Benzinmotor, opstart, indkørsel osv.
6.868 visninger
|
Oprettet:
Jeg har kedet mig lidt og har så skrevet det her, håber i kan bruge det til noget:
Min motor føles sløv og vil ikke komme op i fart.
Hvis din motor ikke vil komme op i fart og er svær at starte trods rigtig indstilling, så er din udstødning måske stoppet til eller din cylinder kan være slidt op.
pil udstødningen af og tjek at den ikke er stoppet til, hvis den er, så hæld ren benzin igennem den og se om der kommer skidt ud.
Pil cylinderen af og tjek hvordan stempel og cylinder ser ud, hvis de er ridset eller har andre skader er det nok på tide at skifte den ud.
Der løber benzin ind i mit luftfilter:
Dette sker for det meste når skidt samler sig inde i karburatoren og blokere en ind eller udgang, så luften kan komme ind og ud men benzinen kan ikke, derfor forekommer der tryk i tanken som kan
"mase" benzinen ud af karburatoren og ind i filteret, derfor skal din karburator renses, der er links til manualer nederst på siden.
Hvordan kan jeg se om mit tændrør virker:
Skru tændrøret ud af din cylinder og sæt det mod cylinderen, træk i trækstarteren og se om der kommer en gnist, hvis ja og den skarp blå, har du et fungerende tændrør, hvis ja og den er gul kan dit
tændrør være defekt(i tilfælde af startproblemer så skift det), hvis nej, så er det færdig, skift det.
Hvordan skal jeg indstille min Walbro Karburator(WA-167 / WT-603 / WT-668 / WT-257 / WT-813, osv.)?
Disse karburatorer kræver ofte at man indstiller dem for at få optimale kræfter fra motoren, hvis du føler din motor kører dårligt eller ikke yder samme omdrejninger som den plejer, så er det på
tide af få den indstillet igen.
1) Find High og Low nålen på din karburator, de er markeret med et H og et L, drej dem begge helt i bund.
2) Drej L nålen 1 1/4 omgang ud
3) Drej H 1 3/8 omgang ud
4) Start motoren, du skal måske dreje L nålen den ene eller den anden vej før den starter.
5) Drej på L nålen til du syntes din tomgang er fin, når du drejer nålen ind så stiger tomgangen, når du drejer den ud så falder den og drukner måske din motor.
6) Giv motoren fuld gas og juster H nålen til du når de maksimale omdrejninger(BEMÆRK: Dette larmer RIGTIG meget, hør efter hvornår motoren rammer top omdrejninger og lad skruen stå der)
!!NÅR DU HAR GJORT DET ER DET MEGET VIGTIGT DU DREJER SKRUEN 1/16 UD FOR AT FÅ DEN RETTE KØLING AF MOTOREN!!
Note: Indstillingen ovenfor er kun til standard brug, der er meget der kommer an på hvordan en motor opfører sig, feks, Gearing, udstødning, fugt, temperatur, hvor højt du er over havets overflade
osv.
Her er nogle tips til at få din bil til at gå korrekt:
Hvis din motor hakker eller slet ikke kan nå maksimum omdrejninger:
Din H nål er drejet for langt ud, drej den ind i små hak, imellem hvert hak kører du lige en testtur, når den kører ordentligt drejer du den 1/16 ud for at få den rette mængde luft/benzin ind.
Hvis din motor går ud eller føles sløv fra bunden:
Din H nål er drejet for langt ind, drej den ud til den er MINDST 1 1/2 omgang fra bund, herfra kan du så justere den ind i små hak med prøveturer imellem, bemærk dog, at Dårlig kompression,
tilstoppet udstødning og meget stor gearing kan få din motor til at føles sløv.
Hvis din motor kører ujævnt med høj tomgang og dør hvis du prøver at sænke den:
Du har måske et hul i en pakning, det giver motoren falsk luft, en let måde at tjekke for falsk luft er at sprøjte WD-40 ved pakningerne til karburatoren og andre steder der er pakninger, hvis den
bobler er der hul i pakningen, udskift den.
Hvis din motor står i tomgang og dør lige så stille:
Din L nål er skruet for langt ud, drej den ind til du opnår den tomgang du vil have ellers stil på den store skrue nedenunder, drej den ind.
