El motor spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Er ikke den vildest nørdede inden for rc, så vil lige høre om der skulle være andre der er klogere end mig.
Hvorfor er det bedre at købe en brushless motor i stedet for en brushed (eller hvad det hedder)
Og nogen der kan forklare mig forskellen?
Ved godt det er med eller uden kul, men gerne lidt mere teknisk forklaring om hvordan de fungerer. evt. et link til et sted der er info om det.
Overvejer at skulle have ny motor i min drifter på et tidspunkt.
Skal det være en af dem der er special lavet til drift, eller bare en almindelig? og også gerne hvad er forskellen her?
Jo færre turns jo vildere er motoren, men hvorfor er der så nogen der hedder f.eks 2x15 turns er hvad er det en fordel til.
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 33 RC-enheder: 8 Emner: 27 Svar: 1.852
jan 2006
Følger: 59 Følgere: 61 RC-enheder: 8 Emner: 12 Svar: 200
Den grundlæggende forskel på brushed og brushless er at på en brushless motor er det magneten der er roterer, og spolen er statoren. På en brushed motor er det der i mod spolen, der roterer, og magneterne der sidder fast. For at strømmen skal kunne løbe rundt, kræver det at der er kontakt mellem ESC'en og spolen. Da spolen roterer på en brushed motor, og der stadig skal være kontakt mellem ESC og spolen, skal strømmen løbe gennem kullene. Dette gør der som reelt kommer en del gnister (pga. friktionen), der hvor kullene rammer spolen, og dette resulterer i lavere effektivitet og højere varmeudvikling.
Med brushless behøver man ikke disse kul, i det strømmen kan løbe direkte fra ESC'en til spolen, der netop sidder fast. Dette kræver bare man har et sensorsystem, der kan aflæse hvor magneten er, så ESC'en kan sørge for at strømmen kommer ud til de rigtige spoler. Det er derfor man ser at brushlesssystemer har 3 ledninger.
Mht til om det hedder fx 1x15, 2x15 eller 4x15 turns, er pga. den måde, som spolen er viklet på. Nu har jeg heldigvis lykkeligt glemt teorien om kulmotorer, men forskellen skulle jeg mene ligger i hvordan motoren trækker. Motoren trækker ikke mere effekt ud af bilen, om det så er 1x, 2x eller 3x, men hvis jeg ikke husker forkert har motorer med fx 4x15 turns mere trækkraft end en med 1x15 turns, hvorimod en 1x15 har højere topfart. Men ret mig hvis jeg er forkert, da jeg er lidt rusten mht. til kulmotorer.
Håber det var oplysende
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 17 RC-enheder: 10 Emner: 19 Svar: 680
En børste motor er ren og skær spild af energi, nogle af dem har en effektivitet på under 50%
Og så vidt jeg ved betyder 14x1 at der er 14 viklinger af 1 ledning omkring hver af "armene" i motoren hvis den hedder 14x4 så er der fire ledninger om hver.
Og dette hænger også godt sammen med hvad du siger, skulle nemlig mene at flere ledninger vil skabe et kraftigere magnetfelt = mere moment. Og enkelt vikling er så en tykkere ledning, med mindre modstand, så kan den sikkert tager flere omdrejninger.
Er dog ikke 100% sikker på den sidste del, men umiddelbart giver det god mening.
jan 2006
Følger: 59 Følgere: 61 RC-enheder: 8 Emner: 12 Svar: 200
Så jae det vi kalder sensorless, er ikke helt uden former for "sensorer", da det bare betyder, at man har fjernet sensoren fra motoren, og rykket den ind i ESC'en, som på en måde jeg ikke helt kan forklare, kan aflæse rotorens position. Så om man vil kalde det sensor eller ej, man kommer ikke uden om rotorens position elektronisk skal aflæses
Ellers er det også helt rigtigt det som Thomas siger
mar 2007
Og er rimelig sikker på de kører helt uden en sensor, da de bare skal kobles til strøm så kører de. Så jeg holder på en sensorløs esc ikke aner hvor rotoren er, og vil ikke diskutere det, men eftersom jeg ikke kan finde litteratur der direkte siger at en AC-Motor kræver en sensor styring, men heller ikke kan finde et sted der står at den ikke kræver en sensor styring ved jeg ikke med sikkerhed.
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 3 RC-enheder: 1 Emner: 6 Svar: 24
Det med 1x 2x 3x osv. kunne det sammenlignes lidt med om man kører single eller twin turbo, kunne nemlig godt lyde lidt sådan.
Må se om jeg kan finde en go motor på et tidspunkt, og så må jeg se om resten af bilen kan holde til det Det kunne da godt være der også skulle nye dogbone tandhjul og div. med. Men det er jo altid rart at have en undskyldning for at købe nyt
mar 2007
Da en god børste motor og esc koster mere som et okay brushless sæt som så yder bedre.
De rigtig gode børstemotorer koster kassen, og kræver nogle rimelig gode esc'er som heller ikke er billige, så vil sige det er svært at finde en hæftig combo til under 800-1000 og det kan man få et ganske fornuftigt børsteløs sæt for.
El motor spørgsmål