{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
774 visninger | Oprettet:

Lipo batteri efter brug {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har slået mig på lipo batterier og jeg syntes ikke jeg kan finde noget på nettet om hvad jeg gør når jeg har opladet, kørt og vil køre igen.
Skal jeg aflade/dischange hver gang jeg har brugt det eller kan jeg bare sætte det i laderen og oplade den igen. Jeg oplader selvfølgelig på Ballanced mode.
Hilsen
Rene´


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Setting up ceiling lamps 1.200 kr.
  • Montage af skabslåber, opsætning af lamper, billeder, knagerække, hylde 1.249 kr.
  • Reparation af vaskemaskine der lækker vand/stop i indtag af vand 1.200 kr.
  • Tilslutning af nyt komfur 1.250 kr.
  • Housecleaning work 300 kr.
  • Advarselslampe bil 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lipo batteri efter brug
  • #1   28. maj 2020 Optimalt skal de have omkring 3.8v pr celle. Når du ikke bruger dem.

    De må ikke aflades 100%. Der har de ikke godt af.


  • #2   28. maj 2020 Tak for svar det vidste jeg godt, når jeg ikke bruger dem så lader jeg dem på storage mode på opladeren. så de kommer ned på 3.8v
    Det var mere når jeg har kørt med batteriet må jeg så sætte det til at oplade igen bagefter uden at skulle aflade det først.


  • #4   28. maj 2020 Du sjat lader lige så meget du vil på dem smiley

  • #5   28. maj 2020 Ok fedt gutter 1000 tak for svarene

  • #6   28. maj 2020 Men ALDRIG under 3 volt per celle, så sørg for at lipo cut off er slået til på din fartregulator smiley

  • #7   28. maj 2020 Og lad være at lade med for mange Amp.
    I forhold til dit batt. Størrelse


  • #8   29. maj 2020 Cut off på ESC er slået til, jeg giver dem Storage på laderen når jeg har brugt dem sidste gang på en dag og jeg lader dem på ballanced, er det ikke sådan man får mest ud af sine batterier og også den bedste måde og passe på dem?

  • #9   29. maj 2020 Jo det er fint
    Bare ik lade dem for hårdt
    Heller længere ladetid


  • #11   30. maj 2020 Jeg lader mit 2S 5300mha 7,4V på 5,0 amp, er det ok og gøre det?

  • #12   30. maj 2020 Helt fint. Du kan også sagtens lade mere. Jeg lader selv 10-15 ampere på mine

  • #13   30. maj 2020 Jeg har ikke travlt lader aldrig med mere end halvdelen af Amp.
    Så 5000 mah lader jeg med 2 - 2/12 Amp.
    Max.


  • #14   31. maj 2020 Ok hvad grund gør du af? Er det noget man normalt gør?

  • #15   31. maj 2020 Jeg gør ihvertfald
    For ik at stresse dem
    Lader dem også køle af inden opladning
    Går både med livrem og seler


  • #16   1. jun 2020 Det er ikke noget dårligt råd - LIPO bliver belastet af for hård ladning. Der er delte meninger om hvad 'for hård' så er. Og der er stor forskel på batteriernes tolerance. Jeg lader som trådstarteren. Eller det vil sige, det er ikke altid jeg husker at storage lade. F.eks hvis man tror man skal køre dagen efter og lader det ligge, og pludselig er der gået en uge...

  • #17   1. jun 2020 Er sgu en rebel lader på fuld skrald med 10 amp. på alt.
    Har aldrig ladet noget til storage, når batteriet har kørt og lipo cutoff står til 3,2 volt, ja så cutter en Hobbywing esc. (Har ikke andet på alle biler) pænt omkring 3,2 volt belastet.
    Det er når batteriet har hvilet omkring 3,6V pr. celle.
    Om det set med elektrotekniske briller er 3,6 eller 3,8 er virkeligt 100% lige gyldigt.
    Mine ældste 4S batterier er fra 2014, og de kører sgu stadigvæk på fuld skrald.
    Eneste batterier jeg har haft der er gået døde er kineser batterier fra HobbyKing med deres optimistiske C angivelser.


  • #18   1. jun 2020 Der er mange meninger og mange vaner. Min vane er at lade på 1C. Det vil eksempelvis sige 5 ampere på et 5000mAh batteri.

  • #19   1. jun 2020 Så i har et problem med at lade med mere 1c feks 5 amp.

    Så sætter i dem i biler der hiver ufatteligt meget strøm ud af den og det er helt Ok?

    Feks i modified hvor de køre med 4.5-5.5 turns motore. Bruger de små 4000 mah på 5 min. Motoren kan altså hive med 40-ish amp ud af batteriet.

