886 visninger
|
Oprettet:
lipo'er i parallel. {{forumTopicSubject}}
Hvis man sætter to lipo'er på 2s i parallel, virker lipo cut off'etså som det skal. Vi snakker ikk om 1/8 sæt, men bare normale 1/10 sæt, som velineon sættet.
feb 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 11 Svar: 222
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 15 Emner: 3 Svar: 122
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Og du vil ikke få problemer med LiPo cut-off da batterierne vil følge hinanden efterhånden som de blive afladt.
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
De behøver ikke at have samme kapacitet, da parallelkoblingen vil sørge for at de har samme spænding altid, og vil koble ud samtidigt ved cut-off.
Hvis du bruger batterier med forskellige C-tal, skal du dog huske at være opmærksom på den samlede belastning.
feb 2010
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 41
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
Som jeg ser det vil du opnå større C-tal, hvilket du ikke kan bruge til noget og længere køretid (hvilket selvfølgelig sparer dig for et batteriskifte), men du får også større vægt.
Blot nysgerrig...
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
Tager du 2 stk. 20C batterier og parallelkobler, vil du stadig kunne aflade med 20C, bare af den dobbelte kapacitet...
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 15 Emner: 3 Svar: 122
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 2 RC-enheder: 15 Emner: 3 Svar: 122
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
Det med den højeste kapacitet vil også levere den største afladningsstrøm - det vil ikke lade batteriet med den lille kapacitet op - spændingen på de to batterier vil jo følges nedad efterhånden som de aflades.
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
"Man opnår ikke større C-tal"
Jeg formulerede mig dårligt, din beskrivelse er korrekt. Det er samme C-tal af den dobbelte kapacitet.
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Men man kunne drille ved af spøge om hvordan man regner C-tallet ud på et parallelt forbundet 2200mha 2 celler 20C og et 3500mha 2 celler 15C
Hæ Hæ, det er kun drilleri
maj 2005
Følger: 134 Følgere: 128 RC-enheder: 21 Emner: 277 Svar: 1.570
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
maj 2005
Følger: 134 Følgere: 128 RC-enheder: 21 Emner: 277 Svar: 1.570
maj 2005
Følger: 134 Følgere: 128 RC-enheder: 21 Emner: 277 Svar: 1.570
maj 2005
Følger: 134 Følgere: 128 RC-enheder: 21 Emner: 277 Svar: 1.570
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Jeg siger Måske for jeg ved ikke hvad der sker.
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
2200mAh x 20C = 44A
3500mAh x 15C = 52,5A
Det giver i alt 96,5A på 5700mAh kapacitet = 16,93C for den samlede pakke, men...
strømmen under afladning fordeler sig ikke jævnt mellem de to pakker, og derfor kan man ikke sige at de begge bliver afladet med 16,93C hvis man udnytter kapaciteten fuldt ud.
For at have en eksakt værdi/fordeling pakkerne imellem, skal man måle deres indre modstand - pakker med højere C-tal har lavere modstand, og vil trække en større del af læsset.
Det er muligt, men ret upraktisk at anvende pakker med SÅ forskellige karakteristika.
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Efterhånden som batterierne bliver afladt vil volt falde og da de er parallelt forbundet vil de i volt falde lige meget.
Dvs. at begge batterier vil være tømt for strøm samtidigt uanset kapacitet, det skulle give 15C på begge batterier logisk set.
Det er bare om det i virkeligheden vil gå således, eller om det batteri som har størst C tal vil aflades hurtigere end det batteri der ikke kan følge med, for så at kollapse
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
Ja, det er en spændende diskussion, som nok ikke kan komme til en konklusion uden empiriske data. Jeg kender ikke det eksakte svar på hvordan de to batterier i eksemplet vil opføre sig, men lad os få alle input på bordet. Det er faktisk dejligt at få lidt dybde i forummet for en gangs skyld .
For nemheds skyld vil jeg fremadrettet kalde 3500mAh 15C batteriet for 1 og 2200mAh 20C batteriet for 2.
