1.438 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Tamiya Rising Fighter/Grasshopper II Tamiya Rising Fighter/Grasshopper II

Hej. Jeg har lige købt + samlet en nyere "retro-wanna-be" tamiya. Der er tale om en Rising Fighter (Grasshopper II). Jeg har naturligvis ikke store ambitioner vedr. køregenskaberne (da det jo er "udseeende og 80'er-stil" der er formålet med bilen) men jeg undrer mig virkelig over én ting:

Hele "bagdelen" (gearkasse/motor, baghul etc.) sidder som bekendt som en separat enhed bagerst på bilen. Dvs. gearkasse/motor sidder ikke på chassis'et. Måden de to dele hænger sammen på er ved hjælp af stød"dæmperne" og en "stang" sat på gearkassen der så kan bevæge sig op og ned. Jeg kan simpelthen ikke finde nogen uoverensstemmelser med tegningen og min samling - men resultatet er at hver gang der gives gas ryger gearkassen op med et brag/*klank* i chassiset og falder ned med et brag i chasisset med et brag/*klank* igen når der stoppes. Ikke så behageligt at køre med da det lyder meget voldsomt.

Er der nogen der har erfaringer med bilen?

Den er købt her:

http://dk.midhobby.com/produkter/476-tamiya/12709-tamiya-rising-fighter/

Og kan ses her:

http://www.ultimatetamiya.com/buggies/rising-fighter/

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • sætte hylder op bad og køkken 3.000 kr.
  • Tilskæring af ca 14 have fliser 400 kr.
  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tamiya Rising Fighter/Grasshopper II
  • #1   30. sep 2014 Har du sat fjedrene i, som vist under punkt 15 i manualen?

http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/58416risingfighter.pdf

• #2   30. sep 2014 Det er nøjagtigt same problem som de gamle modeller også led under smiley

Teksten på hjemmesiden skulle nok have været:

"Rising Fighter har arvet alle sine store fejl fra sine forgængere The Hornet og Grasshopper"

• #3   30. sep 2014 Kan iøvrigt afhjælpes ved at lave det berømte "3rd shock mod"

Her vist på Lunchbox:
    http://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?showtopic=49777

• #4   30. sep 2014 Her et par eksempler på en GH2:
    http://www.blackholesun.fr/RC_Grasshopper2_US.php
    (halvt need på siden)

• #5   30. sep 2014 Gider du ikke det, ellers fede nok, 3rd shock mod - kan du evt starte med at montere nogle ordentlige dæmpere. Dvs dæmpere med rigtig dæmpning og ikke bare en "fjeder over look-alike dæmper"

• #6   30. sep 2014 Hej alle. Tak for jeres interesse.

I første omgang er jeg nok mere interesseret i at finde ud af om det virkelig virkelig virkelig kan passe at hele bagenden skal "smadres" op og ned hver gang man rører forward + stop (i reverse er der selvfølgelig intet problem da den bliver stoppet nedad) - altså før jeg eventuelt begynder at lave modifikationer. Jeg ville også foretrække at holde den helt igennem original, da det ikke er meningen den skal kunne konkurrere med mine andre biler i køreegenskaber. Men bare køre med den for at få nogle gode "1980'er"-oplevelser smiley

Med mindre mine øjne bedrager mig er både metalstangen (shaft'en) på gearboksen + de to fjedre (Axel springs) monteret korrekt. Altså sådan, at når bilen vender rigtigt/hviler på hjulene ligger fjedrene oven på metalstangen og skulle presse den nedad. Men når der gives gas fremad bliver metalstangen skubbet opad og banker mod "loftet" med et kæmpe brag (ingen "det sagde hun også i går-vittigheder tak ;-))

Jeg har også set build-billeder på nettet hvor metalstangen hviler på de to fjedre ... men ifælge tegningen burde dette være forkert

så.... Kan det virkelig passe at det skal give disse megahøje klank-klank lyde hver gang man giver den den mindste smule gas? Jeg må da have gjort et eller andet forkert, ellers har Tamiya da været halvskæve da de designede den....

Nogen der har bilen? Altså den originale GH-2 eller den nye Rising Fighter? Hvad gør jeres? Hvad har jeg gjort forkert? Hjæææælpp! smiley

• #7   30. sep 2014 Vedr. de stock-"dæmpere" plejer jeg at skifte dem ud med rigtige dæmpere (olie), hvis jeg finder ud af at jeg faktisk får brugt bilen. Men vedrørende ovenstående problem ville det faktisk ikke hjælpe noget som helst med andre dæmpere, da problemet ligger et andet sted. Netop som Jesper K påpeger, i punkt 15.

• #8   30. sep 2014 Virker sært. Min Grasshopper II og min Lunch Box har samme system, og det fungerer som det skal. Det er dog langt fra et optimalt system, men Lunch Box'en som jeg primært kører med, virker nu som den skal.

Hvor i verden bor du, måske du kunne komme forbi, eller vi kunne mødes et sted, så kunne jeg da se om jeg kunne kloge mig lidt på den? Jeg bor ved Køge.

