1.235 visninger
|
Oprettet:
Et lille problem :) {{forumTopicSubject}}
hej jeg har et lille problem min søn på snart 3 år elsker rc
man kan ikke styre farten når de køre hurtigt.
så kommer mit spørgsmål kan man få en 540 elmotor til at køre langsommer ved at give den mindre volt?
Håber i kan hjælpe
jan 2007
Følger: 28 Følgere: 27 RC-enheder: 5 Emner: 62 Svar: 479
Håber din søn kommer til at få meget sjov med hobbyen/sporten
maj 2008
Følger: 11 Følgere: 13 Emner: 30 Svar: 290
En standard 27 turn motor går i omegnen af 20.000 omdrejninger i minuttet hvorimod en 55 turn kravlermotor går ca. 5-6.000 omdrejninger. Og de findes helt op til 85 turn hvis det skal gå meget langsomt.
Vi taler om en udgift på et par hundredelapper og det er snydeenkelt at skifte motoren.
jul 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 44 Svar: 847
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Sætter du en Rock Crawler motor i vil du mere end fordoble din køretid uden at miste så meget trækkraft, og uden at belaster din ESC
sep 2004
Følger: 6 Følgere: 5 RC-enheder: 15 Emner: 41 Svar: 1.467
Og hvor meget trækkraft skal en 3 årig knægt bruge???
Min søn på 5 år har kørt med en tt-01 i over 1,5 år, med epa skruet ned. og der er rundt regnet 2 timers kører tid. Med et 4200 mah batteri.
feb 2007
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 5 RC-enheder: 7 Emner: 11 Svar: 33
feb 2007
Det virker godt, men er i det lange løb en dyr løsning, og det er så her jeg må komme med en forklaring
De motor vi bruger er beregnet på at være så effektive som muligt inden for det område som de er byget til.
Uden for det område begynder motoren at bruge mere strøm for at holde sig selv i gang, end det der kommer ud til hjulende i form af energi
Batteri og ESC´en har en brændings tid lige som en elektrisk pære, jo mere du belaster den, jo hurtigere brænder den af, og det er i et forhold der ligger tæt på 2-4.
Dvs. halvere du strømforbruget, 4 dobler du Batteriets og ESC´ens levetid
For dobler du strømforbruget, vil din Batteriets og ESC´ens levetid kun være en ¼ del af dens normale levetid ;-(
Derfor vil det altid kunne betale sig at tilpasse det udstyr man sætter i vognen, til det formål vognen skal bruges til.
I det her tilfælde lav hastighed, men så vognen stadig virker rap, god trækkraft så den kan komme ud af græsset, men med en lang køretid så knægten kan få noget ud af sin bil
Kort sagt, en langsom motor i en god kvalitet.
sep 2004
Og forklar lige dette: I DK er vi for et par sæson´er siden, gået fra 6 til 5 celler (hvilket er det samme som at give mindre gas), i 1/10 touring EL. Sjovt nok, så holder motorene længere og der er længere i mellem afdrejninger og kul skift.
feb 2007
Hvis du aldrig har set en tamiya 540 std. motor blive slidt op ved alm brug. Er det fordi du ikke har kørt særligt meget med std. Motor, hvilket du også nævner med hensyn til afdrejninger og kul skift, for det er noget der høre til modificerede motorer.
Og det er også helt rigtigt at man er gået over til 5 celler (hvilket gør at jeg ikke mere gider at køre i klup).
Og jeg har heler ikke sagt at motoren tager skade af det, jeg siger at det er uøkonomisk at bruge den motorer ved så lave hastigheder som Nicolais 3 årig knægt skal ned på for at kunne styre bilen.
Her er der tale om at gå ned til det der svare til 3 celler eller mindre.
Så mit svar til dig er, LOL læs før du svare på et indlæg
Hvis du ikke er tilfreds med mit svar, må du lige forklare mig hvad der er, der er så forkert i mit svar til Nicolai og Daniel (LOL)
sep 2008
Følger: 9 Følgere: 13 RC-enheder: 11 Emner: 1 Svar: 1
igen tak....
jul 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 44 Svar: 847
sep 2004
Ang. afdrejning og kul skift, så er princippet i en motor med åben endbell, præcis det samme som en silver can.
Og Hvorfor siger du det er uøkonomisk??? Hvad er sammen hænget?
