1/10 TC - Hvad skal man bruge? 1/10 TC - Hvad skal man bruge?
Hej RCgalleri!
Jeg er næsten helt ny indenfor RC, men er blevet fascineret af RC sporten. Jeg er især interesseret i 1/10 TC onroad.
Da jeg ikke har nogen erfaring at trække på, og jeg intet RC har PT. (revo vxl på vej) er mit spørgsmål til jer: Hvad skal jeg gå efter som nybegynder for at være godt kørende? Bil, motor, ESC, osv. - Også alt det jeg ikke kender til som er godt at have ved hånden osv.?
I må gerne tage højde for at jeg er nybegynder, men jeg har det sådan med de fleste ting, at hellere give lidt mere og få noget kvalitet.
Men alle input og råd vil blive taget imod med tak.
vh kenneth
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 6 RC-enheder: 3 Emner: 73 Svar: 458
Acoms tecnisport 2,4ghz radioanlæg
motor: brushless evt. Hobbyeing 9t
servo: bluebird bms 631 fra b2bonlineshop.dk
så er du godt kørende, mangler bare maling til karros
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 29 RC-enheder: 5 Emner: 63 Svar: 1.338
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 1 Emner: 19 Svar: 58
DRCMU, Hvad er det for en klasse og hvor bliver den kørt? Har kigget inde på DASU´s hjemmeside, men synes ikke det er til at finde ud af hvilke klasser der rent faktisk køres...
Jeg vil nemlig gerne køre løb og ikke bare rundt på villavejen
vh kenneth
jan 2006
Følger: 59 Følgere: 61 RC-enheder: 8 Emner: 12 Svar: 200
mar 2008
Følger: 52 Følgere: 54 RC-enheder: 5 Emner: 99 Svar: 500
feb 2008
Følger: 97 Følgere: 90 RC-enheder: 6 Emner: 48 Svar: 1.145
Jeg bruger selv min egen Xray touringcar til løb, og helt standart har den verden over vist at den altså kan præstere, og vinde løb.
- Derfor vil jeg mene en brugt Xray 009 er det bedste bud.
hvis du virkelig har kassen så udkommer den helt nye Xray T3 bil i næste uge, det var et bud, men koster altså også 3600 kr,- (prisen varierer fra forhandler til forhandler.)
Selv har jeg snart en Xray 009 tilsalg da jeg får den nye Xray T3 bil i løbet af den uge vi træder ind i nu her.
- Den er billig, du kan sende en PM så kan vi diskutere en pris.
Men når man står som nybegynder og skal finde udstyr, så ville jeg anbefale at vælge noget ordentligt i første omgang, hellere betale de 100 kr,- ekstra, og så få noget ordentligt, end at bruge oceaner af penge på udstyr som faktisk er fuldstændig værdiløst på en racerbane, mærker som Sanwa, Futaba, LRP/NOSRAM, Orion osv er alle mærke i højeste kvalitet, og aldrig noget man går galt i byen med, men samtidig følger prisen også det efter, men igen, halve løsninger er dumt.
Indenfor alle de overnævnte mærker er det muligt at købe de lidt "skravede" udgaver af produkterne, som selvfølgelig koster lidt mindre, fx laver LRP en billig esc ved navn LRP Sphere competition, en brushless esc, og prisen da den udkom var 2200 kr,- men da der er kommet flere udgaver af fartregulatore fra den fabrikants side, er den sat ned til 750 kr hos LRP i tyskland.
- men, det er det jeg vil kalde en halv løsning..
Idag hedder brushless verdenen digital timing, i stock og superstock klassen, hvilket diffineret betyder at fartregulatoren timer motorene digitalt i bilen. dvs, når du skal igennem et sving, timer esc'en din bil ned til 0 graders timing, hvilket giver maximalt optræk, og når du går ud på langsiden, eller andre lige strækninger, så timer den automatisk mere og mere op, så din bil ikke mister noget på toppen, nærmere tvært imod.
