1.668 visninger
|
Oprettet:
Køb af ny loddekolbe {{forumTopicSubject}}
Har kig på en 40 Watts loddekolbe.
Er det nok watt til at lodde ledninger på batterier osv.
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 23 RC-enheder: 3 Emner: 94 Svar: 963
Nu har jeg været ude og købe en weller 80W, den har jeg dog ikke prøvet endnu, men regner da stærkt med at den kan klare sagerne.
Nu er det også EC5 stik jeg skal have varmet op, det kræver selvfølgelig også mere end hvis det bare havde været nogle mindre stik.
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 20 RC-enheder: 6 Emner: 13 Svar: 1.318
Jeg ville mene at 80W er absolut minimum. Problemet ved NiMh og NiCd batterier er at du maa ikke varme paa dem i mere end 5-6sek. Ellers risikerer du at varme batteriet op indvendigt, og det tager de ret hurtig skade
Selv bruger jeg en 160W, og den skal ogsaa have den helt store spids paa for at klare opgaven
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 RC-enheder: 3 Emner: 7 Svar: 39
apr 2007
Du skal ikke tänke saa meget over ledningen.... Han vil lodde ledningen fast paa batteriet
Batteriet er "den store del" og kan ikke taale varme ret länge. Ledningen er ligeglad med at om det er en 40W eller 1000W. Temperaturen er den samme, det er kun störrelsen og dermed ogsaa mängden af varme den kan afgive "her og nu", inden varme legemet igen skal varme.
Men ja, til ladning af stik og ledninger, saa er en 40W ganske fint, 80W kan klare mere, uden at väre kämpe stor....
(Den 160W jeg selv bruger er ikke som dem fra harlad nyborg. Den er faktisk ikke större en alm "sprittusch".)
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 RC-enheder: 3 Emner: 7 Svar: 39
apr 2007
Men igen, det var ikke en billig Weller, men en af deres mere proff udgave (sikkert som I har i skolen)
Ligesom den 160W jeg har staaende paa jobbet, heller ikke er en discount kolbe. Det er en JBC station, til omkring 15000,- kr
Men en 40W fra harald, kan godt lodde de ledninger. Ellers er den for daarligt vedligeholdt eller monteret med forkert spids!
aug 2010
Følger: 11 Følgere: 10 RC-enheder: 8 Emner: 1 Svar: 6
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 23 RC-enheder: 6 Emner: 12 Svar: 800
75W som minimum når du skal lodde på nimh eller nicad.
Og så skal den være vedligeholdt, så der er maks. varmeafgivelse.
feb 2009
Følger: 15 Følgere: 16 RC-enheder: 2 Emner: 66 Svar: 4.073
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 54 Emner: 2 Svar: 261
LRP's kan også bruges, men kun når den originale spids er skiftet til en større.
Selvfølgelig er watt antallet vigtigt, men en spids der er beregnet til det arbejde man skal lave er mindst lige så vigtigt. Det nytter ikke noget at have en kolbe der kan genstarte Barsebäck, men smelter spidsen fordi den ikke kan klare alt den varme.
Talrige gange har jeg set folk skrue en kolbe op til max (omkring 450 grader) på en lille, rund, kegleformet spids og så bruge den til at lodde batterier med. Den slags spidser er til finlodning af bl.a printplader. Til batterier, ledninger og andet større emner skal der bruges en spids af mejseltypen.
Så husk, køber man loddekolbe, så skal man huske den rigtige spids, ellers kan det være helt ligegyldigt.
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 25 RC-enheder: 8 Emner: 73 Svar: 293
Har købt en 40 watt. så må jeg se om den kan levere varme nok til det jeg skal bruge den til.
apr 2007
Spidsen er alfa omega... og temp skal aldrig skrues op!
(Dog er weller langt fra det bedste, men det mest udbredte.)
Køb af ny loddekolbe