om drift {{forumTopicSubject}}
Grundlæggende om RC Drifting
RC drifting dækker over samme principper som drifting med "rigtige" biler. Men der er grundlæggende forskelle, ud over selvfølgelig den åbenlyse: Størrelsesforskellen: rolleyes.gif
4wd vs. Rwd
Hvor en rigtig driftbil (som dem du ser i Tokyo Drift, og alskins andre driftvideoer) er baghjulstrukket (med enkelte undtagelser), er en RC nødt til at have træk på alle 4 hjul, for at det bliver medgørligt at drifte. Det kommer sig af at en rigtig bil har en helt anden tyngde, og helt andre kraftforhold end en rc. Der har forenden nok kraft, selvom bilen har en midtplaceret motor til at kunne "modstyre" kraften fra baghjulene for at man kan drifte (+ man har en håndbremse til at starte udskridningen)
Med RC vejer forenden absolut intet, og med en baghjulstrukket bil er chancen for man bare slrider 180 grader og ender den forkerte vej næsten 100%. Men så er det jo smart at langt de fleste mere eller mindre professionelle RC undervogne er lavet med 4-hjulstræk. 4-hjulstrækket gør at forhjulene medvirker til at give fronten balance, og når man kontrastyrer så holder fremdriften fra forhjulene bilen på sin linje, fremfor blot at smide bagenden rundt.
Derfor 4-hjulstræk.
Power vs. grip
Den største og altafgørende faktor man skal tage hensyn til ved RC drifting er forholdet mellem effekt og vejgreb. Jo mindre power - jo mindre greb skal dine dæk have. Drifting handler om at have et overskud af kraft i forhold til hvor meget greb der er i dækkene. Så har man en standardundervogn med en standard motor, er det en god ide at køre på PVC/Nylon-dæk, såsom morfars driftkit. Jo mere power man har herfra, jo mere greb er det en god ide at have på dækkene. For selvom man godt kan køre med en 11T driftmotor med moffes driftkit så får man nok mere ud af at have nogle tamiya - eller HPI mere gummilignende dæk på. Med nok POWER kan man drifte med hårde slicks - men man skal også her være opmærksom på, at jo blødere dæk, jo hurtigere slitage.
Så det gælder om at finde sit eget mix.
Underlaget
Underlag spiller en stor rolle når man drifter. Som jeg før har udtrytkt det er det mest sikre at tage sin cykel rundt en tur (eller rulleskøjter) men med shorts på. Når man sø kører på noget asfalt hvor man tænker "her ville det være rart at styrte" - så har man den rigtige asfalt. Jo fladere og glattere - des bedre drifts. Ujævnt og stenet underlag ødelægger følelsen og i sidste ende måske også din bil. Så ren, sandfri, nylagt, dejlig asfalt er det bedste at drifte på.
Fliser kan man også drifte på, hvis de ikke har afrundede kanter... får det kan lynhurtigt dræbe et godt drift (og et sæt gode fælge) hvis hjulene hænger på en kant lige pludselig.
Så jo "glattere" underlag, jo bedre.
Legenderne
Når det kommer til RC drifting, er der et par legender man ikke kan komme udenom at man bare skal kende til.
Dette gælder fx. crewet fra Frequency RC der kaldte sig SG Drifters (SinGapore Drifters) - som vel var pionererne indenfor RC drift videoer. Med Andrew Lin (editor) i spidsen, producerede disse gutter i perioden februar 2004-2005, 4 af de mest sete og beundrede RC-drift videoer nogensinde - ja faktisk er SG drifters 3 den mest downloadede driftvideo til dato.
(Højreklik for at hente filmene)
SG Drifters 1
SG Drifters 2
SG Drifters 3
SG Drifters 4
Efter disse 4 film besluttede Andrew Lin sig desværre for at lægge karrieren på hylden. Ja fatisk allerede efter den succesfulde 3'er havde han skrupler ved at lave en 4'er - men efter 10 måneder udgav han alligevel en 4'er, som så blev hans sidste drift-mixtape (indtil videre)
SG drifters lever dog stadig i bedste velgående, og holder fanen højt i Singapore, nu blot uden Andrew Lin bag kameraet.
Så sent som denne sommer lavede de et lille event hvor man kan se dejlige highlights fra på dette link:
SG Drift Challenge 2006 Highlights
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
om drift
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside