{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.450 visninger | Oprettet:

Mamba Monster - For lav Strømstyrke {{forumTopicSubject}}

http://monster.traxxas.com/showthread.php?t=498360

Mit indlæg bygger på dette jeg sad og læste på traxxas forum.

Det handler om en gut der har købt en E-revo Brushless Edit som så brændte af efter 2 runs
Han kørte 6 celler 3300mAh 25C, så kommer det sjove.

Folk påstår ESC er stået af pga han ikke har haft batterier der kunne levere nok strøm, er det bare mig eller lyder det som den værste gang lort EVER!?!
Jeg har kørt mit mamba monster med 4cells 2650 30C uden at brænde den af. Så siger de allesammen man skal og bør køre med 5000 mAh, min kører sgu fint på 3000 mAh

Mit bedste bud er at det var en fredags ESC fra mamba, de har jo ryg for at præstere rimelig forskelligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mamba Monster - For lav Strømstyrke
  • #1   3. jan 2010 Som Hr. Lund har sagt til mig. "MMM ESC'erne er som et lotteri - enten er de heldig eller har du trukket nitten" smiley

    Passer meget godt i dette tilfælde tror jeg.


  • #2   3. jan 2010 Din er jo også 30c hans var 25c Det kan jo være de ikke kunne levere varen i burst(?)

    Men ved ikke om det kan have noget at sige?


  • #3   3. jan 2010 Smashbash
    Han trak vidst nitten

    Bo
    mit batteri skulle kunne levere ca 80A og hans combo skulle køre levere det samme.
    Men ja, du har ret, man kan nok ikke sige hvad der er sket.



  • #4   3. jan 2010 Nej det er jo det, og der er da vidst også forskel på om producenterne lever mere eller mindre op til deres angivelser på batteri-pakkerne.

    Og ja det kan være en Mandags ESC smiley


  • #5   3. jan 2010 Motoren er målt til over 150A i optræk, det kan batterierne ikke levere, og derfor bliver motor, esc og batterier for varme.
    Så er det bare et spørgsmål om hvad der dør først. Her er MMM esc'en ofte den der trækker det korte strå. hvilket i mange tilfælde tar både motor og batterier med i købet.

    Jo, for lidt kraft i batteriet kan SAGTENS æde en esc. det er faktisk iblandt det værste man kan gøre sammen med for høj gearing og for lav punch level.


  • #6   3. jan 2010 Det er rigtigt hvad Tass, The Slash Brother siger.
    Hvis batterierne ikke kan give nok af ampere i toppen, dropper batterierne i volt og motoren har svære ved at trække vognen.

    Så resultatet bliver at i stedet for at motoren trække 150A i 2sek og så falder ned til 30A når vognen er oppe i fart, vil den bruge 120A i over 6sek før vognen er oppe i fart.
    Motoren vil på den måde kunne fordoble sit gennemsnitlige strømforbrug så både batterier, motor og ESC´en langsomt bliver varmet op for hver gang du gasser op for vognen.

    Når udstyret bliver varmt stiger modtanden i kræsløbet så strømmen har svære ved at komme igennem til motoren, og bliver til varme.
    Motoren vil igen bruge endnu mere strøm efterhånden som modtanden stiger og voltene falder, og den strøm der går til spilde bliver til varme.

    En ond cirkel smiley
    Så det er faktisk kun et spørgsmål hvilket led der er svagest, eller hvor du har sparet mest på pengene smiley


  • #7   3. jan 2010 Det er korrekt at drop i spænding vil giver højere ampere og højere ampere kan grille en ESC, så den er godtaget Sauron L

    Grunden til jeg ikke har grillet min med mit lille batteri, er at jeg ikke har gearet den ret hårdt (den var gearet til 45-50, hvilket er INGENTING)

    Men jeg takker fordi der var en der kunne give mig en forklaring smiley


  • #8   3. jan 2010 45-50 FED GEARING smiley
    Det er også rigtigt, køre man med en lav gearing i en tung vogn kan man udnytte en stor motorens bundtræk og på den måde spare strøm i forhold til en mindre motor.
    Det gælder om at sætte der rigtige udstyr sammen så man kan udnytte det 100% uden at nogle svage led brænder af smiley


  • #9   3. jan 2010 Grunden til den lave gearing var fordi jeg havde fejlet i bestilling af gearing, havde bestilt 54 tands spur hjem, men så kunne pinion ikke nå spur.

    Så kørte med 19-68, indtil jeg fik mit 24 tands pinion og 68 spur.

    Men nu hvor jeg får e-revo motormount hjem tror jeg, jeg kører 15-54, og så har jeg 18/19 og 24 til at køre hurtigt smiley


  • #10   3. jan 2010 Pølsesnak.
    Hvis det Tass skriver skulle være rigtigt, så betyder det jo at man kun må starte med fuld skrue. Hvis jeg starter langsomt, så trækker jeg for meget strøm.
    Hvis jeg starter med 1/2 kraft så bliver der ikke leveret kraft nok, altså bliver det hele for varmt????
    Iøvrigt - hvis modstanden stiger falder strømmen. Det er ohms lov.

    Hvis batterierne ikke kan levere nok strøm, så kører bilen langsommere.
    Hvis du kører LiPO vil du iøvrigt tydeligt kunne mærke hvis dine batterier ikke leverer nok - så får du LiPO cut-off under acceleration.

    Min påstand - du kan ikke brænde en ESC/motor af med for små batterier.

    Jeg er til enhver tid parat til at lave en test med et AA batteri tilsluttet en Mamba. (det burde den jo brænde af på, et AA batteri kan jo slet ikke levere nok strøm)


  • #11   3. jan 2010 Det er nu ikke pølsesnak, Mamba monster ESC'en er meget følsom over for spændingsvingninger og hvis man bruger lipo som ikke kan levere nok saft eller som er for ustabile, ja så går det for det meste ud over ESC'en.
    Der er masser af tråde og snak om det på bl.a. Traxxas forum'et , en masse har fået ødelagt deres esc'er og nogle endda op til flere, sikkert på grund af for dårlige lipoer med for lidt power, her lige et kort eksempel som forklarer lidt:

    "
    Castle has begun recommending 'quality' batteries because of failures they have observed in their own product

    If you sift through RC forums you'll find a few people from Castle adding more comment about batteries & they all echo a common concern with noobs running lesser quality cells in extremely tough scenarios...the cells then become the weak link in the system but the failures tend to present themselves in the ESC because of causes like ripple currents etc

    In other words Castle would suggest you use packs capable of 120amps. The better the cells the less likely system damage is...experienced users are capable of running weaker packs but they have a good understanding of the vital signs & know their set ups well
    "
    'lånt' her fra
    http://monster.traxxas.com/showthread.php?t=502656

    Dvs et godt sæt lipoer til en E-Revo eller andet med Mamba Monster esc, bør have 5000 mah og ihvertfald 25c eller bedre.

    Jeg kører med 5000mah på 20c i min og den kan jeg slet ikke udnytte fuldt ud, for så går det ud over både esc og batterierne.


  • #12   3. jan 2010 Fra Mamba Monster manualen:

    Problem: My vehicle acts like it has “turbo lag” (poor acceleration/punch for the first few feet or yards, and then it “kicks in”).

    Solution: Make sure you’re using high quality batteries and a battery connector capable of high amp flow (40-100 amps). This behavior is very typical of a battery pack that is having difficulty providing the power your vehicle/system requires for top performance.

    Min påstand er at hvis du ikke oplever ovenstående, så har du intet problem.


  • #13   3. jan 2010 Har du iøvrigt et link til den artikel hos Castle?

    (...og hvor vi dog glæder os til at komme ud og køre igen - det er godt nok koldt. Men lige nu morer jeg mig med at montere killswitches i mine baja'er....)


  • #14   3. jan 2010 Ja glæder mig sgu også til at komme ud og køre igen, men lige nu er der bedst indenfor ved Xboxen og pc'en smiley

    Jeg har oplevet et par gange, at mine lipo næsten var 'flydende' og esc blæseren kørte som en gal, efter det har jeg nedjusteret poweren lidt , ihvertfald indtil jeg får nogle lipoer med større c-tal.


  • #15   3. jan 2010 Jeg kører med 3000 mAh 40/50 C og når jeg får kørt mere til sommer kan vi jo så se om den brænder af.
    Den blev ikke varm da jeg testede, hverken ESC, motor eller batterier.

    Men som jeg forstår det så handler det hovedsageligt om at passe på med at geare for hårdt.


