2.285 visninger
|
Oprettet:
lipo batteri -- død ? {{forumTopicSubject}}
Hey en ven i klubben lånte mit batteri og havde ikk cutoff,,
han fik det kørt ned på 5.56, ?
og nu har jeg så ladet det op,,
men den ene celle går kun op på 2,99V og den anden på 5.37
i alt. 8,37
min imax b6 sagde den var fuld nu ?
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 130 RC-enheder: 27 Emner: 176 Svar: 5.842
En LiPo celle må aldrig komme under 2,8volt og over 4,2volt, ellers kolapser cellerne.
nov 2006
Følger: 82 Følgere: 79 RC-enheder: 25 Emner: 132 Svar: 2.355
jul 2005
Følger: 32 Følgere: 34 RC-enheder: 14 Emner: 62 Svar: 760
/Mikael
nov 2006
mar 2009
Følger: 39 Følgere: 38 RC-enheder: 5 Emner: 3 Svar: 679
Det er kun når det er under normal spænding. Når den ene celle er på 5.37V, er han heldig at det ikke er brudt i brand. Han skal for gud skyld ikke prøve NiMH program.
jul 2005
Følger: 32 Følgere: 34 RC-enheder: 14 Emner: 62 Svar: 760
/Mikael
nov 2006
Ingen grund til at risikere utrolig farlige situationer.
Et nyt batteri kan erhverves for omkring 200 kroner pp.
mar 2009
Vil dog gerne høre om du lader med balancer. Uanset hvad er den ene celle nok død, og den anden er nok også nu hvor den er nået den ekstreme spænding.
Hvis du lader uden balancer kan det forklare den store forskel, da laderen så ikke vil kigge på cellernes spænding, men kun den samlede spænding. Med en død celle, vil den anden celle blive overladet.
Hvis du dog har brugt balancer, så er jeg utrolig glad for at jeg har skrottet min Imax lader og skiftet til en kvalitets Orion TwinSpec lader. Jeg vil bestemt ikke have en lader der kan lade min celler op over 4.2V per celle. Det kan ende i brand!
jul 2006
Følger: 22 Følgere: 19 RC-enheder: 11 Emner: 136 Svar: 756
men altså den var på 8,4 og så har han kørt og så laver den det om til under 3 og over 5 ?
mar 2009
Det kunne tænkes at den fejl den kommer med, handler om at batteriet ikke har det for godt. Du har været heldig at det ikke er brudt i brand!
jul 2006
Følger: 22 Følgere: 19 RC-enheder: 11 Emner: 136 Svar: 756
jeg har holdt øje med det hele tiden :),, og det er ikke havet eller noget..
men nu er jeg ved at aflade det.
jul 2006
Følger: 32 Følgere: 56 RC-enheder: 4 Emner: 8 Svar: 1.219
Det anbefales dog og brug lipo pose.
Hvis ikke smid batteriet i saltvand og så på genbrug med det.
//Dan
mar 2009
dec 2007
Følger: 39 Følgere: 33 RC-enheder: 2 Emner: 46 Svar: 406
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 20 RC-enheder: 6 Emner: 13 Svar: 1.318
Saa länge du bliver ved med at aflade og lade, uden balaner, saa vil din lader ikke have en kinamands chance for at faa de celler rettet ind igen.
Laderen aner kort sagt ikke at der er noget galt, da den kun kender den samlede spänding.
Hvis du er heldig saa sker der ikke andet end at pakken bliver ladet op til max spändings igen. Präcis som för og med lige saa stor forskel paa cellerne.
Er du uheldig bliver den ene celler overladet. Eller du aflader igen den ene celle til langt under hvad der er sikkert.
Worst case, er at skidtet bryder i brand, og jeg mener virkelig brand med stort B.
Saa faa en balancer paa, og faa cellerne til at väre ens igen. ALT andet er simpelthen saa dumt og ignorant at det er til fare for dig selv om omgivelser..........
Tippet med NiMH, er KUN naar man har afladet sine LiPo'er saa meget at laderen ikke vil starte pga for lav spänding.
Det er en SIKKERHEDS foranstaltning i laderens program. Igen for at modvirke risikoen for brand.
Tricket virker fordi at NiMh programmet ikke har samme tolerancer som LiPo (eller samme fare), i princippet kan du ogsaa lade med NiCd program, men da lade profilen for den type celler eller lidt "voldsommere" end NiMh, välger man ALTID NiMH og man bliver ved batteriet mens man gör det !! Man lader heller ikke paa NiMh program mere end höjest nödvendigt. Saa snart spändingen er over den nedre gränse for LiPo programmet, saa skifter man over paa det program.
Til sidst tänk dig nu om naar du leger med LiPo, de er farlige hvis man behandler dem forkert !
behandler man dem efter forskrifterne, er de nok ikke mere farlige end saa mange andre batteriet.
lipo batteri -- død ?