Tips til DIY styling af karosse/rc bil Tips til DIY styling af karosse/rc bil
Hey derude. Jeg sad en aften og halv kedede mig og kiggede på mit standard Skyline GT-R34 karos, og tænkte den ville se noget bedre ud med front splitter, "rear diffuser" / "vinge under bagkofangeren". Og "vinger på siderne". <- Som set på tyske/japanske touring biler, og visse pro drift biler.
Men det skulle være mere eller mindre gratis og "nemt"!
Endte med et resultat jeg personligt synes ser helt iorden ud. Og som ikke kan ses er DIY fra 1-2 meters afstand.
Note: Mit kaross er "carbon sort". Altså det ligner carbon.
Jeg gjorde følgende:
Front: Tog et aluminiums askebære ( de afrundede "firkantede" af slagsen. ) og skar i dele. ( Vil anbefale at man skære én lang lige side ud, og så 2 "halve" sider med et hjørne. ) Tapede dem sammen med sort kraftig gaffatape. Der sidder så en lille bukket kant på bunden af askebægret, som i sig selv godt kan fungere som front splitter, men hvis man bliver ved med at tape rundt om det sammen-tapede stykke man har lavet, vil man mere eller mindre af sig selv få udvidet den kant, så tapen stikker ud. Når man har opnået den ønskede længde på front splitteren der skal stikke ud. Så sætter man bare godt med dobbeltklæbende tape på indersiden af karossen foran, (eller foldet tape.) og så sætter man "front splitteren" på, og holder tryk på så den får formen. ( hertil er alu askebægret genialt til at holde formen.) Efter det, tager man bare en saks og klipper front splitteren til, så den får en naturlig form iforhold til karossen. Brug evt en sort sprit tusch til at tegne oven på den del af tapen der nu vil være synlig efter at have klippet i den.
Side "vinger". Tag et stykke gaffatape på ca. 8mm x 2cm. Og tryk det sammen på midten så du kun har ca. 2-3mm tape der kan klistres fast på karossen, og så sæt det på foran i siden under lygterne, og bagerst på siden under lygterne. Klip derefter (hvis det ønskes) tapen til, så det får formen du vil have. Klip derefter det til så det ligner en sidevinge "realistisk", prøv evt at bukke det så det os får en buet form. ( personligt gik jeg efter noget der vel ligner ) :
/''''|
|__|
... "Rear diffuser" / "vinge under bagkofanger". Hertil tog jeg et TYNDT stykke pap (fra en pakke med filtre til hjemmerul), og skar til så det passede til undervognen.
Tapede rundt om det så det blev lidt mere "solidt". Og skar det i denne form.
Derefter formede jeg to lidt tyndere striber alu ud, som kunne sættes på den allerede lavede bagvinge, og satte dem på kanterne af bagvingen, så de kunne agere som vertikale vinger. (Som set på nogle fly for at undgå turbolens i ydersiden af vingerne.) Igen samme form som sidevingerne.
Ser "mere eller mindre" sådan her ud:
X= huller til bærearmene
Imod forenden
_ ______________
|=\___X_______X___/=|
Bagenden.
Derefter bukkede jeg bærearmene i 90° i den rette højde, og tapede dem fast på den skum pude der agere bagkofanger i bilens rene karosseri.
Udstødning: Tog igen et alu askebægre og klippede midten af den ud (som er et rent lige stykke alu.) Klippede det til, formede det med en tyk kuglepind. Lavede noget der minder om et filter til en "mindre lovlig cigaret" / En spiral af alu. Der er kegleformet, og satte ind i "udstødningsrøret" til det sad i spænd. Og tapede det derefter fast. + tapede bunden af samlingen på "udstødningsrøret" sammen med et meget tyndt stykke tape<- Sørg for du får lavet det sådan så det bliver undersiden af udstødningsrøret.)
Dette satte jeg så også fast på skumpuden bagpå, med tape og med en lille nål. Dette sidder imellem bag"vingen" og karossen. <- LAD VÆR og sæt det fast på karrosseriet, det vil kun gøre det meget svært at få karossen på uden at bukke det, og det er bare upraktisk.
har desværre ingen billeder af det, da mit eneste kamera er på min telefon, (som er skod.) Men kan evt. Prøve at tage et par med en iphone og se om de er noget værd at smide på nettet.
Som sagt, det hele ligner noget der ligeså godt kunne være købt i forretningen, medmindre man bogstaveligtalt står med den i hånden. Det er selfølgelig os pga. Mit karos er sort, så man ligger ikke liges meget mærke til tapen.
P.S. Vil næsten sige det er bedre end dele du kan købe, da alle delene er til at bukke. Med andre ord, køre du ind i noget. Tager det højst 5-10 sek. At rette på plads med hænderne.
Håber det kan inspirere nogen til selv at prøve at prøve og lave noget lignende, istedet for at købe dele for et par hundrede kroner, som i sidste ende nok vil gå i stykker hvis du rammer noget lidt for hårdt. Men som bilen i sig selv ellers ville kunne tåle. Held og lykke og god arbejdslyst! . Skriv endelig hvis du er i tvivl om noget eller lignende.
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 29
jan 2009
Følger: 42 Følgere: 48 RC-enheder: 14 Emner: 133 Svar: 1.618
feb 2012
dec 2011
Følger: 36 Følgere: 34 RC-enheder: 3 Emner: 5 Svar: 342
http://rcgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=38488
feb 2012
dec 2011
feb 2012
dec 2011
feb 2012
Obs. Til alle: Lavede også et luftindtag på taget, bukket tyndt pap, med masser af sort gaffa-tape og noget dobbeltklæbende tape. Det siger mere eller mindre sig selv hvordan det skal gøres. (klip V formet til bagenden af indtaget, så det får en naturlig lukning.)
feb 2012
Tror i det ville være muligt at lave sin egen vakuum form, og derefter bruge fx en støvsuger og en hårtørre til at forme noget let plastik ned over?
P.S. Fik desværre ikke mulighed for at tage nogen billeder idag.
feb 2012
Og mit indtag på taget er heller ikke for praktiske årsager, det er ren pynt indtil videre.
feb 2012
Og synes ikke 400kr er så slemt taget i betragtning af hvad man hurtigt giver for 4-5 pynteting til ens RC fra hjemmesider.
Tips til DIY styling af karosse/rc bil