{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.288 visninger | Oprettet:

Hvad er LIPO egentlig {{forumTopicSubject}}

Hey.

Jeg erkender straks at jeg ikke er den store nørd til elektronik, Så here goes:-)

LiPO batterier virker som om det er det man skal have, men jeg forstår ikke hvad der gør dem så gode i forhold til eks. de der deluxe pakker man kan købe i "gammelfars" butik..

det virker for mig som at de er besværelige at have med at gøre, der skal indkøbes underlige ladere med balancer ( og hvad er det i øvrigt )

De kan åbenbart sprænge i luften vede alm. brug osv..

Er der ikke en af jer der kan forklare mig fordelen ved disse batterier.

Ikke mindst hvorfor en 7,2 V 4000 mAh slet ikke dur i forhold til et lipo 7,4V 5200 mAh..

Jeg er helt tabt omkring den viden her..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er LIPO egentlig
  • #1   2. jan 2009 De vejer mindre og så er der flere volt i dem. Og så kan man lade dem op og have dem liggende til man skal bruge dem uden de mister power, så det er ikke nødvendigt for folk at lade med meget mere end de anbefalede 5 ampere som folk gør på de celler vi bruger idag for at få mere volt i dem. Mht. til holdbarheden vil jeg også tro LiPo er bedre men jeg ved det ikke.

• #2   2. jan 2009 aml celler kan også sagtens sprænge i luften ved alm brug, ved LiPO skal man bare ikke lade dem for hårdt, for så sprænger de i luften.

de er ret følsomme over for, for hård ladning, du må ikke lade med mere end en c, det betyder en gang kapacitet(4500 mah bat må lades med 4,5 ah)

en balancer sørger for at hver celle bliver ladet "så det passer", der kommer ikke for meget strøm i, hvis der er lidt forskel på en flere cellet pakke. da LiPO celler er følsommer over for oveladning.

LiPO har en mindr indre modstand, det vil sige du kan køre længere på den samme mængde mah på LiPO celler, end ved alm celler. volten er lidt højere, de er slidstærke hvis de bliver behandlet rigtigt og mister ikke strøm når de er ladet.

• #3   2. jan 2009 LiPo batterier er lavet af noget andet end de almindelige batterier. De har næsten 3 gange så mange volt pr. celle som de almindelige batts og de køre længere på hver ampere. Det kan godt være at der kun er 0,2 volts forskel, men der er noget andet der gør at lipo batterier er så kraftige:) Ret mig hvis jeg siger noget forkert smiley er ikke den store elektronik nørd smiley

• #4   2. jan 2009 Ok, so far so good..

Jeg fornemmer at de er fremtiden, og jeg dermed skal ud og investere lidt hårdt tjente kontanter.

Hvilken lader skal jeg købe for at være nogenlunde fremtids sikret? Og de batterier fra suspekt er de af den gode "sikre" kvallitet eller købes de bedre, og i så fald hvor?

• #6   2. jan 2009 De mister ikke effekt når de er i brug. Et NiMh batteri mister langsomt effekt når man kører men et LiPo holder effekte fra det kommer i bilen til det løber tør.

• #7   2. jan 2009 Lidt info om Lipo http://195.69.129.26/webshop/documents/ed3df8417174237e65f714fa510e3cf8/LIPO-info_1_.pdf
    Og en video hvor det går galt http://www.youtube.com/watch?v=YCWdnjLqVWw
    Det er altså meget sjældent at der sådan bare går ild i dem, men det sker. Det sker oftest ved meget kraftig overladning som i vodeoen, eller hvis der går hul i en af cellerne.

• #8   2. jan 2009 Kan anbefale dig den her.. bruger den selv.. Den er rimelig fremtidssikret, og den lader alle de batterier typer du har brug for..

http://planemania.dk/elektrisk/lader_mega_power_860_ds_da.html

Karsten

• #9   2. jan 2009 Kan lige tilføje..

Jeg har fløjet med Modelfly i ca 5-6 år nu.. Jeg har været på et udtal af Flyvepladser rundt om i DK, både udenfor og indenfor..

I de år har jeg kun set 2 ulykker med Lipo... Et hvor ejeren havde valgt det forkerte program i laderen.. Resultat = Batteriet gik op i røg, meget røg skal man nok sige :-)..

Det andet var en Lipo celle der var ved at blive ladet op mens det sad i Jet flyver..

Det gik osse op i røg. Men ejeren fandt aldrig ud af hvorfor... Batteriet blev flået ud af modellen, og der skete kun noget med batteriet.. Heldig nok..

Moralen er..

Bruger man dem efter henvisningerne og med omtanke.. Så ingen problem smiley

Håber du blev klogere..

Karsten

• #10   2. jan 2009 Tak for info..

Hvordan med batterier så? Hvad skal man gå efter af brands? Som med alt andet er der vel store forskelle der også?

• #11   2. jan 2009 Gå efter de kendte, og testede batterier... Men de er meget dyre.. Det kan lade sig gøre og finde rimelig batterier til rimelige priser...

Karsten

• #12   2. jan 2009 Hmm ok......

Prøver mig frem:-)

• #13   2. jan 2009 Har haft stor held med batterier fra ham her..

www.planemania.dk de er osse til og betale

Karsten

Kommentér på:
Hvad er LIPO egentlig

Annonce