Tænde op i brændeovn med kold skorsten Tænde op i brændeovn med kold skorsten
Jeg ved det INTET har med RC at gøre, men siden der nu er en off-topic kategori, så skal den da bruges - og jeg kunne virkelig godt bruge et tip eller to...
Jeg har en brændeovn, og tænder op med den efterhånden moderne "top-down"-metode. Åbner lågen lidt under optænding, det virker rigtig godt og alt er perfekt - lige indtil kulden kom!
Nu står jeg med en meget kold skorsten, som er fuld af kold luft. Denne kolde luft er tungere end den varme luft i stuen, og falder derfor ned og ind i stuen. Når jeg tænder op, ryger røgen derfor ikke op gennem skorstenen, men ud i stuen.
Overalt kan jeg læse det gamle råd med lige at brænde en avis-side eller 2 af inden man tænder op - for at fjerne den kolde "prop" af luft i skorstenen. Men det er som om dem, der fandt på råddet med avisafbrændingen har valgt at ignorere, at aviser jo OGSÅ skaber en masse røg, når de bliver brændt af. Og den røg jo også ryger ud i stuen, når der ikke er træk i skorstenen.
Hvordan forhindrer man at røgen slår ud i stuen med en kold skorsten?
- uden bare at udskifte brænderøg med avis-røg vel at mærke - for jeg har prøvet tricket med avis-siden. Og ja, det virkede da, jeg fik en varmere skorsten, men skulle så bare lufte papir-røg ud af stuen i stedet
sep 2010
Følger: 40 Følgere: 38 RC-enheder: 26 Emner: 97 Svar: 1.876
Men det med at brænde en avis af, ville det hjælpe hvis du tændte op i avisen, og lukkede ALLE huller (altså spjæld, samt lågen) Den ville kvæle ilden, men måske om det er nok til at "presse proppen" ud?
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 5 RC-enheder: 2 Emner: 16 Svar: 97
Det tænkte jeg faktisk også, at det kunne være løsningen. Men desværre er en brændeovn ikke sådan rigtig tæt (som fx. et køleskab). Jeg har prøvet med at lukke alt hvad der kan lukkes. Men røger finder stadig vej ud, da der er et rigtig godt omvendt træk, indtil skorstenen bliver varm...
< Unknown >:
Altså du "tænder op" ved at bruge den lem (røglem?) der sidder udendørs? Smider avis-papir i den og sætter ild på udefra? For jeg regner ikke med du klatrer på taget hver gang
okt 2010
Følger: 16 Følgere: 17 RC-enheder: 5 Emner: 21 Svar: 1.221
Har forøvrigt droppet "top Down". den gode gamle sprittablet i bunden, virker bedre på Mols
nov 2006
Følger: 107 Følgere: 200 RC-enheder: 46 Annoncer: 16 Emner: 107 Svar: 3.283
aug 2011
Yes, varm luft stiger opad - men kold luft trykker også pænt meget ned. Så det handler om at vinde over den kolde luft, inden den får skubbet røg ud i stuen. Men en ukrudtsbrænder producerer selvf. ikke røg, så der gør det ikke så meget at man lige skal bruge nogle min. på at varme op... Men igen, en smule drastisk at skulle hente gasbrændere hver eneste gang der skal tændes op...
Det er min første vinter med brændeovn - og har svært ved at forstå, at alle med brændeovn og skorsten har accepteret en stue fuld af røg hver gang der skal tændes op om vinteren - så jeg tænker der må være et eller andet trick...
aug 2011
Top down fungerer perfekt her (bare ikke når skorstenen er iskold). Og har også leget med at åbne vinduet lidt - men kan ikke helt set hvordan det løser den kolder skorsten. Tænker mere det løser et problem hvis der ikke er nok træk når skorstenen er varm (der skal jo luft ind i stuen når skorstenen trækker den ud).