• #9   1. okt 2014 Klak-klak.. Sådan ER det bare lavet på de biler, med "Hornet-style" gearkasse-ophæng. smiley Og ja, det er en lidt træls lyd.. Personligt har jeg været igennem mindst 15 biler med det ophæng, og har faktisk ikke oplevet deciderede problemer endnu, udover det til tider lidt voldsomme lyd. De første Grasshoppere havde ikke den "vippemulighed" i det forreste ophæng, men til gengæld kunne de godt rykke de originale dæmpere fra hinanden, og jeg tror at den "udvikling" på Hornet´ens gearkasseophæng kom som følge af problemer med Grasshopperens dæmpere, da det jo så bare flyttede "ryk-problemet" et andet sted hen, nemlig hen til det forreste gearkasseophæng, hvor der så sad de der småbitte fjedre i. smiley
    Det problem jeg har haft flest gange med Grasshopper og Hornet-chassiser har været at de forreste dæmpertårne knækker af når bilen vælter, og nogle gange knækker de 2 "dimser", bagerst på chassiset, hvor hhv. body og støddæmpere er monteret på en Hornet. smiley

• #10   1. okt 2014 sådan _skal_ de gøre, de kan ikke gøre andet smiley Man kan sætte lidt skum ind i "hullet" ved tværpinden, men så forringes dens offroad evne endnu mere.

til den gamle hornet fulgte nogle andre monterings/holdere med som havde et rundt 5mm hul istedet for et aflangt.

Michael: Jeg har ved hjælp af en actopower knækket hele det bagerste dæmpertårn af smiley Når bilen så gav gas, så endte hele gearkassen inde under chasseiet, åh det var tider smiley

• #11   1. okt 2014 Haha, ja, Henrik, og når så den slags skete, måtte man have fat i diverse bjælker fra Meccano og ling. , for at få dem til at hænge sammen igen.. Det er noget nemmere i dag, hvor man bare klikker lidt rundt, og bestiller det, man nu har brug for. smiley

• #12   1. okt 2014 Åh ja, bolte meccano eller i mit tilfælde random alu stang med huller, fast og fylde efter med den sundeste liflige epoxy, ah det var tider på drengeværelset

• #13   1. okt 2014 Hej alle, og tak igen for interessen

Tak for tilbuddet Jesper. Det ville jo faktisk være det nemmeste, at få nogle "erfarne tamiya-øjne" til at kikke på den, men jeg bor i Aarhus, så der er lidt langt.

Det lader til at "klak-klak"-problemet er velkendt. Jeg har bare aldrig hørt noget lignende. Det er helt gak-gak det klak-klak... så meget, at jeg stadig må erkende at det må være en fejl.

Jeg kan heller ikke se hvilke fantastiske fordele det skulle gøre med affjedringen, at hele gearkassens shaft-montering bliver banket op og ned af den rille ... især da den jo sidder banket helt oppe indtil man gasser ned ... og den falder ned med et brag ... hvad skulle det gøre godt for? Hmm...

Kan man slå videoer op i denne tråd? For så ville jeg da gerne benytte mig af jeres tamiya-øjne og ører til at fortælle mig om det kan være sandt den skal lyde sådan og se sådan ud

• #14   2. okt 2014 Du kan evt. lave et Youtube link.

• #15   2. okt 2014 A Tamiya-addict in denial...

• #16   2. okt 2014 Men, Simon, sådan gør den bil. Kan godt være det ikke er tænkt sådan, men den gør det og den gjorde det også for 25 år siden.
    Det er gjort for at akslen kan bevæge sig lidt frit og individuelt i hver side, for at give lidt "uafhænging" affjedring på trods af stiv aksel. kald det flex.

• #17   2. okt 2014 He he, Jimmy smiley Det var nu meget godt beskrevet smiley Jeg har virkelig virkelig virkelig svært ved at acceptere det ... det giver ingen mening ...

• #18   2. okt 2014 Det var nu nemt nok at acceptere dengang i 80'erne...

Kører lortet? Hvis ja - FEDT, ud og gi gas. (I 7 minutter indtil batteriet løb tørt, efterfulgt af 14 timers ladning)

Larmer lortet? Hvis ja - who cares, bare den kører.

• #19   2. okt 2014 Da jeg fik min første Nikko Turbo Panther i 1986 var der ingen klak-klak-lyde. Utroligt at legetøjskopien fra dengang faktisk overgår hobby-originalen smiley

• #20   2. okt 2014 Prøver lige at gentage mig selv her, et billede sige mere end 1000 ord smiley "klak klask slask" effekten er en bivirkning af at bilen skulle være terrængående men stadig med stiv bagaksel. Hvis hullerne som den vandrette stang ikke var aflange, kunne bilen ikke gøre således:

profilbillede
  • #21   2. okt 2014 Den originale Grasshopper (der blev kopieret vidt og bredt) havde heller ikke klak-klak lyde. De kom først med Hornet da de skiftede til de aflange holdere.

• #22   2. okt 2014 Jimmy, korrekt smiley De runde var standarden til og med Pajeroen.

• #23   3. okt 2014 Hovsa, jeg har da faktisk 2 "survivorer"stående fra "sømplade og alu-stangstiden", med lidt forskellige DIY-reperationer. De består mest af Grasshopper II, Academy Roadrunner, og Hornet.. Den ene med BMW M3 body, Schumacher Storm-truckhjul, og andre sære ting. smiley

Kommentér på:
Tamiya Rising Fighter/Grasshopper II

Annonce