756 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Lipo nørder. hjælp. Lipo nørder. hjælp.

Hey. har lige fået mig en stealth BL. og skal til at sætte mig ind i dette Lipo batteri helvede. hva skal jeg passe på med.

Bilen er helt standart og kører med 7,4 volt.

Går ikke ud fra jeg kan knalde den op på 11,1 volt, men hva betyder de forskellige tal og bogstaver. på det batteri jeg fik med bilen står der: 7,4 volt 2700 mA. 16c 30c

7,4 volt og 2700 mA. er jeg med på hva betyder, men det bliver straks værre med 16c og 30c.

Nogen der kan hjælpe med det. evt. et link til et eller andet.

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedrivning af væg 4.000 kr.
  • Ingen lyd på TV 500 kr.
  • Udskiftning af armatur til køkkenvask 1.150 kr.
  • Genbrugspladsen/ slå græs og fjerne ukrudt 1.650 kr.
  • Placering af opvaskemaskine inklusiv sokkel 1.250 kr.
  • Installation af opvaskemaskine 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lipo nørder. hjælp.
  • #1   24. nov 2009 Std ESC kan ikke klare 11.1 volt, men det kan motor godt i de 5 min jeg fik det testet

• #2   24. nov 2009 7,4 volt 2700 mA. 16c 30c

7.4volt - ja
    2700mamp - 2.7amp - jeps.

Det første tal som er opgivet med C = hvor meget batteriet konstant kan afgive af strøm.
    Det andet tal som er opgivet med C = hvor meget batteriet kan afgive af strøm i op til (som regl) max 15sek.

For at finde ud af hvor meget det så kan afgive.
    Så skal man tage amp og gange med det antal C batteriet kan lever.
    Dvs konstant 2,7 * 16 = 43,2amp
    I spids 2,7 * 30 = 81amp

• #3   24. nov 2009 kim P

Okay. Det skal jeg vist lige læse ti gange mere inden jeg helt forstår det he he he.

Skal man være særlig opmærksom på de to tal når man køber et nyt batteri.
    har kig på et 7,4 volt 5000 mA. 20c/30c

Er det noget jeg kan bruge eller vil det ødelægge esc'en

• #4   24. nov 2009 Det batteri du kigger på 7.4V "5000mamp = 5amp" og så 20c/30C

Dvs. det kan afgive konstant 100amp (5amp * 20c = 100amp)
    og i spids kan det afgive 150amp ( 5amp * 30c = 150amp)

Dit gamle batteri :
    7.4V "2700mamp = 2.7amp" og 16c/30
    Dvs. det kan afgive konstant 43,2amp (2.7amp * 16c = 43,2amp)
    og i spids kan det afgive 81amp ( 2.7amp * 30c = 81amp)

Så det nye batteri du kigger på, er på alle måder meget kraftigere end dit gamle.
    Men jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvad der kan holde sig til hvad, da jeg ikke ved noget om turns i el bil verden.

• #5   24. nov 2009 20/30 er nok til den bil med std motor, men vis du opgradere så skal du nok hoppe i min noget 25 smiley

• #6   24. nov 2009 Hej Earl Hickey
    En anden ting du skal passe på med LiPo, er at de ikke må aflades helt, så kollapser cellerne.
    Og så vidt jeg husker er der ikke nogen LiPo-cutoff på deb ESC der sider i Stealth BL.
    Derfor er det en rigtig god ting at putte sådan en LiPo Low Voltage Buzzer i din bil så den advare dig om når dit batteri er ved at være fladt smiley

LiPo Low Voltage Buzzer
    http://www.morfars.dk/rc/lipo-voltage-buzzer-p-4552.html

• #7   24. nov 2009 Sauron L

Har sat en low voltage buzzer i, så det skulle ikke være noget problem.

syntes bare ikke jeg kan finde nogle batterier hvor der står 16c/20c
    Ikke andre end dem de har ved morfars og gider ikke bruge penge på et 2700 mA.

• #8   24. nov 2009 Det er godt, det er sku kedeligt at futte batteriet af første gang man er ude at køre med det smiley

Hvad batterier angår, ville jeg selv ikke købe batterier der ligger under de 20C, f.eks. 20-30C
    Det er lige en tand for billigt, men 20C og derover er ok.
    Men det kommer jo også an på hvad du skal bruge det til smiley

• #9   24. nov 2009 Altså de skal jo bruges i min ny indkøbte stealth brushless men esc'en er jo "kun" 90A. og så kan jeg vel ikke købe 20c/30c vil det så ikke futte det hele af.

Havde kig på dem her.
    www.iccom.dk/Hobby/Batterier/batterier1

7,4 volt 4000 mA. 20c/30c
    men som kim p's lille regnestykke siger, så er det jo 4*30 = 120amp. og det kan esc'en vel ikke holde til.

Det kan godt være det er mig der er snot dum, men fatter ikke en skid lige nu :o)

• #10   24. nov 2009 (link fjernet)

Linket virkede vist ikke lige

• #11   24. nov 2009 Hvis du vil have MAX skrald på, skal du have et af de der 5000Mah 40C lipoer.... Der er f#ndme noget der rykker i r¤vhullet !

• #12   24. nov 2009 Hæ Hæ, C tallet er hvad batteriet kan give, ikke hvad motoren bruger smiley
    Du kan fint putte et batteri i din vogn som er på 8000C hvis man kan få det, det vil motoren ikke bruge mere strøm af.
    Men sådan et batteri er vandvittigt dyrt, så du kan nøjes med et 20-30C, det er til at betale sig fra smiley

• #13   24. nov 2009 Mike G

Ja mike det er jeg klar over, men jeg spørger jo ikke om hvad for et batteri jeg skal købe for at smadre min esc

• #14   24. nov 2009 Du gør det ikke let for mig sauron.
    Nu er jeg kun mere forviret end jeg var før. vil det sige at kim P's indlæg med regnestykket ikke kan bruges til noget.

