{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

LRP Vector X12 brushless timing? {{forumTopicSubject}}

Hej venner,

Jeg har sådan en X12 10.5 turns brushless motor, koblet til en Hobbywing Xtreme Stock esc.

Men er der nogen der kan forklare mig lidt om timing, og effekten heraf? Og kan en X12 overhovedet køre med timing? Hvis jeg har forstået instruktionerne korrekt, så anbefaler LRP at man IKKE bruger timing, but why?
Det skal lige siges at jeg kører med sensor kabel, og har flashet esc'en med en firmware uden timing. Just in case. smiley

Håber mine spørgsmål giver mening.

På forhånd tak,
Simon

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LRP Vector X12 brushless timing?
  • #1   10. jun 2012 LRP anbefaler det ikke, fordi X12'erens lejer ikke helt kan holde til det. Den bliver simpelthen for varm.
    Med det sagt, kender jeg et par stykker der kører X12'ere med timing, uden de store problemer.

• #2   10. jun 2012 Aha, det er da ellers en god grund til at lade være... smiley

Jeg synes nu ellers også der er skub nok i uden, i hvert fald til den smule drifting jeg bruger den til.

Men ved du hvad forskellen er på at køre med og uden timing?

• #3   10. jun 2012 Timing er en af måderne til at få motoren til at bruge mere strøm og dermed få lidt mere effekt.
    Dvs at du kan forøge motorens trækkraft.

Men hvis din motor ikke ”hakker” i opstarten er der ikke nogen grund til ”Timing”, for det er noget der giver varme og dermed også et dårliger forbrug af energien smiley

For lige at gøre ”Timing” færdigt, kan man generelt sige at jo flere poler motoren har, og jo mere motoren skal trække på, jo højere ”Timing”.
    En drift bil burde ikke skulle kunne få brug for ”Timing” da den sådan set ikke har noget at trække på smiley

• #4   10. jun 2012 Hej Sauron,

Tak for dit svar. Den trækker meget fint, så det kan jeg ikke klage over, og fuld gas får den faktisk aldrig. Jeg kører faktisk kun på terrassen, så der er ingen grund til at bruge timing. smiley

• #5   10. jun 2012 Nej jeg kunne heller ikke forstille mig at der skulle være brug for det smiley
    Det ville bare få motoren til at bruge mere strøm uden du får noget ud af det.

Er det ikke en motor jeg kender ret godt, starter jeg altid med 0 timing, og sætter derefter timingen lidt op indtil vognen køre godt uden at hakke, det skulle give den bedste udnyttelse af ESC/motor set-op i den vogn du nu har valgt at sætte det i.

• #6   10. jun 2012 Det lyder fornuftigt. Måske jeg får købt mig en df-03ra på et tidspunkt, så skal man måske lege lidt med motor- og esc-opsætning. smiley

• #7   11. jun 2012 Men hvis din motor ikke ”hakker” i opstarten er der ikke nogen grund til ”Timing”

-med den ESC han har i sin bil, smider man ikke timing på, for at få den til at lade vær med at hakke, har jeg aldrig hørt man gør på nogen 1/10 TC ESC. det er ikke det pointen er med timing.

En drift bil burde ikke skulle kunne få brug for ”Timing” da den sådan set ikke har noget at trække på.

- Vi har lige kørt et drift event i Tølløse, og der var KÆMPE forskel på timede biler og dem med liniær programmer.

For at svare på spørgsmålet, ja du kan køre med timing på escen. MEN x12 motoren har ikke specielt gode lejer fra fabrikken, og er det bare det mindste skævt sat i eller er der skidt i, kan lejet sætte sig. men man kan med fordel skiftes til keramiske lejer, og det holder.

-Onroad

• #8   11. jun 2012 Jamen det er da godt Mr. Onroad smiley
    Men gider du ikke lige at forklare os hvad det er der gøre så stor en forskel, i stedet for bare at sige at det vi siger ikke er rigtigt smiley

• #9   11. jun 2012 Og med den kæmpe forskel menes der at de timede biler ikke kunne en skid i weekenden på den bane smiley

• #10   11. jun 2012 Kasper at der blev lavet fejl fra andre kører, er ikke ensbetydende med at de ikke var hurtigst smiley

Vil med glæde forklare mere, når jeg ikke lige sidder og skriver fra mobilen smiley og det var nu bare fordi at det i denne combo, motor/esc. Havde timing ingen indvirkning på hvorvidt en motor hakker smiley

• #11   11. jun 2012 Desuden var der expo timing i den esc du lånte af mig Kasper smiley

• #12   11. jun 2012 Expo timing smiley
    Jeg tror jeg ved hvad der forvirre her smiley
    Er det, det samme vi tænker på??

Jeg ved godt at det lyde rodet, men Expo timing eller Automatisk timing har sådan set ikke noget med timing at gøre.
    Timing er den grund indstillingen Automatisk timing arbejder ud fra.

Og er Automatisk timing en godt ting på en drifter???
    jeg mener, at motoren lige pludselig dobler sine omdrejninger midt i et sving smiley

Automatisk timing er helt sikker en god ide på en on-roader og andre let løbene RC´er.
    Automatisk timing blev faktisk opfundet til fly smiley
    Det kunne bare ikke bruges til fly fordi motoren mistede trækkraft og effektivitet når motoren spandt op i omdrejninger smiley

Kommentér på:
LRP Vector X12 brushless timing?

Annonce