  • #16   3. jan 2010 Ja, man skal finde en god mellemting, ikke for varm motor og ikke for varm esc/batterier. Så man bør ændre lidt på sin gearing, alt efter hvad underlag man kører på.
    Jeg har 2-3 pinions jeg skifter imellem, alt efter underlag, og min Mamba har da holdt godt, endnu smiley


  • #17   3. jan 2010 Gearing er vigtig. Og så hvordan du indstiller din esc. Timing, punch etc.
    Men moralen er, at du skal mærke på dit udstyr om det bliver for varmt.

    Nyt setup = holde øje med temperaturen på Batteri, ESC og motor.
    Kør en lille langsom tur frem og tilbage -> check temperatur
    Lidt mere fart -> check temperatur
    Mere fart, længere tid -> check temperatur

    osv. osv.

    Du kan brænde alt af, men hvis du holder øje med dine ting og er opmærsom behøver du ikke at gøre det........


  • #18   3. jan 2010 Opmærksomhed er vigtigt

    Men ikke bare temp, man skal også lægge mærke til om ydelsen falder.


  • #19   3. jan 2010 Hvis ydelsen falder, så er der også noget der bliver varmt smiley

  • #20   3. jan 2010 40C Burst må da være nok til at kører ESC'en godt "balanceret" ikke sandt?

  • #21   3. jan 2010 skulle også mene 30/40 C er gange fornuftigt.

  • #22   3. jan 2010 Godt nok. Vil nødig begynde at brænde skidtet af smiley

  • #23   3. jan 2010 øhm.. hvordan kan 40c være nok, når der ikke er data på kapacitet???

    Mupersule N - et batteri der ik kan levere nok strøm vil da på ingen måde gå i lipo cutoff, batteriet er jo ikke i stand til at afgive al dens kapacitet på 1 gang, det er ligesom der problemet ligger.
    I øvrigt vil stigende modstand ikke være ensbetydende med faldende strøm, DET er pølsesnak.
    Når modstanden stiger, vil spændingen falde, og motoren vil defor netop trække flere ampere.

    I princippet er det nøjagtigt det samme som der sker med en nitro motor der får for lidt brændstof. Det går vældig fint det første stykke tid, indtil den magiske grænse er opnået... puff.

    Ydermere har du ikke helt styr på hvordan en esc virker.
    ESC'en begrænser ikke spændingen til motoren, motoren for batterispænding uanset om det er halv eller fuld gas. esc'en styrer motorens omdrejninger ved at regulere det tidsrum motoren for spænding tilført, hvilket oftest er opgevet i form af en frekvens gang. billig/dårlig har ofte lav frekvens, og de dyre/bedre har højere frekvens, og kan derfor regulere motoren bedre, hvorved den kører mere "smooth"
    Dvs en motor der kører på halv kraft giver en større belastning for ESC'en end når motoren går fuld knald (her snakker vi konstant, ikke optræk)
    Det er præcist det samme der sker ved brug af punch eller for svage batterier, motoren hiver efter noget den ik kan få, hvilket resultere i varmeudvikling.

    Og så syntes jeg egentligt det er lidt sjovt at det er gået fra at det ik kan lade sig gøre, til at man bare skal geare ordentlig, og være opmærksom på temp...
    Forresten kan man ik holde øje med temp uden temp gun. fingeren er alt for upræcis, og kan ik "måle" der hvor det er nødvendigt.


  • #24   3. jan 2010 Tass @ 40C / 5400mAH / 7,4V og så i Dual så det bliver til 14,8V og 4 celler smiley

  • #25   3. jan 2010 se det var bedre smiley
    kan nævne mange 40c batterier der ik ville kunne levere nok :o)


  • #26   3. jan 2010 Mine er faktisk dem fra Suspect. Og der har endtil videre ikke været problemmer hverken på Mamba eller EzRun 1:8 combo, selvom mange synes det er skod batterier smiley

  • #27   3. jan 2010 nu trækker ez3674sl heller ik synderligt meget... smiley
    men har ingen erfaringer med de batterier, så kan ik udtale mig om dem... Ud over at de er røv dyre i dk hehe


  • #28   3. jan 2010 Næ det gør jeg heller ikke, men det er rigtigt nok at Ezrun 1/8 motoren ikke bruger synderlig meget strøm.
    Jeg brænde motoren af på 4 cellers 4400mah 20C, hverken batterier eller ESC blev varme smiley


  • #29   3. jan 2010 Ja, ret dyre batterier!!
    Og nej 2350kV motoren trækker ikke det store, og den er godt nok heller ikke særligt kraftfuld smiley


  • #30   3. jan 2010 Tass skrev:

    "I øvrigt vil stigende modstand ikke være ensbetydende med faldende strøm, DET er pølsesnak.
    Når modstanden stiger, vil spændingen falde, og motoren vil defor netop trække flere ampere."

