1.654 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Første nitrobil. En masse begybder spørgsmpål! Første nitrobil. En masse begybder spørgsmpål!

Hejsa!

Fik igår byttet min båd med en Team Losi Aftershock nitro bil. Jeg har dog en masse spørsmål, som jeg gerne vil have svar på. Nogle kan jeg nok finde på google, men vil gerne have et konkret svar, med jeres erfaringer.

1 startproblemer: Jeg har haft rigtig svært ved at starte den. Da jeg fik den, startede den efter mange forsøg. Slukkede dog efter kort tid, da der ikke var strøm på ESC'en. Jeg skiftede batterier, dagen efter, og den startede.. Jeg fik også kørt lidt :-).. Den gik ud da jeg begyndte at trimme den (Nok ganske normalt hvis den ikke får omdrejninger nok?)
Derefter kunne jeg ikke starte den igen. Prøvede med nyt Duracel i glødestarteren, men intet hjalp. Opgav og gik ind.

2: Langsom reaktionstid: Det er som om, at når den får fuld gas, og tager mange omdrejninger, at den så varer omkring 1 sekund, før den reagere man stopper med at give gas. Er det normalt? Det er som om jo flere omdrejninger den tager, jo langsom reagere den?

3. En del brændstod ad udstæødningen: Som sagt, er den ikke altid lige nem at starte. Har forsøgt at holde en finger på udstødningen et par træk, men jeg synes det medfører en hel pøl på bordret. Får den for meget nitro, fordi jeg holder fingeren for længe?



Ellers vil jeg gerne vide ALT hvad der er værd at vide.. Det er min første, og jeg er rigtig uvidende om det smiley

Tak!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Første nitrobil. En masse begybder spørgsmpål!
  • #1   29. nov 2013 Start her: nitromekanikeren.dk

    Fed bil i øvrigt, håber du får gæde af den.


  • #2   29. nov 2013 1: Der er ikke nogen esc på en nitro-bil. Nitro-motoren fungerer fuldstændig uafhængigt af bilens øvrige el-komponenter.
    Du skal selvfølgelig bruge servoen til gas, men hvis man har en bil der normalt starter let, eksempelvis i tomgang, som er let at "finde" uden strøm.. ja, så starter den lige så let.

    2: Den tøvende motorgang skyldes formentlig en alt for fed blanding (jvf punkt 3). Er blandingen for fed kan motoren let komme til at reagere langsomt og være svær at starte da gløderøret nærmest drukner.

    3: Du behøver ikke prime din motor når den ligefrem sprutter brændstof ud af udstødningen. Den går alt for fed. Juster din LSN med uret.


    Du burde finde motor-producentens basis indstillinger til din motor og arbejde videre derfra.


  • #3   29. nov 2013
    Min metode er et mix af Nitrobogen, forskellige indlæg her på sitet og personlige erfaringer. Det virker for mig til almindelig hyggekørsel- skal du køre banekørsel er der nok mange der har gode tips du kan læne dig op ad.

    Med mindre du virkelig ved hvad du har gang i råder jeg dig til at justere skruerne meget lidt ad gangen. Jeg forestiller mig altid en urskive og sætter skruerne i hak.. eller tolvtedele må det vel blive til. Finjusteringen er et hak ad gangen og er jeg helt galt på den måske 3 hak (altså en kvart omgang).


    Jeg gør normalt det at jeg først justerer tomgang og LSN så det "passer til dagen".

    Det er små skridt ad gangen, og for mit vedkommende oftest lidt skiftevis mellem tomgangsskrue og LSN. Jeg justerer LSN så motoren hurtigt tager gas fra tomgang og op til ca 30-40% og derefter falder hurtigt tilbage i tomgang.
    Er motoren sløv i det "gas-område" er den for fed. Du skruer LSN med uret for at gøre blandingen mere mager.

    Hvis den flyver op i omdrejninger som et lyn, men har mere end et sekund eller to om at falde tilbage i tomgang kører den for magert. Juster LSN mod uret for at åbne skruen og gøre blandingen mere fed.

    Tomgang og LSN har indflydelse på hinanden så jeg arbejder altid med de to som et "par".

    Når min bundgas og tomgang spiller ser jeg på hvordan den kører ved max gas. Normalt starter jeg med at lytte til den. Virker den lidt besværet og oser af H til gør du blandingen mager ved at dreje HSN med uret.
    Hvis den hviner afsted og nærmest "sætter ud" er den for mager (oser sikkert heller ikke alverden). Så skruer du HSN mod uret for at gøre blandingen i toppen mere fed.

    Holder også øje med at motoren ligger på max 110-130 grader. Når den er godt varm undersøger jeg også om den stadig er god tli at stå i tomgang og faktisk også om den er god til at veksle mellem tomgang og fuld gas. Typisk er det meget lidt på tomgangen eller LSN der skal til for at gøre det perfekt.

    Har du problemer med at starte bilen så tjek altid:
    strøm på glødestarter
    gløderør
    prøv evt med nyt brændstof.. det bliver dårligt af at stå i tanken. Ca 1 måned gjorde min Losi Ten T fuldkommen ubrugelig med Merlin 20% i tanken smiley

    Et godt udgangspunkt er at finde motor-producentens anvisninger for et standard-setup af tomgangsskrue, LSN og HSN. Har du først justeret din motor til de indstillinger er det typisk inden for halve omgange på skruerne du finder et setup der virker for dig.


