Benzin-Kaburator-Guiden {{forumTopicSubject}}
Hvordan skal jeg justere strålespidsen på en Walbro karburator
( WA-167 / WT-603 / WT-
668 / WT-257 / WT-813, etc.)?
Denne type karburatorer kræver regelmæssig justering for at sikre den bedste performance,
men også for at undgå at motoren køre for tyndt, da dette kan ødelægge din motor.
Hvis du ikke
syntes din motor kan tage så mange omdrejninger eller du oplever at motoren ikke reagere så
prompte, så er det måske tid til at justere din karburator. For at sikre maksimal performance og
levetid for din motor skal du følge denne procedure:
1) Find lav og høj hastigheds nålen på siden af karburatoren. De er sædvanligvis markeret med
et L og et H.
Drej begge nåle fuldstændig med uret (til fuldstændig lukket position)
2) Drej L-nålen i mod uret 1 og ¼ omgang ud.
3) Drej H-nålen i mod uret 1 og 3/8 omgang ud.
4) Nu er det tid til at starte motoren. Det kan være nødvendigt at
dreje L-nålen en anelse den ene eller den anden vej for at starte motoren
5) Juster L-nålen indtil du opnår en rolig tomgang. Når L-nålen
drejes med uret (Lukker nålen) vil det resultere i en hurtigere
tomgang og i mod uret (Åbner nålen) vil resultere i en
langsommere tomgang (og til sidste drukne og kvæle motoren, hvis den drejes for langt..)
6) Giv fuld gas. Juster H-nålen så du får det maksimale omdrejningstal. (Dette vil nok larme
MEGET) Lyt efter det højeste toneleje, hvilket vil fortælle dig hvornår det højeste
omdrejningstal er opnået. Efter du har fundet den maksimale indstilling drejer du H-nålen
imod uret (Åben nålen) cirka 1/16 omgang for at sikre du har tilstrækkeligt benzin/olie mix
for at køle din motor.
Note: Dette er kun en general vejledning. Du kan have behov for at justere bade H- og L-nålen nå
du begynder at køre. Denne indstilling er afhængig af motor belastning, luftens ilt indhold,
luftfugtigheden etc. Knebet er at finde en indstilling der fungere godt for dig og holde sig til den.
Her er en håndfuld hjælpsom information omkring almindelige karburator justerings problemer:
Hvis din motor 4-takter ved fuld gas og kan ikke opnå maksimale omdrejninger:
H-nålen er åbnet for meget. Luk for nålen ved at dreje den en anelse med uret og så prøvekøre. Hvis
det ikke har hjulpet, så forsøg igen til det ønskede resultat er opnået. Når du har fundet en god
indstilling, så åben nålen ca. 1/16 af en omgang for at sikre en tilstrækkelig fed blanding.
Hvis din motor sætter ud ved overgangen fra lav hastighed:
H-nålen er lukket for meget. Åben nålen ved at dreje den i mod uret indtil du er mindste 1½
omgang åben. Så lukker du gradvist nålen indtil performance er som ønsket.
Dårlig forbrænding, blokeret udstødning og meget hård belastning af motoren kan også forsage at
motoren sætter ud.
Hvis din motor går meget hurtig i tomgang og dør hvis du forsøget at sænke tomgang:
Du har måske en utæthed ved dit luftindtag. En let måde at undersøge for utætheder er ved at
sprøjte WD40 på området imellem karburator og cylinder, hvis tomgangen falder, så er der utætheder og kan også ses ved små bobler osv...
"Ghost"
maj 2005
Følger: 134 Følgere: 128 RC-enheder: 21 Emner: 277 Svar: 1.570
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
må så også selv lige sige tak til dem der har bidraget til guiden...
ikke min ære alene og i ved selv hvem i er ..... :o) Tak!!
"Ghost"
nov 2006
Følger: 107 Følgere: 200 RC-enheder: 46 Annoncer: 16 Emner: 107 Svar: 3.284
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
"Ghost"
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 5 RC-enheder: 3 Emner: 3 Svar: 36
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
super det vil jeg tage til mig og retter alle de flere gode råd der nu vil komme til Guiden......... Takker alle for mere info så Guiden bliver mest mulig brugbar for så mange som muligt .o))
"Ghost"
jul 2008
Følger: 54 Følgere: 165 RC-enheder: 5 Emner: 124 Svar: 1.154
A: Stock Walbro WT-644 carb
High = 1 1/2 turns
Low = 1 1/2 turns
Stock Walbro WT-603 carb
High = 1 1/2 turns
Low = 1 5/8 turns
Walbro WT-488 big bore carb
High = 1 1/8 turns
Low = 1 1/2 turns
Walbro WT-257 big bore carb
High = 1 1/8 turns
Low = 2 turns
Walbro WT-813 big bore carb
High = 1 1/2 turns
Low = 1 1/2 turns
fået af en god ven mvh. "Ghost"
Benzin-Kaburator-Guiden
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside