{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.396 visninger | Oprettet:

Hvorfor hakker motoren?? {{forumTopicSubject}}

Til de kloge personer på motor området...
Jeg sidder med to forskellige brushless motor foran mig....
Den ene drejer i hakker når man drejer aksel runde.(HPI Flux 4000) Den anden drejer lige så fint, uden de samme hakker (Ezrun 10T)...... Hvorfor hakker den ene motor, når den anden ikke gør???
Begge motor kører rigtig godt, men den der hakker, får bilen til at hakke ved meget langsomt kørsel.

Er der bare så stor forskel på motor??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor hakker motoren??
  • #1   11. apr 2015 En kraftigere motor vil få manuel omdrejning til at virke mere hakkende. Jeg tror bare, det er, hvad du oplever.

Ang. hakkende langsom kørsel kaldes dette cogging. Det varierer lidt fra motor til motor (måske også fra ESC til ESC) og sensorløse motorer er især slemme til det.

• #2   11. apr 2015 Mange tak for svaret Tjalde...
    Kan dette cogging ødelægge noget på bilen eller motor??

• #3   11. apr 2015 Puh, det tør jeg ikke sige med sikkerhed.
    Altså motoren tænker jeg ikke tager skade - det er bare fordi, motoren ikke ved, "hvor den er". Hvis det er en bil med slipper clutch, burde denne tage de værste knubs. Ellers er det da lidt hård kost for transmissionen med de voldsomme ryk.

• #5   11. apr 2015 Hey
    Du har bare fat i en 4polet motor, som drejer i hakker og en 2pol som drejer lige så let.
    Har intet med cooging at gøre

Mvh Brian

• #6   12. apr 2015 Nu er vektoren noget mere kraftig end den klejne ezrun. Selvfølgelig har den også flere poler, men magnetismen er kraftigere qua den kraftigere motor. Vægten er vel 50% højere hos vektoren, hvilket også beretter om større poler. Derfor føles overgangen fra pol til pol også mere hakkende.

Om cogging i praksis ses mere med 2 eller 4 pols motorer, ved jeg ikke. Men den ezrun, synes jeg bestemt ikke, har tendens til cogging.

• #7   12. apr 2015 Dertil skal det nok også siges, at cogging også kan skyldes for høj gearing og/eller batterier, der ikke kan levere varen.

Kommentér på:
Hvorfor hakker motoren??

Annonce