{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
646 visninger | Oprettet:

Gearing og novak+sphere {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at købe en Velocity 5.5turns novak motor til min Tamiya 415, og er i tvivl om hvilken gearing jeg skal vælge til den ..

Jeg skal køre på Odensebanen, hvilken er en stor udendørs bane.. Min gamle gearing er 20 pinion, 78 spurgear .

Havde tænkt mig at smide 35 pinion, 100 spurgear i den ..

Det 78 tands er slidt, så ligemeget hvad skal jeg have andet spurgear ..

Derudover vil jeg lige høre, om der nogen der ved om en LRP sphere esc passer med en novak 5.5 turns brushless motor ..

Esc kan tage ned til 5.5 brushless og 7 brushed ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearing og novak+sphere
  • #1   26. aug 2007 Hvis det er 2006 modellen af Sphere kan du roligt regne med at den lukker ned på grund af varme, hvis du sætter den samme med en 5,5 og kører på 6 celler.

    Jeg er slet ikke sikker på at du kan få plads til et 100 tands spurhjul på den heller. :S Og normalt så gearer man lidt ned, når man skifter til en hurtigere motor end den sædvanlige. Det er nok sikrere at starte lidt lavt med gearingen, og så høre på motoren om den render ordentligt ud når den skal, så den ikke skal sejtrække hele banen rundt, for så slår Spheren IHVERTFALD fra, hvis det er den "gamle" model uden køleblæser..


  • #2   26. aug 2007 lort ..

    Det er den gamle model ja ..

    rcedge.dk har kun ned til 96 tands spurgear, så måske skal jeg have fat i et andet sted for at handle tandhjul .. kender du et sted ?

    Hvilken gearing ville du så anbefale til den?


  • #3   26. aug 2007 Hvad hvis jeg smækker en blæser på svinet ? Tror du det ville køre så ?

  • #4   26. aug 2007 Du kan købe nogle af de her Kimbrough-gear til den.. Dem har jeg selv brugt i flere tilfælde, og er meget tilfreds.. Derudover er der Xenon-Racing som også laver gode spurhjul..

    Jeg kan ikke huske hvilken gearing jeg kørte med i min egen 415, da jeg har skiftet en del rundt på dem med tiden.. men hvis du skal køre udendørs, kunne det måske godt være en ide at gå tilabge til standard 48-pitch gear.. De har jo lidt større tænder, og vil så nok holde lidt bedre til det støv, der uvægerligt vil være på en udendørsbane..

    Du kan evt. kigge på denne side:

    http://www.gearchart.com/index.cfm?fuseaction=chart.create

    Der kan du udregne "overall ratio" osv. ved at taste de forskellige fakta ind om din bil..


  • #5   26. aug 2007 Kræver det noget at skifte tilbage til 48DP ?

    Hvis jeg laver en gearing der hedder 78 spur og 20 pinion igen, så kan jeg lige teste det, og så prøve 76:25 senere hvis det går fint ..


  • #6   26. aug 2007 (link fjernet)

    Og så bare et 20-tands 48-pitch pinion ..


  • #7   26. aug 2007 (link fjernet)

    Og sådan én til min fartregulator ..


  • #8   26. aug 2007 på 6 celler og med en 5.5 turns ville jeg nok starte ud med 8 i total gearing (kig på dit gearingsskema) og holde øje med temperaturen på både motor og regulator.
    Men det er nok en go ide at købe den nye LRP 2007 TC fartregulator med blæser osv fremfor den gamle. når du vælger at køre 6 celler.


  • #9   26. aug 2007 Troels S : Hvis jeg ville have en ny fartregulator, så havde jeg bare købt en novak GTB sammen med motoren, men jeg vil helst undgå dette, så kan man ikk bare sætte en blæser på den gamle ?

    Pikolai aka Mulle! A

    Takker ;D


Kommentér på:
Gearing og novak+sphere

Annonce