387 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

L**temanual! - Indstilling af karbu? L**temanual! - Indstilling af karbu?

Hey folkens!

Den manual jeg har til min vogn er godt nok noget l**t! Der er ingen diagram over karburatoren og de 3 skruer der er på den og den side som der bliver refereret også findes ikke... Så nu spørger jeg jer: Hvad er de tre skruer på karburatoren til? Jeg gætter på den som sidder lige hvor brændstofslangen kommer ind er den til at justere hvor tyk blandingen skal være med. Den store som er for "enden" af den er til at indstille med hvor meget karbu skal kunne lukke (aka. tomgang?) men den sidste skrue (på min model en lille sort skrue på "siden" som er meget svær at komme rigtigt til) har jeg INGEN anelse om hvad er til? :-S Har I nogen idéer? Har jeres modeller også tre skruer på karburatoren?

-Anders

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Starthjælp til en benzinbil 220 kr.
  • inst af opvaskemaskine 500 kr.
  • Køleskabsreparation 1.380 kr.
  • Reparation af Samsung vaskemaskine 800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  L**temanual! - Indstilling af karbu?
  • #1   8. maj 2008 Den ved brændstoffet er nemlig hvor fed blanding, den anden du omtaler er til hvordan motoren skal trække i bunden. den sidste sorte er selve tomgangen

• #2   9. maj 2008 Hvordan kan det så være at tomgangen ikke ændrede sig når jeg drejede på den? Havde den MEGET langt ude men ingen resultat og bagefter skruede jeg den ind igen uden at der skete noget smiley Er det egentlig ikke også meningen at man skal kunne se gaspjældet åbne sig når man drejer på den? Det kan man nemlig ikke... Kun når man drejer på den som sidder på enden (den du siger er til bundgassen)

• #3   9. maj 2008 Hvis du kan skrue tomgangen ind uden der sker noget er det fordi gas spjældet ikke lukker helt i, dvs at der måske er 4-5 mm åbning

• #4   9. maj 2008 Jeg har lige fundet ud af at der er fire (4!!) skruer på min karbu :-S Fra venstre mod højre er de som følger: 1. sidder ved servostangen som går ind i karbu, 2. er den lille sorte som sidder nede ved bunden og er svær at komme til, 3. sidder der hvor brændstoffet kommer ind og stikker skråt opad og den sidst sidder for enden af karburatoren på siden (samme sted som den ved servoarmen men bare overfor)... Når jeg drejer på denne kan jeg åbenbart regulere hvor meget gasspjældet skal kunne lukke sig. Pt. er den skruet HELT i bund og spjældet ved indsugningen er cirka 1-1.5 mm. stort når bilen er tændt... Har jeg nu pillet ved noget jeg ikke skulle have gjort? Endvidere har jeg stillet på den sorte skrue i bunden men dette gav intet hverken ind eller ud smiley Kan dog ikke huske hvor den stod mere nu - Men eftersom der ikke er nogen forskel går det vel nok?

• #5   9. maj 2008 Tjek www.fj-hobby.dk - der er et par rigtig gode guides. Se om de ikke kan bruges.

• #6   9. maj 2008 Vil jeg prøve... smiley Har lige været ude og køre den 1. tank af i tomgang. Fik den til at gå nogenlunde roligt men temperaturen steg efter 10 minutter cirka til 120+ grader og jeg slukkede. Så lod jeg den køle af og startede igen. Sådan gjorde jeg indtil tanken var tom... Til sidst prøvede jeg lige om den kunne trække men den var MEGET sløv smiley Jeg ved godt den ikke er kørt til men er det normalt at den bliver så varm bare i tomgang? Vil jo ikke ødelægge motoren imens jeg kører til...

• #7   9. maj 2008 Hvis din LSN står alt for fed eller alt for mager, så er det meget normalt, men hvis den står rigtigt er det ikke.

Har du indstillet din motor på Fabriksindstillinger inden du startede?