  • #4   30. nov 2013 Tusind tak for hjælpen drenge! Det har givet mig en masse nyttig viden!

    Synes bare ikke rigtig at jeg kan få det til at fungere helt 100%. Justerede HSN og LSN til standard setuppet. Nu kan jeg bare ikke rigtig starte den, Hvad med tomgangsskruen? Kan i give mit et praj om hvor den skal stå?
    HSN og LSN skal stå, i følge brugsanvisningen, 3 omgange fra bunden. Er det det samme med tomgangsskruen?


  • #5   30. nov 2013 Tomgangsskruen justerer bund-stillingen af gaspjældet. Den skal typisk stå, så du kan se en åbning på ca. 1 mm eller lidt mere. Her ved opstart første gang, sætter vi den lige en anelse højt – den kan altid justeres ned senere.
    Du skal ha luftfilter af for at kunne se det


  • #6   30. nov 2013 Tak Denis.

    Jeg fik kørt lidt i dag, og det var en fantastisk oplevelse! Dog tror jeg at jeg skal ikke lidt på HSN.. Tør ikke åbne den for meget, for har ikke noget begreb og hvor varm den må blive.. Kan ikke rigtig måle det uden et termometer smiley

    Men jeg synes stadig der er lidt problemer. Den har svært ved at starte.. Og når den starter, går den tid ud, efter kort tid, eller hvis jeg giver gas og slipper. Har det noget med tomgangen at gøre?

    Udover det, gik den ud, da den var varm.. Og når jeg prøver at starte den, er det som om den takker lidt over? Den der runde starter tingest, snurre rundt, men den giver ikke det der "puf". Hvad kan det skyldes så?


  • #7   30. nov 2013 prøv bare at justere tomgangen lidt op med tomgangsskruen. Ikke så meget at koblingen griber fat. Det gør at den går mere "sikkert" i tomgang.

    Hvis den har en tendens til at gå ud hvis du giver hurtig gas og slipper, ville jeg forsøge at åbne LSN en smule. Dvs et par hak mod uret. Afprøv hvordan motoren kører hak for hak. I takt med du åbner for LSN kan det være nødvendigt at "stramme" tomgangsskruen. Fed blanding i bunden = lav tomgang og mager blanding i bunden = høj tomgang.

    Du kan også godt undvære et termometer for at justere HSN. Bare sørg for motoren kører ubesværet ved fuld gas. Den må ikke pludre eller sætte ud. Den må ikke hvine som en vanvittig uden at ryge lidt. Den skal lave en lille blå sky smiley

    Husk på at jo mere mager din motor kører - desto varmere kører den også. Dvs en for mager indstilling af HSN kan give en overophedet motor. Derfor er en lille sky godt tegn på at den får nok brændstof og derfor formentlig heller ikke bliver for varm.


    Du skal nok få styr på den! smiley


  • #8   30. nov 2013 Det kan godt være du skulle gi den et nyt gløderør, det kan være et godt brugt der sidder i det nu.
    Hvad er det for en motor du har


  • #9   30. nov 2013 er man god nok så behøver man ikke en temperatur måler.
    Jeg kører f.eks. med en Novarossi 7-xlb Bonito samt diverese RB motorer.
    Jeg kender motorene og ved hvornår de får for meget og for lidt. Det er ikke svært at mærke eller høre.
    Hvis den får for meget er du ikke i tvivl. Den er super sløv så snart du trykker gassen i bund og dy røglægger hele vejen. smiley
    Får den for lidt så kan den lyde som om den kæmper om at kommer op i omdrejninger og typisk så ryger den næsten ikke. Den kan også sige sådan en lyd hvor den hurtigt kommer op i omdrejninger i et split sekund og ned igen på ingen tid. Der er vist et ord for det men jeg kan ikke lige huske hvad det er.

    Det kan sagtens være din grundindstilling. Da grundindstillingen er lavet til når du kører den til, hvor den skal have rigeligt at leve af, som sagtens uden problemer kan resultere i at du næsten ikke kan starte den. Du drugter den simpelthen bare med den indstilling.
    Som regel når man giver motoren meget at leve af så skal tomgange også være højere, da det eller vil være umuligt at holde gang i den.


  • #10   30. nov 2013 Dennis - Bilen er købt brugt, så ja, det er nok brugt smiley

    Havde det lige oppe, og kunne ikke få det til at give lys, overhovedet, ved at sætte det på glødestarteren.. Så det er nok det der er gået..
    Nu er spørgsmålet så, hvad skal jeg købe? Er det ligemeget?
    Det er en Losi M26SS motor


  • #11   30. nov 2013 Det er bestemt ikke ligemeget...
    Jeg undersøger lige din motor smiley


  • #12   30. nov 2013 Jeg tror bare du skal have et 5'er rør i.

  • #13   30. nov 2013 http://morfars.dk/products/gloederoer-os-flere-modeller
    Sådan en der? Den der hedder A5? smiley


  • #14   30. nov 2013 Kan se det her er et O.S 8.. SKal jeg bare bestille sådan et igen?


  • #15   30. nov 2013 Ja gør det smiley

  • #16   30. nov 2013 Så er det bestilt. Mange tak for hjælpen Nicolai, og alle andre!

    Jeg blev i hvert fald en hel del klogere.. Nu håber jeg meget der kommer et lille brev ind af postkassen mandag, så jeg kan få fyret noget røg i luften smiley

    Tusind tak smiley


Kommentér på:
Første nitrobil. En masse begybder spørgsmpål!

Annonce