{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandingsforhold af Methanol ??
  • #1   2. apr 2007 øhh dit spørgsmål hænger ikke rigtigt sammen... hvis du vil have 20 % nitro i, er det 2 dl nitro til 8 dl methanol, men så skal der jo også olie i hvilket skal trækkes fra de 8 dl methanol. eller er du bare på jagt efter færdig blandet brændstof, lidt svært at forstå...

  • #2   2. apr 2007 Sorry det forvirret svar.. Det er hvis man selv skal blande kan det ikke svare så ? eller Har du en opskrift på selvblanding af RC fuel.

    det er fordi jeg har en gammel flaske ved siden af mig og der står nemlig på siden Methanol m. 20 % M.- Olie ?? Giver det mening ?

    på forhånd tak


  • #3   2. apr 2007 hmm... lige umiddelbart giver det der ikke rigtig nogen mening...

    så vidt jeg ved kan det ikke betale sig at blande RC fuel selv... de forskellige ting skulle vidst være rimelig svære at skaffe...

    men kunne man ikke forstille sig at der er 20% olie i methanolen...? det er ihvertfald hvad jeg lige kan få ud af det du skriver der... smiley


  • #4   2. apr 2007 Ok takker for hjælpen


  • #5   3. apr 2007 20% rhesinusolie, 10% nitromethan og resten metanol, denne blanding er stort set standard for almindelige motorer i de fleste 1:10 buggy og banebiler. Blandingen kan og bliver ofte anvendt til større motorer og modelfly.

    Hvis vi så tager de større biler, altså 1:8'erne, de kan bruge mange forskellige blandinger:

    1. 20% nitromethan, 8% baileyolie, 2% rhesinusolie af første presning, resten metanol.

    2. 20% nitromethan, 12% aerosynth, 2% rhisinusolie af første presning, resten metanol.

    3. 20% nitromethan, 10% deltaolie, 4% rhisinusolie af første presning, resten metanol.

    Rhisinusolien kan i alle tilfælde erstattes med Castrol's M-olie.

    Fælles for dem alle er, at de har en syntetisk olie som hoved-smøremiddel, og at der skal anvendes rhisinusolie for at begrænse motorens varmeudvikling. Det med rhisinusolien "af første presning", er taget fra instruktionsbogen til Nova Rossi 3,5cc SCTP. racermotor. Fidusen er den, at den første presning indeholder mindre myresyre, og det er en væsentlig årsag til, at motoren slides hurtigere og angribes af syren, når den ikke benyttes i længere tid. Du bør også altid enten skille din motor ad i hoveddele, for at smøre alle dele indvendigt, eller hælde lidt tyndt syrefrit olie ind ved karburatoren, da nitromethan har den ulempe, at den afgiver vand ved forbrænding, så din motor ruster indeni, hvis den ikke bliver renset regelmæssigt.
    mvh Rune


  • #6   3. apr 2007 Methanol(træsprit) kræver gifttilladelse, uanset om det er rent eller i færdigblandet Nitro brændstof.

    Mange hobbybutikker ignorerer reglerne, når det gælder færdigblandet Nitro, men dette har de sværere ved, når det gælder ren Methanol.

    En typiskt blanding vil være 20% Amerikansk Olie(Castor Oil), 20% Nitromethan og 60% Methanol.
    man kan evt erstatte halvdelen af den amerikanske olie med moderne fuldsyntetisk 2taksolie.
    Nitromethan er et sprængstof, og det kan kræve specieltilladelse at købe dette rent.
    RC Unionens klubber har tilladelse til at købe komponenterne i løs vægt, så de selv kan blande deres eget brændstof.


  • #7   3. apr 2007 Rhesinus Olie = Amerikansk Olie= Castor Oil

  • #8   3. apr 2007 Tak rune og Jesper For udførligt svar.. perfekt.. Så lærte man osse det .

  • #9   3. apr 2007 Det var så lidt
    mvh Rune


Kommentér på:
Blandingsforhold af Methanol ??

Annonce