1.253 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Esc. bliver varm ? Esc. bliver varm ?

Hertil af har jeg monteret en anden esc Lansu LS 4050d, da min egen Lansu LS 4090d havde mistet bak funktionen.
Bilen har IKKE været ude og kører og pinon tandhjulet var heller ik monteret, så det kan ik være grundet forkert gearing.
Med et Matched Turningy på 5000mah Constant 60C-120C Burst 7,4 V 2celle, blev esc. meget varm efter ca 1min ( frem og tilbage ) og motoren lød som dårlige lejer.
Da jeg satte min datters batteri i Lipo 2200mah Constant 20C og 40 C Burst 7,4V 2 celle, blev escén IKKE varm og motoren lød heller ik som med dårlige lejer. Motoren som sidder på bilen, er en Leopard 3900KV rtr.
Min teori går på og det vil jeg gerne have bekræftet eller afkræftet, om det er de højere C-tal som gør at escén bliver varm uden og være belastet dvs. kører med bilen.
Hvilken esc. vil i anbefalde til den motor og batterier, uden at den koster spidsen af en jetjager. Det er ikke noget most at den skal du tage 3-8S, da vi kun har 2S og ingen planer om højere Sér.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montage af køkkenarmatur 800 kr.
  • Haster! Silikone fuger på badeværelse 1.300 kr.
  • Hænge vinreol op 350 kr.
  • Ophængning af lamper 600 kr.
  • Ny stikkontakt, der skal bores i væggen 600 kr.
  • Samle legetårn undendørs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Esc. bliver varm ?
  • #1   30. jan 2019 Bilen er en Hpi Firestorm af den udgave med kulmotor, så det er ik Flux udgaven med std. Brushless .

  • #2   30. jan 2019 C tallet er bare hvor mange ampere batteriet kan sende ud til motor. Jo højre c jo mindre stresser du batteriet , sådan lidt simpel forklaret. Dvs der burde ikke være forskel.

  • #3   30. jan 2019 Ok. Er det så motoren som er for kraftig, siden at esc. bliver varm uden belastning dvs. det ik kommer efter/under kørsel ?.
    Men så er jeg lidt lost i hvorfor, den bliver varm med det ene og ik det andet?.
    At det store/kraftige batteri og motor passer sammen, men at esc. laver en flaskehals hvis du forstår ?.


  • #4   30. jan 2019 Må nok lige melde pas. For der burde ikke være forskel ,med mindre bilen køre,så ville du måske få mere bundtræk med det høje c .

  • #5   30. jan 2019 Ved ik om dette giver nogen mening, men hæftede mig ved Brushless motor 2500KV. Er det max motor den kan tage, eller hvordan skal det forståes ?.
    http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/237092-da-01-en-ET_BRUSHLESSREGLER_LS_4050_236750.pdf


  • #6   30. jan 2019 tænker det er vejlednings vis . For motor holder sig inde for hvad esc kan klare.



  • #7   31. jan 2019 Uwe der er nogen af de tidlige og billige kina-ESC'er (f.eks Lansu) der har haft problemer med store batterier. Jeg mener det er Maxam der i nogen af deres modeller frarådede batterier med over 3000 mAh eller noget i den dúr. Du har ret i at det ikke giver mening - men det gør det heller ikke at køre med Lansu ESC smiley

    Så hold dig til det lille batteri, eller endnu bedre køb en anden ESC, er mit råd.


  • #8   31. jan 2019 Grunden til at jeg kører med Lansu er IKKE fordi jeg har fået dem anbefalet, med 4090d var med i et motorsæt jeg købte brugt og 4050d fik jeg efter en.
    Jeg selv går med tanken om og finde et andet mærke af esc, da det er billigere end og skifte batterier ud til mindre.
    Men det Jacob nævner med 3000mah, giver heller ik nogen mening for mig. Mah angiver jo kun hvor meget strøm der kan være på et batteri, så skulle det give mening hos mig ville den blive varm EFTER jeg havde kørt et stykke tid og ik efter kort til uden belastning.
    Er det mig der har misforstået noget, for så vil jeg gerne have det forklaret.


  • #9   31. jan 2019 Jeg det noget i den her stil jeg skal på jagt efter, eller har i andre foreslag?.
    https://morfars.dk/collections/motor-esc/products/quicrun-10bl60-brushless-esc


  • #10   31. jan 2019 Du har ikke misforstået noget. Jeg tror, at de ESC'er der var præget, manglede temperaturbeskyttelses/overbelastningskredsløb. Og de var underdimensionerede i forhold til de motorer der sad på biler. Dermed kan de overbelastes ved kørsel.

