617 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar

Tilmeldt:
16. maj 2010 Følger: 44 Følgere: 39 RC-enheder: 3 Emner: 84 Svar: 327
Tilkørsel af marinenitromotor. Tilkørsel af marinenitromotor.
Hej Rcg
Jeg har købt en ny båd og har et par spørgsmål til besvarelse... Håber at I kan hjælpe mig..
1. Hvordan skal jeg tilkøre min nye nitromotor
2. Mangler der ikke et luftfilter til motoren
3. Brændstoftanken ligger helt ude foran og der står i manualen at man skal tanke med en lille pumpe( gør I også det- eller har I andre forslag.Evt hvor man kan købe en sådan pumpe)
4.Skal der altid være vand på vandkølingen eller kan man testkøre-instille uden vandkøling
(link fjernet)
Hvis der er andre gode råd modtages disse også gerne
Mvh
Kenneth J
0 synes godt om
maj 2005
Følger: 134 Følgere: 128 RC-enheder: 21 Emner: 277 Svar: 1.565
maj 2010
Følger: 44 Følgere: 39 RC-enheder: 3 Emner: 84 Svar: 327
Mvh
Kenneth J
maj 2005
Følger: 134 Følgere: 128 RC-enheder: 21 Emner: 277 Svar: 1.565
maj 2005
Følger: 134 Følgere: 128 RC-enheder: 21 Emner: 277 Svar: 1.565
maj 2010
Følger: 44 Følgere: 39 RC-enheder: 3 Emner: 84 Svar: 327
Mvh
Kenneth J
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 11 RC-enheder: 5 Emner: 27 Svar: 181
Det jeg har lært er at en marine motor og en bil motor ikke skal justeres på samme måde.
1 - En marine motor må ikke komme over 100 grader og køre bedst mellem 90 - 100..
2 - Check efter om din grund justering af low speed nål og high speed nål er som den står beskrevet i manualen..
3 - Varm op motoren ved at køre i tomgang
et stykke 5 - 10 min, Som med motor for en fuld størrelse båd. Høj r.p.m.
uden opvarmning, vil forkorte motorens
liv eller skade den.
4 - sejl båden flere gange med
gashåndtaget helt åben indtil mindst tre fulde tanke
brændsel er blevet forbrugt. (Det skal bemærkes, at
denne fase, kan det ikke være muligt for motoren
tomgang pålidelig, fordi f den over-fede indstilling af
high speed nålen.)
5 - Dette afslutter den indledende indkøring fase. For den
resterende periode af indkøring, henvises til
indstillings procedurer beskrevet senere. Båden
skal sejle omkring 10 tanke brændstof til at fuldføre
den indkøringsperiode.
6 - Hvis det som følge af din båd er kæntret, at din
motor tager i vand ind, skal du fjerne gløderør,
vende motoren og fjerne vandet ved omhyggeligt
dreje svinghjul, første i hånden og derefter med
din starter. Gør alt for at sikre
at intet vand er tilbage i motoren, inden du
forsøger at genstarte den, eller det kan blive beskadiget ved
en hydraulisk lås.
For at sikre, at alle spor af vand (som kan
også forårsage indre ruster hvis ikke behandlet) er
skyllet ud, brug en passende vand-fortrængene
spray smøremiddel.
7 - ADVARSEL. Kører motoren med båden oppe af vandet,
uden last og uden kølevand, vil det skade den alvorligt, på grund af overophedning. Derfor altid sæt båden i vandet straks
efter at motoren er startet, for at undgå omdrejnings overskridelse og for at give kølevand op til cylinder-hovedet. Efter at have foretaget den første indkøring (''brake-in'') procedure
som beskrevet før, fuldføre tilkørslen
som følger:
8 - Åbn gashåndtaget lidt
fra tomgang position
og start motoren,
Sænk båden i vandet, gradvis at åbne
gashåndtaget og sejle båden ligeud i 20 til 30
meter ved fuld gas. Nu returnerer du båden og
lukker ( drejer ind ) high speed nålen 20 til 30 °. Gentag sejlads,hvor du ser efter at der er forbedringen i hastighed.
9 - Fortsæt med yderligere sejladser,hvor du gradvist lukker
din high speed nål (20 til 30 ° ad gangen), indtil der ikke yderligere
stigning i hastighed.
Hvis high speed nålen er lukket ud over de optimale
indstilling, vil din båd bremse, ledsaget af
synligt formindsket røg. I dette tilfælde,
straks luk gashåndtaget ned og vende tilbage til land.
Du genåbner high speed nålen ca
halvdelen retur og gentag justeringen indtil den
optimale nål indstilling er fundet.
10 - Det tilstræbes, at motoren skal nå sin højeste
ydeevne efter at motoren har indtaget omkring
en liter brændstof. Efter at have fundet den optimale Tilstræbes, at modellen nå sit højeste
ydeevne efter at motoren har indtaget omkring
en liter brændstof. Efter at have fundet den optimale high speed nål
indstilling, skal du notere det antal omgange
at det tager at lukke helt og skrive det ned.
PS. husk lige det med at stempel skal i bund som det første du gør når du får fat i båden det er meget vigtigt....
apr 2008
Følger: 39 Følgere: 40 RC-enheder: 4 Emner: 8 Svar: 303
Nitro båd motorer har normalt ikke luftfilter, da der jo alt andet lige ikke forefindes støv på vandet
Til Jes K´s finde forklaring vil jeg blot sige: pas på med pkt 8 og 9 !. Man kan altså mega let komme til at lukke for meget for HS nålen og motoren vil da køre for mager = den bliver varm.
Jeg synes det er bedre at give HS nålen en ca. 5 min ( som set på en urskive ) efter din første liter, og så sejle et par tankfulde med den justering. Se og observer hvordan motoren går og hvordan båden sejler - og check temperaturen med det samme du tager båden ind efter at have sejlet en tankfuld. Du kan så give HS nålen lidt mere ind, hvis temperaturen ligger nede omkring de 80 grader, eller hvis du synes motoren ikke trækker ordentligt og/eller ryger ekstremt meget.Den SKAL altid ryge så det kan ses !!.
Vær mega opmærksom på hvad fabrikanten foreskriver af brændstof. Nogle bådmotorer skal køre på fly / helibrændstof med 40 procent nitro og mega meget olie.
Go´ fornøjelse !
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe - CEN Grey Thunder bla.
apr 2008
Følger: 39 Følgere: 40 RC-enheder: 4 Emner: 8 Svar: 303
maj 2010
Følger: 44 Følgere: 39 RC-enheder: 3 Emner: 84 Svar: 327
Jeg starter min tilkørsel i næste weekend og håber at det bliver godt
Mvh
Kenneth J
Tilkørsel af marinenitromotor.