{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.500 visninger | Oprettet:

tilkørsel {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har lige været ude og købe min første nitro bil, og nu skal den jo tilkøres. jeg havde fundet en guide til det på nettet på et tidspunkt, men nu er den væk.
er der nogen der har et link til de forskellige trin i tilkørslen, så ville jeg blive meget glad, for der var heller ikke noget med til bilen smiley

På forhånd mange tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilkørsel
  • #1   12. jun 2007 Du skal bare køre med den

  • #2   12. jun 2007 Kasper B: du har vist ikke forstået helt hvordan en nitro-motor skal behandles!

    Der findes nok 100 meninger om hvordan en motor skal tilkøres. En simpel guide jeg er stødt på flere steder er denne:

    Tank 1 Tomgang.
    Tank 2+3 Langsom frem og tilbagekørsel med max 25 % gas.
    Tank 4 Leanet ¼ omgang. Kørsel med max. 25 % gas.
    Tank 5 Karosse på. Kørsel med max. 25 % gas.
    Tank 6 Leanet ¼ omgang. Kørsel med 50 % gas.
    Tank 7 Leanet ¼ omgang. Kørsel med 50 % gas.
    Tank 8 Kørsel med 75 % gas.
    Tank 9 Leanet 1/8 omgang. Kørsel med 75 % gas, og op på fuld gas en gang i mellem.
    Tank 10 Bilen er nu fuldt tilkørt!

    Leanet = mere mager blanding

    Du skal dog passe på du ikke leaner for meget. Du skal se synlig røg fra udstødningen hele tiden. Køb evt. en temp-måler (2-300kr), så du kan holde øje med temperaturen. Den skal helst ikke komme over 130º.


  • #3   12. jun 2007 Kasper B:

    Det er ligepræcis sådan nogle kommentarer der, som er skyld i at flere og flere nitro motor ejere dropper RC sporten, fordi de er på bar bund og gerne vil have hjælp til det. En nitro motor er meget følsom iforhold til benzin motorer, og de må ALDRIG uanset hvilken motor, få fuld gas i 1, 2, 3, eller 4 tank !

    Utroligt du ikke selv ved det, nu hvor du selv har en nitro MT.

    Men Rene's guide er super god. Det er mange herinde som bruger den. Og de fleste har fine oplevelser med den. men bare man følger dne nøje, så skal det nok betale sig smiley


  • #5   12. jun 2007 den først tank siger man skal køre i tomgang bliver den så ikke vild varm

  • #6   12. jun 2007 Hvorfor er der ikke en herinde, som kan stykke en god guide til tilkøring af en methanolbrænder sammen? Det er meget lettere bare at henvise til denne

    Mvh Esben


  • #8   12. jun 2007 Indkøring af motor.

    En rigtig indkøring af motoren er kritisk, for at opnå den hurtigste og mest driftsikre motorydelse. Tillad dig selv, at bruge ca. 1-1,5 time til indkøring af din motor.
    Indkøringsperioden er ikke tidspunktet, hvor du skal imponere vennerne, med din nye model. Du skal vente indtil motoren er helt kørt ind, før du prøver vedvarende højhastigheds kørsel.
    Under indkøring er det afgørende at motoren bliver sat til en fed blanding.

    Hvordan man ved om motoren får en tilpas fed blanding.

    For at afgøre om din motor får en tilpas fed blanding, skal du holde øje med følgende:

    • Tyk blå udstødningsrøg.
    • ”Blobrende” motorlyd.
    • Accelerationen vil ikke være livlig og pludselig.
    • ”4 takte” Normalt vil en 2 taktsmotor forbrænde hver 2. gang stemplet når top. Når motoren 4 takter, forbrænder den hver 4. gang stemplet når top. Al den uforbrændte brændstof vil tage varme og små metalpartikler med ud af motoren.

    Under indkøringsperioden kan det virke, som om at din motor ikke virker korrekt, med symptomer som motorstop, usammenhængende motorydelse og beskidte gløderør. Giv ikke op. Det er almindelige indkøringsproblemer, enhver ny motor må igennem. De vil forsvinde så snart indkøringen er overstået.

    • Brug brændstof, som du normalt har tænkt dig at køre med til daglig. Specielt indkøringsbrændstof er ikke nødvendigt.
    • Kør modellen på en flad hård overflade.
    • Kør uden karosseri, for at få ekstra motor kølning
    • Kør ikke helt tom for brændstof, da det kan resultere i en for tynd blanding.


    Den 1. tank brændstof.

