1.165 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Karosse- støbe et nyt Karosse- støbe et nyt
Hej. Jeg ved godt at dette har været oppe før, men vil gerne trække det op igen.
Jeg er i den uheldige situation, at jeg har smadret mit skjold til min racer(FG Leopard Race), og det er ikke til at købe nogen steder.
Jeg leger derfor med ideen om at lave det selv - og vil derfor høre om der er nogen der i nordjylland evt. kunne give en hjælpende hånd?
Jeg aner intet om processen, men efter hvad jeg kunne læse mig frem til, skulle det være muligt at gøre det forholdvis billigt.
Dan
0 synes godt om
okt 2011
Følger: 28 Følgere: 31 RC-enheder: 3 Emner: 4 Svar: 253
http://www.fg-hobby.dk/67170-body-leopard-sportsline-transparent-1pce.htm
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 126 RC-enheder: 10 Emner: 127 Svar: 5.162
Det er ikke billigt selv at gå i krig med at lave sine egne karosser. For at det bliver godt skal du vide hvad du laver samt have noget godt udstyr til din rådighed.
Det kan slet ikke svare sig prismæssigt at begive sig i kast med et projekt som det vil blive.
I de fleste tilfælde bliver karosser vaccumformet og dette kræver lidt viden omkring hvilke typer plastic der kan bruges og om plastikken skal forbehandles f.eks. ved at tørre det før det kan bruges osv.
Nu vil jeg være ærlig og sige jeg ikke ved hvilken type plastik som karossen til din Leopard er lavet af om det er polycarbonat (lexan) som de fleste karosser er lavet af eller om det er lavet i en sprøjtestøbe maskine af noget ABS med noget andet blandet i sig for at det skal være mere fleksibelt eller en helt tredie plast type. Det vil ihvertfald næppe blive et lille søndags projekt.
Jeg har en video med vaccumformning af nogle ting som jeg fik lavet på professionelle maskiner som de har et sted jeg arbejdede for nogle år siden.
http://www.rcgalleri.dk/video/stylingprojekter/13406-vakkumformning_2
Men men bevares, for ikke at fylde bægeret helt med malurt. Så kan man da lave nogle ting selv med vacuumformning, med en alm ovn og en god støvsuger, men næppe i den skala du efterlyser. Med mindre, du har en stor industri ovn til din rådighed og dem som ejer den, vil lade dig "bage" plastik i den hehe.
apr 2015
Følger: 75 Følgere: 119 RC-enheder: 33 Emner: 29 Svar: 415
feb 2013
Følger: 59 Følgere: 218 RC-enheder: 63 Annoncer: 4 Emner: 24 Svar: 1.129
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 20 RC-enheder: 6 Emner: 13 Svar: 1.316
@ Dan,
Hvis man stadig kan få karossen de kaldte "New Beetle", så mener jeg at det rimelig nemt kan tilpasses til din gamle leopard
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 27 Svar: 117
jun 2015
Følger: 1 RC-enheder: 1 Emner: 3 Svar: 8
Har selv mulighed for at lave en form, da min svigerfar har et 100% intakt karosseri.
(Det var sjovt nok kun mit der gik i stykker, da vi kørte sammen
Er dog kommet frem til hans karosseri er af en tykkelse på 0,5 mm, hvor mit var på 0,75, hvilket uden tvivl har taget en del af karosseriets fleksibilitet, vil jeg tro.
Der skulle ikke være nogen der ligger inde med et link hvor man kan købe nogle stykker af det plastik der kan bruges, hvis man skal prøve selv? Kan simpelthen ikke finde en dansk side der sælger det.
Må ringe til hobby forretningen i morgen, for at se om de kan give en hjælpende hånd
feb 2013
Følger: 59 Følgere: 218 RC-enheder: 63 Annoncer: 4 Emner: 24 Svar: 1.129
Er den intakt er den nemmeste måde bare at vikle ydersiden ind i gaffa det holder en hel del,men den (rigtige) måde og køre det på vil nok være at skære nogle fineer plade stykker i i karroseriet form lignende spanter på en båd og lime fast på ydersiden af karroseriet så har du en stabil form du kan bruge mange gange,sidste løsning er at ridse den med groft sandpapir udvendigt i overfladen og så ligge nogle lag glasfiber på der så får du en fleksibel form du lettere kan vrikke med når en nystøbt karroseri skal løsnes.
Slipmiddel/voks for jeg af en kammerat der arbejder med den slags men dette kunne være en mulighed
http://www.meripol.dk/formpleje-voks-mm-18/acmosan-82-177-1-ltr-slipmiddel-p744
Epoxy polyester og væv kan købes mange steder men er nok billigst hvis der er en bådbygger i nærheden man kan købe noget af,men jeg har også brugt billige produkter fra hobbyking mange gange med gode resultater.
Og der er masser af hjælp og tips på youtube til hvordan det skal udføres
https://www.youtube.com/results?search_query=working+with+fiberglass+mat+and+resin
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 27 Svar: 117
Karosse- støbe et nyt