Bedre forende på FG Marder - opdateret. {{forumTopicSubject}}
Forenden på min FG Marder er okay. Men den er efterhånden en gammel modelbil, og er derfor lidt smal. Én af grundene til, at nyere biler har bedre køreegenskaber er, at de er brede. Så det skal min Marder naturligvis også være. Bredere sporvidde giver bedre greb og mere fart i sving, samt mere stabilitet generelt.
Det første skridt i det arbejde er, at jeg har forøget min sporvidde med 9mm i hver side, det vil sige 18 mm. i alt. Det har jeg gjort ved, at skifte alufirkanten som sidder uden på uprighten ud, med den bredest mulige. Selv om jeg har sat skivebremser på foran, prøver jeg at holde vægten nede, med alufirkanter, ikke stål. Skulle det vise sig, at de ikke kan holde til belastningen ved skivebremser, skifter jeg dem til stål.
Her ses de almindelige alufirkanter i 9mm bredde.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
For at kunne sætte så brede firkanter på, skal man også forøge længden på den stubaksel, som de sidder på. Den kommermed to små udfræsninger til en støtteclips, som løser stubakslen på indersiden, altså ind mod midten af marder'en.
Jeg har selvfølgelig valgt, at sætte clipsen inderst således, at der er mest mulig længde til rådighed, og dermed en bredere sporvidde på Marder'en.
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
M.v.h.
Jacques.
apr 2007
Følger: 53 Følgere: 25 RC-enheder: 2 Emner: 9 Svar: 100
jun 2016
Nå, men den skal bare have noget smadder. Jeg er ude af huset her til formiddag, så de sidste bremseændringer må være i eftmd.
Ses,
Jacques.
Det er smarter' at køre Kubemarder
jun 2016
Her ses kittet, som også indeholder dele til montering på både plastikfront og metalfront, som vanligt fra FG.
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
Af med forkofangeren, på med lange plastikender i hver ende af krængningsstabilisatoren, på med denne på fronten, i med to skruer og skiver, og i med de to skruer som holder stabilisatoren og dennes arme til bærearmen.
Denne er en rimelig tynd krængningsstabilisator, da den ikke skal være tyk til off-road. Marder'en er glad! Den giver bagenden mere greb.
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
En god billig upgrade til en Marder med flere.
Så ud at køre, for det er smarter' at køre Marder
M.v.h.
Jacques.
apr 2007
jun 2016
Derfor fandt jeg mig en lille kulfiberplade fra en onroad FG, til min Marder. Den er så lang, at den både fungerer som afstivningsplade i forbroen,(a-b stykkerne), og samtidig også som servoplade trekanten. Bare ud i eet stykke. Mere stivhed. MIndre Flex, så bedre kontrol.
Den ses her:
M.v.h.
Jacques.
Wider-Lighter-Faster-Marder
jun 2016
Man afmonterer de eksisterende dimser, d.v.s. forbremsekabelholder, støddæmpertårnet og alutrekanten.
Derefter skrues kulfiberpladen på forrest med to korte skruer, som det ses her:
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
Så tager man et 3mm bor, og borer ned i alutrekantens hul, derefter 3,5mm, derefter 4mm. Og vupti, har man et hul i kulfiberpladen, som er lige oven over det bolthul, som servosaver'en har. Sæt ikke en bolt i endnu, men fjern kulfiberpladen, læg alutrekanten i kassen med reservedele og sæt nu en ny alubro på til at holde støddæmperne øverst. Denne har jeg vendt om, så dens vægt er mere centralt. Bolte i nedefra, så det kan skilles ad på en lettere måde senere, om nødvendigt. Låsemøtrikker ovenpå med en lille dråbe loctite.
Ser sådan ud:
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
Stram ikke helt endnu.
Bremsestangen til forbremserne tages af servoarmen og vendes om således, at den lille collet sidder opad, ikke neden under servoarmen.
Trækstangen er for lang, og når servoarmen er på plads på servoen, kan man skære en passende bil af trækstangen således, at når servoen er drejet helt bagud, falder standen ikke ud af støttealubroen (den med en blå plastikindsats).
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
Der er to små aluspacere med alustøttebroen til kablerne, som sættes mellem denne og kulfiberpladen, så alustøttebroen løftes op, så kabler og trækstang ikke rør hele alustøddæmpertårnet.
Det ser således ud, når det er monteret:
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
Husk at krydse kablerne, så de får størst mulige buer. Mindre drag på bremserne.
Man kan sætte cykelkabelender på kablerne, så de ikke flosser.
M.v.h.
Jacques.
jun 2016
M.v.h.
Jacques.
apr 2007
jun 2016
M.v.h.
Jacques.
Bedre forende på FG Marder - opdateret.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside