{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor på nitro dør
  • #1   3. maj 2009 eller læs brugsanvisningen... kommer an på hvordan du kører, hvad vejret er, hvad gløderør, hvordan lufttilter har det, brændstoffilter og slanger... der er mange ting man skal vide inden man bare kan give et svar.

  • #2   3. maj 2009 brugsanvisningen har jeg desværre ikke. Alle slanger, tank og diverse er renset. Nyt gløderør også.

    Der sidder en skrue i toppen, og en i bunden af karburatoren. Hvilke gør hvad?




  • #3   3. maj 2009 kommer an på hvor varm den er, hvad gløderør, hvordan du kører den,

    Men ellers siger man hvis den går ud i tomgang skruer man ind på bundskruen, den sidder som regel altid i enden af gasspjældet (der hvor servo sidder fast i motor), hvis den går ud når den giver gas er det top skruen der skal ud, den der sidder skråt ned i motoren sammen med brændstof slangen.
    Men der er 1000...... muligheder, men en grundregel er altid, drej lidt på de skruer, altså 1/8 evt. 1/16


  • #4   4. maj 2009 køb nitrobogen ellers går du død i det, hvis du er grøn

  • kasper h
    kasper h Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 22 Svar: 132
    #5   4. maj 2009 Find grundindstillingerne på din motor på producentens hjemmeside, også kan nitrobogen være en god ide for en nybegynder. ellers finder der masser af videoer på youtube omkring indstilling af nitromotorer..

  • #6   4. maj 2009 1: Følg fabrikantes vejledning mht. indkøring, brændstof, gløderør og lignende. Ved du ikke hvordan justeringen på karburatoren er, bør den sættes tilbage til fabrikantens grundjustering.

    2: Start motoren og kør et par omgange på banen eller frem og tilbage på villavejen. Med grundjusteringen bør den 4-takte (lyde som en græsslåmaskine), ose meget, og køre langsomt med fuld gas.

    3: Koncentrér dig om HSN og skru evt. tomgangshastigheden op, hvis den går i stå pga. alt for fed blanding. Skru HSN 1/8 omgang ind, og kør frem og tilbage på langsiden. Læg mærke til om bilen kører lidt stærkere end før. Den kører sikkert stadig alt for langsomt (4-takter). Det lyder som om, at den ikke køre rent. Fortsæt med at skrue HSN 1/8 omgang ind ad gangen og kør frem og tilbage mellem hver justering.

    4: På et tidspunkt rammer du den indstilling, hvor den lige præcist ikke 4-takter mere, og så er du meget tæt på den pefekte indstilling. Skru nu HSM 1/10 omgang ind og lyt til motoren, når den kommer op i fuld fart. Den skal lyde rent, og nærmest ”ringe”.

    5: Skriger motoren ved fuld fart, eller taber den omdrejninger, står HSN for magert. Skru straks HSN ¼ omgang ud, og prøv igen. Husk at det kun er 1/10 omgang hver gang, når der skal finjusteres. Du må IKKE justere motoren til at køre så hurtigt ud af langsiden som muligt. Så vil den køre for magert!

    6: Hvis du mener at have fundet den rigtige indstilling, kan du prøve at skrue HSN 1/8 omgang ud. Da skulle du gerne se og høre at motoren ikke tager lige så mange omgrejninger end før. Skru derefter HSN 1/8 omgang ind igen.

    7: Først når du er sikker på indstillingen af HSN, kan du koncentrere dig om LSN. Det det gælder om, er at finde den optimale indstilling af LSN i forhold til HSN, da HSM har indflydelse på LSN. LSN har IKKE indflydelse på HSN i en skydekarburator! Har du først fundet den optimale indstilling, skal LSN faktisk aldrig justeres mere. Fremover er det blot en lille justering ind eller ud på HSN, der skal til.

    8: Lad motoren stå i tomgang i ca. 10 sek. Giv fuld gas. Motoren 4-takter nu, oser og accelererer langsomt, indtil den kommer lidt op i fart. Derefter trækker den fint op til fuld fart, fordi HSN er justeret korrekt. Skru LSN 1/8 omgang ind af gangen, og kør frem og tilbage, så motoren kommer op i fuld fart. Kører motoren meget fedt i bunden, kan det køle motoren så meget, at man ikke justere karburatoren korrekt. Der kan også ophobe sig for meget olie i krumtaphuset. Derfor skal den ”brændes af” mellem hver justering.

    9: Fortsæt indtil du har en god acceleration og en god jævn tomgangshasighed efter motoren har stået i tomgang i 10 sek. Det kan være, at motoren begynder at have en lidt for høj tomgangshastighed, jo mere magert tomgangsblandingen bliver. Juster den hvis det er nødvendigt.

    10: Er LSN indstillet for magert, har motoren en ujævn tomgang, end ved sidste indstilling. Måske er blandingen så mager, at motoren siger ”Ding ding ding” efter nogle sekunders tomgang, eller at den helt går i stå. Det kan også være at motoren ikke tager omdrejninger ved gasgivning, eller man skal put-gasse , før den tager omdrejninger. Lad motoren stå i tomgang i ca. 10 sek. og lyt.

    Færdig arbejde.

    Fremover er som sagt kun HSN der skal justeres lidt ind eller ud. Er du i tvivl om din motor kører magert, bør du skrue den ¼ omgang ud, og lyt og se. Hellere lidt for fedt end lidt for magert!!!


Kommentér på:
Motor på nitro dør

Annonce