Ingen styre-udslag. Hjælp til fejlfinding? {{forumTopicSubject}}
Efter min Thunder Tiger MT4-G3 har stået stille i 6 måneder hen over vinteren tog jeg den ud for en tur i går. Men oplevede, at der ingen respons overhovedet var når jeg forsøgte at dreje. Ingen skvirkelyde fra styreservoen. Intet lile forkrøblet forsøg fra styreservoen på at dreje. Bare ingen respons.
Jeg tænker det måske kunne være en opsætningsfejl, men kan ikke lige se hvad det kan være.
Og ellers vil jeg gerne have råd til hvordan jeg fejlsøger.
Det kan jo potentielt være i fjernbetjeningen at fejlen ligger. Det kan være i radiomodtageren fejlen ligger. Og det kan være styreservoen der er stået af.
- Er det typisk med ingen lyd, ingen respons overhovedet, når en styreservo går i stykker?
- Kan man teste en styreservo ved at sende strøm i 2 af de 3 ledninger?
- Kan man teste udgangen til styreservo på radiomodtageren?
- Eller hvad er de gode fifs til at fejlsøge i sådan en situation.
Den bind'er godt nok. Jeg kan give throttle, brake, reverse uden problemer. Men ingen respons til styring.
Råd til hvordan der fejlsøges modtages meget gerne.
Remote: ACE RC Cougar GP3
Reciever: ACE RC TRS403ss
Steering Servo: ACE RC DS1510
Mvh
Jens
dec 2012
Følger: 7 Følgere: 27 RC-enheder: 1 Emner: 48 Svar: 286
Men ved ikke om du har flere biler, og derved anden sender og modtager.
Men er der overhoved ingen strøm til servoen, eller modstand når du prøver at dreje hjulene med hænderne, når bilen er tændt, og ledninger sidder rigtigt i modtageren, ja så er servoen nok stået af.
nov 2006
Følger: 107 Følgere: 200 RC-enheder: 46 Annoncer: 16 Emner: 107 Svar: 3.284
og du er sikker på at der er strøm på batteriet
dec 2012
Følger: 7 Følgere: 27 RC-enheder: 1 Emner: 48 Svar: 286
Vidste bare ikke om det var en batteri bil, eller benzin eller nitro.
Det læste jeg ikke lige.
nov 2006
Følger: 107 Følgere: 200 RC-enheder: 46 Annoncer: 16 Emner: 107 Svar: 3.284
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 3 RC-enheder: 1 Emner: 7 Svar: 65
dec 2012
Følger: 7 Følgere: 27 RC-enheder: 1 Emner: 48 Svar: 286
Men tager jeg en anden kvalitets servo frem er der ingen problemer. Men servoen der virker er kun på 4,5 til 6 v spørgsmålet er så om den vil kunne holde til det i længden. ?
nov 2006
Følger: 107 Følgere: 200 RC-enheder: 46 Annoncer: 16 Emner: 107 Svar: 3.284
nov 2012
Følger: 5 Følgere: 3 RC-enheder: 1 Emner: 7 Svar: 65
apr 2016
Følger: 13 Følgere: 19 RC-enheder: 4 Emner: 20 Svar: 793
Det der KAN være problem der, er hvis man putter en alt for stærk servo på - så kan den tage mere end 1,5A når du drejer, og så kan man få det der hedder "brownout" hvor den "dør" eller reagerer akavet et par sekunder, og så kører igen. Hvis man oplever det, så har man en for kraftig servo på en for svag BEC.
dec 2012
Følger: 7 Følgere: 27 RC-enheder: 1 Emner: 48 Svar: 286
Og org servo.
Skifter jeg så til spektrums avc system, larmer servoen lidt og laver det du beskriver, tager jeg så en anden god servo som kun tager op til 6v normalt. Er der overhoved ingen problemer og det virker fejlfrit.
Men kan servoen mon blive ved med at holde til de flere volt er det ik 7,4.
Og undre mig over deres org servo ikke vil/kan samarbejde med gyro modtageren.
Håber det er forståeligt.
apr 2016
Følger: 13 Følgere: 19 RC-enheder: 4 Emner: 20 Svar: 793
Der kommer 7.4 v eller rent faktisk 8.4 volt ind i ESC'en fra 2S LIPO ja. Men inde i ESC sidder et lille kredsløb/en chip, der hedder BEC, der videresender strøm i det tynde kabel du sætter i modtageren, til modtager og servo. Den originale ESC til din bil, sender kun 6v, 1.5 ampere, videre den vej. De fulde 8.4 v, og mange flere ampere, fiser ud i motoren via det "store" kredsløb, som resten af ESC'en egentlig er.
Det vil sige, at du ikke behøver at bekymre dig om spændingen til servoen, for den overstiger aldrig de 6 volt. Der findes BEC'er der sender flere volt videre, men det er ikke i din ESC. De kan tilkøbes og loddes på for at få mere strøm eller spænding til modtager og servo, hvis man vil det, men det har jeg ikke selv prøvet.
Hvorfor den originale servo ikke arbejder godt sammen med Spektrums AVC-system, ved jeg ikke. Enten er det et digital/analog problem, eller noget andet lavpraktisk, som at den ikke får ampere nok (fordi AVC-systemet tager mere strøm end en simpel modtager pga indbygget gyro eller sådan noget).
Der findes et system der hedder en "glitchbuster" du kan overveje at prøve - det er en kondensator, man sætter i en ledig port på modtageren. Den oplades med strøm, når bilen ikke laver så meget, og afgiver så strøm, når bilen får en spidsbelastning.
Eller du kan konkludere, at ESC/servo/AVC-systemet tilsammen ikke er optimalt, og skifte en af komponenterne, som så kan bruges i en anden bil
Hvis der er andre herinde der har ideer der er bedre så byd endelig ind. Jeg påstår ikke at jeg er en guru her, så Lenny du skal bare tage det som ideer, og bruge det du kan, og smide resten ud.
dec 2012
Følger: 7 Følgere: 27 RC-enheder: 1 Emner: 48 Svar: 286
Det er meget meget fint forståligt, det er godt at vide at den servo jeg vil sætte i i stedet for originalen ikke tager skade, så vil jeg tage en af mine savox servoer i stedet for, hvis de også virker.
Så tak for en god forklaring, og jeg blev en hel del klogere. : )
Tusinde tak for hjælpen
Vh. Lenny.
mar 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
Nok en mere fremadrettet løsning. Men en servotester, burde hurtigt kunne afgøre om det i er servoen problemet ligger.
Servotestere kan man få helt ned til 2-3 US$ i Kina. Min erfaring med disse modeller er dog at centreringsfunktionen, ikke er helt perfekt. Men både manuel og auto fungerer fint nok til test af en servo.
Bh
Carsten
mar 2008
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 17
Ingen styre-udslag. Hjælp til fejlfinding?