{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lipo'er i parallel.
  • #1   4. jul 2010 bare de er ladet lige meget, men for en sikkerhedskyld ville jeg køre med buzzer

• #2   4. jul 2010 ja cutoffed vil virke fint.

• #3   5. jul 2010 Ja, det kan du godt, så længe dine batterier er ens og er ladt fuldt op når du sætter dem til smiley
    Og du vil ikke få problemer med LiPo cut-off da batterierne vil følge hinanden efterhånden som de blive afladt.

• #4   5. jul 2010 Så længe de bare er på samme antal celler, kan du sagtens gøre det.
    De behøver ikke at have samme kapacitet, da parallelkoblingen vil sørge for at de har samme spænding altid, og vil koble ud samtidigt ved cut-off.
    Hvis du bruger batterier med forskellige C-tal, skal du dog huske at være opmærksom på den samlede belastning.

• Alexander K
    Alexander K Tilmeldt:
    feb 2010

Følger: 1 Emner: 15 Svar: 41
    #5   5. jul 2010 Super! tak for hjælpen smiley

• #6   5. jul 2010 Hvorfor sætter du dem i parallel?
    Som jeg ser det vil du opnå større C-tal, hvilket du ikke kan bruge til noget og længere køretid (hvilket selvfølgelig sparer dig for et batteriskifte), men du får også større vægt.
    Blot nysgerrig...

• #7   5. jul 2010 Man opnår ikke større C-tal

Tager du 2 stk. 20C batterier og parallelkobler, vil du stadig kunne aflade med 20C, bare af den dobbelte kapacitet...

• #8   5. jul 2010 øhh jo du gør så...

• #9   5. jul 2010 Morten B - C-tallet vil stadig være det samme, men den strøm du kan aflade med, vil være den dobbelte - såfremt du anvender 2 batterier med samme kapacitet.

• #10   5. jul 2010 ja self. hvis du ikke anvender 2 med samme kapacitet vil du også ødelægge dem over tid. da det batterri som har højest kapacitet vil "lade" på det med mindst kapacitet.

• #11   5. jul 2010 Nej - det er ikke korrekt.

Det med den højeste kapacitet vil også levere den største afladningsstrøm - det vil ikke lade batteriet med den lille kapacitet op - spændingen på de to batterier vil jo følges nedad efterhånden som de aflades.

• #12   5. jul 2010 Jesper M skrev:

"Man opnår ikke større C-tal"

Jeg formulerede mig dårligt, din beskrivelse er korrekt. Det er samme C-tal af den dobbelte kapacitet.

• #13   5. jul 2010 Eller det C-tal de sammenlagte batteriers kapacitet giver smiley

Men man kunne drille ved af spøge om hvordan man regner C-tallet ud på et parallelt forbundet 2200mha 2 celler 20C og et 3500mha 2 celler 15C smiley
    Hæ Hæ, det er kun drilleri smiley

• #14   5. jul 2010 ja se den var lidt drilsk men kan så ikke forestille mig at c vil kunne blive større end det laveste altså idet tilfælde her 15 x 2200 + 3500 = 4700 x 15 = 70500MaH som så er 70,5Ampere eller er dette ikke korrekt??

• #15   5. jul 2010 Det er jeg ikke sikker på, for selvom 3500mha 15C batteriet har et lavt C tal kan det alligevel give flere ampere end 2200mha 20C

• #16   5. jul 2010 det vil sige du mener ikke at den sætter de 20 ned til 15 eller hvad tror du det giver 35/2 er 17,5C eller sådan

• #17   5. jul 2010 Sauron du må heller ikke sætte de to Lipo sammen som du skriver der da du risikere at overlade den med mindst ampere

• #19   5. jul 2010 Jeg er faktisk slet ikke sikker på noget, batterierne vil følge hinanden i afladning indtil man når det ene batteris maksimum som vil dumpe i volt og vil måske så belaste det andet batteri som stadig har strøm til overs til det er fladt eller brænder sammen.
    Jeg siger Måske smiley for jeg ved ikke hvad der sker.

• #20   5. jul 2010 Den nemme måde ville være:

2200mAh x 20C = 44A
    3500mAh x 15C = 52,5A

Det giver i alt 96,5A på 5700mAh kapacitet = 16,93C for den samlede pakke, men...

strømmen under afladning fordeler sig ikke jævnt mellem de to pakker, og derfor kan man ikke sige at de begge bliver afladet med 16,93C hvis man udnytter kapaciteten fuldt ud.

For at have en eksakt værdi/fordeling pakkerne imellem, skal man måle deres indre modstand - pakker med højere C-tal har lavere modstand, og vil trække en større del af læsset.

Det er muligt, men ret upraktisk at anvende pakker med SÅ forskellige karakteristika.

• #21   5. jul 2010 En væsentlig ting at huske er gode stikforbindelser, dels mellem pakkerne, dels til strømforbrugeren - ellers kan resultatet blive katastrofalt. En dårlig forbindelse virker jo som en ekstra indskudt modstand...

• #22   5. jul 2010 Jesper M
    Efterhånden som batterierne bliver afladt vil volt falde og da de er parallelt forbundet vil de i volt falde lige meget.
    Dvs. at begge batterier vil være tømt for strøm samtidigt uanset kapacitet, det skulle give 15C på begge batterier logisk set.
    Det er bare om det i virkeligheden vil gå således, eller om det batteri som har størst C tal vil aflades hurtigere end det batteri der ikke kan følge med, for så at kollapse smiley

• #23   6. jul 2010 Sauron L
    Ja, det er en spændende diskussion, som nok ikke kan komme til en konklusion uden empiriske data. Jeg kender ikke det eksakte svar på hvordan de to batterier i eksemplet vil opføre sig, men lad os få alle input på bordet. Det er faktisk dejligt at få lidt dybde i forummet for en gangs skyld .