    Jeg gentager:

    ohms lov: U = I * R

    Eller på dansk:

    Spænding = Strøm * Modstand

    ...omskrives til....

    Spænding / Modstand = Strøm

    Se det hænger jo ikke sammen med din påstand. Hvis du kan modbevise ohms lov står du til en nobelpris.

    Jeg ved godt hvordan en ESC virker, men jeg ved også at man opgiver strømmen og spændingen som en effektiv værdi. Hvis jeg har 7 volt jævnspænding og hakker det i stykker så der er slukket 50% af tiden så har jeg 3,5 volt. Ligesom der er 230 volt i stikkontakten (i virkeligheden er der +/- 315 volt)


  • #31   3. jan 2010 ...og jo et batteri der belastes for hårdt vil have faldende spænding.
    Prøv at sætte et voltmeter på dit LiPO. Herefter kortslutter du udgangen, så kan jeg garantere at du har tæt på 0 v på udgangen.
    (...lad nu være med at prøve.....)


  • #32   3. jan 2010 hehe, nu er et BL system ikke jævnstrøm...

    og uanset hvor stor en motor du hægter på et lipo vil du ik kunne hive det fra 4,2v til 3v medmindre det er så underdimensioneret at man slet ik børrøre ved det.... det kan bare ikke lade sig gøre. At du begynder på kortslutning har ik noget med sagen at gøre, da det er et HELT andet scenarie...

    Og nej, jeg vil ik modbevise ohmsloven. men du har stadigt ikke forstået at det er motoren der hiver efter strømmen, ikke esc'en der levere strømmen. derfor vil faldende spænding betyde stigende strøm.
    Det eneste esc'en gør er at begrænse...


  • #33   3. jan 2010 Nej, stigende strøm betyder faldende spænding, da du får et større spændingsfald over batteriet. Det er det som står beskrevet i Mamba manualen.......

  • #34   3. jan 2010 ehm, hvorfor siger du nej, for at gentage det jeg har sagt?

  • #35   3. jan 2010 Du skrev at "faldende spænding betyder stigende strøm".
    Jeg skrev at "stigende strøm betyder faldende spænding".

    Årsag og virkning er modsat i det jeg skrev i forhold til det du skrev smiley


  • #36   3. jan 2010 scenariet er jo nøjagtigt det samme...

    hæver du spændingen skal motoren arbejde mindre for at opnå det samme, og har dermed mindre amperre forbrug.
    sænker du spændingen skal motoren arbejde mere for det samme og forbruger derfor mere..

    Det går ud på ét...

    Strømmen ændrer sig i takt med det motoren skal lave. 2 ens scenarier hvor motoren stilles over for den samme opgave vil den hive flere ampere med lav spænding end den vil med høj spænding. hvad er det lige du er ude efter??

    du påstår det jeg siger er forkert, hvorfor?


  • #37   3. jan 2010 Fordi det var forkert. Du byttede om på årsag og virkning.

    Iøvrigt så kan motoren ikke bare "hive" flere ampere ved lavere spænding. Hvis motoren har en given modstand, så vil en given spænding føre til en given strøm. En lavere spænding fører til en lavere strøm. Motoren bliver jo ikke pludselig kraftigere fordi du sænker spændingen.
    (...jeg dropper ud nu, jeg skal i seng....)


  • #38   3. jan 2010 Årsag og virkning er den samme... det er motoren der er tale om, ikke batteriet... Det er et scenarie...

    Jeg gir op.


  • #39   4. jan 2010 Jeg gir også op.
    Vi må mødes en dag, og køre med bilerne, og diskutere det færdigt....
    smiley


  • #40   4. jan 2010 Ja den med at køre er jeg med på.
    Husk multimeter smiley



  • #41   4. jan 2010 Nu er jeg ikke den store haj, men tror jeg har fanget et par ting alligevel.

    I virkeligheden skal motoren vel ses som en konstant? Ved en given modstand (fra hjul og gear) skal motoren altid bruge samme effekt. Effekten opnås ved spænding og strøm, så hvis effekten er konstant og eksempelvis strømmen falder, må spændingen vel nødvendigvis stige, for at ohms lov stadig holder?

