{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

Spøørgmål vedr ladning af Lipo batteri {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg er ny indefor RC, og har lige et spørgsmål.

Jeg har en Maxam PRO 5000 lader, købt brugt med bil og det hele.

jeg ved batteriet er helt opladet, ville bare lige prøve at sætte det til laderen for at prøve:-)

Men kan det passe hvis et batteri er helt opladet, at laderen ikke oplader mere end 4-5 sekunder? Når jeg har valgt antal volt og Amperer og trykker start, så begynder der at komme en masse tal frem, og tælle frem og tilbage, men kun 4-5 sekunder. Er det pga batteriet er opladet i forvejen?

Mvh....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spøørgmål vedr ladning af Lipo batteri
  • #1   16. jan 2014 Hvis der er 4,2 volt pr. celle så gør laderen ikke mere, for så er det fuldt opladet.
    Hvis du skrev tallene som kommer frem ville det være nemmere at hjælpe.
    Evt. et billede

• #2   16. jan 2014 som Mupersule skriver så gør laderen ikke meget hvis cellerne allerede ligger på 4.20V. Synes dog oftest at der bliver ladet med meget svag strøm i lidt længere tid end 4-5 sekunder. Måske snarere en 20-30 stykker.. men hey.. hvem ved.

Skriver den iøvrigt ikke "Full" øverst til venstre når den er færdig. Gør den det, er det jo ihvertfald fordi den mener batteriet ikke længere kan tage mod strøm uden at overstige de magiske 4,2V pr celle

• #3   17. jan 2014 Okay tak for det, så er det sikkert derfor, pga batteriet er "nok" opladet.

Et tillægsspørgsmål, mit batteri hedder Giant power 5500 mAh, 7,4 V 35 C.

Når jeg oplader ved jeg godt den selvfølgelig skal stå på samme V som batteriet, altså 7,4 (eller auto, så den selv finder ud af det) men hvad med Mah? Den kan max gå op til 5000, hvor mit batteri er 5500, er 5000 så fint nok, eller må den også gerne komme længere ned?`Jeg går ud fra Mah er noget med hvor hurtigt den lader batteriet op?

Mvh.

• #4   17. jan 2014 Ja.. der er mange der er forvirret over alle de begreber der blandes sammen.

Kort sagt er de to vigtigste attributter for dit batteri, i denne her sammenhæng, spændingen og kapaciteten.

Spændingen kan man godt forsigtigt kalde styrken selvom det rent teknisk er forkert da strømstyrke er noget helt andet. Det måles i Volt og i praksis bruger du det til at bestemme hvor meget smæk der er i den strøm der kommer fra et batteri.
    - Tager du en motor og sætter til et batteri med 4,2V kører den eksempelvist 10.000rpm. Sætter du samme motor til et batteri med 8,4V kører den i princippet dobbelt så stærkt.

Kapaciteten måles i miliamperetimer - mAh. Det er egentlig et udtryk for hvor stor en mængde energi der er oplagret i batteriet. Lidt ligesom at der eksempelvist er 50L i tanken på min personbil.
    - Det er klart en bil kører længere på et 4000mAh batteri end den gør på et 2000mAh batteri. Ligesom jeg kan køre længere i min bil hvis jeg kunne putte 100L i tanken smiley

Så snart man taler om laderen er tallet der opgives i Ampere ikke længere en kapacitet. Det er en strømstyrke- populært kaldet ladestrøm. Det er korrekt det har betydnng for tiden det tager at lade batteriet op.

Blot fordi et batteri eksempelvist er på 5500mAh betyder det ikke det skal lades op ved 5.5A eller derover. Det svarer til at jeg heller ikke behøver fylde diesel på bilen med et bestemt antal liter i sekundet eller at lastbiler ikke kan bruge samme stander- det tager bare længere tid.
    - Det samme gælder for batteriet. Nogle ladere er langsommere end andre, men det skal nok blive fyldt op.
    Et 5500mAh batteri vil du sikker kunne lade op på ca 40min. ved 10A - men hvis du lader med 3A vil det nok tage 2 timer.

Håber det var svar nok- ellers findes der uhæmmede mængder læsestof på emnet hvis man gider google lidt rundt smiley

• #5   17. jan 2014 Tak for det gode svar:) er der en anbefalet mAh der er bedst at lade med ved et 5500 mAh batteri?

• #6   17. jan 2014 Ja det er bedst at lade med den lavest strøm som er muligt, men det tager også meget længere tid.
    Dit 5500mAh batteri ville jeg bare lade med 5A som din lader kan levere, det burde tage lidt over en time hvis det er godt afladt i stedet for over et døgn med laveste mulige strøm, men husk at bruge balance funktionen, så holder batteriet længere.

• #7   17. jan 2014 Okay super det vil jeg gøre, så må jeg håbe balance funktionen også lader op samtidig med, det er jeg lidt usikker på, men det kan jeg vel se hvis den stiger i V, så lader den vel op;)

• #9   18. jan 2014 Lige en sidste:
    Når dit batteri er på
    5500 mAh = milli Ampere hours = milli Ampere Timer
    ...så betyder det at "tanken" indeholder nok strøm til at kunne aflevere 5500 mA = 5,5 Ampere i 1 time. Så er batteriet tomt.
    Hvis du så kun bruger 2,25 A holder batteriet i 2 timer. og bruger du 55 Ampere holder det i 6 minutter.

Tilsvarende med opladningen som forklaret længere oppe. du skal hælde 5500 dimser i batteriet og kommer du 1000 i (=1 Ampere) i timen tager det 5,5 time,
    Og når du tømmer tømmer batteriet for dimser er det samme historie.

• #10   18. jan 2014 Balance funktionen lader batteriet.
    Det kan tage lidt længere tid at oplade med balance funktionen end med den almindelige lade funktion, men dit batteri holder også meget længere hvis det bliver ladet med balance funktionen.

Kommentér på:
Spøørgmål vedr ladning af Lipo batteri

Annonce