{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  TRF 417 Gear
  • #1   3. apr 2014 jep det er 64 p smiley

  • Michael S
    Michael S Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 4
    #2   3. apr 2014 køre med pinion 64dp 39 mener 111 spur, med denne gearing bliver motor ikke vild varm

  • #3   4. apr 2014 super tak


  • #4   4. apr 2014 Synes det er lidt forvirrende, Er det muligt at finde pinions 64p som er 5mm i hullet ?
    Synes ikke rigtigt at jeg kan finde så meget når jeg kigger rundt. :S


  • #5   4. apr 2014 Tamiya bruger standard mod 0.4 som svarer til 63,5 pitch i TRF41X

  • #6   7. apr 2014 alle Tamiya kører bruger 64 pitch

    denne typer passer på VBC - Awesomatix - Serpent - Tamiya etc..
    http://www.ahhobby.dk/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=2836


  • #7   8. apr 2014 Henrik, men det gear du linker er jo 104T Det ville næsten give mig negativ gearing, mit spur er 111t eller 113t smiley - skrev med den forrige ejer, han sagde at han havde brugt pitch 48, men at bilen var født std med 64., fattede de ikk helt,. Mener han at jeg kan bruge begge typer eller ?

  • #9   8. apr 2014 Eller er det et spur du har linket ? smiley

  • #10   8. apr 2014 Specs & Features
    •This is the 111T Spur Gear for the TRF417 Chassis Kit (Item 42184).
    •111T Spur gear x 1pc.
    •Only compatible with TRF417 chassis machines.
    •Recommended pinion gears:(24-45T)
    Item 53103 0.4 Pinion Gear (24T,25T)
    Item 53117 0.4 Steel Pinion Gear Set (26T,27T)
    Item 53405 0.4 Pinion Gear (34T,35T)
    Item 53406 0.4 Pinion Gear (36T,37T)
    Item 53407 0.4 Pinion Gear (38T,39T)
    Item 53420 0.4 Pinion Gear (40T,41T)
    Item 53421 0.4 Pinion Gear (42T,43T)
    Item 53422 0.4 Pinion Gear (44T,45T)
    Item 53690 0.4 Pinion Gear (30T,31T)
    Item 53691 0.4 Pinion Gear (32T,33T)



    https://www.tqrcracing.com/shop/product_view.asp?p_id=3080


  • #11   8. apr 2014 Nice Eddy, det ser godt ud., men tror du ikke også at p64 passer, men m0.4 bare passer perfekt, hvilket jeg helst vil hehe

  • #12   8. apr 2014 MOD størrelse er i bund og grund størrelsen (eller afstanden) af tænderne på pinion/spur gearet. I teorien kan du blande men så opnår du ikke den fulde effekt at god mesh samt risikoen for at en af de to tandhjul bliver spist af den er meget større.

    Det kan ikke anbefales medmindre du lige har fået den sidste spist, skal køre i finalen og har kun en forkert størrelse liggende - så er det jo knald eller fald smiley

    Her er lidt sjov og spas du kan evt rode med: http://scriptasylum.com/rc_speed/gear_calc.html


  • #13   8. apr 2014 Den simple formel for konvertering af MOD til Pitch er

    P = 25,4 / MOD og derfor er MOD 0.4 = 63,5P

    Den opmærksomme vil kunne se at tallet 25,4 svarer til 1" (tomme) i mm:-)


  • #14   8. apr 2014 nice nok savage, godt svar, ret mig hvis jeg er forkert:
    63.5p ville være optimalt, den den så ikke vil støde på nogen steder, 64p, vil ikke passe heeeeelt perfekt, og vil derfor have en lille smule slid, og en 48p vil så godt kunne bruges, den vil bare slide en del mere på spuret, korrekt ?

    Eddie: tak, den er meget god at huske, mod er i tommer, og pitch er i mm


  • #15   8. apr 2014 Tillad mig at rette på en ellers hæslig indlæg:
    MOD størrelse er i bund og grund størrelsen (eller afstanden) af tænderne på pinion/spur gearene. I teorien kan du blande størrelserne men så opnår du ikke den fulde effekt af god mesh samt risikoen for at en af de to tandhjul bliver spist/ødelagt af den anden, er meget større.

    Tror ikke jeg kender nogen som blander størrelser med vilje, så hold dig til den rigtige størrelse, når du kører en fed bil som en 417, så synes jeg det ikke er værd at tage smutveje på sådan noget som pinion'er. Jeg har selv en del grej liggende som er fejlkøbt pga noob viden - og lige så sent som i går fik jeg købt flere dele som ryger i samme bunke smiley


  • #16   8. apr 2014 Ja okay, jeg havde også tænkt mig få det der passede bedst, vil gerne så vidt muligt skaffe mig det bedste setúp. Jeg fandt et p48 84t's spur som jeg satte på, det der sad på kunne jeg slet ikke få til at passe nogen steder, i den der calculator. Og den pinion jeg pt har bestilt er et p48 t29, hvordan kan jeg regne gear ratio ud, og er det korrekt forstået at jo højere din ratio er jo større belastning er der på motoren?