    Eller er jeg også helt ved siden af?


  • #42   4. jan 2010 Bjarke G
    Nej ikke helt, og det er her både Tass, The Slash Brother og Mupersule N forregner sig.
    Hverken batteri, motor eller ESC´en er en konstant, men der er en faktorer som er helt forbigået her, og det er ”tid”.

    Som jeg har prøvet at skrive tidligere her på tråden, er det den tid du belaster systemet med der tæller.

    Når du gasser op for vognen trækker motoren max Ampere, og hvis batterierne ikke kan give det motoren kræver, falder spændingen (volt) på batteriet sammen med strømstyrken (ampere) dvs mindre strøm (wat) til motoren smiley

    Og det er der jo mange der mener at man ikke kan brænde ESC´en af på, men når man pisker vognen rundt på en forholdsvis lille plads, bliver det til acceleration og brems det hele, og hvis batterierne ikke kan give det motoren kræver, vil den tid vognen er under acceleration også forlænges dramatisk, nogle gange op til 3 gange længere end ellers smiley

    Dvs. (dette er kun et eksempel, ikke virkelighed) i stedet for at motoren trækker 150 ampere under acceleration i 2 sekunder før effekten falder og systemet kan afkøles, bruger den 120 ampere i 6 sekunder efterfulgt at en hård opbremsning som også giver varme smiley
    På den måde vil en bil med dårlige batterier bruge mere strøm end den ville gøre hvis den fik et godt batteri smiley

    Her er det ikke bare oms lov der gæller, men også massens acceleration og mekanisk modstand der spiller kraftigt ind
    Og efterhånden som systemet bliver opvarmet, falder systemets effektivitet så massens acceleration og mekanisk modstand betyder mere og mere og varmen forøges indtil det svageste led brænder af smiley
    Det er alt


  • #43   4. jan 2010 Sauron - Bjarke rammer faktisk rimeligt godt det jeg ville frem til.
    Hvis du sætter en bremse på motoren (fysisk) og forsøger at opnå et bestemt omdrejningstal, vil motoren bruger flere amperre ved lav spænding end den vil ved en højere spænding, forudsat at motoren er i stand til at ramme omdrejningstallet. Årsagen, som du uden tvivl kender, er at det er den samme kraft/watt der skal bruges til det. Lavere spænding betyder derfor at motoren bliver nødt til at trække flere amp. for at kunne udføre det samme stykke arbejde.
    Er godt klar over at det måske ikke er helt brugbart i denne sammenhæng, men det var nu os mere et forsøg på at forklare Mupersule hvorfor ohmsloven ikke kan bruges så direkte som han forsøgte.
    Det kan godt være jeg er forkert på, og i så fald så forklar mig venligst hvorfor. Efter min EL lære er det ikke forkert, selvom det ikke kan omsættes direkte til en motor der sidder i en RC og arbejder. Men et eller andet sted havnede vi vel egentlig os på et sidespor...

    Mupersule N - Jeg syntes det er fedt du siger vi må slå hovederne sammen og snakke om det, jeg er nemlig 100% enig. Jeg tror vi kunne komme meget lettere til enighed, eller evt. lære hinanden noget nyt på den måde frem for denne lidt tunge form for kommunikation smiley


  • #44   4. jan 2010 Nej.
    Hvis du sætter en bremse på motoren (fysisk) og forsøger at opnå et bestemt omdrejningstal, vil motoren bruger færre ampere ved lav spænding end den vil ved en højere spænding, specielt hvis du forsøger at bremse vognen.

    Jo højere volt du sætter til din motor, jo flere ampere vil motoren være i stand til at æde, uanset om du belaster den eller ikke smiley
    Det er også derfor at man skal gear vognen lidt ned hvis du går fra 2 celler LiPo til 3 celler LiPo med det samme motor sæt.


  • #45   4. jan 2010 Dette er selvfølgelig forudsat at det er den samme motor vi sætter mere eller mindre strøm til.