LRP SPX stock spec er navnet på den
Af servo er Sanwa, Kopropo og Futaba de største farvoritter.
alle 3 har udgivet low profile servoer som kan anskaffes til rigtig fine penge efterhånden, Futaba er en af de billigeste af de mærker, men alligevel det mærke som flest anvender på løbs plan i danmark og rundt omkring i verden.
Futaba S9550 er det navnet på den, anvender den selv med stor tilfredshed.
Kulmotor og Nimh celler som blev anvendt for 2 år tilbage i DRCMU touringcar, er forældet teknologi nu, Brushless og Lipo er tilladt, og derfor vil jeg fra råde dig på det kraftigste at købe kulmotor og Nimh celler, det er virkelig så besværtligt at have med at gøre, sammenlignet med Lipo og brushless, samtidig med at udgifterne for at holde det kørende er også meget større, afdrejer, kul, motortester og aflader - altsammen noget som bestemt ikke er billigt at have med at gøre
Af brushless motor skal man gå efter LRP, Speedpassion, Orion og Gm. nok de mærker JEG ville anbefale til de bedste konkurrance motore i verden.
Skal du køre DRCMU løbs serie er der en bestemt type motore du skal bruge, i stock klassen er det 21,5 turns og lipo 7,4 volt, og i stuperstock, 17,5 turns og lipo 7,4 volt.
Ergo SKAL man anvende de nævnte antal turns til løbs brug, men man skal stadig være vågen, for DRCMU har en motorliste med lovlige motore som må anvendes, nogle er nemlig ikke lovlige under løbs brug..
Nu ved jeg ikke hvor du er bosat, men 14-15 november holder Tinglev modelbil klub DRCMU åbningsløb i Tinglev, ville anbefale du kom derned at kiggede hvis du boede nogenlunde i nærheden.
Ellers skal du være meget velkommen til at komme ud i klubben hvor jeg kører, det er Århus RC racing vi kører hver lørdag, fra 12 til vi ikke gider mere, du kan se informationer på www.arcr.dk
sep 2009
Følger: 58 Følgere: 56 RC-enheder: 8 Emner: 122 Svar: 1.633
- Cyclone Moore Speed,
- TRF415MS
- Cyclone TC "09
Men efter hvad jeg læser på forskellige Foraer, så er Xray nok toppen af poppen i TC. De har desuden lige smidt en ny og bedre udgave på markedet af T2'009, som hedder T3.
Og hvis jeg skulle begynde på TC igen. Skulle det være med enten T2 eller T3, og så med noget fornuftigt EL i form af Brushless imellem 9,5-17,5T motor, og en tilhørende ESC som fx LRP Sphere. Af servo har jeg haft meget glæde af min Sanwa ERG WRX servo, og af Kontroller ville jeg sige Futuba 3PM eller noget af det lidt dyrer som Sanwa M11 fx
Og som Nicolai siger, så er XRay faktisk standard udstyret med en masse godt som der til andre biler skal købes ved siden af og koster en herregård.
feb 2008
Følger: 97 Følgere: 90 RC-enheder: 6 Emner: 48 Svar: 1.145
mar 2008
Følger: 52 Følgere: 54 RC-enheder: 5 Emner: 99 Svar: 500
sep 2009
Følger: 58 Følgere: 56 RC-enheder: 8 Emner: 122 Svar: 1.633
Ja den køre udemærket. Men hvis mna har prøvet en bil som fx T2 008 eller 416WE, så ændre man mening synes jeg hvertfald
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 1 Emner: 19 Svar: 58
Forresten hvor kan jeg finde den liste over "lovlige" motorer som DRCMU har lavet? Har kigget på hjemmesiden, men kunne ikke se den. Vil gerne have en motor jeg kan køre løb med...
mvh kenneth
1/10 TC - Hvad skal man bruge?