1.483 visninger
|
Oprettet:
k holm`s rc-service $
Tilmeldt:
29. maj 2007 Følger: 38 Følgere: 36 RC-enheder: 2 Emner: 32 Svar: 312
Tilmeldt:
29. maj 2007 Følger: 38 Følgere: 36 RC-enheder: 2 Emner: 32 Svar: 312
motor indstilling {{forumTopicSubject}}
hejsa
min motor er nu ved at være kørt til og vil ikke tage helt vildt mange omdrejninger og skal indstilles
jeg har fattet at det er hsn der skal justeres meeeen hvad vej og hvor meget af gangen .....(er newbie)
den kan godt tage omdrejninger hvis den får tid til det og så er optrækket ikke så vildt som det bør være.
så en god forklaring ønskes
på forhånd tak
hilsen kim
maj 2007
Følger: 38 Følgere: 36 RC-enheder: 2 Emner: 32 Svar: 312
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 9 RC-enheder: 3 Emner: 40 Svar: 320
Tillykke med din nye nitro
Jeg kan her anbefale disse guides
Indstilling af Nitromotor.
Der har været skrevet meget frem og tilbage om dette. Der har været mange spørgsmål og der har ikke mindst, været mange forskellige meninger, om hvordan en motor skal stilles ind. Jeg har før skrevet en guide omkring tilkørsel af motoren. Nu er det måske på tide, at skrive lidt om, hvordan man får motoren indstillet optimalt. Jeg går primært i detaljer omkring bundskruen, da det nok er den folk er mest "på-herrens-mark" med. Dernæst bliver der forklaret en smule om topskruen og så lidt om de forskellige vejrtyper og hvorfor de kræver en extra justering.
Denne guide kan bruges til alle slags motorer, da de alle bliver fodret af en karburator og derfor er grundlaget for tuning den samme.
1. Start med at varme motoren op. Dette gøres bedst ved at give lidt gas op til omkring 50-60% ved jævne mellemrum. Alt efter motorstørrelse, type og ikke mindst den justering den i forvejen har, kan det tage alt fra 30-60 sekunder.
2. Bring motoren i tomgang. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så justér tomgangsskruen (med uret) indtil den har en stabil tomgang.
3. Efter den har stået i tomgang i ca. 10 sekunder, klemmer du med tommel og pegefinger på brændstofslangen. Det er så nu den vigtige observation kommer.
3.1 Omdrejningerne ændrer sig ikke og den dør bare med det samme - Bundskruen er justeret til en alt for mager blanding. Giv den en kvart omgang ud (mod uret).
3.2 Omdrejningerne stiger ret meget og der går over 5 sekunder før den dør - Bundskruen er justeret til en alt for fed blanding. Giv den en kvart omgang ind (med uret).
3.3 Omdrejningerne stiger kun lidt og den dør ret hurtigt. Bundskruen er justeret korrekt.
Hvis man landede på 3.1 el. 3.2, så følges retningslinjerne endnu en gang, indtil den har den perfekte blanding på bundskruen. Tomgangen kan også have ændret sig, hvis du foretager store ændringer på bundskruen. En fingerregel siger at når bundskruen skrues ud, så skrues tomgangsskruen ind. Derfor kan det være muligt at du, efter endt justering af bundskruen, lige skal finpudse tomgangsskruen. Men gør det endelig ikke, mens du justerer bundskruen. Hvis din motor ikke kræver de helt store justeringer (en kvart omgang er for meget - så jeg lander mellem 3.1 og 3.2 konstant), så justér mindre hver gang.
Topskruen (highspeed needle) skal justeres så motoren aldrig kommer over 135-140 grader. Mager blanding = høj temperatur, Fed blanding = mindre høj temperatur. Den optimale temperatur er meget forskellig fra producent til producent, men jeg vil anbefale at den ligger mellem 110 og 130 grader. Der er egentlig ingen rigtig guide til at justere topskruen, så kør med bilen, som du vil bruge den, aflæs temperaturen (helst med en infrarød måer) og justér derefter. Høj temperatur afhjælpes ved at skrue skruen ud (mod uret) og en lav temperatur afhjælpes ved at skrue skruen ind (med uret).
De forskellige vejrtyper og "efter justéring" pga. dette.
Fugtigt vejr betyder at luften indeholder en større mængde af vandmolekyler. Disse bliver, modsat hvad de fleste tror, suget med ind i forbrændingskammeret. Det betyder et fald af iltmolekyler og derfor bør blandingen justeres lidt til den mager side.
Tørt vejr er så omvendt og derfor farligt, hvis man går direkte fra en meget fugtig dag, til sahara omgivelser. Her skal du fede motoren til, så de mange iltmolekyler, der nu er til stede, også bliver brugt fornuftigt, nemlig ved at tilsætte mere brændstof til forbrændingen.
Høje og lave temperaturer har også meget at sige, omkring justering af karburatoren. Mange tror, desværre, at når det er varmt, så skal den fedes til, for at sænke temperaturen og når det er koldt, så kan man sagten mager den til, for at hæve temperaturen. Dette er noget sludder og lad mig forklare hvorfor.
