Anmeldelse: Vantage Carbon Pipe {{forumTopicSubject}}
Hej,
Har fået en opfordring fra flere at jeg skulle oprette et emne om test af nok Danmarks første vantage carbon pipe til buggyer.
<b>Det er HIGH TORQUE versionen der er testet</b>
TESTPLATFORM:
Kyosho Inferno MP-7.5 Sport
Gearing 46/13
Kobling Kulfiber koblingssko
Mugen 1.0 koblings fjedre
Udstødning Vantage Carbon Pipe
Luftfilter HPI 3.5cc luftfilter til Savage serien
Gløderør McCoy MC-08 glowbplug
Nitro Sidewinder 16%
<b>Indledning:</b>
Jeg fik muligheden af Xtremenitroracing.dk som har sponsoreret denne pipe til mig, så jeg netop kunne teste den da folk er forholdsvis bange for at prøve noget nyt, nu når den er bygget i carbon, med holdbarhed, temperatur efter kørsel osv.
Pipen er somsagt bygget i ren carbon og vejer intet mere end 46gram, det er en besparelse på omkring 40%.
<b>Første hånds indtryk:</b>
Kassen indeholder:
Udstødning
Manifold
3 små fjedre
Én stor fjeder
Én pakning
Et par dimser til holder (kommer jeg nærmere ind på)
Da jeg pakkede udstødningen ud blev jeg først overrasket over vægten, man følte at man nærmest ikke havde noget i hånden. Den føles også helt speciel, ikke lige som en normal alu pipe. Men jeg kiggede lidt på opbygning af stinger osv. og synes den så meget holdbar ud.
<b>Montering: karakter 4 ud af 5</b>
Monteringen gik nogenlunde smerte frit da det er som andre normale one-piece udstødninger, undtagen ude i enden hvor der skal en stang igennem. Da det er umuligt at lave et ordentligt gevind i carbon har de valgt at sidde en "servo tingest" under udstødningen og over udstødningen for at holde den fast. Det er både positivt og negativt. Jeg synes det er lidt mere besværligt at arbejde med istedet for en skrue i enden, det er nok bare en vane sag.
Billede: Læg mærke til enden på udstødningen:
http://www.rcgalleri.dk/uploads_large/41026.jpg
<b>Konklusion: karakter 4.50 ud af 5</b>
Efter at have testet udstødningen i græs, grus, sandt og på asfalt er jeg positivt overrasket.
Temperaturen på min motor var på 100C og udstødningen var kun 90C, den er køligere end en normal alu pipe.
Min motor er samtidig droppet er par grader i temperatur i forhold til min anden alu pipe. Trækket er blevet meget bedre, og generelt har den et godt flow igennem hele området.
Så jeg er positivt overrasket over denne udstødning.
Den virker også robust, da sten ofte flyver op på udstødningen og bøjer stingeren eller bøjer hele udstødningen, jeg kan ikke engang se at noget har været i mod, selvom jeg har stået og slået på den med en sten for at se om den ville flække.
<b>Positive ting:</b>
Holdbarhed
Udseende
Kræfterne den giver
Vægten
Med følgende manifold
<b>Negative ting:</b>
Monterings metoden med servo tingester
Spørgsmål er mere end velkomne.
jul 2004
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 3 Emner: 49 Svar: 2.577
Billeder af udstødningen kan ses i min profil.
jul 2005
Følgere: 31 RC-enheder: 1 Emner: 179 Svar: 2.630
jul 2004
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 3 Emner: 49 Svar: 2.577
Vil også lige tilføje:
Udstødning jeg sammenligner med er en SH Maxx udstødning.
okt 2004
Følger: 32 Følgere: 31 RC-enheder: 13 Emner: 56 Svar: 531
Flot test - der ! Det er jo dejligt at slippe af med nogle gram i den tunge side af buggien. Næsten alle buggier er tungere i venstre side (motorsiden). Hvilket giver en negativ vægtfordeling.
Er disse potter EFRA osv. godkendt ?
Hvad med langtidspåvirkning af metanol og olie ? - den test må vi have tilgode !!
Hi
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 21 RC-enheder: 3 Emner: 70 Svar: 406
jul 2004
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 3 Emner: 49 Svar: 2.577
jul 2004
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 3 Emner: 49 Svar: 2.577
jul 2005
Følger: 14 Følgere: 13 RC-enheder: 3 Emner: 26 Svar: 263
dec 2004
Følger: 23 Følgere: 22 RC-enheder: 3 Emner: 29 Svar: 448
Hvis jeg havde en buggy, havde jeg købt den, uden tvivl!
jul 2004
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 3 Emner: 49 Svar: 2.577
jul 2004
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 3 Emner: 49 Svar: 2.577
Du kan bare købe en Vantage udstødning til Savage / Mammoth, den fåes også til Monster, koster det samme.
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 21 RC-enheder: 3 Emner: 70 Svar: 406
jul 2004
Følger: 92 Følgere: 91 RC-enheder: 3 Emner: 49 Svar: 2.577
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 14 RC-enheder: 3 Emner: 7 Svar: 40
Ang ERFA godkendt, kan jeg sige det er de ikke endnu <- bør understreges. Vantage arbejder på sagen om at få dem ERFA godkendt. De spørger os, og skriver dette:
'Also because as far as we know, all pipes for EFRA "has" to be 3 chamber while ours is a dual chamber design.'
De behøves nødvendigvis ikke være 3kammers for at blive godkendt? For så sender jeg mailen til Vantage så hurtig jeg kan så de kan få dem godkendt.
Personligt ville jeg sige 'go' for at godkende dem da, som en skrev mht vægten. Buggyer må jo af en eller anden grund blive ulige i vægten pga udstødningen i den ene side, kan helt klart være en lille fordel til races.
Mvh Rasmus Mikkelsen
xtremenitroracing.dk
apr 2005
Følger: 22 Følgere: 21 RC-enheder: 3 Emner: 70 Svar: 406
nov 2004
Følger: 15 Følgere: 14 RC-enheder: 3 Emner: 7 Svar: 40
Anmeldelse: Vantage Carbon Pipe