{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

Sebastian M
Sebastian M
Emner: 1 Svar: 3

To ens biler, men forskellig trækkraft {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har et problem så jeg håber nogle kloge her inde kan hjælpe mig med at forstå (:

Jeg har to næsten ens 1/10 skala biler. De har samme motor, men forskellige ESC'er. Den ene bil er ualmindelig dårlig til at trække op i fart fra når den holder stille.
Den skal ikke sidde fast i noget som helst, så går den bare ud i stedet. Det er på trods af at der er en mindre pinion på motoren, og jeg har også prøvet at sætte mindre dæk på end den anden bil, men lige lidt hjælper det.
Når først den bare får en lille smule fart på, så kan den nærmest trække igennem hvad som helst, og hvis man bare giver den fuld gas, så vælter den bagover, når den først lige får ved. Men helt fra nul op til 1-2 km/t kan den intet.

Jeg har prøvet at kalibrere fjernbetjeningen flere gange, det lader ikke til at gøre nogen forskel.

Er der nogen der kan finde en god grund til dette, så jeg eventuelt kan løse problemet?

På forhånd tak.

Mvh. Sebastian

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• sengmontering 650 kr.
  • Dør spærret af vaskemaskine og/eller tørretumbler 710 kr.
  • Åbning af et gammelt apotekerskab 600 kr.
  • Samle en seng 300 kr.
  • Reparation af huller i tagrender 1.200 kr.
  • Samle grill 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  To ens biler, men forskellig trækkraft
  • #1   17. feb 2021 Det ser ud til at det er brushless ikke? Jeg havde en truck den, kørte ikke godt under 5 km/t, men kom den op i fart så kørte den godt. Lidt som du beskriver.

Problemet er den måde en motor/esc fungerer på. Rotoren (den del af motoren der drejer rundt) er en fast magnet mens statoren (anden af motoren) er en elektromagnet der skifter mellem nord/syd pol. Se god forklaring: https://youtu.be/CWulQ1ZSE3c

Den motor på videoen er en Brushed (en RC motor er typisk vendt modsat så det er magneten er er rotor og yderkanten af motoren der er elektromotor). Som du kan se så er det tidspunkt der skiftes mellem nord/sydpol mekanisk styret.

I en brushless motor er det ESC der vender nord/syd og ikke en fast kontakt. Så ESC skal vide hvilken position rotoren har for at kunne skifte korrekt. I en sensored brushless er dette ikke et problem, da der sidder sensorer i motoren som er forbundet med ESC med et sensor kabel. Denne slags motor/esc er i den dyrere ende. Din bil har formentlig en sensorless esc/motor (det er den mest almindelige i offroader) og så har ESC ofte lidt svært ved at få motoren til at køre godt ved få omdrejninger.

Nogle sensorless brushless ESC er bare bedre til dette end andre, jeg gætter at enten er din ESC ikke god eller passer ikke til størrelsen på motoren.

• Sebastian M
    Sebastian M Tilmeldt:
    okt 2020

#2   17. feb 2021 Hej Claus

Tusind tak for uddybende forklaring!

Det lyder bestemt som om du har fat i hvad problemet nok er, så jeg må forsøge mig med en anden ESC. Jeg ville bare ikke skifte, før jeg fik en god grund til det (:

Mvh. Sebastian

• #4   19. feb 2021 har du prøvet og tjekke indstilningerne/programeringen på dine esc,
    man plejer jo og kunne justere bla hvor hårdt de sætter igang osv så måske den ene er justeret til og bare sige Røvhul så snart du giver den gas og den anden er justeret til og starte bløder op pga den måske har kørt på meget løst underlag

• #5   6. mar 2021 har du evt extra hjul som du vil sælge

• Sebastian M
    Sebastian M Tilmeldt:
    okt 2020

#6   6. mar 2021 Hey, jeg har fundet ud af dette. Jeg har prøvet at skifte ESC og det har hjulpet, så det må være timingen eller anden indstilling på ESC'en der er forkert. Problemet er at jeg ikke kan finde ud af hvilken ESC det er, så jeg kan ikke finde en programmerings tabel til den. Og jeg tænker ikke det giver gode resultater at forsøge at programmere den i "blinde" smiley

#5 jeg har ikke lige umiddelbart nogle ekstra hjul jeg vil sælge, desværre.

Mvh. Sebastian

Kommentér på:
To ens biler, men forskellig trækkraft

Annonce