Hvilke tændrør vil virke bedst i min Zenoah eller Chung Yang motor:
Champion R27C
NGK CR8HVX
NGK CR8HSA
NGK CR7HVX
NGK CR7HSA
NGK CMR8A
NGK CMR7A
Dette er det bedst anbefalede: NGK CR8HIX Iridium
En afstand på .65mm er det bedste.
Liste over motorer og hestekræfter:
G230RC, Zenoah, 22.5cc, 2.8 Hk.
G260RC, Zenoah, 25.4cc, 3.0 Hk.
G270RC, Zenoah, 25.4CC, 3.0 HK.(4 bolt)
G62PU, Zenoah, 61.5cc, 5.0 Hk.
CY23RC, Chung Yang, 22.5cc, 2.5 Hk.
CY26RC, Chung Yang, 25.4cc, 3.0 Hk.
CY27RC, Chung Yang, 26.9cc, 3.25 Hk.
CY29RC, Chung yang, 28.9cc, 3.5 Hk.
GP290, Chung yang, 28.5cc, 3.5 hk.
Hvordan du kører en ny Zenoah eller Chung yang motor til:
Fyld tanken på din bil, du bestemmer selv blandingsforholdet, jeg anbefaler dog 2 eller 3 procent IKKE syntetisk olie, eller bare almindelig Aspen 2 eller 3 procent.
Nålene på karburatoren skal stå:
L nålen: 1 1/4 fra bund
H nålen: 1 3/8 fra bund
Hvis motoren ikke går optimalt når du starter den så drej L nålen lidt ind.
Så er motoren startet, find en god lige strækning og kør i forskellige hastigheder i 3 til 10 minutter(ALDRIG FULD GAS!), lad motoren køle af i ca. 10 minutter og gør det samme som før(sørg altid
for at der er benzin på bilen da den ikke må løbe tør), dette gør du 3-4 gange også er motoren tilkørt, det anbefales at lade motoren stå i tomgang i 30 sekunder før du slukker den da den køler sig
selv ned der.
Min motor vil ikke starte:
1) Bruger du høj kvalitets olie, som castrol osv. Og har du blandet benzinen med det rigtige procent olie?, du må IKKE bruge olie som feks. TCW-3, Marine eller outboard olie da det er lavet til
motore som tager lave omdrejninger og er vandkølede.(hvis du kører på aspen, så se bort fra dette)
2) Bruger du chokeren rigtig?, på siden af karburatoren sidder et "håndtag" hvis den sidder vandret er den åben, vertikalt er den lukket, den skal være LUKKET når du hiver i trækstarten først, og
når motoren lige er ved at komme igang åbner du for chokeren ved at dreje den op så den sidder vandret og start så motoren.
3) Virker dit tændrør og er det rent?, skru det ud og tjek om det er sort eller stoppet til, brug en stålbørste til at gøre det rent med og tør det af. tjek om det giver gnist ved at sætte det på
cylinderen og træk i træksnoren og se om der er gnist, hvis ikke, så skift tændrøret ud.
4) Er din karburator indstillet rigtigt? Drej L nålen 1 1/4 omgang ud fra bund, Drej H 1 3/8 omgang ud fra bund.
5) Er din motor druknet?, hvis du har trykket for mange gange på pumpeknappen ovenpå karburatoren, har du måske druknet motoren, skru tændrøret ud og vent til benzinen er fordampet, nogle siger man
kan bruge en hårtørre eller vende bilen på hovedet, og trække i trækstarten imens så benzinen falder ud.
6) Er der nok kompression?, hvis din motor er slidt har du mistet kompression, det gør at stemplet ikke kan holde benzinen tilbage.
7) Har du en sprunget pakning?, her tænker jeg på mellem cylinder og motor, mellem motorblokke, mellem karburator og motor osv.
Hvis din motor stadig ikke vil starte, så skal du få en kammerat med bedre viden til at kigge på den eller en serviceret forhandler.
Min motor føles sløv og vil ikke komme op i fart.
Hvis din motor ikke vil komme op i fart og er svær at starte trods rigtig indstilling, så er din udstødning måske stoppet til eller din cylinder kan være slidt op.
pil udstødningen af og tjek at den ikke er stoppet til, hvis den er, så hæld ren benzin igennem den og se om der kommer skidt ud.
Pil cylinderen af og tjek hvordan stempel og cylinder ser ud, hvis de er ridset eller har andre skader er det nok på tide at skifte den ud.
