{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.896 visninger | Oprettet:

Skal en FG (Benzin) RC motor justeres? {{forumTopicSubject}}

Hej Drenge.
I ved jeg elsker at finde ud af detaljer og finurligheder, så her kommer lige en mere jeg gerne vil være helt sikker på.

Jeg vil umiddelbart mene at man skal efterjustere en Benzinmotor efter vejret lige som man skal med en Nitro motor.

1: Jeg ved godt at den kan køre uden at gøre det, så det aggument kan vi fjerne med det samme.
2: Hvis det er koldere så bliver fyldningen med luft væsentlig større, og derved bliver kølingen via benzinen mindre, det samme gør olie %.
3: Kan blæserkøleren eventuelt gøre det ud fra benzinen rent kølemessigt
4: Hvis den er justeret til at være helt precis mageret perfekt i koldt vejr, vil jeg mene at den biver for fed i blandingen når det bliver varmere.
5: Løses det eventuelt ved at man konsekvent bare køre med for fed blanding.

Flere aggumenter kommer sikkert undervejs.
Jeg håber at i vil være med til at løse det, for i mine øre lyder det mærkeligt hvis det ikke skulle være nødvændigt på en 26ccm motor der yder 4-8HK at justere den efter vejforholdene.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Rengøring af hele lejligheden 250 kr.
  • Opsætning af 3 lamper 1.100 kr.
  • Klipning af kædelås 500 kr.
  • Fiks af strøm på badeværelset 600 kr.
  • Ophængning af spejl + afmontering af hylder 1.299 kr.
  • Rengøring af køkken 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal en FG (Benzin) RC motor justeres?
  • #1   9. dec 2007 Med en grundjustering af en nitromotor kan den mange gange også køre i det meste vejr, der er da mange der ikke er klar over at den skal efterjusteres, de køre bare med en motor der nogle gange yder godt og er 120 gr.
    andre gange 90 eller 155 gr.
    Fordi de ikke er klar over hvad de skal gøre, så lever de bare med at den yder forskelligt.

    Bliver det rigtigt af det?


  • #2   9. dec 2007 Jeg vil give dig ret, for at en motor skal yde 100%, er det vigtgt at den er justeret optimalt, man mærker det bare mere på en nitro motor end på en benzin motor, fordi nitro motoren er mere højt ydende.
    mvh Rune


  • #3   9. dec 2007 jeg vil mene at instilling af en benzin motor efter vejrforhold er spild af tid. det kan godt være at man kan hente 0,1 hk på det. men er sikker på at det ikke er noget man kan mærke på den.

  • #4   9. dec 2007 i mit FG katalog der yder en
    CY23 motor 3,55HK ved 14.000 RPM
    CY26 motor 3,9 HK ved 14.000 RPM

    Og en max RPM på 19,500

    Og så kan den yderligere tunes derfra med opfyldt krumtap, tunudstødninger, tun karburatorer, cylindersæt osv.


  • #5   9. dec 2007 En CY26 Seufert motor fra fabrikken yder.
    5,2 HK ved 14.000 RPM med max rpm på 20.100


  • #6   9. dec 2007 Jeg sad lige og læste i kataloget omkring justering.
    Det er lidt vag omkring hvornår man kan forvente at skulle justere, men der står at man kan komme ud for at skulle efterjustere, og så beskrives det hvordan man gør.

    Der står også at grundjusteringen er ud fra lokale forhold, så dermed tillader jeg mig at udlede at der er forskel på hvordan den skal stå alt efter forholdene.


  • #7   9. dec 2007 side 131 i hovedkatalog nr.3

  • #8   9. dec 2007 hvor vil du hen med alt det her?

  • #9   9. dec 2007 Når vi snakker om hvor meget motorene yder...

    Davesmotor har lavet en motor der yder 6Hk uden udstødning, så den kommer jo nok op på 7-9 hk afhængig af hvad man køber for en udstødning.

    Oddfied laver også nogle rigtig højt ydende motore. Har læst på et amerikansk forum at de tuner dem op til 10 - 14 hk, med Nos indsprøjtning, fuld ESP portning, og ja alt.


    Men det med motor justering. Jeg har haft 5 FG'er Og jeg indstiller dem så de yder maks. Men det betyder jo ikke at man skal justere dem hver gang man kører. For når man kender sin bil, så kan jeg tydeligt høre / "mærke" at den sagtens kan hive mere i f.eks. optræk eller topfart.

    Vejrforholdene har ikke så stort betydning på en Benzin motor, som på en Nitro motor. Om man stiller din motor ind når det er 15 grader, og så kører med den en dag hvor det er -2 grader. Så kan bilen sagtens kører, og yde optimalt. Man behøver ikke at justere den ind efter vejret! JO hvis du kan mærke eller høre at den ikke kører som den plejer, men det er nu ikke særlig tit at jeg har oplevet det


  • #10   9. dec 2007 Vil det så sige at man bare sørger for at der er rigeligt olie og benz til at kompencere for større fyldning ved lavere temp?

    Og man intet hensyn tager til temp på motoren, eller er blæseren her indrette så den koldere luft der blæses forbi er nok til at holde normal drifttemp.?


