Hjælp til FG baja Hjælp til FG baja
Hej
Fredag købte jeg en 26ccm FG baja, men har lidt problemer med min fjernstyrer, som er en r01502 robitronic. Første problem er, at jeg ikke kan læse brugsanvisningerne og lave indstillinger, fordi den er på engelsk og tysk - kan den fås på dansk ???
Mit andet problem er, at den somme tider mister signal, altså mellem bilen og fjernstyreren. Det eneste jeg så kan gøre, er at slukke de små motorer i bilen, der styrer gassen (servoerne) og tænde igen - så virker det igen lige ind til jeg trykker tilbage (altså bremser) så gør den samme nummer igen, men den drejer og giver gas fint nok lige indtil jeg bremser, så virker det ikke igen før den har været slukket og så er det det samme igen.
Håber I kan hjælpe?....
Niels
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 126 RC-enheder: 10 Emner: 127 Svar: 5.162
Du skal måske prøve at re-bind sender og modtager til hinanden på ny.
Jeg har kigget i manualen til dit anlæg hvis det er dette.
(link fjernet)
Det første du gør inden du prøver at re-bind er lige at koble batteri samt styre og gas/brems servoerne fra modtagerne. Uden at radio grejet er tændt. Dog hvis du har en afbryder mellem batteri og modtager er det nok ikke nødvendigt at koble det fra men blot sørge for strømmen er afbrudt.
Så er vi klar.
Tænd din sender og stil den ved siden af bilen så den er inden for 1 meter af modtageren, der efter trykker og holder du den lille bind knap nede på modtageren og kobler batteriet til så vil en lille diode på modtageren lyse permanent grønt hvis de med success er bundet til hinanden.
Blinker dioden derimod er det slået fejl og du må prøve igen.
Det er ikke sikkert det er det som er problemet, der kan og være løse forbindelser eller dårlige stik, der kan være dårlige signal forhold mellem sender og modtager.
Når den bare holder stille og du aktivere bremsen reagere servoen så eller dør forbindelsen bare totalt hver gang du prøver at bremse?
Hvis du har mulighed for det så find en i dit nær område som du kan tage hen til eller overtale til at komme til dig så kan man nogle gange nemmere finde løsninger eller prøve ting som kan være svære at forklare på tekst.
jul 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
Mange tak for dit indlæg.
Den er købt som helt ny. Den virkede helt fint i ca. en halv time og så lige pludselig holdte den op med at ville bremse. Jeg har kørt med den, som den var fabriksindstillet - så har ikke været inde og stille på noget i programmerne.
Det er den som du linker til.
Jeg har prøvet, hvor den stod på bordet (uden at køre) og så aktivere bremsen, så holder servoerne også op med at reagere.
Jeg vil lige prøve at re-bind sender og modtager igen, som du har beskrevet.
Jeg kørte som sagt med den i ca. en halv time og da jeg så ville bremse, holdte alt op med at virke. Jeg prøvede det nogle gange, så snart jeg aktiverede bremsen virkede intet, før jeg havde haft den slukket og tændt igen. Så virkede det indtil jeg bremsede igen.
Jeg spurgte ved forhandleren, hvor jeg købte den, om ikke man kunne få noget der hedder "FAIL-SAFE" til den. Til det svarede han, at det ikke var nødvendigt, da det skulle være i den. Men det tror jeg ikke, for så havde bilen nok stoppet inden den ramte ind i træet. Er det en fordel at købe det "FAIL-SAFE"?
Jeg kender desværre ikke nogen i mit område, der kører med sådanne biler, så må prøve om ikke jeg kan få hjælp nok her :o)
mar 2006
Følger: 53 Følgere: 48 RC-enheder: 3 Emner: 24 Svar: 336
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 126 RC-enheder: 10 Emner: 127 Svar: 5.162
jul 2013
Er det bare mig der ik fatter at indstille det fail safe eller er det merer sikkert at købe den anden i snakker om ?
mar 2006
Den er mere sikker end failsafe.
Hvis en servo brænder af eller din modtager mister strømmen kan servoen ikke trække gassen til fail safe position og bilen vil derfor køre videre.. Killswitch vil i disse tilfælde slukke motoren
mar 2006
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 20 RC-enheder: 6 Emner: 13 Svar: 1.316
Det er bare fordi at du skriver, at du bremsede og så stoppede det med at virke indtil du havde strømmen fra.....
Det kunne godt lyde lidt som at din modtager slukker når du bremser, det vil ske hvis der er for lidt strøm på batteriet. Spændingen falder ganske enkelt når det belastes.....
Bare en tanke
Fail safe, er en feature i din modtager som sørger for at servo'erne går til en foru defineret position, hvis radio signalet svigter.
(fx. rette styretøjet op og træk lidt i bremsen.)
Kill switch, er et EKSTRA stykke elektronik som kan slukke for motoren, hvis den får signal fra modtageren. Det er i bund og grund et fjernbetjent relæ!
Så for at du får noget ud af en kill switch, så skal du indstille fail safen i din modtager til at slukke for motoren. Til dette kræver det at dit anlæg har 3 kanaler, da du skal koble din kill switch til som en servo.
maj 2011
RC-enheder: 5 Emner: 2 Svar: 21
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 11 RC-enheder: 9 Annoncer: 3 Emner: 17 Svar: 132
- Men det kan jeg så se at dit også er.
jul 2013
Jeg har snakket med forhandleren, hvor bilen er købt og skal snakke med en tekniker i morgen, så må vi se om han kan hjælpe med at finde den evt. fejl....
Niels
Hjælp til FG baja