  • #17   8. apr 2014 Jeg har godt nok også Gjort mig nogen dumme køb, specielt eftersom at jeg til slut købte en 417 :b

  • #18   8. apr 2014 Kan det passe at jeg med spur t83 og pinion t29 begge i 48dp vil få en gear ratio på 5.55 - hvis det er rigtigt, er det så godt, hvad kan jeg få ud af denne infomation, kun belastningen på motor eller ?

    Brugte denne side til at regne ud:
    http://www.gearmachine.net/calc_ratio.php?lang=gb


  • #19   8. apr 2014 Jeg går ikke forfærdelig meget op i ratio. Bruger scriptasylum.com for at beregne en ca top hastighed i mine offroader. Så køber jeg pinions ud fra det.


  • #20   8. apr 2014 okay, super, tak. Hvorfor er det at folk går så meget op i gear ratio ?

  • #21   8. apr 2014 Folk går vel ik mere op i det, end andre aspekter indenfor rc. smiley Men det er jo heller ik helt lige meget...

    Det du skal udregne og bruge er FDR gearing. Final Drive Ratio. Slutgearing. Total udvekslingen i din bil.
    FDR udregner du således;

    Antal tænder på dit Spur, divideret med antal tænder på dit Pinion, gange med din interne gearing.
    Din interne gearing er antal tænder på dit Diff/Spool divideret med antal tænder på dine Pullys(dem der sidder på siden af Spur smiley )
    Håber du forstår...

    FDR tallet er lidt den omvendte verden; jo lavere tal, desto højere gearing.

    Hvilken gearing du skal ha, kommer jo så an på din motor.
    Tag og vælg en tandhjuls størrelse og hold ved dén. Enten 48 el. 64dp, så kan du storset altid finde Spur til en bil. 64 kan bedre finjusteres da det ik springer så meget i FDR, dog mener nogen at det er mere følsomt ved eks. udendørs kørsel. Jeg er selv fint tilfreds med 48dp.

    Men når du så har valgt, så er det altså her dine sparepenge skal bruges... ik sidde og drømme om dyre vilde motorer du ik kan geare rigtigt alligevel...
    Køb en masse Pinion og et par Spur. RCmart har nogle fine 6pak æsker til omkring 20$, de holder godt.... synes jeg...

    Det var mine råd, og mening til dig.

    Håber du kan bruge det til noget....


  • #22   8. apr 2014 Emil:, FDR udregning, den skal jeg nok lige bruge lidt tid på at forstå og bruge, så den venter jeg lige med at gå igennem til jeg forstår hvad jeg skal bruge den for. ^^ - Mange af tingene ved jeg dårligt hvad er, blandt andet diff/spool. det må være dem der ligner "tykke" spur. og de der pullys er dem man sætter fast på diff/spoolen, er det korrekt ?

    Men igen, hvad skal man bruge det tal til, hvad fortæller det mig,. forstår ikke helt hvad du mener når du skriver den totale udveksling. Betyder, det topfart eller hvordan.-


    Men resten du skriver. Super knald fedt, lige den jeg ledte efter. nu gir det med gearene mening, man kan selv vælge om man kører 48p , bare man kører det samme på begge hjul, Jo højere pitch jo bedre finjustering, men tilgengæld kan du risikere at det er en smule mere følsomt ved ujævnt underlag.?

    Hvad så med en tamiya TT01, Kan jeg også vælge at skifte fra std mod 0.5 til 48pitch. Så jeg kan køre med de samme spur og pinions i begge mine biler, så sparer jeg lidt penge jo smiley

    Til jer alle sammen -

    MANGE tak for hjælpen, det er super fedt at i gider hjælpe.
    Havde ikke klaret den uden jer smiley


  • #23   8. apr 2014 Jar det kan jo godt virke lidt indviklet, men man kan lige så godt sætte sig ind i det, før som siden. Totaludvekslingen er jo det alle dine gear i bilen giver til sidst. Altså hvad motorens omdrejninger bliver til i hjulene. Så er det kun hjulenes størrelse der mangler, for at udregne en teoretisk hastighed.
    FDR er jo det eneste der er sammenligneligt biler imellem. Hvis en gut nu siger han bruger den og den størrelse Spur/Pinion, så kan du kun bruge det til noget hvis jeres bil har samme interne gearing. Giver han dig derimod FDR'en kan du selv regne Spur/Pinion ud så det bliver korrekt.