  • #11   9. dec 2007 Flemming

    Man skal sørge for at ens motor har den rigtige mængde Olie til Benzin'en. For ellers vil ens motor ikke yde særlig godt, og i værste tilfælde ikke holde lige så længe.

    Jeg kører på en 2% blanding, selvom at FG siger 4%. Men det er jo bare en sikkerhed for dem, så man ikke kommer tilbage og siger den har sat sig fordi den ikke fik olie nok

    Men hvis man kører med Aspen 2% eller 95 Blyfri med god Castrol Racing olie i, så burde du ikke gå galt i byen.

    Man skal ikke rigtig tage hensyn til temperaturen på ens motor. Grunden til at der sidder motorskjolde på en Benzin motor( FG/Harm / MCD / Baja ) osv. Det er fordi at motoren er blæser kølet via svinghjulet, og så bliver luften omrking cylinderen hele tiden. - For hvis du tager skjoldene af, så for motoren INTET køling via blæserhjulet, og så står luften fra blæserhjulet lige op i luften.

    Så ingen temperatur måling. Men vil da anbefale at man ikke giver fuld pedal hvor den holder op af en kantsten. Men der burde ikke ske noget ved det, da den jo bliver kølet konstant. Men den bliver jo også kølet lidt mere når den kører samtidigt..


  • #12   9. dec 2007 Teoretisk set skal en højtydene motor ALTID justeres, ligemeget om det er nitro eller benzin.

    Benzinmotoren er bare LANGT fra ligeså sart som en nitromotor, da den overhovedet ikke yder ligeså meget set i forhold til ccm, og behøves derfor ikke justeres HVER gang.




  • #13   9. dec 2007 vi efter juster som regel vores motore efter vejret og forhold flemming så du er ikke helt galt på den

  • #14   9. dec 2007 Tak Steen.

    Troede efterhånden at jeg var helt galt på den. Selvom at der ikke er kommet nogle motortekniske agumenter.


  • #15   9. dec 2007 Og Brejne

  • #16   9. dec 2007 ja der bliver justeret lidt på min også... man kan godt mærke om den får en smule for lidt eller formeget at leve af.. det har sgu meget at sige og på benzinerne..

    men nitro er klart noget følsomt skidt.. men kan sagtens køre dag og nat med en almindelig 23'er eller 26'er... det er først hvis man begynder at pumpe dem at de begynder at kræve lidt fin justering..


  • #17   9. dec 2007 Flemming FJ-hobby.
    Har du fået en FG?

    Jeg ved ikke med zenorah ( eller hvordan det staves ) som normalt (tror jeg) sidder på FG'er.
    Men den 23 ccm jeg har skal justeres, den justeres jo på kaburator.


    1: Jeg ved godt at den kan køre uden at gøre det, så det aggument kan vi fjerne med det samme - ja det kan den jo.

    2: Hvis det er koldere så bliver fyldningen med luft væsentlig større, og derved bliver kølingen via benzinen mindre, det samme gør olie % - kan ikke lige se hvorfor?

    3: Kan blæserkøleren eventuelt gøre det ud fra benzinen rent kølemessigt - ja, men så skal den sidde inde i selve motoren, stadig være stor.

    4: Hvis den er justeret til at være helt precis mageret perfekt i koldt vejr, vil jeg mene at den biver for fed i blandingen når det bliver varmere. - ved ikke.

    5: Løses det eventuelt ved at man konsekvent bare køre med for fed blanding - tjaa, det kan prøves, det ved ingen jo eller om det er fordi du har gjort noget med din bil.

    DET skal at i godt må rette mig, men lad vær med at svin mig til hvis det er,


  • #18   9. dec 2007 xXK - jeg forstår overhovedet ikke hvad du mener med dine svar :S

  • #19   9. dec 2007 OK jeg prøver nu med en forsigtig konklusition.

    Det er med Benzinerne som med nitrobilerne, man skal ikke være total analfabet hvad angår motorer, for den skal justeres efter forholdene.

    Hvis man fatter ingenting af det, kan man dog lidt nemmere slippe afsted med bare en gang imellem at få den efterjusteret hvis det er en Benziner frem for Nitro.

    Lyder det rigtigt så?


  • #20   9. dec 2007 Flemming fj-hobby:
    Det lyder rigtigt i mine ører.
    mvh Rune


  • #22   8. mar 2015 Nogen speciel grund til at du har valgt at skrive i en 7-8 år gammel tråd?

  • #24   8. mar 2015 Hej Nicolai

    Du skal oprette dig et emne i det tekniske forum.

    Et godt råd er at lave en sigende overskrift. F.eks. "Problemer med motorgang på varm motor)

    Lav en god beskrive.

    Mvh Tommy


  • #25   8. mar 2015 Rolig nu Nicolai.

    Faktisk så er chancen for hjælp større i en ny tråd der faktisk omhandlede netop dit problem.

    Desuden så er der 117 folk der nu får en notifikation vedr denne tråd, pga et irrelevant indlæg (dit). Det er dem du træder over tæerne. Ikke mig.

    Held og lykke med dit problem og god weekend!





  • #26   8. mar 2015 P.S. dit problem lyder som falsk luft. Check bundpakning og for utætheder omkring indsugningen. Evt med noget startspray.

Kommentér på:
Skal en FG (Benzin) RC motor justeres?

Annonce