Killswitch/omvendt killswitch {{forumTopicSubject}}
Er ikke den store svagstrøms haj, men jeg har alligevel kastet mig ud i et projekt.
Mit ønske er en flightfinder alarm med killswitch, jeg har teoretiseret, og efterprøvet teorien, og det virker. Er blot lidt i tvivl om jeg kan ødelægge noget med min opsætning.
Har købt en billig flightfinder alarm i Kina (ca 6,- kr), modellen er den type som skal sidde mellem reciever, og servo. Alarmen registrerer signaler til den pågældene servo, og ved mere end 1 minuts inaktivitet på kanalen aktiveres bipalarmen (det er nu nærmere 2 minutter).
Alarmen kan kun deaktiveres helt, ved at afbryde strømmen, og det er så her min killswitch/omvendte killswitch kommer ind i billedet.
Jeg har forbundet + fra reciever til NC på et reed relæ, og videre til et af de yderste ben på en 3 bens han-pinheader. Og fra benet i modsatte side af pinheader, forbundet + videre til spolen på reed relæet, således at brug af en Bindplug/Parringsstik slutter + kredsløbet til spolen. Fra COM på relæet er + ført videre til alarmen. - fra reciever er forbundet til anden ende af relæ spolen, og videre til alarmen. Signal forbindelse går direkte fra reciever til alarm. Faktisk svært at beskrive, så tegning er vedhæftet.
Ideen er at kredsløbet mellem reciever, alarm, og servo er konstant sluttet, når relæ spolen er strømløs. Men så snart Bindplug forbindes til pinheader, sluttes kredsløbet til relæ spolen, og bryder kredsløbet mellem reciever og alarm, og dermed slukker alarmen. Alarmen aktiveres blot ved at fjerne Bindplug, ikke noget med at rode rundt og montere/afmontere stik til reciever, eller batteri.
Kan se man kan købe en Killswitch i samme stil, dog strømforsynes det jeg tror er et relæ, direkte fra batteri via separat forbindelse. Og det er så her min tvivl om egen ide´s genialitet er opstået Kan I se noget problem i at strømforsyne, både alarm/servo, og relæspole fra samme strømkilde (reciever) ? Når spolen er strømløs er der kun forbrug til servo via alarm, og så snart relæspolen spændingssættes, afbrydes forbindelse til alarmen, og forbruget er derefter kun til relæ-spolen.
Carsten
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
Altså at plus til servoen var direkte forbundet til plus uden om relæ og alarm.
Ellers kan jeg ikke se noget galt.
mar 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
Tak for svar.
Som skrevet ingen elektronik ekspert. Lyder som en fin ide´. Rent praktisk; altså beholde den viste opstilling, men lade en ekstra plus-leder fortsætte uden om relæ direkte ti servo ?
Carsten
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 21 RC-enheder: 4 Emner: 25 Svar: 1.881
mar 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 20
Det må prøves.
Bh
Carsten
Killswitch/omvendt killswitch