Hvis motoren holder i over 1 år, så er alle økonomiske bekymringer vist helt lige meget.
feb 2007
Uøkonomisk eller økonomisk betyder ikke nødvendigvis hvad det koster her og nu, men hvad man kan få ud af det man har.
Nicolais 3 årig knægt skal ha´ noget at køre med som ikke er for hurtigt, 10 – 12 kmt er nok det man skal gå efter (jeg tror vi er enig på det punkt).
Her kan man så gøre to ting, man kan skrue ned for gassen, så du som din søn , har 2 timers kører tid. Med et 4200 mah batteri.
Det er her og nu den billigste løsning, men har den bagdel, at bilen både bliver langsom og sløv.
En anden ting man kan gøre, er at skifte motoren til f.eks. En 55 T motor som jeg ville gøre (Har gjort) og få en kører tid på 4 timer, Med et 4200 mah batteri.
Bilen er kun blevet langsom, men kan stadig lave hjulspind hvis det er det man vil.
Den vil virke rap men kan ikke slås i stykker på grund af den lave hastighed
Og om et eller to års tid vil batteriet og ESC´en stadig være i tip top stand på grund af det lave strømforbrug en 55T motor har, og du kan smide den oprindelige 540 motor i bilen så din søn har noget han kan smadre rundt med, inden han får den ”Rigtige” bil.
Det er det jeg forstå ved ”økonomi”
Jeg ved godt at du syndes at 2 timers køre tid på et 4200 mah batteri er temmelig meget, men det er det ikke.
Det er faktisk ikke engang det halve af det min 3 kg tunge Rock Crawler plejer at køre i hårdt terræn med samme hastighed.
For at der ikke skal være noget at tage fejl af, kommer her de officielle data.
1 time og 43 minutter på et 1600 mah batteri kørt i dette terræn.
http://www.rcgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=4530
din søns bil har et energiforbrug der er over dobbelt så højt som min Rock Crawler (nok nærmere 4x højere).
Det spild af energi kan kun kommer ud som varme, varmen brænder langsomt elektronikken af.
Det er ”uøkonomisk”
sep 2004
Og om bilen kan køre i 1 eller 4 timer, er fuldstændig lige meget for en knægt på 3 år - for så lang tid kan de ikke holde konsentrationen på noget som helst.
Så siger du nok, ja men så slipper man for at lade så ofte.... Men glem ikke den store selv afladning der er på NI-XX celler.
feb 2007
Og jo mere og jo hårdere elektronikken bliver brugt, jo hurtigere går det.
Vi kan selvfølgelig også kalde det ”slid” hvis du bedre li´ det, men det er altså en afbrænding der sker når du bruger din elektronik.
Og ok, der er selvfølgelig også forskel på børn, knægten jeg tænker på kørte nærmest i døgndrift
På 2 år sled han 5 motorer op, 2 stk. 545 og 3 stk. 540 motorer op, den ene så meget at ankeret begyndte at gå imod magneterne
Jeg kan love dig for at bilen så slidt og ramponeret ud, men den kørte fint.
Og hvad batteriets selv afladning angår, var det vist ikke noget problem
sep 2004
Men esc en skal nok holde mere en 2 år! Jeg har mange regulatore, som bliver brugt hårdt og ofte. De er alle sammen over 2 år gamle!
Eks. min esc i min touring car, er 4 år gammel nu. Men den har haft et seriøst hårdt liv, sammenlignet med hvad knægtens esc bliver udsat for.
Nu er jeg så heldig at have en data logger, der måler op til 100 A. I min TC med 27 t stock motor er start strømmen over 100 A. dvs. ikke målbar med data logger. I knægtens vogn er start strømmen lige omkring 6 A.
feb 2007
Faktisk var min lillebror den første (og den værste jeg samlede en bil til, en græshopper med mekanisk fartregulator og plastik lejer, men det er lang tid siden.
Jeg har ikke kørt så meget on-road, men 4 år lyder helt ok i mine øre for en ESC.
Jeg ved ikke hvad der er værst for en ESC, on-road eller off-road, men jeg kan forstille mig at det i on-road er start og stop strømmen der slår ESC´en ihjel.
I off-road er det mest den vedvarende strøm der slår ESC´en ihjel.
Mine ESC´er plejer sjælden at blive mere end 3 – 5 år i mine off-road løbs biler, men i en af mine Crawler har jeg en ESC der er gået fra bil til bil, og som må være tæt på de 15 år.
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 2 Emner: 17 Svar: 39
Et lille problem :)