    Når motoren er startet, så start ud med at køre langsomt, de første par minutter, indtil motoren er blevet varm. Kør modellen på en flad vejbelægning i en oval cirkel. Det vil få dig til at variere hastigheden narturligt. Under denne indkøringstid skal du accelerere og deaccelerere langsomt, for at undgå motorstop. Målet er simpelthen bare at holde motoren igang. Du må ikke køre med fuld hastighed under den 1. tank brændstof. Du må ikke holde hjulene over jorden og accelerere, høje omdrejninger uden belastning kan ødelægge motoren.
    Vær sikker på at motoren kører med fed blanding, (meget brændstof løber igennem motoren) kig efter følgende:

    • Motoren skal accelerere trægt.
    • Der skal komme en tyk hale af blå røg fra udstødningen, hver gang du accelererer.
    • ”Blobrende” motorlyd.

    Er dette ikke tilfældet, skal du dreje nålen til blandingsforholdet 15o ud (mod uret). Har du en motor med blandingsforhold for lave og høje omdrejninger, er det de høje omdrejninger du skal ændre på.
    Variere hastigheden mellem lav og medium, indtil den 1. tank er næsten tom. Stop motoren og lad den køle i 5-10 minutter før du fortsætter. Husk at stemplet skal være i bund, når motoren køler.


    Tank 2 og 3

    • Fyld brændstof på modellen.
    • Drej nålen til blandingsforholdet (de høje omdrejninger, hvis du har 2) ind (med uret) 45o (1/8 omgang)
    • Start motoren og fortsæt med at køre i den ovale cirkel, med variende hastighed, indtil 2. tank brændstof er brugt op.
    • Kør 2 tanke brændstof igennem med denne indstilling.
    • Husk at lade motoren køle i 5-10 minutter mellem påfyldning.
    • Husk at stemplet skal være i bund, når motoren køler.


    Tank 4 og 5

    • Genfyld modellen.
    • Drej nålen til blandingsforholdet (de høje omdrejninger, hvis du har 2) ind (med uret) 45o (1/8 omgang)
    • Start motoren og fortsæt med at køre i den ovale cirkel, med variende hastighed, indtil 4. tank brændstof er brugt op.
    • Kør 2 tanke brændstof igennem med denne indstilling.
    • Husk at lade motoren køle i 5-10 minutter mellem påfyldning.
    • Husk at stemplet skal være i bund, når motoren køler.


    Finindstilling af motor.

    Finindstilling af motoren skal gøres mens motoren har sin normale arbejdstemperatur, og efter den er kørt ind. Motorens ydelse er afhængig af brændstoffets blandingsforhold. Gør du blandingen tyndere, vil du øge motorens ydelse, indtil du når dens mekaniske begræsning. Gør du blandingen tyndere efter dette punkt, vil det resultere i dårlig ydelse og beskadigelse af motor.

    For finindstilling af motor.

    Drej nålen til blandingsforhold ind (med uret) 1/16 omgang og fortsæt kørsel. Læg mærke til om ydelse og hastighed øges. Fortsæt med at gøre blandingen tyndere med 1/16 omgangs intervaller indtil:

    • Der ikke længere kan mærkes en ydelse eller hastigheds forøgelse eller
    • Motoren har udsættere ved høj hastighed eller
    • Motoren bliver overophedet.

    Symptomer på overophedning:
    • Damp eller røg fra motorens overflader.
    • Tøven acceleration. (som om den løber tør for brændstof)
    • Knalde eller klapre lyde under acceleration.
    • Tomgang varierer

    En af ovenstående symptomer indikerer at blandingen er for tynd. Drej nålen til blandingsforholdet ud igen (mod uret) 1/16 omgang, skal du ikke konkurrere, vil jeg rekommendere at dreje den yderligere 1/16 omgang ud, for at øge levetiden på din motor.

    Tillykke du er nu klar til at køre med din model.


  • #9   12. jun 2007 Esben: Hvorfor skal man opfinde hjulet en gang til. Det er meget nemmere at bruge noget der er testet og fundet i orden.

    Selv om en herinde på rcgalleri stykkede en tilkøringsguide sammen, så ville andre stadig henvise til andre, og mene at de var bedre.

    Der findes ikke kun en korrekt måde. Man kan så diskutere i uendelighed, hvilken metode er mest korrekt.


  • #10   26. jun 2007 - Haderslev - Per R:
    Det har du kopieret fra interware? Right?


  • #11   16. dec 2007 Tudsind tak for hjælpen .

    og jeg lytter IKKE til Kasper B, da jeg gerne vil køre med den 2 gange


Kommentér på:
tilkørsel

Annonce