{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Thomas D
Thomas D
Tilmeldt:
2. jan 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

svitsede servoer {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt mig en HPI Trophy af en rcg bruger. Den var monteret med et sæt HongNor HN-2 servoer som nu er døde begge to.

Jeg går ud fra at de har virket fint indtil jeg fik bilen og monterede en modtager af den billige 2.4ghz slags fra morfars (suspect) . Jeg havde 2.4ghz anlægget i forvejen og købte en ekstra modtager og et 6v modtager batteri som jeg så monterede. Efter en kort opvarmningstur i går formiddags pakkede jeg bilen sammen og et par timer senere ville jeg køre en tur med den, men gas/bremse servoen fungerede ikke og efter at have kigget nærmere på den kunne jeg konstatere at motoren var brændt af og havde sat sig fuldstændig fast. hmm. bad luck tænker jeg og monterer en anden servo.

I dag tager jeg så ud for at køre og en halv tank senere er styre servoen død med samme fejl. Den er helt svejset sammen.

Gas/bremse servoen som jeg skiftede ud med en billig hpi servo med nylon gear har det tilsyneladende fint.

Hvordan pokker kan det ske? Kan en modtager nakke en servo? Er den i så fald defekt eller var servoer og modtager bare ikke kompatible. Jeg ved ikke om de to døde servoer var digitale eller analoge og kan det i det hele taget have noget med sagen at gøre?

Nu ved jeg ikke rigtig om jeg tør købe nogle nye servoer af frygt for at de lider samme skæbne.

Er der nogen der har oplevet noget lignende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  svitsede servoer
  • #1   6. feb 2011 Tjek om din "EPA" på sender er indstillet rigtigt.
    Og husk ALTID at slukke bil før du slukker sender !!!


  • Thomas D
    Thomas D Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #2   7. feb 2011 kan en servo kværne sig selv hvis endpoint ikke er stilliet rigtigt? Det forekommer mig noget usandsynligt eftersom den altid selv ved hvor langt den er på sit udslag. I øvrigt går en 2.4 ghz bare i failsafe hvis man slukker for senderen, så det er heller ikke rigtig et issue som på fm/am sendere.

  • #3   7. feb 2011 Hvor sku servo vide fra, hvor langt udslag, der er på netop din bil ??
    Nix... EPA skal være indstillet rigtigt !!
    Og du får heller ikke rigtig ret ang 2.4 og failsafe..
    Det kræver da mindst at man har indstillet det rigtigt !!
    Kører selv med Futaba 4pk. Og der skal det indtilles i menu, hvad servo skal gøre hvis forbindelsen svigter !!


  • #4   7. feb 2011 EPA som roy siger, evt svaghed, også måske tingene på bilen går for stramt til at servoen kan trække det?

  • #5   7. feb 2011 Det er helt rigtigt som det bliver sagt her, hvor meget udslag der er på servoen kan afhænge af sender, modtager og servoen selv.
    Skifter du noget af det her nævnte, er det altid smart lige at tjekke udslaget på servorne.

    En anden ting du lige skal tjekke, er om servoerne kan finde nulpunktet.
    Det er ikke alle sendere og servoer der vil arbejde sammen.
    Står servoen og summer helt vildt som om den ikke ved hvilken vej den vil køre, kan den faktisk stå og brænde sig selv af uden der er noget sat på servoen smiley


  • Thomas D
    Thomas D Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #6   7. feb 2011 Jeg mener faktisk at styre servoen stod og sitrede lidt mere end jeg er vant til. Det kan være det er det der har brændt dem af.

  • #7   7. feb 2011 Du har vel ogsaa husket at slukke for strömmen i baade bil og sender ??

    Bare en tanke, da det för er set at folk bare har slukket senderen og glemt bilen (incl mig selv), det kan rigtigt hurtigt koste en servo smiley


  • Thomas D
    Thomas D Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   7. feb 2011 Altså det er jo muligt at jeg har gjort det. Styreservoen gik til gengæld mens jeg kørte. Nu har jeg lige investeret i en lækker savöx sag så må jeg lige være lidt forsigtig og checke det hele kører som det skal når den er kommet i.

    savöx servoen jeg har købt til styretøjet er en 15kg/cm, men hvor meget har man brug for til gas/bremse?


  • #9   7. feb 2011 Ja. Jeg tør jo næten ikke at sige noget til dig igen. Men jeg kører med 12 kg på ga/bremse servo....

  • Thomas D
    Thomas D Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #10   8. feb 2011 Bare rolig. Det var fordi jeg misforstod dig og troede du mente at servoen kunne køre sig selv forbi sit eget endepunkt. Jeg værdsætter skam hjælpen

    Jeg købte en savöx 1268 digital fætter og monterede i går. Samtidig flyttede jeg styrestangen længere ind mod centrum af servohornet. Er det normalt at den står og knitrer ved neutralt og fuldt styre udslag? Hvis jeg løfter bilen så hjulene ikke rører ved underlaget bliver den stille.

    Nu er jeg blevet mega paranoid efter at have bålet 2 servoer af i rap.


Kommentér på:
svitsede servoer

Annonce