Vil esc'en selv regulere hvor mange amp. den max må bruge.

Tror jeg skal have mine skolepenge tilbage igen :o)

• #15   24. nov 2009 Hvis du vil finde ud af hvor meget batteriet maksimalt kan yde skal du se på C tallet.. Højere C tal er Altid bedre (Hovedregel)

Du skrev højere oppe at du ikke kan finde et batteri med C tallene 16/20 med mange mah... Dette viser at du ikke helt har forstået hvad C tallet betyder..
    C tallet fortæller noget om hvor mange gange batteriet kan levere sin kapacitet. Dvs.. Hvis du vil have mange mah, men samme antal C, vil batteriets maksimale strømstyrke alligevel blive højere.

Men som Sauron fortæller er det motoren der bestemmer hvor mange ampere der bliver trukket gennem esc'en.. Batteriet kan kun BEGRÆNSE det hvis C tallet er for lavt, IKKE forhøje det hvis der er for mange..

Så igen.. Højere C tal = bedre

Der hvor batteriet kan være med til at ødelægge escen er hvis dets spænding er for høj. Derfor skal du kun have en spænding som både motor og esc kan holde til...

• #16   24. nov 2009 Dennis N

Du har fuldstændig ret. fatter ikke en skid :o)

Vil det sige jeg kan bruge alle de batterier der findes uanset mA. og c tal bare de er på 7,4 volt. (spænding)

Er virkelig ude på dybt vand her. men man kan vel kun lære noget af det forhåbentligt :o)

• #17   24. nov 2009 Ja. Du skal kun sørge for at summen af mah gange C tallet er højere end det ampereantal din motor kræver, også at batteriet kan være i din model (fysisk) smiley

• #18   24. nov 2009 okay. det må jeg lige hjem og lure på.
    puha. det er ligesom da man var til skriftlig eksamen i folkeskolen. sidder helt blank og fatter ikke ret meget he he he. men må hjem og se om jeg kan finde noget på min motor.

Tak for tålmodigheden.
    det kan vist ikke blive til meget mere end et 00 på den nye karakterskala.

• #19   24. nov 2009 hvis du kan huske lidt om elektronik læren fra folkebørgen, eller har lettere ved at læse dig til tingene på en lidt mere udførlig måde, så klik ind på nedenstående link.

Hvis du IKKE er stærk i kategorien så gem det til senere når forvirringen er blevet lidt mindre smiley

http://www.moelbach.dk/page_lipo_bat.html

• #20   24. nov 2009 er du god til engelsk?

• #21   24. nov 2009 Tass, The Slash Brother .

Er nogenlunde til engelsk

• #22   24. nov 2009 undskyld jeg spørge men er den motor der sidder i en stelth bl kraftiger en dem ezrun laver til 1:10 biler

• #23   24. nov 2009 Earl Hickey
    Hvis dine batterier ikke kan klare mere end f.eks 40A og du belaster dem med 40A, vil de blive meget varme og risikere at sprænge i luften smiley

Hvis dine batterier kan klare mere end f.eks 120A og du belaster dem med 40A, vil de ikke engang blive hånd lune og de risikere ikke at sprænge i luften smiley

Så let er det, jo flere C, jo mere kan batteriet holde til smiley

• #24   24. nov 2009 sauron

Ja det er jeg ved at fatte (langt om længe) og jeg er måske også ved at forstå at så længe jeg holder mig til 7,4 volt så er jeg også nogenlunde safe...........eller hva :o) he he. fuck altså.
    Man skulle vist være begyndt på denne hobby for 15 år siden, så havde man da været lidt bedre med.

• #25   24. nov 2009 Hold dig til 7,4V, ja smiley

• #26   24. nov 2009 Hæ Hæ det kan være noget rod hvis man for galt fat i det til at starte med smiley

• #27   24. nov 2009 Det vil sige jeg rent faktisk har fat i noget af det rigtige? :o)

• #28   24. nov 2009 Jeps, det køre bare, (på 40C LiPo´er smiley

• #29   24. nov 2009 finally.

Det tog godt nok også sin tid.

Og til alle jer der har fået et billigt grin på min bekostning.........velbekomme :o)

TAK for tålmodigheden.

• #30   24. nov 2009 Der er sq ik nogen der griner af dig.. og hvis der er burde de skamme sig :-b

angående engelsk, så havde jeg mulighed for at linke til en række you tube film kaldet "lipo university" der step by step går hele møllen igennem med lipo og motorer. Men det er på engelsk / amerikansk. lavet af "Squirrel / Squirrel Rod"
    Ganske udemærket guide hvis du er intereseret.

Men det lader jo til du har fat i den lange ende :o) Vi er sq alle sammen startet fra bunden hehe

• #31   24. nov 2009 Tass, The Slash Brother .

He he. Man kan godt mærke at indlæringen ikke er, hva den egenligt aldrig har været :o)

Skal vist lige ind og lure på youtube

Tak for hjælpen.

• #32   24. nov 2009 hvis andre skulle få lyst til at se det er her video 1.
    http://www.youtube.com/watch?v=sGgGH9pxAGA

Jeg har intet med det at gøre, jeg syntes bare det tar de basiske ting ganske fint. Har henvist mange til dem efterhånden med stor succes.

Håber det kan bruges, hvis ikke, så nap en øl og nyd aftenen :o)
    Skål !

Kommentér på:
Lipo nørder. hjælp.

Annonce