394 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Twist torque. Hvordan undgår man twist torque. Twist torque. Hvordan undgår man twist torque.

Hej. Jeg har en crawler king fra hpi på 55T. Men den laver en masse twist torque når man køre og give den gas!
Hvordan kan man undgå det?
Min mortor sidder i midten! Er der noget med at man kan undgå det med en mortor der sidder mere i siden og ikke i midten?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af opvaskemaskine 700 kr.
  • slå græsset - Akut 700 kr.
  • udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Grillreperation 400 kr.
  • Fill gas boiler/gasfyr with water - showing low water pressure 999 kr.
  • Elektriker 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Twist torque. Hvordan undgår man twist torque.
  • #1   26. jul 2012 Jeg lagde 400 gram bly i min sniper i den modsatte del af bilen.... det afhjalp problemet lidt, men der skulle meget mere til for at problemet forsvandt.

• #2   26. jul 2012 Ok. Men det er jo næsten et halvt kilo at sætte på sin vogn.
    Jeg bruger en del spacer på fjederen og et extra battery på siden. det hjælper en lille smule.

• #3   26. jul 2012 Jeg endte med lidt stivere fjedre, og et LiPO batteri som sparede 200 gram tilte-vægt.

• #4   26. jul 2012 Det med vægt ude i den ene side dur ikke, for så er problemet bare støre når du bremser eller bakker.
    Jeg har ikke selv haft en crawler king, men på AX-10´eren satte jeg fjedre på der var i en bedre kvalitet end de oprindelige.
    Ellers hjælper det meget at rykke vægten længere ned i vognen så den ikke er s¨å toptung.
    Det med vægten er noget jeg roder meget med, så du kan se lidt på de biler jeg har.
    Der vil du også kunne se et par af mine biler der faktisk ikke har nogen affjedring som f,eks Panser Smølfen, men som virker rigtig godt alligevel smiley

• #5   26. jul 2012 Jeg har en teori med at, hvis motoren sidder i siden, så kommer der ikke så meget twist torque eller ingen! Det fordi man kan købe en motor montering, så den sidder i siden af bilen og det er den side som er modvægt!

• #6   26. jul 2012 Det er også rigtigt nok så længe du køre fremad eller op af bakke, men når du bakker eller bremser ned af en bakke, vil bilen vride sig til den anden side, altså den side motoren så vil side i smiley
    Den gamle AX-var meget slem til det, indtil man satte bedre fjedre på, og rykkede batteriet ned på forakslen, så holdt den helt op med det.

• #7   26. jul 2012 Det er et problem man ikke rigtig kan komme af med. Det findes også på rigtige biler, hvilket skyldes de fysiske principper der gør sig gældende i forhold til acceleration.

Problemet skyldes at motoren ligger på langs af bilen og ikke på tværs. Alle TC-biler er bygget med motoren på tværs fordi motorerne efterhånden har så meget moment at man ville store problemer hvis den lå på langs.

Den bedste løsning vil helt sikkert være at smide en mindre kraftig motor i, men problemet kan ikke afhjælpes helt. Det med vægten virker også som en skidt løsning. 400 gram i en sniper, gør i hvert fald at den ikke kan være konkurrencedygtig i en ræssituation selv mod andre snipere. Man kan eventuelt prøve med en blødere gasfinger.

• #8   26. jul 2012 Søren A
    Nu er det en crawler og ikke en TC han har.
    Problemerne er ikke helt de samme.
    På en crawler er det ikke motorens acceleration der vrider vognen, men trækket fra gearkasse og ned til akslerne.
    Det vil sige at vognen kan vride sig bare der er træk på akslen, som f,eks, mens den står stille på en bakke smiley

Og fordi crawlere ikke køre stærkt, har vi andre muligheder for at afhjælpe problemet som ikke kan lade sig gøre på en TC vogn.
    Vi kan sænke vægten længere ned i vognens chassis, eller lægge vægten ud på akslerne.
    Eller fjerne affjedringen helt som jeg har gjort på et par af mine biler smiley

• #9   27. jul 2012 Jeg vil dog gerne lige komme med lidt ekstra information til TC-biler, når nu Søren A er inde på det alligevel. Problemet med "torque steer" var primært et problem med kulmotorerne, hvilket var grunden til at alle begyndte at bygge biler med motoren på tværs.

Det viser sig dog at brushless motorer ikke har samme "problem", hvilket vi kan se på Awesomatix bilen, som er den eneste kardan-drevet konkurrence-TC på markedet lige nu. Den har både mulighed for at have motoren på tværs og på langs. De fleste kører faktisk med motoren på langs, da drivlinen således er mere effektiv, og der er ikke nogle problemer med torque-steer overhovedet, som der var med kulmotorerne.

Kommentér på:
Twist torque. Hvordan undgår man twist torque.

Annonce