{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.732 visninger | Oprettet:

Fra 7,2V NiMH til 7,4V LI-PO {{forumTopicSubject}}

Hej. Før jeg køber en masse LI-PO batterier ville jeg lige høre om der overhoved er en "mærkbar" forskel når man går fra 7,2V NiMH til 7,4V LI-PO. Altså om man kan mærke på selve gassen og accelerationen, at den er blevet vildere?

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig

M.v.h Christopher


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • I need a certified electrician to fix my socket where the stove is to be connected. 1.250 kr.
  • Opsætning af fjernsyn 550 kr.
  • TV2 kanaler virker ikke 1.149 kr.
  • Rengøring af hele lejligheden 250 kr.
  • Handyman - boreopgave (gardinstænger, hylder) 600 kr.
  • Toilet virker ikke 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra 7,2V NiMH til 7,4V LI-PO
  • #1   1. jun 2011 Ja du kan sagtens mærke forskel, både på power og køretid.

  • #2   1. jun 2011 der er stor forskeld

    fx. med 7,2 rykker min mad rat ikke på baghjul

    med 7,4 gør den det nemt


  • #3   1. jun 2011 Så det er en rigtig god investering at købe LI-PO batterier? Holder de lige så lang tid som NiMH batterier med hensyn til slid i form af opladninger?

  • #4   1. jun 2011 Ja til det hele..
    Har du boet under en sten, der er 100 tråde om det her på rcg, og mange flere på google.


  • #5   1. jun 2011 Nej. Jeg har bare altid kørt nitro-pro buggy og truggy. og så er der også folk der siger at foreskellen ikke er så stor ?

  • #6   1. jun 2011 Det er nok fordi de køber brugte billige batterier, nu har jeg ikke selv prøvet de helt billige batterier, men er helt sikker på du bliver overrasket over power.

  • #8   1. jun 2011 sikkert gode nok

  • #9   1. jun 2011 Okay. Jeg ved ikke om dem fra hobbyking er noget værd? Der er ret mange delte meninger når det kommer til valg af batterier..

  • #10   1. jun 2011 (link fjernet)



    køb det her


  • #11   1. jun 2011 Det er jo kun på 20C og så er prisen lidt pebberet hvis du spørger mig. Er systemet opbygget sådan: jo flere C jo bedre? og hvad gør antal C ??

  • #12   2. jun 2011 Der er forskelle
    Lipo Drøner med fuld power til det sidste! og lukker ned når der ikke er mere juice.

    Nihm bliver svagere når du kører. Men dú kan mærke når der sker! Det kan du ikke med LIPO. Det dør!

    Lipo vejer mindre og kræver justeringer. Nihm er tungere og giver ofte bedre køregenskaber.

    LIPO dør hurtigere end Nihm. Men LIPO giver samme output under hele forløbet og det kan betyde en sejr, hvis man kender den præcisee tid batteriet kan klare.

    Da Nihm stille og roligt mister power, kan man nemt beregne sig til hvornår der er mest brug for topydelse og det kan også betyde en sejr.

    Men hvad ved jeg smiley


  • #13   2. jun 2011 Altså 7,2V kontra 7,4V er ikke noget videre i forskel. Det er en forskel på 3%, hvis mAh er det samme for begge batterier vil forskellen ikke være kæmpe stor. Du bør i stedet undersøge om din ESC og motor kan klare 3 celler 3S 40 eller 50C. Så snakker vi en mærkbar forskel smiley

    Som Henrik skriver så holder LiPo dampen oppe på max længere grundet måden den udvikler strømmen på. Men hvis man sammenholder et fuldt opladet NiMh og et LiPo hvor der kun er 0,2V til forskel i spændingen vil man ikke kunne mærke forskel ud over på at bilen hele tiden vil være rimelig frisk at køre med. Synes faktisk Henriks beskrivelse er ganske god!


  • #14   2. jun 2011 At de tungere nihm giver bedre køreegenskaber er vidst en and. for jo lettere bilen er jo nemmere er den at holde ved høj hastighed pga. vægten ikke er så voldsom når man har vaskemaskine effekten.

    og om lipo er bedre end nihm.
    godtnok er det kun 0,2v men den holder så bare de 7,4v kontra nihm som taber peaket ret hurtigt, og så er man jo under 7,2v, køretiden på lipo er langt bedre.
    dem som siger anderledes køber nok for billige lipoer.