    Hvis vi taler om to forskellige motorer, en optimeret til lav volt og en optimeret til høj volt, er det du siger rigtigt nok det du siger, for volt x ampere er lige med Wat (arbejde smiley


  • #46   4. jan 2010 Sauron
    Lige et scenarie.
    Udgangspunktet er en motor der kan yde over 1000 watt ved 14 volt (lad os bare sige MMM comboen).
    Den bremser vi med en effekt der svarer til 500 watt ved 10.000 o/m
    Ved 14 volt vil motoren således æde 35,7 amp (P / U = I)
    ved 15 volt vil motoren derimod æde 33,3 amp..
    Altså vil en lavere spænding betyde et større forbrug for at opnå samme stykke arbejde. Logikken for mig ligger i at motorens max ydelse ikke er opnået, derfor vil den stadigt kunne trække mere på en lavere spænding end den høje spænding (vi snakker konstante omdrejninger)

    Det er mit udgangspunkt. Hvis vi snakker max ydelse vil ydelsen selvfølgelig falde med spændingen, det er jeg helt enig i. Men ovenstående scenarie vil jeg da mene er ganske korrekt. Ellers er der noget jeg har misfortået godt og grundigt.

    Det er Ikke for at være stædig, men jeg vil gerne have det helt på plads, ellers lære jeg jo ikke noget nyt smiley


  • #47   4. jan 2010 Selvfølgelig skal vi ha´ det på plads smiley
    Men dit scenarie er forregnet, hæver du volten med 7,2%, hæver du også omdrejninger på motoren, så motorens arbejde er derfor ikke det samme mere.

    Bremser du alligevel motoren ned til 10.000 o/m, dvs, 7,2% mere brems, vil ampere også stige med 7,2%.
    7,2% x 7,2% er lige med 52% mere strømforbrug smiley


  • #48   4. jan 2010 det er jeg så ikke helt enig med dig i. Jeg snakker jo ikke om max omdrejninger/bundgas. Det jeg har lært/læst om esc'en er at den ikke begrænser spændingen til motoren, men regulere hvor længe motoren for tilført den tilstedeværende spænding. Det er derfor jeg skriver et omdrejningstal som skal opnåes og holdes, for netop at have denne konstant sammen med det stykke arbejde motoren skal udføre.
    Det er os årsagen til at det er hårdere for esc'en at køre konstant på halv kraft, da den så skal begrænse motoren, istedet for "at give frit løb" (altså konstant på max omdrejninger kontra konstant mellemgas, ikke optræk)
    Men det er måske her den hænger? er det den del jeg har misforstået (altså ESC'ens måde at virke på)


  • #49   4. jan 2010 Esc'ens måde at regulere på er faktisk irrelevant i denne sammenhæng (undtagen for ESC´en)
    Du kan ikke sætte motorens omdrejningstal som en konstant.
    Hæver du spændingen vil du også hæve motorens omdrejningstal, medmindre du bygger motoren om (nye viklinger) og på den måde ændre KV.

    Hvis det du siger er rigtigt, er der ikke nogen af mine kravlere der vil kunne køre uden at det hele ville brænde af med det samme smiley
    Jeg køre med fly motorer som kun for en 1/3 del af hvad de normalt skulle ha´, og for at det ikke skal være løgn gear jeg dem op så de kan holde en god fart.

    Men af en eller anden grund, måske magi eller sådan noget, køre min bil ikke i de 10 minutter på et 6 cellers 2200mah batteri som flyet ville gøre, men i 3 timer på et 2 cellers 2200mah


  • #50   4. jan 2010 hehe, det er sq da køretid der vil noget smiley
    Men årsagen er vel bare at modstanden er langt mindre når den trækker din crawler frem for en propel.

    Jeg ved ikke helt om vi snakker forbi hinanden, eller om jeg bare ikke kan vende hjernecellerne korrekt til at forstå det hehe, men hvorom alting er kan jeg se at jeg skal ha læst op på nogle ting smiley


  • #51   4. jan 2010 Det er rigtigt at modstanden gennemsnitlig ikke er så stor på min kravler som på et fly smiley
    Men det jeg benytter mig groft af, er at nedsætte spændingen så motoren går fra at være et høj effektivt kraftværk til en super økonomisk traktor motor smiley

    Da der ikke er andre som har dyrket fly motoren som traktor motor, har jeg regnet meget temmelig meget på lige det vi har snakket om her for at finde den rigtige motor.