Der løber benzin ind i mit luftfilter:
Dette sker for det meste når skidt samler sig inde i karburatoren og blokere en ind eller udgang, så luften kan komme ind og ud men benzinen kan ikke, derfor forekommer der tryk i tanken som kan
"mase" benzinen ud af karburatoren og ind i filteret, derfor skal din karburator renses, der er links til manualer nederst på siden.
Hvordan kan jeg se om mit tændrør virker:
Skru tændrøret ud af din cylinder og sæt det mod cylinderen, træk i trækstarteren og se om der kommer en gnist, hvis ja og den skarp blå, har du et fungerende tændrør, hvis ja og den er gul kan dit
tændrør være defekt(i tilfælde af startproblemer så skift det), hvis nej, så er det færdig, skift det.
Hvordan skal jeg indstille min Walbro Karburator(WA-167 / WT-603 / WT-668 / WT-257 / WT-813, osv.)?
Disse karburatorer kræver ofte at man indstiller dem for at få optimale kræfter fra motoren, hvis du føler din motor kører dårligt eller ikke yder samme omdrejninger som den plejer, så er det på
tide af få den indstillet igen.
1) Find High og Low nålen på din karburator, de er markeret med et H og et L, drej dem begge helt i bund.
2) Drej L nålen 1 1/4 omgang ud
3) Drej H 1 3/8 omgang ud
4) Start motoren, du skal måske dreje L nålen den ene eller den anden vej før den starter.
5) Drej på L nålen til du syntes din tomgang er fin, når du drejer nålen ind så stiger tomgangen, når du drejer den ud så falder den og drukner måske din motor.
6) Giv motoren fuld gas og juster H nålen til du når de maksimale omdrejninger(BEMÆRK: Dette larmer RIGTIG meget, hør efter hvornår motoren rammer top omdrejninger og lad skruen stå der)
!!NÅR DU HAR GJORT DET ER DET MEGET VIGTIGT DU DREJER SKRUEN 1/16 UD FOR AT FÅ DEN RETTE KØLING AF MOTOREN!!
Note: Indstillingen ovenfor er kun til standard brug, der er meget der kommer an på hvordan en motor opfører sig, feks, Gearing, udstødning, fugt, temperatur, hvor højt du er over havets overflade
osv.
Her er nogle tips til at få din bil til at gå korrekt:
Hvis din motor hakker eller slet ikke kan nå maksimum omdrejninger:
Din H nål er drejet for langt ud, drej den ind i små hak, imellem hvert hak kører du lige en testtur, når den kører ordentligt drejer du den 1/16 ud for at få den rette mængde luft/benzin ind.
Hvis din motor går ud eller føles sløv fra bunden:
Din H nål er drejet for langt ind, drej den ud til den er MINDST 1 1/2 omgang fra bund, herfra kan du så justere den ind i små hak med prøveturer imellem, bemærk dog, at Dårlig kompression,
tilstoppet udstødning og meget stor gearing kan få din motor til at føles sløv.
Hvis din motor kører ujævnt med høj tomgang og dør hvis du prøver at sænke den:
Du har måske et hul i en pakning, det giver motoren falsk luft, en let måde at tjekke for falsk luft er at sprøjte WD-40 ved pakningerne til karburatoren og andre steder der er pakninger, hvis den
bobler er der hul i pakningen, udskift den.
Hvis din motor står i tomgang og dør lige så stille:
Din L nål er skruet for langt ud, drej den ind til du opnår den tomgang du vil have ellers stil på den store skrue nedenunder, drej den ind.
Hvilke tændrør vil virke bedst i min Zenoah eller Chung Yang motor:
Champion R27C
NGK CR8HVX
NGK CR8HSA
NGK CR7HVX
NGK CR7HSA
NGK CMR8A
NGK CMR7A
Dette er det bedst anbefalede: NGK CR8HIX Iridium
En afstand på .65mm er det bedste.
Liste over motorer og hestekræfter:
G230RC, Zenoah, 22.5cc, 2.8 Hk.
G260RC, Zenoah, 25.4cc, 3.0 Hk.
G270RC, Zenoah, 25.4CC, 3.0 HK.(4 bolt)
G62PU, Zenoah, 61.5cc, 5.0 Hk.
CY23RC, Chung Yang, 22.5cc, 2.5 Hk.
CY26RC, Chung Yang, 25.4cc, 3.0 Hk.
CY27RC, Chung Yang, 26.9cc, 3.25 Hk.
CY29RC, Chung yang, 28.9cc, 3.5 Hk.
GP290, Chung yang, 28.5cc, 3.5 hk.
Hvordan du kører en ny Zenoah eller Chung yang motor til:
Fyld tanken på din bil, du bestemmer selv blandingsforholdet, jeg anbefaler dog 2 eller 3 procent IKKE syntetisk olie, eller bare almindelig Aspen 2 eller 3 procent.
Nålene på karburatoren skal stå:
L nålen: 1 1/4 fra bund
H nålen: 1 3/8 fra bund
Hvis motoren ikke går optimalt når du starter den så drej L nålen lidt ind.
Så er motoren startet, find en god lige strækning og kør i forskellige hastigheder i 3 til 10 minutter(ALDRIG FULD GAS!), lad motoren køle af i ca. 10 minutter og gør det samme som før(sørg altid
for at der er benzin på bilen da den ikke må løbe tør), dette gør du 3-4 gange også er motoren tilkørt, det anbefales at lade motoren stå i tomgang i 30 sekunder før du slukker den da den køler sig
selv ned der.
Min motor vil ikke starte:
1) Bruger du høj kvalitets olie, som castrol osv. Og har du blandet benzinen med det rigtige procent olie?, du må IKKE bruge olie som feks. TCW-3, Marine eller outboard olie da det er lavet til
motore som tager lave omdrejninger og er vandkølede.(hvis du kører på aspen, så se bort fra dette)
2) Bruger du chokeren rigtig?, på siden af karburatoren sidder et "håndtag" hvis den sidder vandret er den åben, vertikalt er den lukket, den skal være LUKKET når du hiver i trækstarten først, og
når motoren lige er ved at komme igang åbner du for chokeren ved at dreje den op så den sidder vandret og start så motoren.
3) Virker dit tændrør og er det rent?, skru det ud og tjek om det er sort eller stoppet til, brug en stålbørste til at gøre det rent med og tør det af. tjek om det giver gnist ved at sætte det på
cylinderen og træk i træksnoren og se om der er gnist, hvis ikke, så skift tændrøret ud.
4) Er din karburator indstillet rigtigt? Drej L nålen 1 1/4 omgang ud fra bund, Drej H 1 3/8 omgang ud fra bund.
5) Er din motor druknet?, hvis du har trykket for mange gange på pumpeknappen ovenpå karburatoren, har du måske druknet motoren, skru tændrøret ud og vent til benzinen er fordampet, nogle siger man
kan bruge en hårtørre eller vende bilen på hovedet, og trække i trækstarten imens så benzinen falder ud.
6) Er der nok kompression?, hvis din motor er slidt har du mistet kompression, det gør at stemplet ikke kan holde benzinen tilbage.
7) Har du en sprunget pakning?, her tænker jeg på mellem cylinder og motor, mellem motorblokke, mellem karburator og motor osv.
Hvis din motor stadig ikke vil starte, så skal du få en kammerat med bedre viden til at kigge på den eller en serviceret forhandler.
Benzinmotor, opstart, indkørsel osv.
okt 2010
Følger: 89 Følgere: 95 RC-enheder: 18 Emner: 71 Svar: 521
maj 2009
Følger: 42 Følgere: 41 RC-enheder: 13 Emner: 76 Svar: 611
okt 2010
Følger: 89 Følgere: 95 RC-enheder: 18 Emner: 71 Svar: 521
maj 2009
Følger: 42 Følgere: 41 RC-enheder: 13 Emner: 76 Svar: 611
okt 2010
Følger: 89 Følgere: 95 RC-enheder: 18 Emner: 71 Svar: 521
Men er der noget man skal passe på?
osv.?
maj 2009
Følger: 42 Følgere: 41 RC-enheder: 13 Emner: 76 Svar: 611
okt 2010
Følger: 89 Følgere: 95 RC-enheder: 18 Emner: 71 Svar: 521
dec 2008
Følger: 37 Følgere: 41 RC-enheder: 6 Emner: 29 Svar: 221
maj 2009
Følger: 42 Følgere: 41 RC-enheder: 13 Emner: 76 Svar: 611
dec 2008
Følger: 37 Følgere: 41 RC-enheder: 6 Emner: 29 Svar: 221
hvor lang tid tog det?..