{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.935 visninger | Oprettet:

2 og 4.pols motor {{forumTopicSubject}}

Hej RCG
Jeg har modtaget en 3656 2.Polet Brushless motor med 3200KV,og jeg vil høre om hvad forskellen vil være, hvis det havde været en 4.Pols motor?
Jeg har ikke helt styr på,det motor-halløj endnu,og vil gerne "forstå" noget mere om dem, så håber der er nogen venlige sjæle,der kan lære mig noget mere om dem.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 og 4.pols motor
  • #1   24. aug 2018 Det kunne man skrive en 17 siders afhandling om.
    Det omhandler poler jo se illustration.
    Meget kort sagt er typisk anvendelse (med undtagelser) inden for rc verdenen.
    2 polede er gode til fart, 4 polede til sejtræk.
    Ret litterært sagt vil to motorer 2p/4p tilført samme mængde energi have den egenskab at de to polede ville køre flere omdrejninger pr. volt end den 4 polede.
    Men to 2200 KV motore 2P/4P kører jo samme hastighed da de er opgivet i omdrejning pr. volt. Til en 1/8 bil anvendes oftes/altid en 4 polet motor.

Der er ca 80 ting mere at sige om opbygning / effektivitet, en elektromotor er et komplekst emne som jeg har måske 1/2 meter bøger om.

profilbillede
  • #2   25. aug 2018 2 polet cogger osse mere end 4 polet

• #3   25. aug 2018 Som jan rigtigt skriver er antallet af poler bestemmende for sejtræk eller moment og hvormange "stempelslag" motoren har på en omdrejning, lidt ligesom antallet cylindre i en alm. motor. En topolet svarer til en 4 cyl. og en 4 polet svarer til en 8 cyl. Netop derfor foretrækker jeg 12 polede outrunnere fremfor 2/4 polede inrunnere i flere af mine biler, hvilket løseligt omregnet svarer til 336 cylindre smiley

• #4   25. aug 2018 Jan har virkelig ret. Der kan skrives afhandlinger om el motorer pga deres kompleksitet. Ofte skal man lige være opmærksom på at ens esc er lidt mere under pres ved en 2 polet motor. Dvs at hvis ens esc er rated til 4000kv på 3 celler, så er det ofte ved en 4 polet motor. De esc'er jeg bruger oplyser er man skal lidt under dette ved en 2 polet motor, typisk skal man holde sig til en KV værdi på 3600-3700 hvis der tages udgangspunkt i mit eksempel.
    Ud over alt dette finder også 6 polet inrunnere. Har selv en Tenshock X812L og der kan godt mærkes at moment stiger med antal poler.
    Mvh Martin

Kommentér på:
2 og 4.pols motor

Annonce