    Diff og pullys er det remmene sidder på. Diff er de store, og pullys er de små. smiley
    Hvis du har en manual, skulle der gerne stå hvor mange tænder disse har. Forudsagt at den tidligere ejer ikke har skiftet nogle af dem... smiley
    Det var rigtig fint hvis der var nogle TRF ejere, der gad fortælle dig hvilke mærker af Spur der passer. Måske sku du oprette endnu en tråd for at få deres opmærksomhed....

    Mht. TT-01, så troede jeg faktisk at der var MOD 0,6 i sådan én(?) smiley . Det er noget tid siden jeg har rodet med min. Det er lidt svært at gå tilbage når man først er begyndt med ordentlige biler.
    Mig bekendt kan du ikke lave den om til 48dp.


  • #24   8. apr 2014 Det er vidst også mod 0.6. bare mig der lige skrev forkert. ^^

    okay, ærgerligt, ville ellers gerne have haft lavet den om så den kunne bruges til at drifte lidt med, også kunne jeg nøjes med at kører lidt speedrun og tc med 417'eren smiley
    Det er super fedt at du gider tage dig tid til lige at forklare mig de forskellige ting. Det hjælper virkeligt meget, i forhold til at sidde og læse alle mulige halve informationer rundt omkring. smiley
    Jeg har fundet en manual på nettet til bilen, så burde også kunne finde tingene deri, så jeg kan finde ud af hvad der er hvad smiley - hjulenes strls, er det bare diameteren ?


  • #25   8. apr 2014 Hmmm, hvis jeg var dig ville jeg ik bruge for mange penge på sån' en tt-01. Det er lidt noget bras efter min mening.... smiley
    Selvfølgelig... har man noget elektronik i overskud, er den da fin at lege lidt med...

    Klart nok. Har selv siddet som helt noob. Der er en masse folk herinde der ved en masse, de gider bar ik bruge tid på at forklare...

    Jeg kan ik huske hvad du skal bruge, om det er diameter eller omkreds. Det er en eller anden ligning med motor rpm, gearing og hjul størrelse.
    Du kan helt sikkert finde flere tråde om det hvis du søger; 'udregning' 'topfart' og sån'...
    Jeg gider ik selv bruge kræfter på det. Det er jo kun teoretisk. Der bliver jo ik taget højde for vægtforhold, div. modstande og om motor trækker gearingen optimalt....
    Det er jo kørsel i praksis det handler om....


  • #26   8. apr 2014 Nej jeg er også gået død i det nu, derfor jeg håbede at det passede med at jeg kunne købe pnions til 417'eren også også bruge dem lidt på tt01'eren så den også kan køre, det er jo trods alt min første bil smiley - så det tæller også lidt smiley

    Nej det kan du have ret i, men det kan da være meget sjovt at sidde og regne på hvad man ca. opnår af kræfter via forskellige setup. Men ja, det er den praktiske topfart der tæller smiley

    Det er rigtigt, men kan godt forstå, de ikke sidder og kigger herinde hver dag. men heldigvis er der mange som ved lidt, så plejer at komme nogen fornuftige svar, nogen gange skal man dog lige lede lidt smiley


  • #27   8. apr 2014 Jeg skriver for det meste fra mobilen så længe forklaringer er jeg lidt doven med at skrive smiley

    Afhængig af beregner kan det være diameter eller omkreds. På scriptasylum.com er det diameter i tommer.

    Tro mig der er fortsat meget jg lærer omkring gearing og optimal setups. Godt nok til off road er men nogenlunde samme principper.

    Klø på du smiley


  • #28   9. apr 2014 Tak mark, jeg har lige kigget lidt på den side du linker, synes saaaatme det er forvirrende med alle de der infomationer, bare det første spørgsmål stod jeg af på
    ^^ smiley
    Tak for støtten, jeg overvejer at tage ud til en klub og køre lidt med der, og se om det er noget for mig, tror bare ikke at jeg vil det i så stort et omfang, vil jo bare gerne hygge lidt smiley - Men tror man lærer meget ved at være i en klub eller lign.


  • #29   9. apr 2014 Tobias, du kan sagtens bruge en 417 til at drifte med, jeg har selv kørt nu 1 ½ år med min, se evt. under mine enheder

  • #30   9. apr 2014 yee men er det smart at bruge en bil både til drift og tc ? og er det svært at lave 417'eren om til drift?

  • #31   9. apr 2014 Du kan sagtens ændre den så du kan bruge den til drift, det er dog sværrer hvis du skal have CS på den
    Køre begge dele med samme opsæt bliver svært, der skal du vælge hvilke du vil køre smiley


  • #32   9. apr 2014 ja nemlig, også derfor jeg helst bare villle for sjov lade tt01'eren være til drift, jeg skal bare gøre det lidt, også lade 417'eren være tc smiley - men tak for råddet anyways smiley

Kommentér på:
TRF 417 Gear

Annonce