LiPoer har en meget flad afladningskurve (spændingen er næsten ens)indenfor de midterste 70-80% af kapaciteten, og man kunne forestille sig den situation at 2 (som har den mindste indre modstand, og derfor den højeste spænding under afladning) vil levere langt den største del af strømmen først i forløbet, og når kapaciteten på 2 er brugt og det dumper, vil 1 skulle levere væsentlig større strøm end det er beregnet til, så spændingen vil hurtigt falde til cut-off, og kapaciteten vil ikke blive udnyttet fuldt ud på 1. Samtidig vil 1 have været overbelastet i den sidste korte del af afladeforløbet.
Sådan vil jeg umiddelbart tro at det forholder sig - og det harmonerer meget godt med det du beskriver som en teori længere oppe, Sauron
Under alle omstændigheder er vi allerede langt udenfor Alexander K´s oprindelige spørgsmål
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Vi er enige om at man let og uden problemer kan parallelkoble LiPo batterier med hinanden, endda så vidt forskellige batterier som dem jeg i ren og skær drilleri har kommet med eksempler på, dvs så længe man ikke presser batterierne fuldt ud.
Man vi ved begge at hvis vi siger at der ikke er nogen problemer med at parallelkoble vidt forskellige batterier med hinanden, vil der straks være en der vil ”Booste” sit billige 15C LiPo op med et andet og meget mindre batteri for at få noget mere skub i sin Traxxas VLX
Her må jeg så indrømme min egen fejl ved at bringe dette problem på banen i stedet for bare at vente og se hvad der sker når tåben fyre sin bil af
Men da jeg har en fornemmelse at ingen her på galleriet vil høre om resultatet af sådan et storslået eksperiment har jeg alligevel bragt emnet på banen
Og så tilbage til drilleriet
Jeg er helt enig med din vurdering af forløbet bort set fra en ting, LiPo dumper ikke bare til Cut-off spænding, de vil hellere eksplodere
Så her er en anden mulighed.
LiPo 2 (som har den mindste indre modstand, og derfor den højeste spænding under afladning) vil levere langt den største del af strømmen først i forløbet, og bilen vil køre godt
Og når kapaciteten på LiPo 2 er brugt og det dumper, vil LiPo 1 så levere væsentlig større strøm end det er beregnet til og vil derfor meget hurtigt blive varmet op så det kollapser eller eksplodere
Her skal man se på at der faktisk er en masse strøm tilbage på LiPo 1 så eksplosion er ikke urealistisk
Spændingen på LiPo 2 vil hurtigt falde til under cut-off fordi batteriet faktisk er tomt og lige pludselig skal trække det hele og spændingen ikke længere bliver holdt oppe af LiPo 1.
Dvs at LiPo 2 vil kollapse meget hurtigt efter at LiPo 2 eksplodere
Det er meget muligt at dette er vild overdrevet, men det er sjovt at tænke på
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
Det korte svar på Alexanders spørgsmål må derfor være: Batterier med samme kapacitet og samme formåen (C-tal), samt ikke mindst samme alder og samme antal op-/og afladninger (indre modstand stiger i takt med aldring af lipoer) samt gode stikforbindelser kan problemfrit sættes sammen.
Pyha - en lang, kort beskrivelse...
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Jeg er helt enig, en real-life test-setup ville være toppen, men jeg har selv brugt over 25 år af mit liv til at passe på mit RC udstyr, så sådan et test-setup ligger ikke til mig
Så vi må vel bare vente til en idiot laver dette test-setup ved et tilfælde i vidners nærvær
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
Jeg er altså også mest til at passe på mit RC udstyr, omend mine biler stadig bliver kørt med en gang imellem. Bare fordi en bil er 25 år gammel, behøver den jo ikke stå stille
En anden mulighed er at lave et setup under kontrollerede former i værkstedet, hvor afladningsstrømmen måles på hver pakke for sig.
En tredje mulighed er selvfølgelig bare at læse om hvad andre allerede har gjort
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=360273&highlight=parallel+packs+of+different+capacity
apr 2007
Følger: 20 Følgere: 19 RC-enheder: 8 Emner: 3 Svar: 181
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
Så jeg venter stadig på at en eller anden prøver det i det virkelige liv, og det må jo ske før eller siden
lipo'er i parallel.