    Man det er fa…… svært nå der er så mange faktorer der spiller ind, oms lov er god at ha´ ved hånden, men det er altså kun halvdelen af regnestykket, og de fysiske regler har det med at ganges med 4 hver gang man dobler, noget og omvendt hvis man drosler det hele ned smiley


  • #52   4. jan 2010 Som sagt, jeg har noget der skal læses op på smiley

    Men kan forstå på det hele at du har tænkt i de baner som jeg tænker på med min slash 4x4 (og senere nok os 4x2) overdimensioneret motor med henblik på økonomisk kørsel og kølige componenter.
    Men jeg er så ikke lige hoppet så meget ud i det endnu at jeg har lavet direkte beregninger på motorene smiley


  • #53   4. jan 2010 Absolut, i mine forsøg på at smadre min Slash har jeg også fået et lille indblik i gode økonomisk motorer, men har alligevel ikke fundet den rigtige i nu, men jeg er blevet ret glad for Out-runner motorene smiley
    Men alt det kommer også an på hvilket terræn man vil køre i.

    Slash 4x4 har jeg endnu ikke haft fat i, så den har jeg sket ikke noget bud på hvad man skal sætte i


  • #54   4. jan 2010 syntes bare outrunners er så åbne, smadre du ik magnetismen i dem pga. småsten ets??

  • #55   4. jan 2010 Næææ, det er ikke sket i nu, men jeg har slebet alt malingen af min ene motor fordi der lå en lille håndfuld grus op af den da jeg kravlede op af en grus bakke med Panser Smølfen, men andet skete der ikke smiley
    Motoren køre fint i nu og ser ud som ny, den er bare blevet blank i stedet for sort.


  • #56   4. jan 2010 Panser smølf hehe, de 2 ord forventer man ik lige i samme sætning :-b

    ok, det er nok os værre når der smutter sten eller lign. ind i de mere lukkede motorer, så hamre de nok en del mere rundt istedet for at komme ud igen.


  • #57   4. jan 2010 Mjaaa, det er nok ikke helt så enkelt det hele.
    Ohms lov gælder altid, men en motor er en induktiv belastning, og den har varierende modstand afhængigt af omdrejningstallet.
    Ligeledes er vi eninge om, at ESC'en fungerer ved at hakke spændingen i stykker (den er altid tændt eller slukket). På den måde får man det mindste effekttab ved reguleringen.
    Batteriet har en indre modstand hvilket giver større spændingsfald i selv batteriet ved stigende strøm.

    Motoren har nok også forskellig effektivitet ved forskellige omdrejninger.
    Vi laver altså 2 scenarier: et hvor vi accelererer langsomt og et hvor vi accelererer hurtigt.
    For hver 1000 omdr. udregner vi effekttabet i motoren.
    Det tegner vi ind i en graf, med tiden som den ene akse, hvorefter vi tager integralet under hver graf for at se hvad der belaster motoren mest.

    På den ande side:
    Lad os køre - det er meget sjovere smiley


  • #58   4. jan 2010 Mupersule N - Godt ord igen hehe

  • #59   4. jan 2010 Humlen er at vi nok ikke ved det præcist nogen af os. Vi har hver vores terorier, og erfaringer. Jeg har under denne tråd googlet som en gal for at finde svaret, men har ikke haft succes.
    Argumentet med langsommere acceleration med for lille batteri svarer jo til at køre med for høj gearing (hvilket også giver langsommere acceleration). Og det ved vi alle kan brænde tingene af.
    På den anden side, kan mit hoved og logik ikke se at det skulle være det samme alligevel. For når spændingen falder, falder strømmen og bla. bla.

    Nå, men det bliver da spændende at se min nye TB-03D med 10 turns motor som jeg påtænker at køre med NiMH batterier i.........

    Iøvrigt er min Crawler med Novak GOAT (og her kan man vist tale om langsom acceleration !!!!!) altid iskold. Har aldrig mærket noget der endsige minder om varmeudvikling.....


  • #60   4. jan 2010 Jeg mener at grafer skal nøje analyseres og intellektuelt diskuteres efter kørslen (og helst i død drukken tilstand smiley
    Hvornår skal vi begynde????

    Fakta er at når man nogenlunde ved hvordan det fungere, er det faktisk ikke så svært at skyde sig ind på hvad det er for udstyr man skal bruge uden at skulle bruge de helt store udregninger smiley
    Bare man starter fra sikker grund og går ud fra noget man kender til.


  • #61   4. jan 2010 Den diskution vil jeg helt klar være med til, om vi bliver enige eller ej, så er jeg sikker på det ku være en sjov dag :o)

  • #62   4. jan 2010 Vi laver fredag aften træf i Rødovre når vejret bliver godt, drikker os stang stive, ryger en bønne og så laver vi praktiske eksperimenter med LiPO batterier, ESC'er, kortslutninger, lynladning, højdespring, frontalsammenstød og indtagelse af den nye "Sidewinder-breezer".