Kuno:
Med top-down-tænding får jeg lynhurtigt gang i de små pinde i toppen - og det giver faktisk næsten samme mængde røg som aviserne. Jeg er faktisk ude i helt at undgå røgen, da jeg ikke rigtig synes jeg vinder noget ved at udskifte brænderøgen med avisrøgen
aug 2011
hehe, ja -
Hvad med en hårtørrer - blæser sig vej igennem den kolde luft inden start af ovnen?
okt 2010
Følger: 16 Følgere: 17 RC-enheder: 5 Emner: 21 Svar: 1.221
Når man åbner ud til. Vil det afhjælpe undertrykket, og den varmere luft inden døre vil stige op i skorstenen. Dette flow vil blive voldsom forstærket af et par afbrændte avissider. Men tænd dem sammen med optændingen, det giver et minimum af røg inden for
aug 2011
Du har måske fat i noget - tror jeg prøver en kombination af aviser og åbent vindue i morgen
Tip #1: Crack a window
The quickest and easiest tip to creating a good draw for your chimney is to crack a window in the same room you are lighting the fire in. This will bring pressure into the room, causing air to be drawn up the chimney and allowing the smoke to move upwards and out, not into your living room.
aug 2011
Super, det lyder som om der er håb - med kombinationen - fedt.
aug 2011
God ide med noget der brænder mere rent, som opvarmning - bør prøver FØR man monterer blæsere i dørene
sep 2010
Følger: 4 Følgere: 5 RC-enheder: 1 Emner: 2 Svar: 52
feb 2005
Følger: 2 Følgere: 1 RC-enheder: 3 Emner: 40 Svar: 186
start med nogle helt små pinde, i størrelses ca hvad du kan nå om med tommel og pegefinger
lig dem i kryds ligesom klodsmajor, og så en sprittablet i midten så ilden kan nå op af siderne på dem alle.
så åbner du for askeskuffen så det får MASSER af luft nedefra, så skal du bare se løjer.
jeg har ALDRIG lågen åben, medmindre jeg skal ligge brænde ind.
husk lige at du skal lade spjældet til skorstenen være lidt mere åbent under start end når der er godt fart i sagerne.
hvis det soder på dit glas, så skal du åbne lidt for skorstensspjældet
feb 2005
Følger: 2 Følgere: 1 RC-enheder: 3 Emner: 40 Svar: 186
åben først lågen når du skal ligge nyt brænde ind, når alle flammer er væk, så du KUN har gløder tilbage, så undgår du røg i hele hytten
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 65 RC-enheder: 55 Emner: 85 Svar: 1.579
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 31 RC-enheder: 4 Emner: 47 Svar: 1.006
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 5 RC-enheder: 2 Emner: 44 Svar: 227
aug 2011
Jeg prøvede igår med at kombinere en række tips. Sådan gik det:
1. lod lågen stående åbent lidt tid før optænding
2. åbnede et vindue ved siden af ovnen på klem
3. byggede mit sædvanlige top-down-brændende bål op (som altid har spillet perfekt)
4. tilføjede 3 avissider omkring selve bålet
5. antændte først min lille optændingsblok til selve træet
6. antændte lige efter aviserne
7. helt åbne spjæld og lod lågen stå på klem.
Og resultatet: aviserne futtede hurtigt af, ingen røg i stuen og da aviserne var brændt af gik der langsomt ild i selve brændet som der plejer. Da der var godt gang i ilden lukkede jeg vindue og ovnlågen. Ventede lidt mere indtil jeg skruede lidt ned for spjældet.
Det hele var perfekt
(dog var det ikke specielt koldt igår - så jeg mangler stadig at følge samme opskrift en dag med fx. 10 minusgrader - men der er håb for en røgfri optænding, også på de kolde dage
aug 2011
Tak igen for tips fra alle...
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 5 RC-enheder: 2 Emner: 44 Svar: 227
Go' jul!
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 3 RC-enheder: 15 Emner: 23 Svar: 117
Altså sådan en til gasflasken med "Tag pap" brænder på.Den kan så også klare ukrudt til sommer.
Tænde op i brændeovn med kold skorsten