rigtigt.

    Er den malet kan man evt også bruge at lyse igennem malingen med an lampe, men det afhænger af malingen om det kan lade ssig gøre.

    Men husk hvad brian siger, at det ikke kun er vigtigt hvor langt fremme/tilbage karossen er monteret, men altså også husk på den skal være centreret sideverts.

    God fornøjelse smiley


  • #3   24. jul 2007 Ja, jeg er så også en af dem der altid har klippet / skåret samtlige linier ud FØR malingen, og sliber samtlige kanter rene, så man undgår sjuskede kanter, der er alt for skarpe og ujævne..

    Klipper man skærme ud NÅR man har lavet hullerne til støtterne, kan man også lave perfekte skærme, tilpasset hjulæene meget nemmere. Kører man med "high-end" biler kan man oftest ikke bruge de formarkerede bagskærme til en skid, da akselafstanden på chassiset jo bestemmer hvor skærmene skal være.

    Men jeg gør som Brian også nævner.. Klipper / skærer forskærmene først. Centrerer forhjulene i skærmene, markerer huller til støtterne, borer hullerne, finder den rigtige højde, og SÅ markerer jeg op til bagskærmene, og skærer dem med en cirkelskærer..

    Når så alle kanter er skåret præcist ud, så får samtlige kanter en tur med fint slibepapir for at undgå de trælse skarpe kanter, og små hakker der meget ofte kommer ved udklipningen, og så holder karossen også væsentlig længere på den måde, da den altid vil revne meget hurtigt i eventuelle "hakker" i forskærmene feks..


  • #4   24. jul 2007 Kan så forstå Michael og jeg er tilhængere af hver sin metode. smiley

    Jeg klipper altid ud bagefter, og med en rolig, kompetent hånd skulle man nu nok kunne klippe hjulkasser runde med en saks alene. Men ok hakker kan ske for selv den bedste og så er sandpapir en god ting, uanset om der er maling på eller ej.

    -Men den med cirkelskæreren er jo også den eneste løsning på banekarosserier, hvor det som du rigtigt nok siger, er forhjulene der "bestemmer"


  • #5   24. jul 2007 Jeg har bare lært det på den måde, med at klippe hjulkasser ud oførs, for så ved du hvor langt fremme den skal være. Men det giver da det samme, og når du kugler min metode ned må du gerne komme med et bedre argument end 'det er ikke ret smart', hvorfor er det ikke det? Det har fungeret fint for mig. For når man klipper dem før den er malet kan man se igennem den og se hvor hjulene sidder og dermed tegne en cirkel på karosseriet ud fra det, er jo ikke altid hjulkasserne der er på karossen passer lige godt, rimlig surt at får lavet det hele og så måske finde ud af at hjulkasserne skulle have været længere bagud fordi karossen ikke kan gå ned over front bumperen eller lignende. Det undgår man med min metode

  • #6   24. jul 2007 Man testfitter selvfølgelig karossen på bilen FØR man maler og klipper, derfor er hullerne det første man laver på bilen, når man har målt ud til dette. herefter kan man markere hvur fx hjulkasser skal være UDEN at begynde at klippe og skære.

    Mit argument er ikke "det ikke er ret smart" - men jeg gik ikke ud fra vi skulle have en større diskussion om dette emne. Begge metoder er lige fine og der er ikke noget der er mere rigtigt end andet. Det er som med så mange andre ting, op til en selv hvad man bedst kan lide...

    Men man kan så lige hurtigt gennemgå de malerguides der findes fra HPI, tamiya, Protoform etc - de markerer alt op, maler, og herefter klipper, borer, skærer og så videre.

    Så jeg kan da ikke være den eneste der er tilhænger af den metode.


  • #7   4. okt 2007 lytter lige med her

Kommentér på:
Huller til karosse pinde ?

Annonce