For nemheds skyld vil jeg fremadrettet kalde 3500mAh 15C batteriet for 1 og 2200mAh 20C batteriet for 2.

LiPoer har en meget flad afladningskurve (spændingen er næsten ens)indenfor de midterste 70-80% af kapaciteten, og man kunne forestille sig den situation at 2 (som har den mindste indre modstand, og derfor den højeste spænding under afladning) vil levere langt den største del af strømmen først i forløbet, og når kapaciteten på 2 er brugt og det dumper, vil 1 skulle levere væsentlig større strøm end det er beregnet til, så spændingen vil hurtigt falde til cut-off, og kapaciteten vil ikke blive udnyttet fuldt ud på 1. Samtidig vil 1 have været overbelastet i den sidste korte del af afladeforløbet.

Sådan vil jeg umiddelbart tro at det forholder sig - og det harmonerer meget godt med det du beskriver som en teori længere oppe, Sauron smiley

Under alle omstændigheder er vi allerede langt udenfor Alexander K´s oprindelige spørgsmål smiley

• #24   6. jul 2010 Vi er meget tæt på Alexander K´s oprindelige spørgsmål smiley
    Vi er enige om at man let og uden problemer kan parallelkoble LiPo batterier med hinanden, endda så vidt forskellige batterier som dem jeg i ren og skær drilleri har kommet med eksempler på, dvs så længe man ikke presser batterierne fuldt ud.

Man vi ved begge at hvis vi siger at der ikke er nogen problemer med at parallelkoble vidt forskellige batterier med hinanden, vil der straks være en der vil ”Booste” sit billige 15C LiPo op med et andet og meget mindre batteri for at få noget mere skub i sin Traxxas VLX smiley

Her må jeg så indrømme min egen fejl ved at bringe dette problem på banen i stedet for bare at vente og se hvad der sker når tåben fyre sin bil af smiley
    Men da jeg har en fornemmelse at ingen her på galleriet vil høre om resultatet af sådan et storslået eksperiment har jeg alligevel bragt emnet på banen smiley

Og så tilbage til drilleriet smiley
    Jeg er helt enig med din vurdering af forløbet bort set fra en ting, LiPo dumper ikke bare til Cut-off spænding, de vil hellere eksplodere smiley
    Så her er en anden mulighed.

LiPo 2 (som har den mindste indre modstand, og derfor den højeste spænding under afladning) vil levere langt den største del af strømmen først i forløbet, og bilen vil køre godt smiley
    Og når kapaciteten på LiPo 2 er brugt og det dumper, vil LiPo 1 så levere væsentlig større strøm end det er beregnet til og vil derfor meget hurtigt blive varmet op så det kollapser eller eksplodere smiley
    Her skal man se på at der faktisk er en masse strøm tilbage på LiPo 1 så eksplosion er ikke urealistisk smiley

Spændingen på LiPo 2 vil hurtigt falde til under cut-off fordi batteriet faktisk er tomt og lige pludselig skal trække det hele og spændingen ikke længere bliver holdt oppe af LiPo 1.
    Dvs at LiPo 2 vil kollapse meget hurtigt efter at LiPo 2 eksplodere smiley

Det er meget muligt at dette er vild overdrevet, men det er sjovt at tænke på smiley

• #25   6. jul 2010 Ja, vi er meget tæt på det oprindelige spørgsmål - min fejl - jeg tog udgangspunkt i to ens batterier.

Det korte svar på Alexanders spørgsmål må derfor være: Batterier med samme kapacitet og samme formåen (C-tal), samt ikke mindst samme alder og samme antal op-/og afladninger (indre modstand stiger i takt med aldring af lipoer) samt gode stikforbindelser kan problemfrit sættes sammen.

Pyha - en lang, kort beskrivelse...

• #26   6. jul 2010 Vi må have lavet et test-setup, så vi kan få real-life data smiley

• #27   6. jul 2010 Ja man må være på den sikre side før man siger noget her på galleriet, og helst med en masse forbehold smiley

Jeg er helt enig, en real-life test-setup ville være toppen, men jeg har selv brugt over 25 år af mit liv til at passe på mit RC udstyr, så sådan et test-setup ligger ikke til mig smiley
    Så vi må vel bare vente til en idiot laver dette test-setup ved et tilfælde i vidners nærvær smiley

• #28   6. jul 2010 Det var én mulighed!
    Jeg er altså også mest til at passe på mit RC udstyr, omend mine biler stadig bliver kørt med en gang imellem. Bare fordi en bil er 25 år gammel, behøver den jo ikke stå stille smiley

En anden mulighed er at lave et setup under kontrollerede former i værkstedet, hvor afladningsstrømmen måles på hver pakke for sig.

En tredje mulighed er selvfølgelig bare at læse om hvad andre allerede har gjort smiley
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=360273&highlight=parallel+packs+of+different+capacity

• #29   6. jul 2010 Vi er åbenbart ikke helt galt på den med vores teorier...

• #30   6. jul 2010 Ja det viser meget godt det vil har snakket om her, men han har ikke presset batterierne helt op til hvad de skulle kunne klare.
    Så jeg venter stadig på at en eller anden prøver det i det virkelige liv, og det må jo ske før eller siden smiley

Kommentér på:
lipo'er i parallel.

Annonce