• #8   9. maj 2008 hvis jeg var dig ville jeg skrue bundskruen ½ omgang ud og det samme med topskruen

• #9   9. maj 2008 Hvad hvis den får så meget at den bliver var derfor.

Hvor meget ryger den og hvormeget brændstof løber der ud af udstødningen?

• #10   9. maj 2008 Hvilken bil snakker du om. Det ville jo hjælpe en del.
    Ellers tag nogle billeder af svinet...

• #11   9. maj 2008 Nu har jeg oprettet min bil med tilhørende billeder smiley Når den er optaget lægger jeg også et lille videoklip ind med bilen i tomgang.
    Jeg har lige kørt tankt nr. 2 af og denne gang blev den ikke helt så hurtigt varm. Jeg har ikke stillet på noget for min manual siger INTET om hvilke skruer der er til hvad! Der er ikke engang nogle billeder og Graupners hjemmeside har ingen manualer til min model heller smiley Så hvis I gider må I gerne starte HELT forfra... Der står forresten heller intet i manualen om hvad indstillingerne skal være fra fabrikken.
    Mht. røg så kommer der kun meget lidt synlig rød ud og udstødningen sprutter en smule engang i mellem...
    Jeg har taget en del billeder af min karbu så hvis I vil må I meget gerne forklare mig hvad de 4 skruer gør! smiley

• #12   9. maj 2008 For nemhedens skyld er her et lille link:

http://www.rcgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=22485&ipc=79800

smiley

• #13   9. maj 2008 Hvis der ikke er noget røg, så skal skrugerne ud, på nær den lille sorte der er til at stille tomgangshastigheden på.

• #14   9. maj 2008 Godt nok smiley Ved du hvad de tre andre er til og hvilke der er vilke?

• #15   9. maj 2008 Lige to ting mere smiley

1. Jeg har uploaded video med min RC i tomgang...

2. Så snart jeg rører bremsen dør motoren så dette skal bestemt også stilles! Men hvordan? Gør jeg dette på skruen på enden af karburatoren i modsatte side hvor servoen har fat eller...??

• #16   9. maj 2008 Har du overhovedt tjekket på min hjemmeside som Zidi linkede til?

Der er en guide der næsten fortæller alt det du skal vide.

• #17   10. maj 2008 Har læst igennem manualen nu og er blevet lidt klogere... Dog er jeg stadig i tvivl om 1 af skruerne på karburatoren smiley

Som jeg kan læse mig frem til er denne skrue LSN:
    (link fjernet)

Den lille sorte skrue er tomgangsskruen og den skrå bronzefarvede er HSN:
    (link fjernet)

Er det så vidt rigtigt forstået? smiley

MEN hvad er dette for en skrue så som sidder på enden af karburatoren?
    (link fjernet)

Vil jo gerne være sikker på hvad det hele er til + Jeg har stillet på skruen lidt (dog gav det ikke noget resultat) og vil selvfølgelig være sikker på der ikke sker noget herved! :-S

• #18   10. maj 2008 Hvis du har en skrue der på det første billede, så er den ALT for langt inde.

Og så vil den på sidste billede, være til at styre hvor den går fra LSN til HSN. Den skal altid stå glat med huset (Flush)

• #19   10. maj 2008 Ah nice! smiley Så ved jeg det...Tak!

Så er det nok derfor at den bliver så hurtigt varm i tomgang... :-S Hvor varm skal den egentlig være dér?

• #20   10. maj 2008 Når man har kørt med bilen skal den ligge imellem 110 og 130gr., også i tomgang.

• #21   10. maj 2008 Med mindre din manual siger noget andet.

• #22   10. maj 2008 Heh manualen siger intet smiley Men tak så har jeg sgu da noget at holde mig til...

• #23   10. maj 2008 Ah ja lige 1 ting til... Er der en standardindstilling som man kan arbejde sig ud fra? Jeg kan ingen finde til min motor så tænkte om der er en generel man kan bruge?

Kommentér på:
L**temanual! - Indstilling af karbu?

Annonce