Kold vejr indeholder flere iltmolekyler i et givent rum end varmt vejr. Når der er flere iltmolekyler skal motoren have mere brændstof for ikke at være alt for mager. Så derfor husk - varmt vejr = mager indstilling og koldt vejr = fed indstilling.
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 9 RC-enheder: 3 Emner: 40 Svar: 320
Lsn(low speed neadel,den skruge der sidder i enden af gasspjældet. bund skrugen. Bruges til at justere blandings forholdet under 1/3 gas ca.)
Tomgangs skruge( bruges til at justere gasspjælds åbning/omdrejninger i tomgang)
: Sørg for at der er strøm på alting bilen, din glødestrøm, og venetuelt start box og sender, før du går i gang.
1: Fyld bilens tank op(med den forskrevne nitro%brændstof fabrikanten forskriver ).
2: Hold for udstødningen og træk/start bilen et par sek, til at du kan se at brændstoffet er nået over til carburatoren.
3. Sæt glødenøglen på og start igen , nu skulle bilen helst starte med det samme.
3.1Den starter ikke. chek at der er åbening på dit gas spjæld åbnenig til ca 1.5 til2.5mm , chek gløde rør og hvis alt virker drej en halv omgang med uret på HSN ( high speed neadel.) drej yderlig en halv omgang hvis den ikke starter. fortsæt i med uret i kvarte omgenge ind til at bilen starter.
3.2 den starter men tager vildt mange omdrejninger. stop motoren og chek åbning på gas spjæld og juster gab hvis det ikke er korrekt .hvis korrekt drej en halv omgang ud på HSN og prøv ige hvis den ikke starter igen, drej hsn in ca en skruge trækkers bredte til at den starter .
3.3 motoren starter men kører mange omdrejninger stabilt. juster gaspjældsåbningen til at omdrejningerne daler, og at koblingen ikke længer tager fat.
Motor til kørsel
4: Motoren er startet og kører i tomgang. drej hsn ud til at motoren er lige ved at gå ud og begynder at pludre. den skal ryge og der skal sprøjte små dråber brændstof ud af udstødningen. lad bilen stå 10-15 sekunder og varme lidt op. chek temperaturen på motoren, den skal helst op på mellem 80 og 100 grader.
4.1: motoren står og pludre og er kun 70 grader. drej hsn sen skruge trækkers bredte med uret. vent 20 sek og mål igen ingen ændring drej den , uderlige en skrugetrækkers bredte med uret, gentag ind til at temp er oppe over 80 og under 100. det er vigtigt at motoren kommer op på en ordenlig arbejds temperatue så tingene bliver slidt til og til passet hinanden.
5: motoren har nu kørt en tank i tomgang. nu skal du ud og kører lidt nu. juster din sender så du max kan give 25 % gas (25% gaspjælds åbning ) fyld bilen og start motoren igen kør 1tank med varieret gas mellem tomgang og 25% gas, når tanken er tom fyld igen og gentag turen. husk at chekke temperaturen på motoren jævnligt er den for høj drejer du justere du hsn moduret indtil at temp er mellem 80-100 grader er den for lav justere du hsm med uret til tempern er korrekt.
6:Motoren har nu kørt 3 tanke og det er tid til at åbne gaspjældet til ca 50% men ikke over. kør 2 tanke med denne indstilling på caburatoren, husk at chekke temperaturen og justere moduret hvis den er for høj og med uret hvis den er for kold. temp skal være mellem 80-100 ca
7: motoren har nu kørt 5 tanke. det er tid til at juster gaspjæld til 75 % kør 2tanke med vareieret omdrejninger og husk at chekke temperatur.
8: motoren 7 tanke og du kan nu åbne gaspjældet 100% fyldtanken og og kør en tur hvor du variere omdrejningerne og ikke lader mortoren sejtrække for meget juster temperaturen på hsn til at være mellem 90-110 grader nu.
9: motoren er nu kørt til og nu kan du kører med den med fuld gas.
reagere gassen ikke hurtigt nok i bunden ( motoren pludre og tager ikke gassen hurtigt nok) skal du dreje din LSN en med uret indtil at du kan køre at tomgangs omdrejningerne begynder at stige. kør en tur og chek om den reagere på gassen, juster din tomgang til normalt niveau. drej en kvart omgang med uret på lsn. tomgangen stiger igen . juster tomgang ned til normal og chek igen. hvis bilen er holdt op med at pludre nu er lsn ca justeret korrekt . kør med bilen og huske at chekke temperaturen jævnligt. den må nu gerne ligge mellem 90-120 grader .
10: HAVE FUN...husk temperaturen..
Håber i kan bruge det, hvis der er nogen der vil have er dybereog mer teknisk og teoretisk udredning så siger i bare til. Er uddannet på nitro benzin, jet og el motore..
jeg har over 17 års erfaring med justering af motor så er den nogen problemer siger i bare til, og jeg vil prøve at hjælpe..
mvh
motor indstilling
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside