Støddæmpere på FG Marder. {{forumTopicSubject}}
På min Marder sidder der standard støddæmpere. De er med rødeloxerede huse, stålstempelpind og ellers plastikdele.
Egentligt har FG opgraderet disse ad nogle omgange således, at de efterhånden er blevet lidt bedre, og ikke knækker s let i f.eks. øverste eller nederste lejring.
Da jeg købte min Marder, synes jeg, at de var noget bløde i den, og bilens bund stod ret lavt. Det er jo godt for kurveegenskaberne, at tyngden ligger lavt, men da det jo er en offroader, skal der være lidt højde på, så den ikke skraber på alting. Omvendt vil jeg heller ikke have en Marder, som står meget højt, for det har jeg slet ikke brug for.
Jeg skiftede fjedre til nogle lidt hårdere, og eksperimenterede med indsatsbøsninger, som strammer fjedrene op. Det hjalp ikke meget, så jeg pillede dem fra hinanden, og skiftede olie. 500 foran og 1000 viskositet bagpå, hvor vægten jo er større. Jeg har også leget lidt med at ændre dæmpningen indeni dæmperne, ved at sætte lidt skum ind i dæmperne for på den måde, at ændre karakteristikken på inddæmpning og uddæmpning til, at være lidt mere progressiv. Flere spacere, og det blev lidt bedre. Men rigtig godt blev det aldrig.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Det var tid til andre dæmpere...
Frem for at købe FG's aluminiumsdæmpere, kiggede jeg lidt rundt, så lidt på bl.a. dem i alu fra GPM, endte jeg med at vælge et komplet sæt fra lauterbacher. Historisk har de en rigtig god kvalitet, og det kan ses og mærkes. Til FG offroad brug, hedder de 11012 og 11013.
Lauterbacher-dæmperne er meget lækkert eloxerede i fuld aluminium og hårdforkromede stempelpinde, og har store oliereservoirer, er justerbare, både på hårdhed, forspænding, progressive fjedre, og mere.
Deres skruejustering er meget lang, så der er rig mulighed for, at finde det rigtige niveau. Ligeledes har de indsatsbøsninger som kan skiftes, og de er helt genopbyggelige.
Af ukendte grunde har Lauterbacher valgt, at hælde 3500 olie foran og 5000 olie bagi. Det er ret hårdt, om minder om en mellemting mellem en banebil og en offroader. Nå, men de skal først køres ind, så tager jeg stilling til olien senere.
De er nemme at montere, og tager blot 10 minutter, så kunne jeg prøve dem af.
Hvilken forskel!!! Jeg mener virkelig, at der er en verden til forskel. De virker rent faktisk. Selv om de er hårde i olien, opsuger de bump og ujævnheder meget bedre end de originale FG plastikdæmpere. Uden at gøre andet end at sætte dem på, har jeg fået langt bedre køreegenskaber på min Marder
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Derfor har jeg købt strammere fjedre hjem fra Lauterbacher. De originale er 2,0mm foran og bagpå, og foran er fjedrene 55mm lange og bagpå er de 75mm lange.
Denne længde vil jeg gerne beholde, så derfor gik jeg op til et nummer hårdere, d.v.s. 2,2mm * 55mm og 2,2 * 75mm, foran og bagpå respektivt.
Nu er der bare det, at vægten på min Marder prøver jeg at holde nede, for det vil gøre den langsommere og dårligere i sving, hvis den bliver al for tung.
Da min stålburs vægt ligger fra midten af bilen til bagpå, er det hér, at vægten er forøget. Hvis jeg ikke kun skifter bagfjedre, men også foran, vil den have en tendens til at hoppe, ved at arbejde for hurtigt foran. Derfor har jeg kun monteret 2,2mm fjedre bagpå.
Det har præcist hævet min Marder, så den nu har den rigtige højde igen, og står en lille smule kileformet, med næsen lidt lavere, end bagenden.
Returdæmpningen er kvikkere, uden at være ekstrem, så den ikke hopper.
Bagfjedrene i eet nummer hårdere, hedder 11053, og kan kendes gå at være svagt guldfarvede. De originale Lauterbacher i 2,0mm er sølvfarvede.
Man skal blot skrue fjederforspændingen i top, skrue den nederste øjebolt lidt ud, vippe dæmperen ud til siden, løfte fjederen og tage den nederste fjederskål af, indsætte den strammere fjeder, og så baglæns med resten. Meget let.
En rigtig god opgradering.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Så ud efter mere olie snarrest. Og så laver jeg en opfølgning her.
Jeg kan tilføje, at den kileform Marder'en nu står med, selvfølgelig er intentionelt, så at Marder'en styrer bedst muligt, men mere herom i en anden kommende tråd om opsætning.
Watch this Space
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
FG's aluminiumsstøddæmpere er gode og holder normalt ret godt. Jeg havde aldrig problemer med mine på min gamle FG banebil. Og de har mange fjedre at eksperimentere med.
En linær fjeder beskriver fjederens arbejdskarakteristik, som i dette tilfælde vil sige, at fjederen arbejder med samme progression, og vandring, i hele dens længde. Det er godt til onroad på en bane, men ikke helt så smart på gadebrug, som er mere ujævn, og ligeledes endnu mere ved offroadkørsel. På en helt jævn bane, har man ikke brug for, at affjedringskarakteristikken ændrer sig, idet det giver en større grad af uforudsigelighed i køretøjets vægtskifte i sving, end en lineær fjederbrug.
En progressiv fjeder, starter typisk med, at være blød, for på denne måde at kunne opsluge små påvirkninger bedst muligt, uden at bevæge chassiet.
Efter en vis vandring, er fjederstålet (tråden) viklet mindre tæt, hvilket giver en hårdere dæmpningskarakteristik. Derfor vil en progressiv fjeder kunne svare igen overfor store bump m.m. på en mere hensigtsmæssig måde.
De tøndefjede som nogle bruger i dag, også Lauterbacher (bare ikke her) kan det samme, bare på kortere vandring.
Jeg har slettet mine kommentarer om andre biler i dette indlæg, for at holde en god stil
Beklager, hvis jeg har trådt nogle over tæerne, det var bestemt ikke min hensigt.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Steves idé med at filme bilen i sving er god, og det vil jeg prøve at se, om jeg kan efterligne på min offroader. Der er selvfølgelig andre faktorer, så som dækindlægs hårdhed og krængningstabiisatorer o.s.v. Men det giver et godt praj om hvor man er, så det vil jeg bestemt prøve at efterligne.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
maj 2016
Følger: 16 Følgere: 42 RC-enheder: 2 Emner: 10 Svar: 207
Der er bare et projekt med Losien som jeg vil i gang med. Prøver at have tålmodighed
Jeg siger skam ikke at Marderen ikke er sjov at køre med, for det er den! Kunne hellere ikke drømme om at bytte den ud med en hpi hoppebold 5b Kan ikke lide hvor'n de kører, drejer og så synes jeg at de er tudegrim Med det er jo smag og behag..
Er begyndt at køre mere på bane med nogle og der kan Marderen ikke være med. På langside hvis der er bid, lægger den sikkert nogle af dem i støvet, men så kommer der sving....
Losien er fantastisk her.. selv på RC Københavns knoldede bane. Den kører bare og drifter rimelig jævnt gennem sving hvis det er det man vil. Ellers bremser den godt med for- og bagbrems på gearet, og ligger godt i sving hvis man behersker sig.
Minien er bare høj og lidt smallere end de 5T'ere som ligger pisse godt i sving.
Så har sat mig for at bygge den om til buggy at starte med. Køber snart et G-Magma conversion sæt fra Grafil, og se hvor,n den ligger med meget letter karosse og uden skellet. Hvis det ikke er nok får den det bredere ophæng fra 5T'eren på også
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
maj 2016
Følger: 16 Følgere: 42 RC-enheder: 2 Emner: 10 Svar: 207
Og du kan tro at jeg laver en tråd når jeg går i gang
maj 2016
Følger: 16 Følgere: 42 RC-enheder: 2 Emner: 10 Svar: 207
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Jeg har også en idé om, at bore et ekstra gennemstrømningshul i pladen i hver dæmper, så den kan reagere lidt hurtigere. Med progressive fjedre, kan det blive helt sjovt, og måske generere lidt mere højfartsstabilitet, samtidig med en god respons på bump.
Mere senere.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
maj 2016
Følger: 16 Følgere: 42 RC-enheder: 2 Emner: 10 Svar: 207
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
maj 2016
Følger: 16 Følgere: 42 RC-enheder: 2 Emner: 10 Svar: 207
Så når du er færdig med at prøve dig frem, kan det være at der er noget i mellem dine forskellige setups jeg kan genkende og bruge.
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Helt konkret kan jeg f.eks. sige allerede nu, at jeg ved at gøre Marder'en bredere, har fået lidt blødere støddæmpere. Når hjulene er længere væk fra bilens midterakse, skal støddæmperen ikke bevæge sig lige så meget, som hvis hjulet sad tæt på, givet at hjulets vandring er den samme, altså at bumpet er det samme.
Det giver en lidt finere respons på input til støddæmperne, og de kan alligevel arbejde progressivt samtidig med, at det svarer til en længere støddæmper hvilket jo er godt på en offroader, hvilket man også an se af fabrikkernes udvikling. Længere støddæmpere med længere vanding. Endelig holder det den uaffjedrede vægt nede.
M.v.h.
Jacques
Det er smarter' at køre Marder
maj 2016
Følger: 16 Følgere: 42 RC-enheder: 2 Emner: 10 Svar: 207
Men så er det også sagt.. alt andet kommer efter.
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Og det er det sjove.
M.v.h.
Jacques.
maj 2016
Følger: 16 Følgere: 42 RC-enheder: 2 Emner: 10 Svar: 207
jun 2016
Følger: 4 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 178
Det er let og sjovt, at skrue på en FG Marder, og det er jo også en del af dens charme. En 2020 Evo er en helt anden sag. Dét tager lang tid, at skille ad og justere ind.
Jeg har f.eks. lige vejet min Marder. Med diverse opgraderinger og med modtager og batteri, men med tom tank, veje den 9,6 kilo. Det er den rigtige vej. Jeg vil gerne gøre den lettere, men også stærkere og bedre.
Men lad os senere starte en tråd om opsætning af geo'en på Mader'en. Det er helt sikkert sjovt, at udveksle erfaringer.
M.v.h.
Jacques.
Det er smarter' at køre Marder
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 45 RC-enheder: 14 Emner: 42 Svar: 374
Vh johan
Det ha ha. At køre baja.
maj 2016
Følger: 16 Følgere: 42 RC-enheder: 2 Emner: 10 Svar: 207
Det prøver jeg en dag.. er dog ikke så bekymret på vægten, da den ikke køre bane (umuligt) og dermed ikke er så vigtigt. Den trækker alt alt alt for meget i forvejen med det tun der er på.. så meget at jeg overvejer at sætte mindre cc i den end den originale 26'er, så den trækker lidt mindre fra bunden.
Den ligner jo en ko på isen når man trykker den i bund :D:D
Støddæmpere på FG Marder.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside