Bec. & Rhino + Amp. {{forumTopicSubject}}
Jeg har udskiftet de fleste NIMH batterier i min samling nu, til fordel for Lipo batterier.
Men alle mine servo er af ældre dato, ca 7 år gamle, så de kan ikke tåle mere end 6 volt, og ikke 8-9 volt som de nye Rhino kan.
Jeg blev derfor foreslået at købe en Bec. som gør der ikke kommer mere end 6 volt igennem til modtager og servo osv.
Det sjove er nu at jeg har skrevet til 12 forskellige hobbybutikker her i DK, og spurgt om hvilken type Bec man skal bruge til benzinbilerne med ældre Rhino servo.
Den ene butik skriver at jeg skal bruge en Bec som kan tage 8 AMP, da hvis man drejer og gasser op på en gang så bruger de mere end 3 AMP. så derfor en 8 AMP.
En anden butik siger at en Bec på 3 AMP er nok, imens resten ikke kender svaret, og henviser til de andre butikker for info.
Imens andre jeg kender siger de har haft en elektriker, til at måle et forbrug på kun 1,5 AMP med max belastning. Så der er en del forskellige meninger/holdninger til hvor stor en BEC man skal bruge.
Nogen kloge mennesker som kan komme med et seriøst, og konstruktivt svar på hvad og hvorfor man skal bruge en BEC, og hvor stor til en Jumbo og en alm. servo på max. 6 volt???
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.338
Datablad her: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm117.pdf Du bruger det eks på side 1 med 2 faste 1 % modstande på 249 og 946 ohm (ikke standard) nærmeste standard værdi er 953 ohm. Det giver en udgangs spænding på 6,034 V Have fun
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.338
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.338
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
Det er meget forkert kun at bruge en 3Amp BEC til en 1/5 benzin bil, da styreservoen alene bruger mere
end 3Amp og da der også skal være til Gas/Brems servoen og modtageren er 3Amp ikke nok. Det må skyldes
manglende kendskab til strømforbruget på servoerne at de sælger en 3Amp til det formål. Hvis du bremser
og drejer samtidigt kommer forbruget helt op på 6Amp.
Mvh. Frank ICCOM
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
Uha et lækkert spørgsmål ! =)
Svaret er at det general er en dårlig ide at have en BEC til styre en ændre servo, et par gode NIMH celler er klar den nemmeste og billigste løsning, da din bil være dækket rigtig ind til alle behøv, da hvergang servoen skal arbejde hårdere så trækker den flere Ampere gennem en moderne ESC, hvor at NIMH cellerne har deres egne begrænsning.
Du kan klare dig med en 3A bec hvis du har en onroader, men hårde dæk, et styretøj der er smurt og går lækker og din sender er justeret 100% korrekt
Ellers må du ty til nogle større BEC er på 8, 10 eller måske enda 12A hvis det er en gammel sur truck.
Det er detsvære bare ikke sådan lige til at svare på, lad mig prøve at forklare:
NØRD MODE ON:
Hvis du tilslutter en servo til en modtager, og giver styreinput på senderen så drejer servoen, hvor meget strøm den trækker igennem den, er afhængig af flere faktorer, men mest vigtig er hvordan den er monteret.
eksempel 1:
hvis seroven ikke er monteret i en bil, men bare ligger løst på et bord, så vil strømmen den trækker være lav, omring 0,5 - 1 A, da der serven kun skal overkomme den minimale friktion der er i dens gearkasse =)
eksempel 2: ( worst case scenario )
servoen monteret i en bil, med EPA justeret ikke korrekt på senderen, end point adjustment har kæmpe indflydelse på hvor meget power en servo trækker
Hvis EPA er sat for lagt ude, således servoen blokkere motoren, fordi den ikke fysisk kan dreje mere, når der gives fuldt styre udslag, så virker motor som en meget lav modstand måske en 50-60 ohm,
Og derfor vil strømmen være super høj, når vi ved at R = UxI og vi kender U som er 6volt og R som er sjusset til 50 Ohm
Ja så vil strømmen igennem servoen være omkring 8,34 A
eksempel 3 ( optimal montering )
Servoen er monteret i en bil, med EPA justeret korrekt, så vil servoen lukke ned for motoren inden den når en fysisk blokering, så er Strømmen der løber igennem servoen kun afhængig af hvor nemt styret tøjet løber, hvor brede og store dækkende er og om bilen holder stille eller køre =)
Da servoen nu skal overkomme friktionen i gearkassen, friktionen i styretøjet, friktionen mellem dæk og underlag.
Som du sikkert kender for gamle biler uden servo styrring, så er rettet noget nemmere at dreje, når bilen er i bevægelse, det samme gælder en servo, der skal dreje hjulene på en model bil.
Du har heller ikke skrevet om det er en on eller off road bil, hvis din bil er en on-roader med små dæk, så skal servoen ikke arbejde så hårdt for at deje, som hvis det er en kæmpe FG monstertruck med giga hjul.
Sidst men ikke mindst sørg for at det mekaniske i styretøjet løber let og ser smurt op, hvis du her et bukket styretøj fyldt med mudder, ja så belaster du jo servoen unødigt =)
NØRD MODE OFF
Hvor om alting er, så er der ikke noget JA/NEJ svar til det du spørge om. men ta bilen med til nærmeste fagmand, han er din ven og lad ham råde og vejlede dig.
hvis det var mig du spurgte så ville jeg anbefale et godt gammel NIMH batteri, et mere moderne at af slagsen FX fra LRP, der har du en natrulig begrænsning i hvis cellerne kan levere, så du ikke brænder noget af, eller over belaster dit grej, med mindre du selv har justeret EPA forkert.
at give en gammel rhino servoe et LIPO og en BEC er som at fylde F1 benzin på en ford taunus, den får super kræfter den ikke kan håndtere, da den er simpelt hen ikke lavet til det =(
P.S. Beklager den lange forvirrende forklaring.
Hilsen
Tommy
VINTERVARSEL:
Bemærk at kørsel i koldt vejr ikke er optimalt. Når det er under 10 grader varmt udenfor bliver plastikken "sprød". Det betyder at hvis du kører galt vil der være større chance for at der er noget plastik som knækker.
Mvh. Tommy (Morfars Support)
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 17
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.338
apr 2016
Følger: 13 Følgere: 19 RC-enheder: 4 Emner: 20 Svar: 793
så mon ikke en BEC på 3-5A er nok..? Hvis altså du ender med at vælge en BEC.
Linket er i øvrigt her: http://www.p1800.dk/rhino/
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 33 RC-enheder: 12 Svar: 402
Da jeg i tidernes morgen kørte lidt 1:5 GT race, havde jeg til at starte med monteret en 3A ubec fra hobbywing, men den lukkede ned når jeg bremsede. jeg skiftede den til en 10 ampere carstle, så spillede det.
Dog kan jeg huske at, selv om den var en 10 ampere ubec, ja så var den noget lun efter 20-25 minutters kørsel, så den havde da fået lov at arbejde
dec 2015
Følger: 22 Følgere: 26 RC-enheder: 3 Annoncer: 1 Emner: 17 Svar: 108
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
Er det at udfritte folk for viden, når man søger info om rette køb af BEC??? man må måske ikke forhører sig mere før køb af en varer eller??? Og nu kender jeg Brian og Frank og Helle rigtigt godt i ICCOM i Valby, men jo det ender nok med ICCOM da de har den bedste viden, og Morfars siger det samme stort set, og andre brugere også, men er det at udfritte folk/butikkerne???
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
Jeg tror sgu du er inde på noget af de rigtige og som du siger blev din også varm, så ja de laver flere AMP to servo og en modtager end folk de regner med, og ja det er kun kortvarrigt ikke vedvarende belasting. så køber nok den på 8 AMP fra ICCOM da de kun har 3 og 8 og man skal bruge mere end 3 AMP for at være sikker siger de tak for dine info
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
Jeg kunne sikkert godt købe og bruge Life, men har købt helt nye lipo såå
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
Du må ikke spørge mig om det med elektronikken, det kan jeg ikke svare dig på, er derfor jeg søger viden, da jeg intet forstand har på el overhovedet, og tal kan jeg heller ikke med pga. ingen skolegang såå
Men tror bare jeg køber en fra ICCOM på 8 AMP. så er jeg sikker på intet brænder af og jeg kan sejle og kører igen
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
ICCOM siger 6 så derfor en 8 Amp.
Superhobby siger 10 Amp.
Så det er ikke helt nemt hvilken BEC man skal købe, og mystisk der er forskellige meninger om dette???
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.338
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
Men prøver at finde videoer på youtube, der evt, kan lære en om el osv. fra bunden af, men er ikke nemt at finde.
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.338
Thats Ii!
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
Bec. & Rhino + Amp.