1.049 visninger
|
Oprettet:
Gear diff eller ball diff ?? {{forumTopicSubject}}
Hvad fortrækker i til en TC til indendørs.
Gear eller ball diff bagi ?
Og hvad ned foran, spool, one way eller et gear eller ball diff ??
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 25 Emner: 91 Svar: 322
Har selv en ide om hvad og hvorledes, men den er ikke sikkert den bedste.
sep 2010
Følger: 40 Følgere: 38 RC-enheder: 26 Emner: 97 Svar: 1.882
apr 2007
Følger: 35 Følgere: 31 Emner: 1 Svar: 265
Man skal dog passe på man ikke gør olien i geardiffet for tynd! Det , gør bilen meget nervøs og urolig i bagenden. Hæld tyk olie i, så kan man gå ned til man synes bagenden kører som man kan lide det. jo mere greb, jo tykkere olie.
Personligt kan jeg ikke lide at kører med geardiff i fronten, da jeg synes det for bilen til at trække underligt ud af svinget. Med et spool får du et mere jævnt og behageligt sving ud af svinget når man går på gassen.
men som skrevet er der en del der bruger geardiff i front, med tyk olie.
men for en begynder ville jeg klart anbefale spool i front, da det vil gøre bilen mere ensartet og giver et mere jævnt sving på gassen.
mar 2009
Følger: 39 Følgere: 38 RC-enheder: 5 Emner: 3 Svar: 679
Geardiff bruges så godt som altid i bagenden nu, da man, ved at skifte olien til en tyndere eller tykkere olie, kan få det til at føles præcis som man vil have det. Alt efter bil, bane, greb og setup så ligger man typisk mellem 600-2000 olie bagi.
På min gamle Xray T2 '009 elskede jeg at køre med geardiff i fronten, da det gjorde bilen super-nem at køre og havde masser af styring. Men på min Tamiya bryder jeg mig ikke om det (indendørs i hvert fald) da jeg synes at Tamiya har mere end rigelig styring med spool, og med spool er den lidt mere stabil og ensartet, samt den trækker bedre ud af svinget.
Skal du endelig køre med geardiff i fronten, så er 500.000 olie et godt sted at starte. Hvis det dog bliver for tyndt, så kan FG Diff Lock også godt, da det er en anelse tykkere. Ellers er det nye trick at bruge cleaning gum med en lille smule olie i. Det låser det næsten helt, men med nok "diff-effekt" til at det giver mere indstyring og trækker nogenlunde ud af svinget.
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 25 Emner: 91 Svar: 322
Hvem og hvornår bruges et one way diff i front ?
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 25 Emner: 91 Svar: 322
mar 2009
Følger: 39 Følgere: 38 RC-enheder: 5 Emner: 3 Svar: 679
Med one-way har du jo netop ikke som sådan bremse, hvilket var i orden før i tiden, da det gik så langsomt, at man ikke bremsede alligevel.
apr 2007
Følger: 35 Følgere: 31 Emner: 1 Svar: 265
Oneway blev meget brugt da vi kørte med kulmotorer 27t og 19t, der havde en del motorbrems som ikke er til stede i BL motorer. På den måde gav det en form for håndbremse effect ind i svinget, bare man slap gassen. ikke låste baghjul, men bare let bremsende som gav styring.
den effect giver BL motorer ikke, og så er farten også højere, derfor bruger man spool, så man kan bremse inden man kører ind i svinget.
Kort fortalt... kuglediff og oneway i fronten bliver ikke brugt mere.
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 25 Emner: 91 Svar: 322
apr 2007
Følger: 35 Følgere: 31 Emner: 1 Svar: 265
mar 2009
Følger: 39 Følgere: 38 RC-enheder: 5 Emner: 3 Svar: 679
Jeg vil mene at et låst one-way vil veje mere end et spool (Xray multi-diff vejer i hvert fald væsentlig mere end et spool), men om du kan mærke det på banen ved jeg ikke.
mar 2011
Følger: 16 Følgere: 25 Emner: 91 Svar: 322
Hvis man alligevel ikke har nogen glæde af det når man køre brushless, så kan jeg ligeså godt forsøge det.
Det er forresten en Yokomo...
Gear diff eller ball diff ??