    Jeg tænker i bare skal give den gas med at lade smiley


  • #20   1. jun 2020 Opladning og afladning er ikke det samme. Et batteri der kan aflade 60 ampere kan man ikke forvente tåler at blive opladet med samme ampere.
    Når mobilers batteri (som er Li-ion og I det store hele fungerer meget som LIPO) forringer kapaciteten efter et års brug +/- så skyldes det batteriets kvalitet og opbygning, antallet af op/afladninger OG at de fleste bruger lynladere til tlf i dag. Langsommere opladning giver bedre levetid. Sådan er det bare. Storage ladning, eller i hvert fald at lægge dem væk med mellem 3.6 og 3.9v/celle hjælper også, hvis de skal ligge længe.


  • #21   2. jun 2020 Ja man kan jo vælge altid at køre i den højre bane, og kun gå over vejen hvor der er fodgængerfelt. Internettets myter omkring lipo batterier er uendeligt.
    Man kan også blot kigge på producentens anvisninger, på de Gens Ace junior og jeg fyrede af i går står det: Charge Rate: 1-3C Recommended, 5C Max, så har da absolut ingen betænkeligheder i at fyre dem af på 10 amp. ladning.



  • #22   2. jun 2020 @ Jan det har jeg ikke noget problem med. Men der er ingen myte i at hårdere opladning slider på batteriet. Selvfølgelig må du lade med 10 ampere når det kan holde til mere. Men det holder længere hvis det oplades langsommere. Det er ingen myte. Så kan du argumentere om, hvor meget længere det rent faktisk er - det ved jeg ikke. Men hårdere opladning giver kortere levetid. Det samme gælder Teslas biler, din mobiltlf etc.

    Og så er det værd at nævne, at mange af dem der spørger herinde, køber f.eks Hobbypower batterier etc. Sidst jeg havde et af dem, var det max 1C opladning. Så hvis man skal rådgive alle, så hedder det max 1C opladning. Så skal de der har travlt nok selv finde deres genveje.


  • #23   2. jun 2020 Nej det hedder ikke 1C, det hedder producentens anvisninger, ligesom der er gældende for brug af næsten alt andet.
    Selv et billigt batteri som dette er angivet til 5C


    profilbillede
  • #24   2. jun 2020 Så må vi være enige om at være uenige. Jeg synes du gør det unødigt besværligt på den måde. Der er rigeligt med folk som hoster rundt i C-begrebet som det er.

    Hvorfor lade med 10 ampere når 5 er nok? Hvis du balancelader, så går ladetiden fra 60 til 40 minutter, hvis forskellen er så stor. Hvornår har man brug for det. Så hellere gøre det lettere at forstå. I øvrigt så henviser du til producentens anvisninger. Du har selv ved flere lejligheder skrevet (hvis jeg husker korrekt), at en del producenter puster deres specifikationer på batterierne op. Mener du det er anderledes med deres opgivelse af opladningseffekt? Og hvad med det faktum, at det er i producentens interesse, at deres produkt IKKE holder evigt - så du er nødt til at købe et nyt?


  • #25   2. jun 2020 Hvad betyder fx 5c charge?


  • #26   2. jun 2020 C er kapaciteten på batteriet, f.eks. 5000mAh = 5Ah.
    Så med 1C menes der at lade med 5A, 2C = 10A osv.


  • #27   2. jun 2020 Det var da tåbeligt, hvorfor ikke bare skrive hvad de kan lades med, men jeg lader med 5 amp på mit så jeg er vist ok på ladnng

  • #28   2. jun 2020 Argh nu kommer du ud i konspirationsteorier.


  • #29   2. jun 2020 @ Jan: næppe. Det er et simpelt faktum, at man har brug for at sælge så mange produkter som muligt. Hvis man laver et batteri der holder i ti år, sælger man færre, end hvis man laver et der holder et år. Hvis du laver et der holder ti opladninger, så sælger man nok endnu færre, så der er en balance. Man må ikke kunne sige, at ens produkt er i decideret dårlig kvalitet.

    Men der er intet konspiratorisk over, at virksomheder forsøger at finde den balance, snarere end at producere noget der holder evigt. Alt andet ville være dårlig forretningssans.


  • #30   2. jun 2020 @Jakob.

    Har du prøvet og have er barn stående og vente på et batteri bliver ladet færdig?

    Så lover jeg dig du sætter den på max hvad de lader kan. Absolut INGEN grund til at lade på 5 hvis de lader kan lade med 10-15-20....

    Har selv batterier som er købt brugt af en som kørte modified. De bliver straffet hårdt. (Mest når de sidder i bilen) og de fejler absolut intet.


Kommentér på:
Lipo batteri efter brug

Annonce