682 visninger
|
Oprettet:
lipo lodning {{forumTopicSubject}}
ja så skete det... fik skug taget mig sammen og købt nogle lipo celler 2 stk 1300mah 2s 10-12c.
problemet er at der ikke rigtigt er noget skud i dem sammenlignet med mine nimh celler.
så spørgsmålet er om jeg kan paralel koble mine celler og der ved få det dobbelte c tal?altså 20-24 c med den parralel kobling.
mener at jeg har læst et sted at fordobler kapaciteten men også afladnings kapaciteten( c tallet) ved en paralel kobling da hver celle par kan lever det nominerede c tal.
er helt klar på at cellerne skal være balancerede før jeg lodder pakkerne sammen .
håber at der er en der kan gøre mig lidt klogere.
apr 2004
Følger: 44 Følgere: 43 RC-enheder: 55 Emner: 61 Svar: 5.504
Karsten
nov 2005
Følger: 102 Følgere: 110 RC-enheder: 27 Emner: 177 Svar: 1.187
det kan sagtens lade sig gøre at koble pakker af 2 celler sammen parralelt. der skal bare tage højde for følgende.
først løsningen der er den korekte og er den safe WAY.
pakkerne i eksemplet er 2celles pakker på 7.4 v 1300mah 10c (c tallet på en lipo pakke er den belastning man kan trække kontunierligt altså i dette til fællede 1300mah x 10 = 13Ah)
man starter med at balancere begge pakker med en ballacer( dette gøres for at have samme spænding, på de 2 celler i hver pakke) eller man lader pakkerne op igennem en balancer.man skal lade begge pakker på samme lader, ellers ricikerer man en forskel i spænninge der er forskel på alle ladere. når begge pakker er ladt op kan man paralelt forbinde dem igennem et Y stik, og batteriet har nu følgende data: kapacitet 2600mah 7.4 volt 10c . Altså har nu dobbelt kapacitet samme spænding, men kan nu trække 26 Ah kontunierligt.
hvis i har nogen spørgs mål så spørger i bare.
apr 2004
Følger: 44 Følgere: 43 RC-enheder: 55 Emner: 61 Svar: 5.504
Karsten
lipo lodning