    Når vi så på kører hjem i vores 1:1 biler ser vi garanteret verden på en helt ny måde......


  • #63   4. jan 2010 BTs overskrift dagen efter:
    3 forvoksede børn kørte galt på parkeringsplads hehe


  • #64   4. jan 2010 "Fjernstyrede biler skabte kaos på motorring 3"
    "Dramatisk politijagt med 60 km/t. De eftersøgte stak af over grusbunke."
    "Politiet efterlyser 3 usoignerede BZ-typer"


  • #65   4. jan 2010 Nix, BTs overskrift bliver ”Blind mands kørsel” politiet stoppe blind mand på motorring 3 efter dramatisk politijagt med 150kmt.
    Den blinde mand der førte bilen, mente med god grund at de to andre passagerer var for fulde til at køre bil smiley


  • #66   4. jan 2010 Forresten. 110% off topic.

    For satan det er længe siden man har set en så saglig og sober tråd med så mange modsigelser uden diverse tilfældige personlige svinere.

    Det er jo helt rart 8)


  • #67   4. jan 2010 Mjae.. det her har vel egentligt været offtopic i et stykke tid efterhånden hehe.

    Men altid dejligt med en god debat, man kan umuligt blive dummere af det, selvom det sker man bliver lidt forvirret 8-)


  • #68   4. jan 2010 Forvirring er der sku´ også grund nok til når man gå så meget i dybden smiley
    Men grunden til at ingen af os fare i flint, er vel at vi respektere hinanden med hver vores specialer smiley


  • #69   4. jan 2010 Jeps, ikke tit man ser et lang forum hvor ingen er blevet stødt på nogen måde...forhåbentlig da? :o)

    Og så fik i også smidt lidt i hovederne på nogle af os smiley


  • #70   4. jan 2010 I kommer da lidt langt omkring i denne traad.. hehe

    I bund og grund er I inde paa noget af det rigtige.

    Én ting som I endnu ikke har nävnt er at naar forsyningsspändingen til ESC'en ikke er stabil, saa kan den finde paa at lave nogle underlige ting.
    Det sker fordi at den er reguleret af microprocessor kredslöb. Hvis det kredslöb ikke har en stabil forsyning. Saa kan man sikkert risikere at den laver "krydständing" paa motorfaserne. Eller kort sagt, micro'en har ikke halt styr paa sit liv og laver nogle gange nogle dumme ting smiley


  • #71   4. jan 2010 Mjaaa, det er jo så jokeren, hvis det sker smiley

  • #72   4. jan 2010 Mener du ligesom de gamle kulfartregulatorer i starten af 90´sene som hvis man kørte frem, bak, frem, bak hurtigt efter hinanden, kunne finde på at både køre frem og bak på en gang og brændte af i en kæmpe røgsky smiley

    I øvrigt er jeg meget ”stødt”, min pegefinger er øm efter at ha rullet denne tråd ned et utal af gange, den er efterhånden blevet ret lang smiley


  • #73   4. jan 2010 Ja netop...
    Men tro mig... det sker, hvis de ikke har lavet kredslöbet saadan at den lukker ned og stopper.

    Jeg vil da haabe at de har lavet deres ESC saadan, men skal ikke kunne sige det...

    til hverdag arbejder jeg med bla frekvensomformere (dog til en helt anden störrelse motor), og har i den forbindelse leget lidt med den slags smiley


  • #74   4. jan 2010 hehe tja maaske.. har ikke studeret "de gamle regulatorer" saa ved ikke helt hvordan de er opbygget.

    En ting mere som gör det hele "lidt" mere sjovt er jo at i dag bruger vi PM motorer (ogsaa kaldet brushless). De er jo PWM reguleret og ikke kun spändingsreguleret som de gamle kul motorer...


  • #75   4. jan 2010 Det har vi jo i princippet os været omkring smiley

    esc'ens frekvensgang og hvor længe den "sender" strøm ad gangen er jo bare den knap så tekniske måde at sige pulse width modulation :o)


  • #76   4. jan 2010 Jep smiley

  • #77   5. jan 2010 PWM - det var lige det ord vi manglede.
    Lars det lader til du ved noget om sagen, hvad er din holdning ?


Kommentér på:
Mamba Monster - For lav Strømstyrke

Annonce