  • #15   2. jun 2011 Rene til gengæld kan du nemt køre 20% på et NiMh batteri det kan man simpelthen ikke på et LiPo uden det begynder at vise svaghedstegn smiley

    At køretiden på LiPo er bedre burde som sådan være en and. har du 5000 mAh NiMh og 5000 mAh LiPo vil køretiden være ens. Men grundet den faldende peak gider folk sjældent køre et NiMh fladt. Til gengæld kan man IKKE køre LiPo fladt uden det koster. Såååå ænder flyver lavt i dag smiley


  • #16   2. jun 2011 Jeg kørte 9,6 i min B4 Brushless, og skiftede til 7,4 Lipo, og der er forskel! Den er hurtigere nu

  • #17   2. jun 2011 ved bare at da jeg kørte superstock med nihm kunne jeg maks kører 5-7 min.
    med lipo kan jeg kører 10-15 min.
    så du må hellere dukke dig... smiley

    men kør da endelig videre med nihm dem som mener de er bedre, jeg skal ikke stoppe nogen fra det.


  • #18   2. jun 2011 Jeg kører ikke NiMh hvis nu man gad kigge i min profil ville man se det smiley

    Hvis i ved hvad Ohms-lov er vil i vide at det er sludder at sige tingene kører hurtigere med samme eller mindre volt og Amperer. Det er simpelthen at får en elektrisk motor til at udvikle mere kraft hvis man ikke tilfører den mere energi.

    Det handler om måden LiPo afvikler sine Volt og Amperer i forhold til metalbatterier. Prøv nu at forstå hvad jeg skriver i stedet for bare at skyde den samme smørre af igen og igen


  • #19   3. jun 2011 Og du forstår heller ikke at de er hurtigere fordi volt holdes oppe, så tiderne efter 5 omgange falder ikke som det ville med nihm, altså er lipo hurtigere.

  • #20   3. jun 2011 Rene - hold nu op... kan du ikke se hvad det er du skriver? Den er ikke hurtige, men den holder samme fart længere. Det er jo præcis det jeg skriver, at du ikke forstår at en elmotor der tilføres Amperer vil igennem vindingerne lave et magnetfelt som vendes således motoren kører. Hvis du ikke tilfører mere spænding og mere strøm vil motoren køre med samme fart uanset HVILKEN type batteri du bruger.

  • #21   3. jun 2011 Rene - hold nu op... kan du ikke se hvad det er du skriver? Den er ikke hurtige, men den holder samme fart længere. Det er jo præcis det jeg skriver, at du ikke forstår at en elmotor der tilføres Amperer vil igennem vindingerne lave et magnetfelt som vendes således motoren kører. Hvis du ikke tilfører mere spænding og mere strøm vil motoren køre med samme fart uanset HVILKEN type batteri du bruger.

  • #22   3. jun 2011 Tjae, da jeg gik fra 16.8 nihm til 14.4 Lipo i min emaxx skete der en hel del. Lipo kører ikke hurtigere, men kan levere flere ampere, og derved en vildere trækkraft. Min var ikke meget for at gå på baghjul med nihm, med Lipo gik det ganske nemt.

    Ingen vej uden om at Lipo er nede med de fede smiley


  • #23   3. jun 2011 Jeg siger jo netop at over 10 min vil jeg kører hurtigere med lipo end med nihm, netop fordi den holder volt oppe i lang tid kontra nihm.

  • #24   3. jun 2011 Rene du sagde at LiPo var hurtigere. Det handler om afviklingen af spænding og strøm for 10. gang. Hvis du tager et NiHm 7,2V 5000 mah og et LiPo 7,4V 5000 mah vil du ikke have en bil der er mere end "0,2V" hurtigere, det vil svare til at overlade NiHm med ca 10% til 7,8V og så er NiMh faktisk hurtigere.

    Fordelene ved LiPo er de kan lades hårdere hvilket giver kortet tid med opladning. De afvikler deres spænding og strømstyrke i meget jævn/lige kurve. Og de vejer mindre.


  • #25   3. jun 2011 tror ikke helt du forstår hvad det er jeg skriver!!!

    Hvis nu jeg kører med et nihm batt vil den ret hurtigt falde i volt og vil gøre det gennem en hel gennemkørsel på eks. 10 min, det vil gøre at jeg har mindre spænding til at bruge, hvilket så også vil give mig mindre punch.

    hvorimod lipo efter eks. 10 min. stadig vil ligge meget tæt på sin startspænding og derfor vil holde den punch næsten ligesågodt hele vejen igennem.

    ERGO, så kan jeg lave flere omgange = hurtigere tid på 10 min. med lipo end jeg kan med nihm, hvis jeg altså kan styre det smiley
    dermed mener jeg godt jeg kan sige at lipo er hurtigere, både pga. vægt og ovenstående.
    Men skal vi ikke lade den ligge, for tror ikke vi bliver 100% enige, og det skal vi jo så heller ikke.


Kommentér på:
Fra 7,2V NiMH til 7,4V LI-PO

Annonce