    Du skal huske, at både højere C-tal og højere mAh fører til øget potentiel afgivet strøm i ampere. Fordi den reelt afgivne max-strøm er ampere gange C, dvs 5000mAh=5Ah x 30C, bliver 150 ampere, mens 3000mAh=3Ah x 30C, bliver 90 ampere.

    Hvorfor den overbelastes ved at stå stille, det er det vist elektronikteknikere og den slags der skal forsøge at svare på.


  • #11   31. jan 2019 Jeg hælder mere til at fejlen ligger i escén, for har prøvet med en motor på 2530 KV. Den gamle esc som er defekt ( 4090d ), bliver IKKE varm med det store batteri uanset om der sidder 2530 eller 3900KV på.
    Ville den jeg linkede til i #9, kunne klare det eller skal der er kraftigere til ?


  • #12   31. jan 2019 vil mene at den esc er på grænsen, de skriver let offroad. og maks 4000kv for motor.
    har du mulighed for at sætte mindre minion eller størrer spur gear på vil det give mindre belastning på motor og esc


  • #13   31. jan 2019 Det med om gearing bliver nok ik helt nemt, da der ik er mange valgmuligheder mht. spur til en Firestorm og motoren har 5mm aksel.
    Faktum er så nok i længere, end det må blive en evt. 80A i stedet 60A esc.


  • #14   31. jan 2019 Hvad så med den her: med fragt er den så nok lige så billig som den du linkede til, det er en god ESC og rigelig med kraft:

    https://www.modelsport.co.uk/hobbywing-quicrun-10bl120-sensored/rc-car-products/425021


  • #15   31. jan 2019 Nu er tråden lidt lang, så jeg ved ikke om nogen har spurgt om du har prøvet at kode den om? Min har lige lavet samme nummer, den fik jeg liv i bak funktionen ved at kode den på ny

  • #16   31. jan 2019 Jacob. Hvis du tænker på den gamle 4090d, så har jeg og en anden prøvet og parring op til flere gange uden held.
    Derfor og med 4050d kom bak tilbage, dog bliver den varm med det store batteri.


  • #17   31. jan 2019 Jeg snakker ikke om paring, men om at opsætte de 10 parametre forfra. LS4090D har så vidt jeg kan forstå, en tendens til at tabe kodningen nogle gange, det var i hvert fald hvad jeg fik at vide, og efter at jeg har opsat den på ny, så virkede den med frem og tilbage igen


  • #18   31. jan 2019 Jeg tænker bare at hvis den gamle ikke blev varm, så var det da et skud værd



  • #19   31. jan 2019 Hvordan har du genkodet din ??. Da jeg købt min sammen med en motor, var der ik noget programmeringskort med og tror heller ik sælger har det.

  • #20   31. jan 2019 Jeg er ret sikker på, at du ikke behøver kort, bare et billede eller diagram af, hvor indstillingerne ligger. Kan vi ringe sammen lidt senere så kan jeg prøve at guide dig


  • #21   1. feb 2019 Så lærte man noget nyt idag, så nu er jeg kørende igen. Efter guide fra Jacob og hjælpe fra Lars fandt vi ud af at en genkodning af esc., var det som skulle til for at den virkede igen som den skulle.
    Desværre er ingen af dem kraftige nok, til og klare leoparden på 3900kv og derfor er der monteret en motor med 2618kv.
    Så fremover vil jeg prøve og genkode, inden jeg udskifter escén med en ny.


  • #22   20. feb 2019 Fungerer det stadig Uwe


  • #23   21. feb 2019 Ja det gør det, så længe jeg ik sætter Leoparden på,

  • #24   21. feb 2019 Fedt. Jeg har lige ændret gearing på knægtens stealth, det kostede en motor smiley

  • #25   22. feb 2019 Øv Øv men så ved du, at den gearing er ik den rigtige smiley .

  • #26   22. feb 2019 Hehe, ja det kan man jo sige smiley

  • #27   22. feb 2019 Hvor voldsomt havde du gearet det, mere så jeg ik havner i samme boldgade under omgearing smiley

  • #28   22. feb 2019 Standard piniongear, 64T spur på en 4790 kv motor, den har momentet liggende for højt til den gearing

Kommentér på:
Esc. bliver varm ?

Annonce